Søk

Innhold

Merknader

Midlertidig versjon

4. Forslag fra mindretall

Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen utrede innføring av et eget teknologifag for å styrke elevenes digitale kompetanse, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt og Venstre:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for å redusere bruken av ufaglærte i individuelt tilrettelagt opplæring.

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 3

Stortinget ber regjeringen sikre at alle elever uavhengig av hvor de bor eller hvilken skole de går på får muligheten til å forsere enkeltfag eller skoleår.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen innføre en plikt for skolene til å gi intensiv opplæring til elever med svake grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning ved start på 8. trinn, og videre at det lages en plan for elevene med mål om å komme over kritisk grense.

Forslag 5

Stortinget ber regjeringen utvide og forsterke ordningen med tilskudd til entreprenørskapsfremmende aktiviteter for ungdom for å sikre at hele skoleløpet får tilgang på praktisk læring om entreprenørskap.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen legge til rette for flere profilskoler i kommunal regi slik at ungdomsskoletilbudet blir mer mangfoldig, og elever på ungdomstrinnet kan fordype seg i ulike områder.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen åpne for at friskoler igjen skal få tilby profilskoler på ungdomstrinnet, som for eksempel yrkesfaglige ungdomsskoler og realfagsungdomsskoler.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen koble inn Oppfølgingstjenesten (OT) tidligere, for eksempel på 10. trinn, for bedre å fange opp elever som står i fare for å droppe ut i overgangen mellom ungdomstrinnene og videregående opplæring.

Forslag 9

Stortinget ber regjeringen sikre at alle fylker har tilbud til elever som står i fare for å droppe ut av videregående skole, eller som har droppet ut av skolen og som står utenfor arbeidslivet.

Forslag 10

Stortinget ber regjeringen sikre at alle fylker skal ha tilbud til elever som står i fare for å droppe ut av skolen, eller som har droppet ut av skolen og som står utenfor arbeidslivet. Dette kan organiseres som et frivillig 11. skoleår.

Forslag 11

Stortinget ber regjeringen vurdere om bevilgninger over statsbudsjettet til læremidler skal innrettes i en ordning med en egenandel, slik at kommunene ikke tar ned egne midler til innkjøp av fysiske læremidler.

Forslag 12

Stortinget ber regjeringen etablere arenaer hvor profesjonen kan møtes for å diskutere vurderingsarbeid i en modell som ligner Utdanningsdirektoratets opplegg for eksamen.

Forslag 13

Stortinget ber regjeringen legge til rette for bruk av flere og bedre adaptive prøvesett i skolen, for å bedre treffe både elever som presterer på lavt nivå og høyt nivå på en mer effektiv og treffsikker måte.

Forslag 14

Stortinget ber regjeringen sørge for at det utvikles kurs i bruk av nasjonale prøver for skoleeiere og skoleledere.

Forslag 15

Stortinget ber regjeringen styrke program for kompetanseutvikling hos skoleeiere.

Forslag 16

Stortinget ber regjeringen styrke og videreutvikle oppfølgingsordningen for kommuner og skoler med vedvarende svake resultater. Dersom resultatene ikke viser tegn til bedring, bør det kunne pålegges samarbeid med kommuner som oppnår bedre skoleresultater.

Forslag 17

Stortinget ber regjeringen sikre at kommunene gjennomfører et kompetanseløft i spesialpedagogikk i kommunene og fylkeskommunene, og sikre et godt tverrfaglig samarbeid mellom skole, skolehelsetjeneste og PP-tjeneste.

Forslag 18

Stortinget ber regjeringen sikre god tilgang på helsesykepleiere, gjerne gjennom supplerende digitale tilbud.

Forslag 19

Stortinget ber regjeringen styrke det systematiske arbeid med profesjonsfellesskap på tvers av klasser, skoler og kommuner.

Forslag 20

Stortinget ber regjeringen sikre tverrprofesjonalitet i laget rundt eleven og læreren, slik at læreren får tid til å være lærer, og elevene får helhetlig oppfølging.

Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 21

Stortinget ber regjeringen innføre et obligatorisk yrkesfaglig valgfag i ungdomsskolen, basert på de yrkesfaglige linjene på videregående.

Forslag 22

Stortinget ber regjeringen sørge for at handlingsrommet for tidsbegrenset nivådeling i fellesfagene på ungdomsskolen i større grad brukes slik at elevene møter faglige utfordringer som gjenspeiler deres faglige nivå.

Forslag 23

Stortinget ber regjeringen styrke forskningen og kunnskapsgrunnlaget på effekten av nivådeling og hvilke forutsetninger som må ligge til grunn for positive resultater.

Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 24

Stortinget ber regjeringen åpne for at fremmedspråk kan tilbys som valgfag fra 5. trinn.

Forslag 25

Stortinget ber regjeringen sørge for at elevene på 9. og 10. trinn får mulighet til å velge mellom en mer teoretisk eller praktisk tilnærming til matematikk i deler av undervisningstiden.

Forslag 26

Stortinget ber regjeringen etablere flere talentsenter i realfag på vitensentrene.

Forslag 27

Stortinget ber regjeringen vurdere om karriereveileder skal være egen stillingskategori i skolen og innføre krav til kompetanse for å være rådgiver i skolen.

Forslag 28

Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for å gi fylkeskommunen ansvar for rådgivnings- og karriereveiledningstjenesten i hele skoleløpet, og styrke samarbeidet mellom karriereveiledningen, Nav og arbeids- og næringslivet.

Forslag 29

Stortinget ber regjeringen styrke og videreutvikle videreutdanningstilbudet for de som jobber med karriereveiledning i skolen.

Forslag 30

Stortinget ber regjeringen etablere følgeforskning på mobilbruk i skolen.

Forslag 31

Stortinget ber regjeringen sikre at lærere som underviser i norsk, engelsk og matematikk har faglig fordypning i faget i tråd med regjeringen Solbergs krav til fordypning i undervisningsfag.

Forslag 32

Stortinget ber regjeringen vurdere å utvide kompetansekrav for lærere til andre fag enn norsk, engelsk og matematikk.

Forslag 33

Stortinget ber regjeringen om å gjeninnføre lærerspesialistordningen og lage flere karriereveier.

Forslag 34

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å styrke kompetansen innen klasseledelse gjennom et nytt videreutdanningsprogram innen ledelse for lærere.

Forslag 35

Stortinget ber regjeringen innføre krav om rektorutdanning for skoleledere og øke tilbudet av modulbasert videreutdanning for erfarne skoleledere.

Forslag 36

Stortinget ber regjeringen fortsette satsingen på rektorutdanningen, blant annet ved å gjøre rektorutdanningen til et permanent utdanningsprogram.

Forslag 37

Stortinget ber regjeringen innføre en plikt for skoleeiere om å tilby utdanning i pedagogisk ledelse for nytilsatte skoleledere.

Forslag 38

Stortinget ber regjeringen legge til rette for gode skoleledere gjennom å begrense administrative oppgaver og forvente at skoleeier bygger gode lag rundt skoleleder.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 39

Stortinget ber regjeringa greie ut korleis eit utdanningsløp, etter modell frå den danske ‘juniormesterlære’, som kan implementerast frå anten 8. eller 9. trinn, og som skal gi moglegheit for elevar å vera inntil to dagar i veka til opplæring i det faktiske arbeidslivet, og koma tilbake til Stortinget med forslag til prøveordningar for ein slik modell.

Forslag 40

Stortinget ber regjeringen iverksette prøveforsøk etter Steigenmodellen.

Forslag fra Høyre:
Forslag 41

Stortinget ber regjeringen øke antallet naturfagstimer med en time i uken på 8.–10. trinn.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 42

Stortinget ber regjeringen vurdere å innføre drama- og teaterfaget på noen trinn ved en justering av fag- og timefordelingen uten å øke timetallet.

Forslag 43

Stortinget ber regjeringen om å evaluere utviklingen for dramafagets uttrykk, læringsformer og plassering i læreplanverket.

Forslag 44

Stortinget ber regjeringa leggja fram eit forslag som skal sikra elevar i grunnopplæringa auka fysisk aktivitet i skulekvardagen, med mål om éin time fysisk aktivitet kvar dag.

Forslag 45

Stortinget ber regjeringa gjera endringar i forskrifta om skulebibliotek slik at ny forskrift lyder: Skolebiblioteket skal bidra til å utvikle informasjons-, språk- og leseferdigheitene og evna til å tenke kritisk hos elevane, og til å jamne ut sosiale, kulturelle og digitale forskjellar.

Forslag 46

Stortinget ber regjeringa kartleggja tilstande i norske skulebibliotek knytt til tilsettressursar, tilgang på bøker og innkjøp av nyare barne- og ungdomslitteratur inkludert teikneseriar, og koma tilbake til Stortinget med dette på eigna måte.

Forslag 47

Stortinget ber regjeringen sikre at skolens digitale verktøy er reklamefrie og ivaretar barns personopplysninger, ved å utvikle egne ikke-kommersielle læringsressurser og læringsplattformer for skoleverket.

Forslag 48

Stortinget ber regjeringen utrede og komme tilbake til Stortinget med forslag til strengere regulering og håndheving av bruken av kommersielle tjenester og verktøy som er rettet mot barn og utdanning.

Forslag 49

Stortinget ber regjeringen avvikle karakterer i ungdomsskolen.

Forslag 50

Stortinget ber regjeringen gjennomføre et forsøk med karakterfri 8. klasse, hvor det måles hvilke resultater vektlegging av læring framfor testing i overgangen mellom barneskole og ungdomsskole gir for elevenes læring og motivasjon.

Forslag 51

Stortinget ber regjeringen ikke gjeninnføre skoleeksamen med penn og papir, men heller erstatte dagens eksamen med alternative vurderingsformer.

Forslag 52

Stortinget ber regjeringen sikre at utvalget som skal utrede fremtidens skole gjennomfører en helhetlig vurdering av barnets beste og sørger for reell medvirkning fra barn og unge, i tråd med Grunnloven § 104.

Forslag 53

Stortinget ber regjeringen om å sikre at mandatet til utvalget som skal utrede fellesskolens rolle i framtidens samfunn og prosesser som følger av det, åpner for å gjøre endringer i fag- og timefordelingen.

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 54

Stortinget ber regjeringen foreta en helhetlig gjennomgang av læreplanverket, og vurdere hvordan læreplanene kan forbedres og utvikles på best mulig måte for lærere og elever.

Forslag 55

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om å innføre valgfritt sidemål i skolen.

Forslag 56

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et forslag om å gjøre andre fremmedspråk valgfritt i skolen.

Forslag 57

Stortinget ber regjeringen iverksette arbeidet med nødvendige endringer i læreplanene, slik at alle elever får et fag med opplæring i personlig økonomi.

Forslag 58

Stortinget ber regjeringen om å tydeliggjøre og utvide lærernes mulighet til å tilpasse undervisningen gjennom gruppeinndelinger etter nivå.

Forslag 59

Stortinget ber regjeringen endre regelverket slik at elever med svært problematisk adferd kan løftes til egne skoletilbud av hensyn til seg selv og medelevers læringsmiljø, slik som blant annet prosjektet ‘Skolakuten’ i Sverige, og ber regjeringen starte arbeidet med å etablere flere slike tilrettelagte skoletilbud.

Forslag 60

Stortinget ber regjeringen innføre forebyggingstiltak etter modell fra sosialagentprosjektet i Oslo på skoler med særskilte volds- og trusselutfordringer for å hjelpe dem i arbeidet med å bekjempe den dramatiske situasjonen som noen skoler opplever.

Forslag 61

Stortinget ber regjeringen om å innføre en nasjonal fraværsgrense for elever på ungdomstrinnet. Ulovlig fravær skal registreres, og ha en direkte påvirkning på elevenes karakter.

Forslag 62

Stortinget ber regjeringen om at skolene pålegges å innføre en systemer der de foresatte automatisk varsles på tekstmelding om eleven ikke møter på skolen.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 63

Stortinget ber regjeringen om å vurdere å gjeninnføre krav om at alle grunnskolelærerstudenter har ett praktisk og estetisk fag/læringsform i fagkretsen, og å gjeninnføre obligatorisk opplæring i dramaundervisning på minst 50 timer.

Forslag 64

Stortinget ber regjeringen erstatte hjemmelekser med skolelekser i grunnskolen.

Forslag 65

Stortinget ber regjeringen styrke ungdommer sin forutsetning for videregående opplæring og framtidig yrkesdeltakelse, gjennom forsøk med mer grunnopplæring i overgangen mellom 10. klasse og VG1 for de som ønsker det og har behov for det. Forsøket bør ha tverrsektoriell innsats og være i regi av oppfølgingstjenesten.

Forslag fra Rødt:
Forslag 66

Stortinget ber regjeringa erstatta dagens eksamensordning med ei mappevurdering som skal spegla breidda i elevane sin kompetanse.