Helse- og omsorgsdepartementet foreslår i proposisjonen
en endring i matloven ved å innta en ny forskriftshjemmel i § 10
nytt tredje ledd om merking, presentasjon, reklame og markedsføring
av næringsmidler. Lovforslaget har sin bakgrunn i utfordringer knyttet
til markedsføring av usunne næringsmidler overfor barn. Arbeidet
følger opp ambisjonen om å verne barn bedre mot markedsføring av
usunn mat og drikke, jf. Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga –
Nasjonal strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar og Stortingets
behandling av meldingen, jf. Innst. 398 S (2022–2023).
Departementet mener at gjeldende forskriftshjemmel
i matloven § 10 andre ledd er tilstrekkelig for å forskriftsfeste
regulering for å møte utfordringen, men foreslår likevel å klargjøre
hjemmelsgrunnlaget slik at man unngår usikkerhet om rettsgrunnlaget
for senere forskrifter. Endringen tydeliggjør hjemmelsgrunnlaget for
å fastsette forskrifter begrunnet i hensynet om å fremme helse.
Departementet foreslår ikke en ny forskriftshjemmel for å fastsette
aldersgrense for næringsmidler, da matloven § 12 bokstav b anses
som tilstrekkelig hjemmel for dette.
Det foreslås videre noen tekniske endringer
i tobakksskadeloven. For å få en mer helhetlig forvaltning av tobakksskadeloven
vil departementet flytte forvaltnings- og tilsynsansvaret for den
kommende registreringsordningen for e-sigaretter fra Direktoratet
for medisinske produkter til Helsedirektoratet.
Proposisjonen er angitt å ikke medføre økte
administrative eller økonomiske kostnader.