Norges atomsikkerhetssamarbeid har siden 1995 vært
styrt gjennom Regjeringens handlingsplan for atomsikkerhet og miljø
(atomhandlingsplanen). Den har senere blitt revidert i 1998, 2005,
2008, 2013 og 2018.
Denne meldingen omhandler atomsikkerhetstiltak utenfor
Norges grenser. Meldingen beskriver arbeidet som er gjort innen
internasjonal atomsikkerhet og miljø og de resultater som er oppnådd
siden 2010 da forrige stortingsmelding om atomsikkerhet ble lagt
frem.
Meldingen omhandler Regjeringens handlingsplan for
atomsikkerhet og miljø og Norges internasjonale innsats i både bilaterale
og multilaterale kanaler. Den beskriver de grunnleggende endringene
som har skjedd i atomsikkerhetssamarbeidet med Russland og Ukraina de
senere år, samt hvordan Norge bør fortsette arbeidet i tiden fremover.
Meldingen beskriver norsk innsats og støtte til Ukraina på atomsikkerhetsfeltet.
Meldingen beskriver også mulig innretning for Norges fremtidige arbeid
med atomsikkerhet i Russland.
Som direkte konsekvens av Russlands fullskalainvasjon
av Ukraina i 2022 har det oppstått nye og store behov for et styrket
norsk engasjement for atomsikkerhet og miljø i og rundt Ukraina
og i Svartehavsregionen. Ukraina trenger omfattende hjelp med å
styrke atomsikkerheten mens krigen pågår. Derfor vil Ukraina nå
bli tyngdepunktet i Norges internasjonale samarbeid for atomsikkerhet.
Så vel utfall som varighet av Russlands krig, er usikkert. Ukraina
vil uansett trenge assistanse i lang tid etter at krigen er avsluttet.
Arbeidet med atomsikkerhet og miljø har lenge vært en viktig pilar
i norsk utenrikspolitikk. Atomsikkerhetssamarbeidet var en viktig
del av Norges bilaterale forhold til Russland, særlig i nord og
fyrlyktprosjektet. Dreiningen fra Russland til Ukraina er en vesentlig
omlegging av denne innsatsen.
Meldingen omtaler ikke prosjekter innen atomsikkerhet
i Litauen, Romania og Slovakia hvor støtten fra Norge går gjennom
EØS-midlene. Meldingen omtaler heller ikke Norges nasjonale organisering
og arbeid med strålevern, atomsikkerhet og beredskap.
Det er siden tidlig på 1990-tallet samlet sett
bevilget i underkant av 2,5 mrd. kroner til atomsikkerhetssamarbeidet
til og med 2023. Fordelingen mellom Russland og Ukraina av midler
til atomsikkerhetssamarbeid har endret seg markant over tid. Før
annekteringen av Krym i 2014 ble størstedelen av midlene bevilget
til prosjekter i Russland. Etter 2014 økte Norge støtten til Ukraina
og reduserte støtten til Russland. Etter Russlands fullskalaangrep
på Ukraina i 2022 ble prosjektsamarbeidet med Russland frosset.
Størstedelen av midlene brukes nå til prosjekter i Ukraina.
Meldingen viser til at Ukraina vil være hovedsatsingsområde
for atomsikkerhetssamarbeidet grunnet de omfattende behovene som
har oppstått i landet etter Krym i 2014 og fullskala angrepskrig
i 2022. Mye av atomsikkerhetssamarbeidet kan dekkes under Nansen-programmets
periode fra 2023 frem til 2027.
Meldingen legger til grunn at de tiltak og den
politikk som er gjort rede for i meldingen, dekkes innenfor gjeldende
budsjettrammer, inkludert de økonomiske rammene for Nansen-programmet.
Meldingen viser også til at prioriteringer i atomsikkerhetssamarbeidet vil
bli fremmet for Stortinget i de årlige budsjettproposisjonene. Meldingen
omtaler derfor ikke konkrete bevilgninger.
Meldingen viser til at Utenriksdepartementet
er ansvarlig for den politiske og strategiske styringen av det internasjonale
atomsikkerhetssamarbeidet. Et av suksesskriteriene for atomsikkerhetsarbeidet
er det tverrsektorielle samarbeidet mellom myndigheter, fagmiljøer
og sivilsamfunn. Dette har bidratt til den brede kontaktflaten og
kompetansen som er opparbeidet gjennom årene. Nært samarbeid mellom
policyutviklere og fagmiljø har sikret at beslutninger tas på et
godt faglig grunnlag