Sidan 1996 har regjeringa lagt fram ei årleg
melding til Stortinget som gjer greie for eksporten av våpen, ammunisjon
og anna militært materiell, relatert teknologi og tenester for militære
føremål (heretter forsvarsmateriell), og fleirbruksvarer til militær
sluttbruk, frå norske verksemder. Regjeringa ønskjer at meldinga
skal bidra til betre kunnskap om denne delen av eksportkontrollen.
Meldinga gjer greie for korleis eksportkontrollregelverket og Utanriksdepartementets
retningsliner for handsaming av søknadar om eksport av forsvarsmateriell
vert praktisert, og ho viser omfanget av eksporten frå norske verksemder
i 2023. Meldinga gjer ikkje greie for kontrollen med eksport av
fleirbruksvarer til sivil bruk.
Forsvarsindustrien i Noreg speler ei viktig
rolle i å sikre både norsk og internasjonal tilgang til naudsynte varer
og teknologi for territorialt forsvar, og alliert samarbeid. Industrien
er avhengig av å kunne eksportere og delta i internasjonalt utviklings-
og produksjonssamarbeid. Norsk forsvarsindustri og kunnskapssektor
er verdsleiande innanfor einskilde teknologiområde, til dømes innanfor
det maritime segmentet. Industrien og forsking fremjar teknologiutvikling
og skaper arbeidsplassar over heile Noreg. Regjeringa stadfestar
i meldinga eit mål om framleis å sikre ein levedyktig norsk forsvarsindustri
som kan bidra til leveringstryggleik for både Noregs og allierte
lands forsvar.
Om eksporten i 2023
I 2023 vart det eksportert forsvarsmateriell
og fleirbruksvarer til militær sluttbruk, teknologi, tenester osb. for
ca. 12 mrd. kroner, mot nær 8,9 mrd. kroner i 2022. Samanlikna med
2022 auka verdien av denne eksporten med ca. 35 pst. Eksportverdien
av A-materiell i 2023 var nærmare 8,6 mrd. kroner mot ca. 6,5 mrd.
kroner i 2022. Eksportverdien av B-materiell utgjorde i 2023 om
lag 1,5 mrd. kroner som er ein oppgang frå ca. 800 mill. kroner i
2022. Totalt utgjorde eksporten av A- og B-materiell nærmare 10
mrd. kroner i 2023 mot ca. 7,3 mrd. kroner i 2022.
Samanlikna med 2022 var det i 2023 ein auke
i verdien av eksporten av A-materiell med om lag 32 pst., og ein
oppgang i verdien av eksporten av B-materiell med om lag 85 pst.
Samanlikna med eksporten i 2022 var det ein auke i verdien av den
samla eksporten av forsvarsmateriell (A- og B-materiell) på 38 pst.
i 2023.
Verdien av eksporten av fleirbruksvarer til
militær sluttbruk utgjorde ca. 398 mill. kroner i 2023, mot ca. 453
mill. kroner i 2022, ein nedgang på ca. 12 pst. I tillegg vart det
eksportert tenester, teknologi, formidla forsvarsmateriell og gjennomført
reparasjonar av forsvarsmateriell til ein verdi ca. 1,5 mrd. kroner
i 2023, mot ca. 1,1 mrd. kroner i 2022.
Hovudvekta av eksporten går framleis til NATO-land.
Medlemslanda i NATO og europeiske land fekk ca. 84 pst. av eksporten
av A-materiell, og ca. 91 pst. av B-materiell frå Noreg i 2023.
USA var den største mottakaren av norsk eksport i 2023, med ein
samla verdi på om lag 2,1 mrd. kroner.
Kapittel 10 i meldinga gjev full oversikt over
eksporten i 2023, med Utanriksdepartementets omtale av nøkkeltal
og utviklinga i eksporten.
Openheit om eksporten
av forsvarsmateriell
Dei årlege meldingane vert handsama i Stortinget, og
debatten bidreg til offentleg og parlamentarisk innsyn i praktiseringa
av norsk eksportkontroll. Regjeringa vil vidareføre praksisen med
å konsultere Stortingets organ om særskilde saker.
Til liks med i 2023 vil Noregs rapportering
til FNs våpenhandelsavtale (ATT) og eit engelsk samandrag av meldinga
til Stortinget verte offentleggjord i 2024.
Innsyn i eksporten av forsvarsmateriell skjer
innanfor dei avgrensingane som følgjer av den strenge teieplikta
i eksportkontrolloven § 2. Den strenge teieplikta kjem av at eksportkontrolloven
gjev forvaltninga vidt høve til å krevje verksemdsensitiv informasjon
då dette er naudsynt for å kunne handsame lisenssøknadar.
Kontrollen med eksport av forsvarsmateriell
baserer seg på nasjonal politikk. Avgjerder om å tillate eksport
av forsvarsmateriell er underlagde nasjonalt skjønn. Kontrollen
for å hindre spreiing av fleirbruksvarer og teknologi til masseøydeleggingsvåpen
eller terrorføremål er i hovudsak basert på arbeidet i det internasjonale
eksportkontrollsamarbeidet.
Utanriksdepartementets
oppgåver og nasjonalt samarbeid om eksportkontroll
Utanriksdepartementet er ansvarleg styresmakt
for eksportkontrollen i Noreg. Departementet har ansvar for politikkutvikling,
regelverksutvikling og norsk deltaking i det internasjonale eksportkontrollsamarbeidet.
Utanriksdepartementet er òg utøvande styresmakt for
handheving av eksportkontrollregelverket, sanksjonar og restriktive
tiltak. Ein prioritert del av arbeidet til departementet er informasjon
og rettleiing om eksportkontroll for forsvarsindustrien, andre delar
av næringslivet, advokatverksemder, teknologimiljø og forskings- og
utdanningsinstitusjonar. Det vert lagt stor vekt på å sikre tilgjengelegheita
til departementet og nær kontakt med eksportverksemdene om konkrete
eksportsaker og for rettleiing innan eksportkontrollregelverket
generelt.
Utanriksdepartementet samarbeider tett med partane
i det nasjonale arbeidet om eksportkontroll. Politiets tryggingsteneste
(PST) og Tolletaten har lovpålagde oppgåver innanfor varekontroll,
handheving, førebygging og etterforsking av brot på eksportkontrollregelverket.
Etterretningstenesta har òg lovpålagde oppgåver knytte til eksportkontroll
og ikkje-spreiing. Direktoratet for strålevern og atomtryggleik
(DSA) og Forsvarets forskingsinstitutt (FFI) kan trekkjast på i
konkrete eksportkontrollsaker.
Riksrevisjonens undersøking av arbeidet til
styresmaktene med strategisk eksportkontroll vart lagd fram i 2021.
Utanriksdepartementet jobbar kontinuerleg med tiltak for å følgje
opp undersøkinga. Dette inneber m.a. å gå gjennom eldre landklareringar,
styrkje systematikken for kvalitetssikring av lisensvilkår, full
revisjon av rutinar og dessutan meir dokumentasjon av vurderingar
i sakshandsaminga. Anskaffing av nytt søknads- og sakshandsamingssystem
er ein viktig del av dette arbeidet. Styrkinga av arbeidet med eksportkontroll
held fram gjennom skipinga av Direktoratet for eksportkontroll og
sanksjonar (DEKSA) som vert oppretta frå 1. januar 2025 og skal
få ansvar for den utøvande kontrollen med eksport av forsvarsmateriell,
fleirbruksvarer, teknologi, tenester og kunnskap. Skipinga av Direktoratet
for eksportkontroll og sanksjonar (DEKSA) er omtalt i kapittel 3
til meldinga.
Kontroll av kunnskapsoverføring
Utanriksdepartementet har erfart eit auka medvit
i universitets- og høgareutdanningssektoren knytt til eksportkontroll.
Fleire universitet har teke aktive grep og etablert forsterka kontrollsystem,
og dessutan rutinar for å sikre etterleving. Det å ha kontroll på
strategisk teknologi, kunnskap og forsking er ein viktig del av
vår forsvars- og sikkerheitspolitikk. I dette ligg det ei erkjenning
av at tryggingspolitiske omsyn kan vege tyngre enn akademisk fridom
i einskilde saker.
Sjølv om Noreg har eit kontrollregime for dette,
har regjeringa vedteke å styrkje kontrollen, for å svare på nye
utfordringar.
Utanriksdepartementet sende i mars 2022 forslag til
endringar i eksportkontrollforskrifta på alminneleg høyring. Målet
med dei føreslåtte endringane er å tydeleggjere og skjerpe kontrollen
som allereie skjer i dag.
Ferdigstilling av forskriftsendringane er venta
tidleg 2025 og vil skje samstundes med etableringa av Direktoratet
for eksportkontroll og sanksjonar (DEKSA). Direktoratet skal rustast
for ei saksmengd som aukar i omfang og kompleksitet, og vil ha fleire
ressursar knytte til kunnskapsoverføring, noko som vil føre til
auka kapasitet til rettleiing, og dessutan raskare sakshandsamingstid.
Medan arbeidet med skipinga av direktoratet går føre seg, held Utanriksdepartementet
fram med å vidareutvikle fagområdet, herunder sakshandsaming, rettleiing
og regelverk. Utanriksdepartementet vil òg intensivere kontakten
med likesinna land om korleis dei praktiserer kontroll med kunnskap.
Skipinga av Direktoratet for eksportkontroll og sanksjonar (DEKSA)
er omtalt i kapittel 3 til meldinga.
Det internasjonale samarbeidet
om eksportkontroll og ikkje-spreiing
Noreg er medlem i alle dei fire internasjonale
eksportkontrollregima som dannar grunnlaget for nasjonal gjennomføring
av eksportkontrollen. I tillegg bidreg nasjonal gjennomføring av
eksportkontrollen til å sikre etterleving av folkerettslege avtalar
på ikkje-spreiingsområdet. Eksportkontrollregima komplementerer
dei internasjonale ikkje-spreiingsavtalane og konvensjonane når
det gjeld plikter om kontroll med eksport av varer og teknologi
som kan nyttast i utvikling, produksjon og bruk av masseøydeleggingsvåpen,
og leveringsmiddel til slike våpen. Gjennom medlemskap i regima pliktar
Noreg m.a. å gjennomføre kontrollen i nasjonal rett og praksis,
og dessutan å dele og ta omsyn til relevant informasjon som er utveksla
innanfor ramma av regimesamarbeidet.
Det har òg utvikla seg eit stadig større samarbeid om
kontroll med våpeneksport, både innanfor FN, EU og det internasjonale
eksportkontrollsamarbeidet Wassenaar. Alle avgjerder om å tillate
eksport eller ikkje er likevel underlagde kvar einskilde eksportstat
sitt nasjonale skjønn. Nasjonal suverenitet med retten til sjølvforsvar,
og såleis eksport og import av forsvarsmateriell, er nedfelt i FN-pakta
artikkel 51. Innanfor EU er desse spørsmåla òg haldne unna den felles
utanriks- og tryggingspolitikken i unionen.
Utanriksdepartementets oppgåver som styresmakt for
den strategiske eksportkontrollen i Noreg omfattar politikkutvikling
og regelverksutvikling. Norsk politikk og styresmaktsutøving må
til ei kvar tid tilpassast det nasjonale, regionale og globale tryggingsbiletet.
Utanriksdepartementets oppgåver inkluderer utvikling av norsk eksportkontrollpolitikk,
å fremje norske interesser i eit omfattande multilateralt samarbeid,
rettleiing og informasjonsverksemd overfor forsvarsindustrien, næringslivet
og akademia, rapportering om eksport i den årlege meldinga til Stortinget,
og handheving av eksportkontroll- og sanksjonsregelverket. Ei av
hovudoppgåvene er den vesentlege forvaltningsoppgåva knytt til handsaming
av søknadar om eksportlisensar. Departementet er i tillegg ansvarleg
for gjennomføring av folkerettsleg bindande sanksjonsregime vedtekne
i Tryggingsrådet i FN og for restriktive tiltak frå EU som Noreg har
slutta seg til.
I samband med lanseringa av EUs tiande pakke
av restriktive tiltak mot Russland vart Noreg gjeve status som partnarland
innan eksportkontroll og restriktive tiltak, særleg innan fleirbruksvarer
og annan sensitiv teknologi. Resten av landa med tilsvarande partnarlandsstatus
er USA, Japan, Storbritannia, Sør-Korea, Australia, New Zealand
og Canada. Dette styrkjer det allereie tette samarbeidet mellom
Noreg og EU om eksportkontroll og restriktive tiltak. Partnarlandsstatusen er
ei anerkjenning av Noregs effektive implementering av EUs restriktive
tiltak mot Russland.
Partnarlandsstatusen inneber mellom anna informasjonsdeling
for å hindre omgåingar av sanksjonane og styrkjer dialogen for å
sikre lik etterleving av regelverket. Omgåingar av sanksjonane er
straffbart, og det er ønskjeleg å styrkje arbeidet med å unngå omgåingar på
tvers av EU- og partnarland. Det er som ledd i dette arbeidet opna
for å listeføre juridiske personar som omgår sanksjonane. Dersom
norske aktørar omgår sanksjonane, kan dei i verste fall ende opp
på ei slik liste.