Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og
Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for å redusere
bruken av ufaglærte i individuelt tilrettelagt opplæring.
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen sikre at alle elever uavhengig av
hvor de bor eller hvilken skole de går på får muligheten til å forsere
enkeltfag eller skoleår.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen innføre en plikt for skolene til å
gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter
i lesing, skriving og regning ved start på 8. trinn, og videre at
det lages en plan for elevene med mål om å komme over kritisk grense.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen utvide og forsterke ordningen med
tilskudd til entreprenørskapsfremmende aktiviteter for ungdom for
å sikre at hele skoleløpet får tilgang på praktisk læring om entreprenørskap.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen legge til rette for flere profilskoler
i kommunal regi slik at ungdomsskoletilbudet blir mer mangfoldig,
og elever på ungdomstrinnet kan fordype seg i ulike områder.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen åpne for at friskoler igjen skal få
tilby profilskoler på ungdomstrinnet, som for eksempel yrkesfaglige
ungdomsskoler og realfagsungdomsskoler.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen koble inn Oppfølgingstjenesten (OT)
tidligere, for eksempel på 10. trinn, for bedre å fange opp elever
som står i fare for å droppe ut i overgangen mellom ungdomstrinnene
og videregående opplæring.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen sikre at alle fylker har tilbud til
elever som står i fare for å droppe ut av videregående skole, eller
som har droppet ut av skolen og som står utenfor arbeidslivet.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen sikre at alle fylker skal ha tilbud
til elever som står i fare for å droppe ut av skolen, eller som
har droppet ut av skolen og som står utenfor arbeidslivet. Dette
kan organiseres som et frivillig 11. skoleår.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen vurdere om bevilgninger over statsbudsjettet
til læremidler skal innrettes i en ordning med en egenandel, slik
at kommunene ikke tar ned egne midler til innkjøp av fysiske læremidler.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen etablere arenaer hvor profesjonen
kan møtes for å diskutere vurderingsarbeid i en modell som ligner
Utdanningsdirektoratets opplegg for eksamen.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen legge til rette for bruk av flere
og bedre adaptive prøvesett i skolen, for å bedre treffe både elever
som presterer på lavt nivå og høyt nivå på en mer effektiv og treffsikker
måte.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen sørge for at det utvikles kurs i bruk
av nasjonale prøver for skoleeiere og skoleledere.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen styrke program for kompetanseutvikling
hos skoleeiere.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen styrke og videreutvikle oppfølgingsordningen
for kommuner og skoler med vedvarende svake resultater. Dersom resultatene
ikke viser tegn til bedring, bør det kunne pålegges samarbeid med
kommuner som oppnår bedre skoleresultater.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen sikre at kommunene gjennomfører et
kompetanseløft i spesialpedagogikk i kommunene og fylkeskommunene,
og sikre et godt tverrfaglig samarbeid mellom skole, skolehelsetjeneste og
PP-tjeneste.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen sikre god tilgang på helsesykepleiere,
gjerne gjennom supplerende digitale tilbud.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen styrke det systematiske arbeid med
profesjonsfellesskap på tvers av klasser, skoler og kommuner.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen sikre tverrprofesjonalitet i laget
rundt eleven og læreren, slik at læreren får tid til å være lærer,
og elevene får helhetlig oppfølging.
Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen innføre et obligatorisk yrkesfaglig
valgfag i ungdomsskolen, basert på de yrkesfaglige linjene på videregående.
Forslag 22
Stortinget ber regjeringen sørge for at handlingsrommet for tidsbegrenset
nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen i større grad brukes
slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler deres
faglige nivå.
Forslag 23
Stortinget ber regjeringen styrke forskningen og kunnskapsgrunnlaget
på effekten av nivådeling og hvilke forutsetninger som må ligge
til grunn for positive resultater.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 24
Stortinget ber regjeringen åpne for at fremmedspråk kan tilbys
som valgfag fra 5. trinn.
Forslag 25
Stortinget ber regjeringen sørge for at elevene på 9. og 10.
trinn får mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk
tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.
Forslag 26
Stortinget ber regjeringen etablere flere talentsenter i realfag
på vitensentrene.
Forslag 27
Stortinget ber regjeringen vurdere om karriereveileder skal være
egen stillingskategori i skolen og innføre krav til kompetanse for
å være rådgiver i skolen.
Forslag 28
Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å gi fylkeskommunen
ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten i hele skoleløpet,
og styrke samarbeidet mellom karriereveiledningen, Nav og arbeids-
og næringslivet.
Forslag 29
Stortinget ber regjeringen styrke og videreutvikle videreutdanningstilbudet
for de som jobber med karriereveiledning i skolen.
Forslag 30
Stortinget ber regjeringen etablere følgeforskning på mobilbruk
i skolen.
Forslag 31
Stortinget ber regjeringen sikre at lærere som underviser i norsk,
engelsk og matematikk har faglig fordypning i faget i tråd med regjeringen
Solbergs krav til fordypning i undervisningsfag.
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen vurdere å utvide kompetansekrav for
lærere til andre fag enn norsk, engelsk og matematikk.
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen om å gjeninnføre lærerspesialistordningen
og lage flere karriereveier.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen legge til rette for å styrke kompetansen
innen klasseledelse gjennom et nytt videreutdanningsprogram innen
ledelse for lærere.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen innføre krav om rektorutdanning for
skoleledere og øke tilbudet av modulbasert videreutdanning for erfarne
skoleledere.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen fortsette satsingen på rektorutdanningen,
blant annet ved å gjøre rektorutdanningen til et permanent utdanningsprogram.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen innføre en plikt for skoleeiere om
å tilby utdanning i pedagogisk ledelse for nytilsatte skoleledere.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen legge til rette for gode skoleledere
gjennom å begrense administrative oppgaver og forvente at skoleeier
bygger gode lag rundt skoleleder.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt:
Forslag 39
Stortinget ber regjeringa greie ut korleis eit utdanningsløp,
etter modell frå den danske ‘juniormesterlære’, som kan implementerast
frå anten 8. eller 9. trinn, og som skal gi moglegheit for elevar
å vera inntil to dagar i veka til opplæring i det faktiske arbeidslivet,
og koma tilbake til Stortinget med forslag til prøveordningar for ein
slik modell.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen iverksette prøveforsøk etter Steigenmodellen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre drama- og teaterfaget
på noen trinn ved en justering av fag- og timefordelingen uten å
øke timetallet.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen om å evaluere utviklingen for dramafagets
uttrykk, læringsformer og plassering i læreplanverket.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringa leggja fram eit forslag som skal sikra
elevar i grunnopplæringa auka fysisk aktivitet i skulekvardagen,
med mål om éin time fysisk aktivitet kvar dag.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringa gjera endringar i forskrifta om skulebibliotek
slik at ny forskrift lyder: Skolebiblioteket skal bidra til å utvikle
informasjons-, språk- og leseferdigheitene og evna til å tenke kritisk
hos elevane, og til å jamne ut sosiale, kulturelle og digitale forskjellar.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringa kartleggja tilstande i norske skulebibliotek
knytt til tilsettressursar, tilgang på bøker og innkjøp av nyare
barne- og ungdomslitteratur inkludert teikneseriar, og koma tilbake
til Stortinget med dette på eigna måte.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen sikre at skolens digitale verktøy
er reklamefrie og ivaretar barns personopplysninger, ved å utvikle
egne ikke-kommersielle læringsressurser og læringsplattformer for
skoleverket.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget
med forslag til strengere regulering og håndheving av bruken av
kommersielle tjenester og verktøy som er rettet mot barn og utdanning.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen avvikle karakterer i ungdomsskolen.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen gjennomføre et forsøk med karakterfri
8. klasse, hvor det måles hvilke resultater vektlegging av læring
framfor testing i overgangen mellom barneskole og ungdomsskole gir
for elevenes læring og motivasjon.
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen ikke gjeninnføre skoleeksamen med
penn og papir, men heller erstatte dagens eksamen med alternative
vurderingsformer.
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen sikre at utvalget som skal utrede
fremtidens skole gjennomfører en helhetlig vurdering av barnets
beste og sørger for reell medvirkning fra barn og unge, i tråd med
Grunnloven § 104.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen om å sikre at mandatet til utvalget
som skal utrede fellesskolens rolle i framtidens samfunn og prosesser
som følger av det, åpner for å gjøre endringer i fag- og timefordelingen.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang av
læreplanverket, og vurdere hvordan læreplanene kan forbedres og
utvikles på best mulig måte for lærere og elever.
Forslag 55
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et
forslag om å innføre valgfritt sidemål i skolen.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et
forslag om å gjøre andre fremmedspråk valgfritt i skolen.
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen iverksette arbeidet med nødvendige
endringer i læreplanene, slik at alle elever får et fag med opplæring
i personlig økonomi.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen om å tydeliggjøre og utvide lærernes
mulighet til å tilpasse undervisningen gjennom gruppeinndelinger
etter nivå.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at elever med
svært problematisk adferd kan løftes til egne skoletilbud av hensyn
til seg selv og medelevers læringsmiljø, slik som blant annet prosjektet
‘Skolakuten’ i Sverige, og ber regjeringen starte arbeidet med å
etablere flere slike tilrettelagte skoletilbud.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen innføre forebyggingstiltak etter modell
fra sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte volds-
og trusselutfordringer for å hjelpe dem i arbeidet med å bekjempe
den dramatiske situasjonen som noen skoler opplever.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen om å innføre en nasjonal fraværsgrense
for elever på ungdomstrinnet. Ulovlig fravær skal registreres, og
ha en direkte påvirkning på elevenes karakter.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen om at skolene pålegges å innføre en
systemer der de foresatte automatisk varsles på tekstmelding om
eleven ikke møter på skolen.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen om å vurdere å gjeninnføre krav om
at alle grunnskolelærerstudenter har ett praktisk og estetisk fag/læringsform
i fagkretsen, og å gjeninnføre obligatorisk opplæring i dramaundervisning
på minst 50 timer.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen erstatte hjemmelekser med skolelekser
i grunnskolen.
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen styrke ungdommer sin forutsetning
for videregående opplæring og framtidig yrkesdeltakelse, gjennom
forsøk med mer grunnopplæring i overgangen mellom 10. klasse og
VG1 for de som ønsker det og har behov for det. Forsøket bør ha
tverrsektoriell innsats og være i regi av oppfølgingstjenesten.