Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til at regjeringen i proposisjonen foreslår endringer
i matloven og tobakksskadeloven.
Komiteen viser til
at regjeringen i matloven foreslår en ny forskriftshjemmel i § 10
tredje ledd om merking, presentasjon og markedsføring av næringsmidler. Komiteen viser til at endringen foreslås
fra regjeringen for å tydeliggjøre hjemmelsgrunnlaget for å fastsette forskrifter
begrunnet i hensynet om å fremme helse.
Komiteen viser til
at regjeringen i tobakksskadeloven foreslår tekniske endringer knyttet
til Helsedirektoratets tilsynsansvar, herunder at Helsedirektoratet skal
overta ansvaret for registreringsordningen for e-sigaretter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus, viser til Innst. 398 S (2022–2023) fra
helse- og omsorgskomiteen om Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga
– Nasjonal strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar. Flertallet vil understreke at lovforslaget
er en oppfølging av anmodningsvedtaket, jf. stortingsvedtak nr.
744, 2. juni 2023, som i behandlingen av folkehelsemeldingen ble
fremmet av Arbeiderpartiet og Senterpartiet sammen med Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Pasientfokus.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, mener utviklingen
av markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot barn og unge
viser at det er tid for et markedsføringsforbud med sanksjonsmuligheter
mot næringsdrivende som bryter loven – og der forebyggende dialog,
informasjon og selvregulering har vist seg å ikke være tilstrekkelig.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Kristelig Folkeparti, viser til at Høyre og Fremskrittspartiet
stemte mot forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre i behandlingen av folkehelsemeldingen
støttet å vurdere flere tiltak for å verne barn og unge bedre mot markedsføring
av usunn mat og drikke, men mente at andre tiltak måtte vurderes
før eventuelle forbud.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at Høyre og Fremskrittspartiet
har problematisert konsekvensene et forbud vil ha for norske næringsaktører,
og at det vil være juridisk og praktisk vanskelig å gjennomføre.
Disse medlemmer viser
til Regelrådets uttalelse datert 13. november 2024 om forskrift
om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn og
ny hjemmel i matloven om overtredelsesgebyr. Disse
medlemmer viser til at Regelrådet mener at forslaget ikke
er tilstrekkelig utredet og at høringsnotatet til forskriften inneholder
mange ubesvarte spørsmål. Regelrådet problematiserer også konsekvensene
dette har for norske næringsaktører, og hvordan forbudet juridisk
og praktisk skal gjennomføres. Disse medlemmer viser
til Regelrådets anbefaling:
«Regelrådet vil anbefale at mindre byrdefulle
alternativer enn det markedsføringsforbudet som departementet foreslår
blir grundigere utredet. Et slikt alternativ kan for eksempel være
å videreutvikle selvreguleringsordningen Matbransjens faglige utvalg
(MFU). På denne bakgrunn mener Regelrådet at målene ikke kan nås
til en relativt sett lav kostnad for næringslivet i denne saken.»
Disse medlemmer viser
til at Regelrådet er et faglig og politisk uavhengig forvaltningsorgan
underlagt Nærings- og fiskeridepartementet.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, mener det er et
behov for å bedre beskytte barn og unges helse, herunder mot eksponering av
markedsføring av usunn mat og drikke. Flertallet vil
peke på at forskning viser at markedsføring av usunn mat og drikke
har negativ innvirkning på barns matvalg og barns kjøpsoppfordringer
til foreldre. Flertallet merker seg
nyere studier fra Folkehelseinstituttet som dokumenterer at barn
fra familier med lav inntekt og utdanningsgrad oftere blir utsatt
for usunne vaner, noe som kan få konsekvenser for helsen deres. Flertallet mener at et markedsføringsforbud
er et viktig bidrag for å utjevne sosiale helseforskjeller mellom
barn og unge. Flertallet viser også
til at barnekonvensjonen plikter staten til å tilrettelegge for
at barn får gode forutsetninger for god helse. Flertallet mener
dette er et viktig rettighetsperspektiv ved markedsføringsforbudet,
som også har blitt trukket frem av både Barneombudet og Redd Barna.
Flertallet viser
til skriftlige høringsinnspill til komiteen fra Kreftforeningen,
Nasjonalforeningen for folkehelsen og Forbrukerrådet, som alle støtter
lovendringen. Flertallet viser til Kreftforeningens
innspill, som mener at lovendringen vil gjøre at
«myndighetene mer effektivt kan beskytte
barn og unge mot slik markedsføring i takt med den raske utviklingen
av nye markedsføringsteknikker.»
Flertallet merker
seg at departementet legger til grunn en definisjon av markedsføring
som omfatter enhver kommunikasjon eller handling foretatt i næringsøyemed
for å fremme omsetning overfor forbrukere, og at det vil dekke både
direkte og indirekte reklame av produkter omfattet av matloven. Flertallet merker seg at departementet
videre understreker at dette omfatter markedsføring i ethvert medium
og enhver form, også over internett, og at det videre inkluderer
utdeling av prøver, rabattkuponger, premier og andre lokketilbud
– og at sponsing og produktplassering også kan regnes som markedsføring
dersom siktemålet er å fremme omsetning overfor forbrukerne.
Flertallet merker
seg at Folkehelseinstituttet (FHI) har stilt spørsmål ved om forslaget
om en ny forskriftshjemmel i § 10 nytt tredje ledd om merking, presentasjon,
reklame og markedsføring av næringsmidler også åpner for å hjemle
regulering av sponsing for avgrensede produktkategorier av arrangementer
som retter seg mot barn og indirekte markedsføring rettet mot barn. Flertallet merker seg at Helse- og omsorgsdepartementet
mener at sponsing og indirekte markedsføring anses dekket av markedsføringsbegrepet
og dermed er ivaretatt av lovendringen, men har likevel foreslått
merknader til bestemmelsen som tydeliggjør dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter ikke regjeringens forslag til endringer
i matloven. Disse medlemmer viser til
at Høyre i behandlingen av folkehelsemeldingen (Meld. St. 15 (2022–2023))
i Stortinget i juni 2023 støttet regjeringen i å vurdere flere tiltak
for å verne barn og unge bedre mot markedsføring av usunn mat og
drikke, men mente at andre tiltak måtte vurderes før eventuelle
forbud. Disse medlemmer mener at et
forbud vil få store konsekvenser for norske næringsaktører, og at
det vil gi utenlandske næringsaktører en fordel som kan markedsføre
på internasjonale plattformer. Disse medlemmer mener
at et forbud, som regjeringen vil innføre, vil være juridisk og praktisk
vanskelig å gjennomføre, og viser til at det i 2012 ble foreslått
lignende forbud, men at det til slutt ikke ble fulgt opp.
Disse medlemmer viser
til at Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2014 med
mål om å hindre markedsføring av usunn mat og drikke rettet mot
barn og unge. Disse medlemmer viser
til evalueringen som er gjort av MFU, som viser at det er forbedringspunkter,
blant annet med at ordningen ikke er godt nok kjent. Disse medlemmer mener evalueringen må
følges opp og at regjeringen må se på flere tiltak i samarbeid med
MFU, for å verne barn og unge bedre mot markedsføring av usunn mat
og drikke. Disse medlemmer viser til
at MFU har retningslinjer for markedsføring av mat og drikke rettet
mot barn.
Disse medlemmer viser
til at Mattilsynet i 2018 fikk i oppdrag av regjeringen Solberg
å utrede konkrete tiltak for å forhindre at barn og unge får helseskader som
følge av et høyt inntak av energidrikker. Disse medlemmer viser
til at Mattilsynet kom med flere anbefalinger, blant annet å innføre
en maksimumsgrense for innhold av koffein i energidrikker på 32
mg per 100 ml. Disse medlemmer viser
til at dette ble fulgt opp av regjeringen Solberg i 2020 og innført. Disse medlemmer viser til at rapporten
også vurderte innføring av aldersgrense ved kjøp og salg av energidrikker,
men at dette ikke ble anbefalt på bakgrunn av at det ikke eksisterte
kunnskap som tilsa at det var nødvendig, og at det var et for inngripende
tiltak. Disse medlemmer støttet i behandlingen
av folkehelsemeldingen i Stortinget i juni 2023 ikke innføring av
en aldersgrense på energidrikker, men mente det var riktig å se på
nye tiltak som kunne redusere inntaket av energidrikker og andre
koffeinholdige mat- og drikkevarer blant barn og unge.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet merker seg at regjeringen med dette
forslaget ønsker å kunne forby markedsføringen av produkter de anser
som usunne, uten at dette må gå gjennom Stortinget. Det forskes
kontinuerlig på mat og innvirkningen ulike mattyper har på kroppen.
Det samfunnet trodde var sunt tidligere, vet vi nå er usunt, og
motsatt. Dette medlem mener regjeringens
forslag vil gi regjeringen vide fullmakter til å gjennomføre forhastede
tiltak som kan være skadelige for næringer og befolkningen, uten at
Stortinget kontrollerer hvorvidt det burde gjennomføres eller ikke.
Flere produkter har markedsføringsforbud i Norge i dag, og det er
et dypt inngripende tiltak som gjør det vanskeligere for forbrukere
å få informasjon om produkter.
Dette medlem viser
til regjeringens forslag til ny smittevernlov og Stortingets behandling
av denne, som ga regjeringen vide fullmakter til å innføre isolasjons- og
karantenetiltak uten å måtte forelegge saken for Stortinget (Innst.
111 L (2023–2024), jf. Prop. 127 L (2022–2023)). Dette
medlem mener endringene i smittevernloven og dette forslaget
til endringer i matloven vitner om en regjering og et flertall som
mener Stortinget er en byrde for regjeringen. I flere og flere saker
sørges det for at regjeringen kan omgå Stortinget og gjennomføre
inngripende tiltak. Dette medlem er
bekymret for at det vil komme enda flere lovforslag som forsøker
å omgå Stortinget som demokratisk institusjon.
Dette medlem merker
seg at departementet mener det allerede har anledning til å iverksette
den typen forskrift som er skissert, gjennom dagens lov, men kun
fremmer lovendringen for å tydeliggjøre den eksisterende forskriftshjemmelen. Dette medlem mener, uavhengig av om forskriftshjemmelen
allerede er dekkende eller ikke, at slik hjemmel ikke burde eksistere. Stortinget
som folkevalgt organ bør måtte ta stilling til eventuelle forbud
mot markedsføring av næringsmidler.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med et forslag til endring av matloven som
opphever eventuell hjemmel regjeringen har til å forby markedsføring
av næringsmidler gjennom forskrift.»
Dette medlem viser
til de foreslåtte endringer i tobakksskadeloven, hvor det foreslås
å flytte registreringsordningen for e-sigaretter til Helsedirektoratet. Dette medlem mener registreringsordningene
for tobakks- og nikotinprodukter bør forvaltes av noen andre enn
Helsedirektoratet. Dette medlem vil
derfor stemme imot dette forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at matloven
er en rammelov, noe som betyr at det er gitt vide fullmakter til
regjeringen på dette området. Disse medlemmer vil
understreke at regjeringen holder seg godt innenfor disse rammene. Disse medlemmer vil også minne om at
markedsføringsforbudet mot usunn mat og drikke rettet mot barn er
regjeringens oppfølging av et flertalls-anmodningsvedtak, og en
oppfølging av Stortingets vilje. Disse medlemmer er
uenige i at regjeringen gjennomfører «forhastede tiltak», da forslaget
har vært grundig utredet og har vært på tre måneders offentlig høring. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i tillegg har foreslått en ny lovhjemmel for å tydeliggjøre at forslaget
er innenfor de rammer som Stortinget har satt. Disse
medlemmer er videre uenige i at et markedsføringsforbud er
«dypt inngripende», og understreker at det ikke er et produktforbud. Disse medlemmer viser til en kronikk
i E24 datert 15. november 2024, der Nasjonalforeningen for folkehelsen,
Kreftforeningen, Forbrukerrådet, UNICEF Norge, Press – Redd Barna
Ungdom, Tannlegeforeningen, Kost- og ernæringsforbundet, Framtiden
i våre hender m.fl. støtter et markedsføringsforbud som skjermer barn
bedre fra reklamepresset for usunn mat og drikke. Organisasjonene
oppfordrer her til å se på mulighetene et slikt markedsføringsforbud
gir, herunder «en bedre start i livet for barn og unge med sunne
vaner, uten at det svekker noens valgfrihet». Disse
medlemmer vil oppfordre komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre til å lytte til disse organisasjonene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Kristelig
Folkeparti, viser videre til registreringsordningen for e-sigaretter. Disse medlemmer viser til at dette omhandler
forvaltning av EU-regler, og at disse vil bli håndhevet likt, uansett
hvilken etat som har ansvaret. Disse medlemmer mener
det er gode grunner for at en samlet håndheving av tobakksdirektivets
regler vil gi en bedre og mer effektiv forvaltning av dette området.