Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om å gjenåpne veisystemet i og rundt Oslo

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  1. Stortinget ber regjeringen instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai.

  2. Stortinget ber regjeringen ta et initiativ overfor Oslo kommune med forventning om å gjenåpne gater for biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for ombygging.

  3. Stortinget ber regjeringen sørge for å styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Sakens dokumenter er tilgjengelig på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Andrea Sjøvoll, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 160 S (2023–2024) fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Hans Andreas Limi, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Bård Hoksrud, Christian Tybring-Gjedde, Himanshu Gulati, Morten Wold, Erlend Wiborg og Tor André Johnsen om å gjenåpne veisystemet i og rundt Oslo. Videre viser komiteen til statsrådens svarbrev datert 4. oktober 2024, samt statsrådens brev datert 22. oktober 2024 med svar på komiteens oppfølgingsspørsmål. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen. Det ble gjennomført høring i saken 8. oktober 2024, hvor 13 instanser deltok.

Komiteen viser til at bakgrunnen for forslaget er stengingen av Ring 1 i forbindelse med utbyggingen av regjeringskvartalet og ombygging av Hammersborg- og Vaterlandstunnelen i Oslo. Årsdøgntrafikken gjennom Hammersborgtunnelen er på 17 500. For å redusere personbilkapasiteten inn mot Oslo ble kollektivfeltene på E6 og E18 stengt for elbiler 6. mai 2024. Statsråden peker i sitt svarbrev på at stengingen av kollektivfeltene for elbiler er viktig for å unngå økte køer, blant annet i Operatunnelen, som allerede i dag trafikkmessig ligger på kapasitetsgrensen. Flere må derfor reise kollektivt, sykle eller gå for å gi bedre plass til næringstrafikken og andre som må kjøre bil. Statsråden viser også til dialogen som har vært mellom Oslo kommune og Statens vegvesen, samt at det har vært gjennomført informasjonsmøter med berørte fylker.

Komiteen merker seg at stengingen av kollektivfeltet har skapt store trafikale utfordringer. Utfordringene har vært størst på E18 gjennom Vestkorridoren, noe som resulterer i store forsinkelser og uforutsigbarhet i reisehverdagen for svært mange. Komiteen påpeker at det ikke er slik at alle har en reisehverdag der man enkelt kan bytte ut bilen med sykkel eller kollektivtransport. Kollektivsystemet rundt Oslo har heller ikke stor nok kapasitet til å ta unna en stor økning i antall reisende.

Komiteen viser til at det er gjort justeringer underveis. Etter å ha opplevd store kødannelser i helgene besluttet man å gjenåpne kollektivfeltet på E18 for elbiler i helgene (lørdag og søndag). Erfaringene med dette har vært gode, og trafikkflyten har bedret seg vesentlig. Komiteen merket seg i høringen at de berørte kommunene, Asker og Bærum, understreket at belastningen på lokalveinettet har økt voldsomt. Køen står tett på lokalveier som også er skolevei og arbeidsvei for innbyggerne i de respektive kommuner. Kødannelsen på E18 er størst mellom Asker sentrum og Sandvika, noe som forklares med at E18 er eneste ferdselsåre for interntrafikk mellom de to kommunesentrene.

Komiteen vil understreke at de iverksatte tiltakene viser sårbarheten i hovedveisystemet, spesielt i Vestkorridoren, hvor det ikke finnes alternative veier inn og ut av Oslo.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passasjer. Samkjøringskravet skal ikke gjelde for elvarebiler og -lastebiler.»

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å vurdere å åpne kollektivfeltet på E18 fra Sandvika til Oslo for elbiler med minst to passasjerer i rushtiden. Samkjøringskravet skal ikke gjelde for elvarebiler og -lastebiler.»

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet for ellastebiler og elvarebiler i og rundt Oslo uavhengig av antall personer i bilen, og gå i dialog med lokale myndigheter ellers i landet for å gi ellastebiler og elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet der det er hensiktsmessig.»

«Stortinget ber regjeringen snarest tilrettelegge for at Flytoget kan åpnes for pendlere i rushtiden inn og ut av Oslo.»

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til dialog med Akershus fylkeskommune og Ruter om et forbedret ekspressbusstilbud i Vestkorridoren og Akershus for øvrig.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har forståelse for at den midlertidige stengingen av Ring 1 i Oslo skaper utfordringer i folks reisehverdag i regionen. Disse medlemmer vil derfor berømme at departementet, i samråd med Statens vegvesen, bøter på situasjonen gjennom ulike tiltak. Disse medlemmer viser til at kollektivfeltet på strekningen E18 Asker–Lysaker er gjenåpnet for elbiler på lørdager og søndager fra 6. september 2024. Disse medlemmer merker seg for øvrig signalene om at tilsvarende åpning av kollektivfelt for elbiler på det øvrige riksveinettet i og rundt Oslo i helgene vil komme på plass etter hvert.

Kollektivfeltene på E6 på strekningene Hvam–Tangerud i nord og Taraldrud–Klemetsrud i sør ble sommeren 2024 gjort om til tungtrafikkfelt. Disse medlemmermerker seg at det i regi av Statens vegvesen pågår et arbeid med sikte på å få på plass slike tungtrafikkfelt på enkelte strekninger på E18 i vest fra Asker. Arbeidet gjøres blant annet i samråd med lokale myndigheter. I arbeidet er det viktig at det gjøres vurderinger knyttet til trafikksikkerhet og trafikkavvikling. Disse medlemmer vurderer at etablering av tungtrafikkfelt på strekninger som påvirkes av stengingen av Ring 1, er positivt. Disse medlemmer mener at slike felt gir nytte for næringstrafikken på kort sikt på grunn av økte køer ved den midlertidige stengingen av Ring 1. Disse medlemmer viser videre til at køkjøring påvirker utslipp fra tungtransport på fossilt drivstoff på grunn av redusert fart, og at bedre flyt for denne kjøretøygruppen i denne sammenhengen er et bra miljøtiltak på kort sikt under den midlertidige stengningen av Ring 1.

Disse medlemmer viser til forslag 1 i representantforslaget, og høringssvar fra blant annet Kollektivtrafikkforeningen. Disse medlemmer mener det er kritisk for å lykkes med trafikkavviklingen i hele anleggsperioden at kollektivtrafikken sikres god fremkommelighet. Stengingen av kollektivfeltene for elbiler har gitt bedre regularitet og kortere reisetid for passasjerene, og disse medlemmer mener derfor det er et blindspor å åpne kollektivfeltene på E6 og E18 for alle elbiler, og at det er viktigere å bruke restkapasiteten i kollektivfeltene på andre, mer målrettede, måter.

Disse medlemmer viser videre til forslag 2 i representantforslaget. Oslo kommune er reguleringsmyndighet og ansvarlig for gatebruksplan og andre reguleringer av de kommunale veiene i Oslo. Disse medlemmer mener man skal være svært varsom med å overprøve det kommunale selvstyret på reguleringsspørsmål, og kan ikke se at det for øyeblikket er grunnlag for pålegg eller statlig arealplan ovenfor de kommunale veiene i Oslo.

Disse medlemmer viser også til forslag 3 i representantforslaget. Det overordnede ansvaret for kollektivtrafikken i og rundt Oslo, med unntak av toget, ligger hos Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Disse medlemmer mener i utgangspunktet at det ikke er riktig at Stortinget eller staten skal gripe inn i fylkeskommunale oppgaver. Disse medlemmer oppfordrer allikevel staten, som part i Byvekstsamarbeidet og Oslopakke 3, til å være med og se på muligheter for særskilte kollektivløsninger for alle berørte strekninger i anleggsperioden.

Disse medlemmer viser videre til forslagene om å åpne Flytogets kapasitet for pendlere. Disse medlemmer viser til regjeringens pågående arbeid med å vurdere hvilke tiltak som kan gi økt togkapasitet i rushtiden. Disse medlemmer merker seg at det herunder vurderes å åpne Flytoget for pendlere i rushtiden og/eller erstatte enkelte Flytog-avganger med forlengelse av eksisterende Vy-avganger.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2026, rapportere til Stortinget på effekten av tiltak knyttet til bedre fremkommelighet og kollektivtrafikk rundt Oslo i perioden Ring 1 er stengt for ombygging, og her gjøre en vurdering av behov for ytterligere tiltak.»

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til forslagene som fremmes i Dokument 8:160 (2023–2024), representantforslag om å gjenåpne veisystemet i og rundt Oslo. Disse medlemmer deler intensjonen i representantforslaget, men mener at det må være en balanse mellom fremkommelighet på E18 og trafikkavvikling i Oslo sentrum. Basert på de erfaringene man så langt har gjort, er disse medlemmer tilfreds med at kollektivfeltet er gjenåpnet for elbiler i helgene på strekningen fra Asker til Oslo.

Disse medlemmer viser til de store konsekvensene utestengingen av elbiler fra kollektivfeltet på E18 har hatt for næringstrafikk og personbiler i form av trafikkaos og dårlig fremkommelighet på hverdagene. Disse medlemmer viser også til at dette har medført voldsom trafikkvekst på sideveiene i Asker og Bærum. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner på skoleveien til mange barn, og dårlig fremkommelighet for kollektivtrafikken i Asker og Bærum. Samtidig opplever bilister at kollektivfeltet nærmest er ubrukt, det er kun et fåtall busser og drosjer som benytter 1/3 av veibanen.

Disse medlemmer merker seg samtidig også argumentasjonen fra Akershus fylkeskommune og kommunene Bærum og Asker, om at mye av trafikken mellom Asker og Sandvika er lokaltrafikk som ikke skal videre til Oslo.

Disse medlemmer viser til statsrådens svar på spørsmål fra komiteen datert 22. oktober 2024, der det tydelig fremkommer at det meste av trafikken som har startpunkt vest for Asker kommune, ikke kjører hele veien til Oslo, eller gjennom Operatunnelen. Statens vegvesen har analysert trafikktall og kommet frem til at 45 pst. av trafikken på E18 i retning Oslo ved Ikea i Asker har startpunkt vest for Asker. 65 pst. av trafikken passerer Sandvika, 20 pst. passerer Skøyen, og 13 pst. kjører gjennom Operatunnelen. Disse medlemmer mener dette viser at det er rom for å åpne kollektivfeltet for elbiler ytterligere.

Disse medlemmer vil sterkt advare mot å åpne kollektivfeltet på E18 for tungbiler. E18 er en gammel motorvei med mange av- og påkjørsler. En slik åpning vil kunne skape trafikkfarlige situasjoner fordi det er svært mange personbiler som kjører inn og ut på motorveien. Trafikktallene fra Statens vegvesen viser at flere tusen biler skal av og på mellom Asker og Skøyen. Vogntog i stor fart kan dermed gi trafikkfarlige situasjoner. Disse medlemmer mener det ikke er noen grunn til å åpne kollektivfeltet for fossile kjøretøy ut over buss og taxi.

Disse medlemmer ønsker å bedre framkommeligheten også for næringstransporten, og påpeker at enhver bil som flyttes over til kollektivfeltet, vil ha effekt på trafikkflyten i de ordinære feltene. Disse medlemmer viser til at det er en utilsiktet effekt av dagens bruk av samkjøringskrav at det også blir gjeldende for elvarebiler og -lastebiler. Det betyr at nullutslippsnyttetransport i praksis blir kastet ut av kollektivfeltet. Disse medlemmer mener dette ikke har vært intensjonen med å innføre samkjøringskrav.

Disse medlemmer understreker at tilgang til kollektivfeltet er en viktig bruksfordel for nullutslippsbiler. Elbilandelen for personbiler i nybilsalget er nå over 90 pst. For elektriske varebiler går imidlertid utviklingen tregere. Knapt en av tre nye varebiler er elektriske, vi er langt unna å nå målene for salg av elvarebiler. Andelen ellastebiler er enda lavere, og næringslivet etterlyser sterkere virkemidler. Disse medlemmer er enig i at det trengs sterkere virkemidler for elvarebiler og -lastebiler, og at disse kjøretøyene derfor bør ha en generell adgang til kollektivfeltet, uavhengig av samkjøringskrav.

Disse medlemmer viser til at myndighetene oppfordrer flere til å ta i bruk kollektivtransport i og rundt Oslo. Samtidig ser vi at fylkene rundt Oslo ser seg nødt til å kutte i sine kollektivtilbud og øke billettprisene, og at togtilbudet sliter med fulle tog på grunn av halve togsett, innstillinger og forsinkelser. Disse medlemmer viser til at Flytoget har ønsket å bidra til å forbedre kapasiteten i togtilbudet, og at selskapet har foreslått en rekke tiltak. Ved å sette ned prisene på Flytoget vil man kunne flytte reisende som skal til flyplassen, fra Vy sine tog og dermed frigjøre plass til pendlerne. Flytoget har også foreslått å åpne sine dører for pendlere i rushtiden.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fjellinjen har gitt ut trafikktall for september som viser at den politisk bestemte reduserte kapasiteten på hovedveinettet har hatt lite å si for den totale trafikken over bygrensen til Oslo. I september var det slik at trafikken økte i fire av syv innfartsårer mot sentrum sammenlignet med fjoråret. Totalt sett er trafikkvolumet nå på nivå med siste år, og de politiske innstramningene i veikapasiteten har ikke påvirket antallet passeringer. Disse medlemmer mener imidlertid det er grunn til å tro at mye trafikk har flyttet seg fra hovedvei til deler av lokalveinettet som ikke er dimensjonert for stor trafikkmengde. Disse medlemmer mener dette har negative konsekvenser for både lokalmiljø og trafikksikkerhet. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at kapasiteten på hovedveiene inn mot Oslo må gjenåpnes samtidig som flere gater i Oslo på ny må åpnes for biltrafikk for å bedre både trafikkflyt og sikkerhet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai 2024.»

«Stortinget ber regjeringen ta et initiativ overfor Oslo kommune med forventning om å gjenåpne gater for biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for ombygging.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for å styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener at kollektivfeltet er avgjørende for at mange tusen kollektivreisende skal ha en god reisehverdag, og for at buss og drosje skal komme raskt frem. Elbilens inntreden i kollektivfeltet var ment å være midlertidig, og var fornuftig da antall elbiler var lavt, som et insentiv for å få flere til å velge utslippsfritt. Det var aldri planen at disse fordelene skulle være permanente. Dette medlem støtter derfor ikke forslagene fra Fremskrittspartiet om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 og gjenåpne gater for biltrafikk i Oslo.

Dette medlem vil likevel tilkjennegi at stengingen av kollektivfeltet inn mot Oslo har ført til mer kø, økt trafikk på lokalveier og dårligere fremkommelighet på lokale tilfartsveier i Akershus. Når dette skjer samtidig med at det er store utfordringer og forsinkelser på togmateriell og vedlikeholdsetterslep på jernbanen som har ført til stort press på togkapasiteten i Oslo-området, blir utfordringen, særlig for pendlere, prekær. Man risikerer at mange mister motet og slutter å reise kollektivt. Det er det motsatte av hva dette medlem ønsker. Det er kollektivtransport som er den mest effektive måten å sørge for at mange mennesker får god mobilitet og muligheten til å reise effektivt til og fra jobb eller andre nødvendige gjøremål.

Dette medlem ønsker derfor å se på om det er andre tiltak som kan være aktuelle for å bøte på den kritiske situasjonen. For det første mener dette medlem at når regjeringen likevel skal slå sammen Vy og Flytoget fra 1. januar 2025, med begrunnelsen at det skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag, så må det være mulig å allerede nå sørge for at Flytoget kan bli tilgjengelig for pendlere inn til Oslo. Situasjonen for togpendlere inn til Oslo er prekær og krever tiltak lenge før 2028, når Flytogets nåværende konsesjon går ut.

Flytoget kjører gjennom Oslo med ledig kapasitet på mange av sine avganger, mens de andre togene er stappfulle og bilene står i kø. Dette medlem mener derfor det er nødvendig å benytte ledig kapasitet på Flytoget for å avhjelpe situasjonen for pendlere. Jernbanedirektoratet har på sin side vist til at dette kan gi utfordringer med ESA. Dette medlem vil argumentere for at situasjonen som følge av stengingen av Ring 1, utfordringer og forsinkelser på togmateriell og vedlikeholdsetterslep er så prekær at det vil være rimelig å benytte seg av eventuelle unntaksbestemmelser for å kunne utnytte den ledige kapasiteten som finnes på Flytoget, og gi pendlerne rundt Oslo et bedre tilbud allerede nå.

Videre mener dette medlem at det må gjøres mer for å øke bruksfordelene til elektriske varebiler og lastebiler. Dette medlem mener derfor at også elektriske varebiler skal ha generell adgang til kollektivfeltet. Dette fordi både elvarebiler og ellastebiler trenger positive markedsvirkemidler for å sikre at det skal lønne seg å velge utslippsfritt.

Til slutt vil dette medlem peke på muligheten til å stille strengere krav til samkjøring for å kunne benytte seg av kollektivfeltet. Samkjøring er noe alle er for, men samfunnet har få virkemidler som reelt stimulerer til å realisere samkjøring. Samkjøring krever noe ekstra av bilistene, og tilgang til kollektivfeltet kan derfor være et effektivt grep. Mer samkjøring med elbil vil kunne bidra til samfunnets mål om nullutslipp og til målet om nullvekst i byområder. Heller enn å lage motsetninger mellom disse målene kan man lage virkemidler som ivaretar flere behov.

Dette medlem vil vise til at stengingen av Ring 1 skal vare i tre år, og at det derfor kan være behov for å evaluere tiltakene som foreslås innført i løpet av perioden, for å sikre at tiltakene er mest mulig effektive.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen, i forbindelse med statsbudsjettet for 2026, rapportere til Stortinget på effekten av tiltak knyttet til bedre fremkommelighet og kollektivtrafikk rundt Oslo i perioden Ring 1 er stengt for ombygging, og her gjøre en vurdering av behov for ytterligere tiltak.

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6 og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai 2024.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen ta et initiativ overfor Oslo kommune med forventning om å gjenåpne gater for biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for ombygging.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen sørge for å styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:
I

Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til Sandvika for elbiler med passasjer. Samkjøringskravet skal ikke gjelde for elvarebiler og -lastebiler.

II

Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å vurdere å åpne kollektivfeltet på E18 fra Sandvika til Oslo for elbiler med minst to passasjerer i rushtiden. Samkjøringskravet skal ikke gjelde for elvarebiler og -lastebiler.

III

Stortinget ber regjeringen ta initiativ overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet for ellastebiler og elvarebiler i og rundt Oslo uavhengig av antall personer i bilen, og gå i dialog med lokale myndigheter ellers i landet for å gi ellastebiler og elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet der det er hensiktsmessig.

IV

Stortinget ber regjeringen snarest tilrettelegge for at Flytoget kan åpnes for pendlere i rushtiden inn og ut av Oslo.

V

Stortinget ber regjeringen ta initiativ til dialog med Akershus fylkeskommune og Ruter om et forbedret ekspressbusstilbud i Vestkorridoren og Akershus for øvrig.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. november 2024

Sigbjørn Gjelsvik

Trond Helleland

leder

ordfører