Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Aase Marthe J. Horrigmo og Mari Holm Lønseth,
fra Senterpartiet, Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, og fra Venstre, Emma Lind,
viser til at saken gjelder forslag til endringer i straffeprosessloven,
straffegjennomføringsloven, straffeloven og konfliktsrådsloven. Komiteen merker seg at forslaget er en
oppfølging etter at Stortinget den 12. desember 2023 fattet en rekke vedtak
om blant annet å forbedre ungdomsstraffen, og etter justiskomiteens
brev av 28. november 2023. Komiteen registrerer
at ikke alle forslagene som ble vedtatt i Stortinget, er fulgt opp
gjennom dette lovforslaget.
Komiteen merker
seg at regjeringen foreslår å innføre hjemmel for å kombinere ungdomsstraff
med særvilkår, for eksempel om bosted, oppholdssted, arbeid eller
opplæring, og videre vilkår om å avstå fra rusmidler. Regjeringen
foreslår videre en hjemmel for å kombinere ungdomsstraff med ubetinget
fengsel. Komiteen viser til at det også
fremmes forslag om at påtalemyndigheten skal gis hjemmel til å føre
for retten rene vilkårsbruksaker under ungdomsstraff.
Komiteen merker
seg ellers at proposisjonen inneholder forslag til retting av enkelte
feil i oreigningslova.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til omtalen
og vurderingen av de to øvrige anmodningsvedtakene 157 og 160 av
12. desember 2023. Disse medlemmer viser til
at forslaget i proposisjonen om å gi domstolene ytterligere handlingsalternativer,
herunder adgang til «fastsetting av vilkår i straffen», også imøtekommer
vedtak 157.
Disse medlemmer vil
for øvrig påpeke at lov 20. desember 2023 nr. 110 innebærer at Stortinget
allerede har vedtatt endringer som legger til rette for bedre tverrsektorielt
samarbeid, og at det er igangsatt en rekke tiltak, slik at konfliktrådene,
de øvrige aktørene i straffesakskjeden og hjelpetjenestene kan samarbeide
bedre. Disse medlemmer viser til omtalen
av dette i proposisjonen og er enige i at det derfor ikke er hensiktsmessig
å gi domstolen en mer aktiv rolle i straffegjennomføringen ut over
de vedtatte endringene i lov 20. desember 2023 nr. 110 og forslagene
som fremmes i denne proposisjonen.
Når det gjelder vedtak 160, merker disse medlemmer seg at regjeringen i
Prop. 1 S (2024–2025) orienterer om at vedtaket er under behandling
i departementet og vil ses i sammenheng med det pågående arbeidet
med videre regelverksutvikling for å motvirke gjengkriminalitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke at lovendringene som fremmes i denne proposisjonen,
vil gjelde for hele landet. Lovendringene svarer til forslag som
Oslo tingrett har anført som nødvendige for å kunne etablere hurtigspor
for rask pådømmelse av lovbrudd begått av gjerningspersoner som
var under 18 år på handlingstidspunktet, men åpner for etablering
av tilsvarende hurtigspor i straffesakskjeden i resten av landet.
Flertallet vil videre
understreke at unge lovbrytere som begår kriminelle handlinger,
må møtes med en rask og treffsikker reaksjon som viser at det å
begå kriminalitet får konsekvenser.
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil påpeke at lang ventetid mellom lovbrudd og
reaksjon kan være en stor belastning både for fornærmede og pårørende.
Det er også en risiko for at ungdommen i mellomtiden begår nye lovbrudd. Dette flertallet mener derfor at etablering
av et hurtigspor for ungdom vil kunne bidra til å hindre tilbakefall
og rekruttering til kriminelle nettverk, og slik kunne ha en preventiv
funksjon. Dette flertallet vil samtidig
understreke at det rettslige rammeverket skal sørge for at de fornærmede
opplever å bli ivaretatt på en god måte, samtidig som ungdommens
rettssikkerhet og rett til medvirkning skal ivaretas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at forbedringer av
de strafferettslige reaksjonene for unge kriminelle har vært en
prioritert oppgave for regjeringen. Forslagene i denne lovproposisjonen
kommer i tillegg til de lovforslagene som Stortinget behandlet i
desember 2023, der regjeringen fikk flertall for en rekke forslag
som skal sikre strengere og raskere reaksjoner for ungdom som har
begått kriminalitet. Disse medlemmer viser
til at endringene trådte i kraft 1. september i år.
Disse medlemmer merker
seg at det i departementets høring ble løftet frem viktige mothensyn
fra flere sentrale høringsinstanser, og at disse er søkt ivaretatt
gjennom lovtekniske justeringer og presiseringer i lovtekst og forarbeider,
slik at forslagene i proposisjonen både ivaretar Stortingets intensjon
og imøtekommer høringsinnspillene.
Disse medlemmer viser
til at forslagene vil gi domstolene ytterligere handlingsalternativer
som sikrer en mer konsistent bruddhåndtering, sømløs behandling
og rask pådømmelse i saker der gjerningspersonen er under 18 år
på handlingstidspunktet. Dette er i tråd med Stortingets vedtak.
Disse medlemmer vil
i tillegg understreke behovet for både et godt samarbeid mellom
alle aktører i straffesakskjeden og et styrket tverrsektorielt samarbeid
med andre sektorer for å oppnå et bedre innhold i straffegjennomføringen
for unge lovbrytere.
Disse medlemmer viser
for øvrig til Prop. 1 S (2024–2025), der regjeringen foreslår den
nødvendige finansieringen til iverksettelse av lovforslag om forbedringer
av straffereaksjonene ungdomsstraff og ungdomsoppfølging, inkludert
etablering av hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo der
gjerningspersonen er under 18 år. I tillegg foreslås målrettede
tiltak til forebygging av barne- og ungdomskriminalitet for å stoppe den
negative utviklingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at Stortinget i desember 2023 vedtok
å tilføye et nytt tredje ledd i straffeprosessloven § 461 med følgende
ordlyd:
«Konfliktrådet meddeler en domfelt som
er idømt ungdomsstraff pålegg om å møte til fastsatt tid og sted for
at fullbyrdingen kan påbegynnes. Dersom domfelte unnlater å etterkomme
pålegg om å fremstille seg, kan han avhentes av politiet etter begjæring
fra konfliktrådet. Det samme gjelder om domfelte ikke etterkommer pålegg
om å møte til samtale for å motvirke nye brudd jf. konfliktrådsloven
§ 31 første ledd første punktum.»
Lovendringen trådte i kraft 1. september 2024
og innebærer at konfliktrådet får adgang til å begjære avhenting
ved oppstart av ungdomsstraffen, og ved innkalling til samtaler
etter brudd for å motvirke nye brudd.
Flertallet viser
videre til at konfliktrådet etter straffeprosessloven § 461 nytt
tredje ledd første punktum skal meddele en domfelt som er idømt
ungdomsstraff «pålegg om å møte til fastsatt tid og sted for at
fullbyrdingen kan påbegynnes». Dette vil i praksis være et pålegg
om å møte til ungdomsplanmøte. Flertallet vil
påpeke at det er fra dette tidspunktet gjennomføringstiden etter
gjeldende rett begynner å løpe, jf. konfliktrådsloven § 23 tredje
ledd. Dersom domfelte unnlater å etterkomme pålegget om å fremstille
seg, kan domfelte «avhentes av politiet etter begjæring fra konfliktrådet»,
jf. nytt tredje ledd andre punktum. Etablering av en ny hjemmel
til at politiet også skal kunne avhente domfelte til kartleggingssamtaler
i perioden mellom rettskraftig dom og ungdomsplanmøtet, slik flertallet oppfatter Høyres forslag,
innebærer i praksis at avhenting vil skje før straffegjennomføringen
starter. Flertallet vil påpeke at slike
samtaler per nå ikke utgjør en formell del av straffegjennomføringen,
jf. ovenfor om at gjennomføringstiden løper fra ungdomsplanmøtet. Flertallet er usikre på hensiktsmessigheten
i dette. Flertallet vil påpeke at konsekvensen
av dette kan være at en del av straffegjennomføringstiden, det vil si
tiden mellom kartleggingssamtale og ungdomsplanmøtet, vil være uten
annet innhold. Dette antas å kunne være opptil 1–2 måneder, jf.
at styringsmålet for igangsetting av ungdomsplanmøtet i dag er i
50 dager fra konfliktrådet mottok saken. Flertallet mener
dette vil kunne være svært uheldig.
Flertallet vil understreke
at avhenting kan være inngripende, og at andre løsninger må være
prøvd før avhenting er aktuelt. Flertallet mener
derfor det er behov for å avvente effekten av den hjemmelen som
nylig har trådt i kraft, samt de ytterligere endringer som er foreslått
i Prop. 114 L (2023–2024), før ytterligere behov for endringer vurderes
og utredes.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det er viktig å sørge
for at unge lovbrytere får en raskere reaksjon enn i dag. Raske
reaksjoner og følbare konsekvenser er nødvendig for å forebygge
at flere straffbare handlinger blir begått. Disse
medlemmer er svært bekymret over at det er en økning i ungdomskriminaliteten,
og at kriminaliteten er mer voldelig enn før. Disse
medlemmer er bekymret for at kriminelle nettverk rekrutterer
barn og unge til kriminalitet. For å sikre rask straffegjennomføring
av dømte personer mener disse medlemmer at også
konfliktrådet skal ha anledning til å be om bistand fra politiet
til å hente ungdommer til innledende kartleggingssamtale. Disse medlemmer peker på at domfelte
ved gjennomføring av ungdomsstraff skal kalles inn til samtale med
konfliktrådet for å planlegge straffegjennomføringen. Disse medlemmer viser til at konfliktrådet
etter dagens regelverk kan be om bistand fra politiet til å hente
domfelte dersom domfelte ikke møter til første oppsatte møte. Disse medlemmer mener konfliktrådet også
bør ha anledning til å be om bistand for å sikre at domfelte møter
til det første møtet med konfliktrådet. Disse
medlemmer mener det vil kunne føre til raskere straffegjennomføring.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake med et lovforslag som sikrer at konfliktrådet kan be om
bistand fra politiet til å hente ungdommer til den innledende kartleggingssamtalen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, merker seg oppfølgingen av Stortingets anmodningsvedtak
av 12. desember 2013 nr. 159 om å be regjeringen fremme de nødvendige
lovendringsforslag for å sikre etableringen av et hurtigspor for
rask pådømmelse av lovbrudd begått av gjerningspersoner som var
under 18 år på handlingstidspunktet. Flertallet mener
det er viktig at man nå vil få på plass et hurtigspor for unge lovbrytere
i domstolen, noe Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre har arbeidet for lenge og vært en pådriver for å få til.
Flertallet vil understreke
at det er helt nødvendig å få på plass et hurtigspor i Oslo, all
den tid Oslo er overrepresentert i saker med unge tiltalte. Flertallet viser i den forbindelse til
at Oslo har ca. 15 pst. av befolkningen i landet, men hele 25 pst.
av disse sakene. Samtidig betyr det at de resterende 75 pst. av
sakene som omhandler ungdomskriminalitet, skjer utenfor hovedstaden.
Økningen i ungdomskriminalitet er et nasjonalt fenomen, og mange
andre domstoler merker den samme trenden som i Oslo.
Flertallet viser
videre til at det på landsbasis var 213 ungdommer under 18 år som
i 2023 hadde ti eller flere påtaleavgjorte forhold der de enten
var registrert som mistenkt, siktet eller domfelt. De fleste ungdommene
bor på Østlandet eller Sørlandet. De tre politidistriktene Oslo,
Øst og Sør-Øst har til sammen 102 av de 213 ungdommene. Når man
ser på andelen ungdommer mellom 10 og 17 år i forhold til innbyggertall,
er det Agder og Finnmark som har den største andelen unge lovbrytere. Flertallet ønsker å påpeke at 26 av disse ungdommene
tilhører Agder politidistrikt, mens 52 av dem hører inn under Oslo
politidistrikt. Det vil med andre ord si at Agder politidistrikt
fører rundt halvparten så mange slike saker for retten som landets
største politidistrikt.
Flertallet viser
til at blant annet Domstoladministrasjonen, Den norske dommerforening,
Parat Domstol, Advokatforeningen og Juristforbundet tar til orde for
å etablere et landsdekkende hurtigspor for rask pådømmelse av lovbrudd
begått av gjerningspersoner som var under 18 år på handlingstidspunktet. Flertallet viser til at Den norske dommerforening
i sitt høringsinnspill til statsbudsjettet for 2025 skriver følgende:
«Skal vi lykkes med å bekjempe ungdomskriminaliteten
må mange virkemidler settes inn: Forebygging, etterforskning og
rask behandling i rettsvesenet. Da er det viktig at hele kjeden
settes i stand til å sette inn ekstra innsats. Det [er] bra å satse
på uniformert politi i gatene og etterforskningssporet, men det
hjelper lite om det ikke satses proporsjonalt på domstolene. Da flytter
man bare problemet videre i rettskjeden, og vi blir en propp i systemet.»
Flertallet mener
at regjeringen ved å signalisere at de ønsker å avgrense opprettelse
av hurtigspor til utelukkende å gjelde Oslo, utviser manglende forståelse
for at hurtigspor er en viktig brikke i forebyggingen og bekjempelsen
av ungdomskriminalitet, også utenfor hovedstaden.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å etablere et landsdekkende hurtigspor for rask pådømmelse
av lovbrudd begått av gjerningspersoner som var under 18 år på handlingstidspunktet.»