Regjeringen legger i meldingen frem forslag om en rekke tiltak
som skal gjøre mellomtrinnet og ungdomsskolen mer praktisk.
Regjeringen mener mer praktisk, aktiv og variert læring i skolen
er det viktigste grepet for å snu den negative utviklingen i læringsresultater
og trivsel. Regjeringen vil derfor ha mer praktisk læring i alle
fag i skolen.
Regjeringen vil ha en mobilisering rundt læring og konsentrasjon
i skolen. Elevene skal møte tydelige krav og klare forventninger.
Regjeringen er opptatt av å legge godt til rette for at lærere
og skoleledere skal ha tillit og handlingsrom til å gjøre jobben
sin. Videre mener regjeringen at lærerne verken kan eller skal gjøre
jobben alene – det trengs et lag rundt elevene. Flere oppgaver i
skolen må løses av andre fagfolk, for eksempel miljøterapeuter og
helsesykepleiere, med kompetanse til å hjelpe, støtte og følge opp.
Regjeringen mener at tiltakene som fremmes i denne meldingen
er et viktig steg i riktig retning for å snu de negative utviklingstrekkene
man har sett den siste tiden. Regjeringen vurderer imidlertid at
det er behov for en større og grundig gjennomgang av om skolen som samfunnsinstitusjon
er tilstrekkelig forberedt på utviklingstrekk man ser i dag og i
framtiden. Regjeringen varsler at den vil sette ned et utvalg som
skal vurdere hvordan vi kan ivareta fellesskolens rolle i framtidens samfunn.
Regjeringen følger i meldingen opp Kvalitetsutviklingsutvalgets
anbefalinger i NOU 2023:27 Et nytt system for kvalitetsutvikling
– for elevenes læring og trivsel. Et viktig tiltak er å utvikle
et nytt kvalitetsutviklingssystem for skolen. I tillegg omtaler
meldingen regjeringens innsats for å bygge et sterkere lag rundt
elevene og det pågående arbeidet med å utvikle et nytt system for
kompetanse- og karriereutviklingen i skolen.
Sakens dokumenter er tilgjengelig
på sakssiden på stortinget.no.