Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Andrea Sjøvoll, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 160 S (2023–2024)
fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Hans Andreas Limi,
Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Bård Hoksrud, Christian Tybring-Gjedde,
Himanshu Gulati, Morten Wold, Erlend Wiborg og Tor André Johnsen
om å gjenåpne veisystemet i og rundt Oslo. Videre viser komiteen til statsrådens svarbrev datert
4. oktober 2024, samt statsrådens brev datert 22. oktober 2024 med
svar på komiteens oppfølgingsspørsmål. Brevene følger som vedlegg til
denne innstillingen. Det ble gjennomført høring i saken 8. oktober
2024, hvor 13 instanser deltok.
Komiteen viser til
at bakgrunnen for forslaget er stengingen av Ring 1 i forbindelse
med utbyggingen av regjeringskvartalet og ombygging av Hammersborg-
og Vaterlandstunnelen i Oslo. Årsdøgntrafikken gjennom Hammersborgtunnelen
er på 17 500. For å redusere personbilkapasiteten inn mot Oslo ble
kollektivfeltene på E6 og E18 stengt for elbiler 6. mai 2024. Statsråden
peker i sitt svarbrev på at stengingen av kollektivfeltene for elbiler
er viktig for å unngå økte køer, blant annet i Operatunnelen, som
allerede i dag trafikkmessig ligger på kapasitetsgrensen. Flere
må derfor reise kollektivt, sykle eller gå for å gi bedre plass
til næringstrafikken og andre som må kjøre bil. Statsråden viser
også til dialogen som har vært mellom Oslo kommune og Statens vegvesen, samt
at det har vært gjennomført informasjonsmøter med berørte fylker.
Komiteen merker
seg at stengingen av kollektivfeltet har skapt store trafikale utfordringer.
Utfordringene har vært størst på E18 gjennom Vestkorridoren, noe som
resulterer i store forsinkelser og uforutsigbarhet i reisehverdagen
for svært mange. Komiteen påpeker at
det ikke er slik at alle har en reisehverdag der man enkelt kan
bytte ut bilen med sykkel eller kollektivtransport. Kollektivsystemet
rundt Oslo har heller ikke stor nok kapasitet til å ta unna en stor
økning i antall reisende.
Komiteen viser til
at det er gjort justeringer underveis. Etter å ha opplevd store
kødannelser i helgene besluttet man å gjenåpne kollektivfeltet på
E18 for elbiler i helgene (lørdag og søndag). Erfaringene med dette har
vært gode, og trafikkflyten har bedret seg vesentlig. Komiteen merket seg i høringen at de
berørte kommunene, Asker og Bærum, understreket at belastningen på
lokalveinettet har økt voldsomt. Køen står tett på lokalveier som
også er skolevei og arbeidsvei for innbyggerne i de respektive kommuner.
Kødannelsen på E18 er størst mellom Asker sentrum og Sandvika, noe
som forklares med at E18 er eneste ferdselsåre for interntrafikk
mellom de to kommunesentrene.
Komiteen vil understreke
at de iverksatte tiltakene viser sårbarheten i hovedveisystemet,
spesielt i Vestkorridoren, hvor det ikke finnes alternative veier
inn og ut av Oslo.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet på E18 fra Asker til
Sandvika for elbiler med passasjer. Samkjøringskravet skal ikke
gjelde for elvarebiler og -lastebiler.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
overfor Statens vegvesen om å vurdere å åpne kollektivfeltet på E18
fra Sandvika til Oslo for elbiler med minst to passasjerer i rushtiden.
Samkjøringskravet skal ikke gjelde for elvarebiler og -lastebiler.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
overfor Statens vegvesen om å åpne kollektivfeltet for ellastebiler og
elvarebiler i og rundt Oslo uavhengig av antall personer i bilen,
og gå i dialog med lokale myndigheter ellers i landet for å gi ellastebiler
og elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet der det er hensiktsmessig.»
«Stortinget ber regjeringen snarest
tilrettelegge for at Flytoget kan åpnes for pendlere i rushtiden
inn og ut av Oslo.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til dialog med Akershus fylkeskommune og Ruter om et forbedret ekspressbusstilbud
i Vestkorridoren og Akershus for øvrig.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet har forståelse for at
den midlertidige stengingen av Ring 1 i Oslo skaper utfordringer
i folks reisehverdag i regionen. Disse medlemmer vil
derfor berømme at departementet, i samråd med Statens vegvesen,
bøter på situasjonen gjennom ulike tiltak. Disse
medlemmer viser til at kollektivfeltet på strekningen E18
Asker–Lysaker er gjenåpnet for elbiler på lørdager og søndager fra
6. september 2024. Disse medlemmer merker
seg for øvrig signalene om at tilsvarende åpning av kollektivfelt for
elbiler på det øvrige riksveinettet i og rundt Oslo i helgene vil
komme på plass etter hvert.
Kollektivfeltene på E6 på strekningene Hvam–Tangerud
i nord og Taraldrud–Klemetsrud i sør ble sommeren 2024 gjort om
til tungtrafikkfelt. Disse medlemmermerker
seg at det i regi av Statens vegvesen pågår et arbeid med sikte
på å få på plass slike tungtrafikkfelt på enkelte strekninger på
E18 i vest fra Asker. Arbeidet gjøres blant annet i samråd med lokale
myndigheter. I arbeidet er det viktig at det gjøres vurderinger
knyttet til trafikksikkerhet og trafikkavvikling. Disse
medlemmer vurderer at etablering av tungtrafikkfelt på strekninger
som påvirkes av stengingen av Ring 1, er positivt. Disse
medlemmer mener at slike felt gir nytte for næringstrafikken
på kort sikt på grunn av økte køer ved den midlertidige stengingen
av Ring 1. Disse medlemmer viser videre
til at køkjøring påvirker utslipp fra tungtransport på fossilt drivstoff
på grunn av redusert fart, og at bedre flyt for denne kjøretøygruppen
i denne sammenhengen er et bra miljøtiltak på kort sikt under den
midlertidige stengningen av Ring 1.
Disse medlemmer viser
til forslag 1 i representantforslaget, og høringssvar fra blant
annet Kollektivtrafikkforeningen. Disse medlemmer mener
det er kritisk for å lykkes med trafikkavviklingen i hele anleggsperioden
at kollektivtrafikken sikres god fremkommelighet. Stengingen av
kollektivfeltene for elbiler har gitt bedre regularitet og kortere
reisetid for passasjerene, og disse medlemmer mener
derfor det er et blindspor å åpne kollektivfeltene på E6 og E18
for alle elbiler, og at det er viktigere å bruke restkapasiteten
i kollektivfeltene på andre, mer målrettede, måter.
Disse medlemmer viser
videre til forslag 2 i representantforslaget. Oslo kommune er reguleringsmyndighet
og ansvarlig for gatebruksplan og andre reguleringer av de kommunale
veiene i Oslo. Disse medlemmer mener
man skal være svært varsom med å overprøve det kommunale selvstyret
på reguleringsspørsmål, og kan ikke se at det for øyeblikket er
grunnlag for pålegg eller statlig arealplan ovenfor de kommunale
veiene i Oslo.
Disse medlemmer viser
også til forslag 3 i representantforslaget. Det overordnede ansvaret
for kollektivtrafikken i og rundt Oslo, med unntak av toget, ligger
hos Oslo kommune og Akershus fylkeskommune. Disse
medlemmer mener i utgangspunktet at det ikke er riktig at
Stortinget eller staten skal gripe inn i fylkeskommunale oppgaver. Disse medlemmer oppfordrer allikevel
staten, som part i Byvekstsamarbeidet og Oslopakke 3, til å være
med og se på muligheter for særskilte kollektivløsninger for alle
berørte strekninger i anleggsperioden.
Disse medlemmer viser
videre til forslagene om å åpne Flytogets kapasitet for pendlere. Disse medlemmer viser til regjeringens
pågående arbeid med å vurdere hvilke tiltak som kan gi økt togkapasitet i
rushtiden. Disse medlemmer merker seg
at det herunder vurderes å åpne Flytoget for pendlere i rushtiden
og/eller erstatte enkelte Flytog-avganger med forlengelse av eksisterende
Vy-avganger.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen,
i forbindelse med statsbudsjettet for 2026, rapportere til Stortinget
på effekten av tiltak knyttet til bedre fremkommelighet og kollektivtrafikk
rundt Oslo i perioden Ring 1 er stengt for ombygging, og her gjøre
en vurdering av behov for ytterligere tiltak.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til forslagene som fremmes i Dokument 8:160
(2023–2024), representantforslag om å gjenåpne veisystemet i og
rundt Oslo. Disse medlemmer deler intensjonen
i representantforslaget, men mener at det må være en balanse mellom
fremkommelighet på E18 og trafikkavvikling i Oslo sentrum. Basert
på de erfaringene man så langt har gjort, er disse
medlemmer tilfreds med at kollektivfeltet er gjenåpnet for elbiler
i helgene på strekningen fra Asker til Oslo.
Disse medlemmer viser
til de store konsekvensene utestengingen av elbiler fra kollektivfeltet
på E18 har hatt for næringstrafikk og personbiler i form av trafikkaos
og dårlig fremkommelighet på hverdagene. Disse
medlemmer viser også til at dette har medført voldsom trafikkvekst
på sideveiene i Asker og Bærum. Dette har skapt trafikkfarlige situasjoner
på skoleveien til mange barn, og dårlig fremkommelighet for kollektivtrafikken
i Asker og Bærum. Samtidig opplever bilister at kollektivfeltet
nærmest er ubrukt, det er kun et fåtall busser og drosjer som benytter
1/3 av veibanen.
Disse medlemmer merker
seg samtidig også argumentasjonen fra Akershus fylkeskommune og
kommunene Bærum og Asker, om at mye av trafikken mellom Asker og
Sandvika er lokaltrafikk som ikke skal videre til Oslo.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svar på spørsmål fra komiteen datert 22. oktober
2024, der det tydelig fremkommer at det meste av trafikken som har startpunkt
vest for Asker kommune, ikke kjører hele veien til Oslo, eller gjennom
Operatunnelen. Statens vegvesen har analysert trafikktall og kommet
frem til at 45 pst. av trafikken på E18 i retning Oslo ved Ikea
i Asker har startpunkt vest for Asker. 65 pst. av trafikken passerer
Sandvika, 20 pst. passerer Skøyen, og 13 pst. kjører gjennom Operatunnelen. Disse medlemmer mener dette viser at
det er rom for å åpne kollektivfeltet for elbiler ytterligere.
Disse medlemmer vil
sterkt advare mot å åpne kollektivfeltet på E18 for tungbiler. E18
er en gammel motorvei med mange av- og påkjørsler. En slik åpning vil
kunne skape trafikkfarlige situasjoner fordi det er svært mange
personbiler som kjører inn og ut på motorveien. Trafikktallene fra
Statens vegvesen viser at flere tusen biler skal av og på mellom
Asker og Skøyen. Vogntog i stor fart kan dermed gi trafikkfarlige
situasjoner. Disse medlemmer mener det
ikke er noen grunn til å åpne kollektivfeltet for fossile kjøretøy
ut over buss og taxi.
Disse medlemmer ønsker
å bedre framkommeligheten også for næringstransporten, og påpeker
at enhver bil som flyttes over til kollektivfeltet, vil ha effekt på
trafikkflyten i de ordinære feltene. Disse
medlemmer viser til at det er en utilsiktet effekt av dagens bruk
av samkjøringskrav at det også blir gjeldende for elvarebiler og
-lastebiler. Det betyr at nullutslippsnyttetransport i praksis blir
kastet ut av kollektivfeltet. Disse medlemmer mener
dette ikke har vært intensjonen med å innføre samkjøringskrav.
Disse medlemmer understreker
at tilgang til kollektivfeltet er en viktig bruksfordel for nullutslippsbiler.
Elbilandelen for personbiler i nybilsalget er nå over 90 pst. For
elektriske varebiler går imidlertid utviklingen tregere. Knapt en
av tre nye varebiler er elektriske, vi er langt unna å nå målene
for salg av elvarebiler. Andelen ellastebiler er enda lavere, og
næringslivet etterlyser sterkere virkemidler. Disse
medlemmer er enig i at det trengs sterkere virkemidler for
elvarebiler og -lastebiler, og at disse kjøretøyene derfor bør ha
en generell adgang til kollektivfeltet, uavhengig av samkjøringskrav.
Disse medlemmer viser
til at myndighetene oppfordrer flere til å ta i bruk kollektivtransport
i og rundt Oslo. Samtidig ser vi at fylkene rundt Oslo ser seg nødt
til å kutte i sine kollektivtilbud og øke billettprisene, og at
togtilbudet sliter med fulle tog på grunn av halve togsett, innstillinger
og forsinkelser. Disse medlemmer viser
til at Flytoget har ønsket å bidra til å forbedre kapasiteten i
togtilbudet, og at selskapet har foreslått en rekke tiltak. Ved
å sette ned prisene på Flytoget vil man kunne flytte reisende som
skal til flyplassen, fra Vy sine tog og dermed frigjøre plass til
pendlerne. Flytoget har også foreslått å åpne sine dører for pendlere
i rushtiden.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fjellinjen har
gitt ut trafikktall for september som viser at den politisk bestemte
reduserte kapasiteten på hovedveinettet har hatt lite å si for den totale
trafikken over bygrensen til Oslo. I september var det slik at trafikken
økte i fire av syv innfartsårer mot sentrum sammenlignet med fjoråret.
Totalt sett er trafikkvolumet nå på nivå med siste år, og de politiske
innstramningene i veikapasiteten har ikke påvirket antallet passeringer. Disse medlemmer mener imidlertid det
er grunn til å tro at mye trafikk har flyttet seg fra hovedvei til
deler av lokalveinettet som ikke er dimensjonert for stor trafikkmengde. Disse medlemmer mener dette har negative
konsekvenser for både lokalmiljø og trafikksikkerhet. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at kapasiteten på hovedveiene
inn mot Oslo må gjenåpnes samtidig som flere gater i Oslo på ny
må åpnes for biltrafikk for å bedre både trafikkflyt og sikkerhet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Statens vegvesen om å gjenåpne kollektivfeltene på E6
og E18 inn mot Oslo for elbiler på tilsvarende betingelser som før 6. mai
2024.»
«Stortinget ber regjeringen ta et
initiativ overfor Oslo kommune med forventning om å gjenåpne gater for
biltrafikk for å skape en bedre trafikkflyt når Ring 1 stenges for
ombygging.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for å styrke kollektivtrafikktilbudet rundt Oslo i perioden med
redusert mobilitet når Ring 1 stenges for ombygging.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at kollektivfeltet er
avgjørende for at mange tusen kollektivreisende skal ha en god reisehverdag,
og for at buss og drosje skal komme raskt frem. Elbilens inntreden
i kollektivfeltet var ment å være midlertidig, og var fornuftig
da antall elbiler var lavt, som et insentiv for å få flere til å
velge utslippsfritt. Det var aldri planen at disse fordelene skulle
være permanente. Dette medlem støtter
derfor ikke forslagene fra Fremskrittspartiet om å gjenåpne kollektivfeltene på
E6 og E18 og gjenåpne gater for biltrafikk i Oslo.
Dette medlem vil
likevel tilkjennegi at stengingen av kollektivfeltet inn mot Oslo
har ført til mer kø, økt trafikk på lokalveier og dårligere fremkommelighet på
lokale tilfartsveier i Akershus. Når dette skjer samtidig med at
det er store utfordringer og forsinkelser på togmateriell og vedlikeholdsetterslep
på jernbanen som har ført til stort press på togkapasiteten i Oslo-området,
blir utfordringen, særlig for pendlere, prekær. Man risikerer at
mange mister motet og slutter å reise kollektivt. Det er det motsatte
av hva dette medlem ønsker. Det er kollektivtransport
som er den mest effektive måten å sørge for at mange mennesker får
god mobilitet og muligheten til å reise effektivt til og fra jobb
eller andre nødvendige gjøremål.
Dette medlem ønsker
derfor å se på om det er andre tiltak som kan være aktuelle for
å bøte på den kritiske situasjonen. For det første mener dette medlem at når regjeringen likevel
skal slå sammen Vy og Flytoget fra 1. januar 2025, med begrunnelsen
at det skal gi reisende et bedre kollektivtilbud enn de har i dag, så
må det være mulig å allerede nå sørge for at Flytoget kan bli tilgjengelig
for pendlere inn til Oslo. Situasjonen for togpendlere inn til Oslo
er prekær og krever tiltak lenge før 2028, når Flytogets nåværende
konsesjon går ut.
Flytoget kjører gjennom Oslo med ledig kapasitet på
mange av sine avganger, mens de andre togene er stappfulle og bilene
står i kø. Dette medlem mener derfor det er nødvendig å benytte
ledig kapasitet på Flytoget for å avhjelpe situasjonen for pendlere.
Jernbanedirektoratet har på sin side vist til at dette kan gi utfordringer
med ESA. Dette medlem vil argumentere
for at situasjonen som følge av stengingen av Ring 1, utfordringer
og forsinkelser på togmateriell og vedlikeholdsetterslep er så prekær
at det vil være rimelig å benytte seg av eventuelle unntaksbestemmelser
for å kunne utnytte den ledige kapasiteten som finnes på Flytoget,
og gi pendlerne rundt Oslo et bedre tilbud allerede nå.
Videre mener dette medlem at
det må gjøres mer for å øke bruksfordelene til elektriske varebiler
og lastebiler. Dette medlem mener derfor
at også elektriske varebiler skal ha generell adgang til kollektivfeltet. Dette
fordi både elvarebiler og ellastebiler trenger positive markedsvirkemidler
for å sikre at det skal lønne seg å velge utslippsfritt.
Til slutt vil dette medlem peke
på muligheten til å stille strengere krav til samkjøring for å kunne
benytte seg av kollektivfeltet. Samkjøring er noe alle er for, men samfunnet
har få virkemidler som reelt stimulerer til å realisere samkjøring.
Samkjøring krever noe ekstra av bilistene, og tilgang til kollektivfeltet
kan derfor være et effektivt grep. Mer samkjøring med elbil vil
kunne bidra til samfunnets mål om nullutslipp og til målet om nullvekst
i byområder. Heller enn å lage motsetninger mellom disse målene
kan man lage virkemidler som ivaretar flere behov.
Dette medlem vil
vise til at stengingen av Ring 1 skal vare i tre år, og at det derfor
kan være behov for å evaluere tiltakene som foreslås innført i løpet
av perioden, for å sikre at tiltakene er mest mulig effektive.