Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug,
Eva Kristin Hansen og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre,
Guri Melby, og fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig
representant Christian Tybring-Gjedde, merker seg at regjeringens
ambisjon med meldingen er å utvise mest mulig åpenhet om norsk utenriks-
og sikkerhetspolitikk, hvor eksport av forsvarsmateriell har sin
naturlige plass. Komiteen støtter denne
ambisjonen.
Komiteen tar til
etterretning at norsk eksport av våpen, ammunisjon og annet militært
materiell økte i volum i 2023, og at dette har gitt staten betydelige
merinntekter gjennom skatt og utbytte gjennom statens eierskap i
våre to største forsvarsindustribedrifter, Kongsberg Gruppen ASA
og NAMMO. Regjeringen viser til at den totale eksporten av militært
materiell i 2023 utgjorde 12 mrd. kroner. Det er en økning fra 8,9
mrd. kroner i 2022. Den største økningen i eksporten var til Norges NATO-allierte
Ungarn, Tyskland, Romania og Storbritannia.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, og uavhengig representant Christian
Tybring-Gjedde, er tilfreds med at norsk forsvarsindustri
har bidratt til økt sysselsetting og utvikling av høyteknologi. Flertallet er samtidig oppmerksom på
at økningen i eksport har et alvorlig bakteppe, og at økningen må
sees i lys av Russlands fullskala krig mot Ukraina innledet ved
invasjonen 24. februar 2022.
Flertallet deler
regjeringens ambisjon om at det norske forsvaret bør styrkes betydelig,
og viser til den nylig vedtatte tverrpolitiske langtidsplanen for
Forsvaret (LTP). I meldingen gjør regjeringen det klart at eksport av
forsvarsmateriell inngår som en naturlig del og som en konsekvens
av denne satsingen. Flertallet deler denne
forståelsen og innser at eksport av forsvarsmateriell er nødvendig
for å få enhetsprisen for komponenter, delsystemer og systemer ned.
Uten eksport vil norsk forsvarsindustri ikke overleve. Flertallet viser også til høringsuttalelsen
fra Forsvars- og Sikkerhetsindustriens forening (FSI) og er enig
i analysen om at forsvarsindustrien er en strategisk ressurs og
avgjørende for å opprettholde norsk beredskap.
Komiteen deler
regjeringens syn om at kontrollen med eksport av forsvarsmateriell
og flerbruksvarer er en viktig del av norsk utenriks- og sikkerhetspolitikk. Som
en konsekvens av dette varsler regjeringen at den i januar 2025
vil opprette et eget direktorat for eksportkontroll og sanksjoner
(DEKSA). Komiteen ser behovet for å
få en samlet oversikt over internasjonalt samarbeid, eksportlisenser,
regelverk og klagehåndtering, og støtter regjeringens beslutning.
Komiteens medlem,
uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, vil samtidig
minne om at mer detaljregulering av markedet kan få utilsiktede
konsekvenser og føre til unødvendig lange beslutningslinjer og sendrektighet.
Komiteen mener
det er naturlig at de første erfaringene med etableringen av DEKSA
inngår som en del av budsjettproposisjonen for 2026.
Regjeringen presenterer i meldingen
en oversikt over hvilke begrensninger som inngår i eksport av forsvarsmateriell
til Ukraina. Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre, og
Kristelig Folkeparti, og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde,
ser behovet for at forsvarsindustrien får tydelige retningslinjer
for hvordan eksport og samarbeid kan foregå, men flertallet vil
samtidig poengtere at de internasjonale begrensningene har vært
i kontinuerlig bevegelse, og at det ligger et betydelig ansvar på
regjeringen for at Norge leder an i vår støtte til Ukrainas frihetskamp. Flertallet mener derfor at Norges fokus først
og fremst må være å stimulere til økt produksjon av forsvarsmateriell
og gi forutsigbare rammevilkår for eksporten.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser
i den forbindelse også til NAMMOs høringsuttalelser, hvor bedriften poengterer
at teknologilisenser i større grad må kunne gis direkte til ukrainsk
industri, slik at Ukraina selv får muligheten til å utvikle teknologisk
avansert forsvarsmateriell. Dette flertallet støtter
dette og understreker samtidig at Ukrainas kamp for frihet også
er Norges kamp.
Regjeringen viser i meldingen til
ulike internasjonale konvensjoner og multilaterale avtaler som har
som formål å sikre ansvarlige rammer for internasjonal eksport og ikke-spredning.
Av disse er ikke-spredningsavtalene for kjernevåpen (NPT), Kjemivåpenkonvensjonen
(CWC) og Biologivåpenkonvensjonen (BTWC) de viktigste. Regjeringen
viser til at disse er gjennomført i norsk rett. Komiteen støtter
dette.
Regjeringen poengterer i meldingen
at alliert materiellsamarbeid er viktig for vår trygghet og forsvarsevne. Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
og uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, deler
denne vurderingen. I dette inngår delleveranser, inkludert komponenter
til allierte land. Definisjonen av disse er at de ikke har en selvstendig
funksjon.
Regjeringen presiserer videre at salg av slike
komponenter ikke er brudd på norsk eksportkontrollregelverk, og
poengterer at slikt salg også er et viktig bidrag til alliert forsvarsindustrielt
samarbeid og avgjørende for opprettholdelsen av norsk forsvarsindustri.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti merker
seg at norsk næringsliv må forholde seg til en stadig mer omfattende
og kompleks eksportkontroll, særlig som følge av krigen i Ukraina.
Arbeidet med å håndheve eksportkontrollen fra myndighetenes side har
blitt mer krevende og omfattende over tid, både i forbindelse med
lisenssøknader og sanksjonssaker. Disse medlemmer viser
til at Høyre tidligere har gitt regjeringen støtte for å opprette
en ny etat for eksportkontroll og sanksjoner, som skal sikre effektiv
og forutsigbar behandling av eksportsøknader og øke forvaltningens
evne til å håndtere komplekse saker.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen nå arbeider med å opprette Direktoratet for eksportkontroll
og sanksjoner (DEKSA), som skal underlegges Utenriksdepartementet
og være operativt fra 1. januar 2025. I forslaget til statsbudsjett
for neste år foreslår regjeringen 60 mill. kroner til lønns- og
driftsutgifter i DEKSA. Disse medlemmer etterlyser
mer informasjon om den konkrete innretningen av DEKSA enn det som
fremkommer i eksportkontrollmeldingen og forslaget til statsbudsjett. Disse medlemmer ber derfor regjeringen
om nærmere avklaringer av grensesnittet mot departementet, hvordan
kompetansen på feltet fortsatt ivaretas i departementet, ressurssetting
og øvrig relevant informasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti understreker videre at
den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at det haster med økt kontroll
med kunnskapsoverføring ved norske universiteter, høyskoler og forskningsinstitusjoner.
Det er derfor bekymringsfullt at regjeringen fortsatt ikke har ferdigstilt
arbeidet med en ny eksportkontrollforskrift, som ble startet av
regjeringen Solberg i 2021. Arbeidet ble omtalt i Meld. St. 35 (2020–2021).
Forslag til endringer i forskriften ble sendt på høring i mars 2022. Høringsfristen
gikk ut i juni 2022.
I eksportkontrollmeldingen varsles
det nå at den nye forskriften skal være klar tidlig i 2025, «parallelt med
etableringen av DEKSA». I en pressemelding fra september 2024 opplyser
UD at forskriften i stedet vil være klar «i løpet av første halvår
2025». Ferdigstillelse og iverksetting av den nye eksportkontrollforskriften utsettes
stadig.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti mener
det er uheldig at arbeidet med ny forskrift fortsatt ikke er ferdigstilt,
tre år etter at det ble påbegynt og snart to år etter Stortingets
anmodningsvedtak nr. 539 (2022–2023).
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt meiner at
ein streng og føreseieleg kontroll med eksport av forsvarsmateriell
er ein føresetnad for tryggleik for Noreg og verda. Ein norsk forsvarsindustri
trengst for å sikre den nasjonale forsvarsevna. Samtidig har det
vore god norsk politikk sidan 1959 at me ikkje skal selje våpen
og ammunisjon til område der det er krig, borgarkrig eller der krig
trugar. I ei tid då historisk mange menneske har lagt på flukt frå
krig og konflikt, står dette prinsippet seg godt.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at det aldri har vært et forbud mot salg av våpen og ammunisjon
til områder hvor det er krig eller krig truer, eller til land der
det er borgerkrig. Flertallet viser
til at Stortinget i 1959 understreket prinsippet om at eksport av
våpen og ammunisjon fra Norge kun måtte skje etter en omhyggelig vurdering
av de uten- og innenrikspolitiske forhold i vedkommende område,
og at denne vurderingen skulle være avgjørende for om eksport kunne
finne sted. Flertallet viser videre
til Innst. S. nr. 35 (1967–68) for en grundig og god gjennomgang
av det såkalte 1959-vedtaket vedrørende norsk våpeneksport.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt har i ei årrekkje
peika på at det er hol i regelverket som må tettast. I løpet av
det siste året har me fått dystre bevis på det. Norskproduserte
F-35-komponentar eksporterte til USA har enda opp i Israel og blitt
brukte i krigen mot Gaza. Desse medlemene viser
til kriteria for vurdering av eksport av forsvarsmateriell som vil
medføre avslag. Ifølgje kriterium 2 skal det ikkje eksporterast
forsvarsmateriell til land der det er openberr fare for at eksporterte
varer kan bli brukte til å utøve alvorlege brot på humanitærretten,
men Israel har i krigføringa si mot Gaza beviseleg brote humanitærretten
gjentekne gonger. Dessutan forpliktar ATT-artikkel 6 Noreg til å
hindre eksport av forsvarsmateriell der det føreligg kunnskap om
at det vil kunne bli brukt til å utføre folkemord, brotsverk mot menneskeslekta
eller krigsbrotsverk. Desse medlemene minner
om at Israel er under etterforsking for moglege brot på folkemordkonvensjonen.
Reeksporten av norske F-35-komponentar til Israel via USA viser
tydeleg at det er naudsynt å krevje sluttbrukarerklæring med reeksportklausul
også til allierte land.
På dette grunnlaget fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa om at
krav om sluttbrukardokumentasjon vert praksis ved all eksport av
forsvarsmateriell, også til NATO-land og nære allierte.»
Desse medlemene viser
til regjeringas geopolitiske utgreiing og stiller seg bak analysen
om at stormaktrivalisering og Russlands angrepskrig mot Ukraina påverkar
Noreg, og at «kontrollen med eksport av forsvarsmateriell, fleirbruksvarer
og annan avansert teknologi aldri har vore viktigare». Desse medlemene merkar seg at sakshandsamingskapasiteten
er auka med opprettinga av DEKSA. Desse medlemene viser
vidare til høyringsinnspel frå Redd Barna, der dei reiser bekymring
for at dagens regelverk vil gjere det vanskeleg for det nye direktoratet
å «gjennomføre en forsvarlig saksbehandling i tråd med rådene fra
Riksrevisjonen og våre folkerettslige forpliktelser.» Ifølgje høyringsinstansen
er det fyrst og fremst retningslinjene som skjermar våre allierte
frå å legge fram sluttbrukarerklæring med reeksportklausul. Høyringsinnspelet frå
Amnesty Norge peikar samtidig på at regelverket legg opp til at
ein ikkje treng å krevje dokumentasjon om sluttbruk for norske varer
som inngår i våpen produsert i allierte land, føresett at det ferdige
våpenet ikkje framstår som norsk. Som Amnesty uttrykkjer framstår regelverket
som utdatert og «farlig nær en utvanning av Norges uttalte intensjon
om at norske produkter ikke skal bidra til å bryte folkeretten og
undergrave den internasjonale rettsordenen» i lys av korleis dagens
våpenproduksjon føregår.
På denne bakgrunnen fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa om ein
uavhengig heilskapleg gjennomgang av regelverket for kontroll av
våpeneksport.»
«Stortinget ber regjeringa endre
retningslinjene for handsaming av søknader om eksport av forsvarsmateriell
ved å fjerne unntaket frå krav om dokumentasjon av sluttbruk for
komponentar til våpensystem som eksporterast frå allierte land.»
Openheit om den norske kontrollen
av eksport av forsvarsmateriell er viktig, og den utfyllande utgreiinga om
eksport av forsvarsmateriell til Ukraina er eit godt eksempel på
dette. Desse medlemene støttar Ukrainas
forsvarskamp og norsk våpenstøtte til den legitime forsvarskrigen
mot Russland. Også her bør me ha kontroll og sikre at våpena me
donerer og eksporterer ikkje hamnar på avvegar. Desse
medlemene merkar seg at regjeringa krev dokumentasjon om sluttbrukar
med reeksportklausul av ukrainske styresmakter.
Desse medlemene ser
samtidig ikkje eitt ord i stortingsmeldinga om krigen i Midtausten
sjølv om den også påverkar tryggleiken vår. Regjeringa skriv at
«historikken viser at det berande prinsippet må vere dei omsyna
som til ei kvar tid speglar Noregs utanriks- og tryggingspolitiske
interesser». Desse medlemene meiner
ei regelstyrt verd med respekt for folkeretten er i norsk interesse.
Israels manglande respekt for krigens folkerett det siste året utgjer
på sikt ein trussel også mot Noreg fordi Vestens, og spesielt USAs,
aksept av folkerettsbrota sender ein klar beskjed til resten av
verda om at krigens folkerett kan brytast. Verda blir ein farlegare stad
om me ikkje handterer krigens folkerett på ein universell måte og
likebehandlar statar som bryt med reglane. Noreg må stå opp for
dette.
Desse medlemene viser
til at eksporten av forsvarsmateriell til Ungarn har auka sterkt
i løpet av 2023, og at Ungarn no er eit av dei tre landa me eksporterer mest
til. I lys av den autoritære utviklinga i landet undrar desse medlemene seg over denne endringa
og minner om at eit samla storting i 1997 slo fast at demokratiske
rettar og respekt for grunnleggande menneskerettar i mottakarlandet
skal inngå i den heilskaplege vurderinga av lisenssøknadar.
Desse medlemene har
i ei årrekkje ytra liknande bekymring rundt den storstilte eksporten
av forsvarsmateriell til Qatar, og meiner det er ei god utvikling at
eksporten til Qatar er nær halvert i løpet av 2023.
Disse medlemmer viser
til artikkel i Dagbladet 24. oktober 2024, hvor Kongsberg Defence
& Aerospace bekrefter at Joint Strike Missile (JSM) og Naval
Strike Missile (NSM) vil være underlagt norsk eksportkontroll selv
om de produseres på selskapets nye missilfabrikk i USA. Kommunikasjonsdirektør
Ivar Simensen uttaler til Dagbladet:
«NSM og JSM er underlagt både det norske
eksportregelverket og sikkerhetsloven, så selv om det sammenstilles
eller produseres utenfor Norge, vil salget av missilene gjøres fra
Norge under norsk regelverk.»
Simensen legger til at Norge ikke tillater eksport
av våpen til Israel. Det har med andre ord vist seg mulig å la den
norske stats deleide våpenproduksjon i utlandet følge norsk eksportregelverk,
i stedet for reglene til landet der produksjonen foregår. Det ser disse medlemmer på som et gjennombrudd.
I lys av de folkerettslige problemstillingene
som kan oppstå ved en annen stats videresalg av våpen som Norge
har bidratt til å framstille, mener disse
medlemmer at Kongsbergs løsning bør tjene som modell for all våpenproduksjon
i utlandet som den norske stat har eierskap i.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at salg fra våpenselskaper som den norske stat har eierskap i, skjer
gjennom selskapenes kontor i Norge og er gjenstand for norsk eksportkontroll.»
Disse medlemmer viser til forsvarsministerens
svar på skriftlig spørsmål nr. 1970 av 3. mai 2024, hvor statsråden
bekrefter at Norge ikke har noen politisk mekanisme for å gi egne
behov, nære naboland eller donasjoner til Ukraina prioritet foran
forsvarsindustriens øvrige, kommersielle kontrakter. Forsvarsministeren
svarer:
«Det er så langt ikke praksis at norske
myndigheter prioriterer leveranserekkefølgen fra norsk forsvarsindustri.
For leveranser i henhold til kontrakt gjelder normale kommersielle
vilkår i forsvarsindustrien som for øvrig næringslivsvirksomhet
i Norge. Ved behov kan dette endre seg gjennom eksisterende beredskapslovgivning.»
Disse medlemmer viser
til at USA, et land den norske forsvarsindustrien understreker behovet
av å ha forutsigbare markedsvilkår i, allerede underlegger sin produksjonskø
politiske prioriteringer. 21. juni 2024 annonserte Det hvite hus
at USA ville omdirigere planlagte leveranser av NASAMS og Patriot
luftvernsmissiler bort fra allierte land og over til Ukraina.
I lys av den geopolitiske situasjonen, den pressede produksjonskøen
og de rekordstore inntektene til norsk forsvarsindustri, mener disse medlemmer det haster å styrke den
demokratisk forankrede, strategiske kontrollen over industriens
leveranser, på bekostning av kommersielle hensyn.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i sin
eksportkontroll ikke bare vurdere hvorvidt eksport kan tillates,
men også hvilken prioritet den skal ha opp mot nasjonale hensyn.»
Disse medlemmer viser
til at regjeringen 11. september 2024 gjenopptok behandlingen av
eksporttillatelser til Tyrkia og opphevet restriksjonene innført
i 2019. Bakgrunnen for restriksjonene var Tyrkias angrep på Nord-Syria. Disse medlemmer vil påpeke at siden 2019
har Tyrkia fortsatt å angripe både Syria og Irak, senest 24. oktober
2024. I Irak har Tyrkia utført over 1 076 angrep i kurdiske områder
bare mellom januar og juli. Tyrkias aggresjon i regionen har både rammet
sivile og svekket kampen mot IS.
I svar på skriftlig spørsmål nr. 2800 av 13. september 2024
henviser ikke utenriksministeren til at Tyrkia har opphørt å angripe
sine naboland, men til at landet er medlem av NATO:
«For det andre er Tyrkia ein alliert
av Noreg i NATO. Norsk eksport av forsvarsmateriell skal til ei
kvar tid ivareta våre utanriks- og sikkerheitspolitiske interesser. Støtte
til NATO-allierte er vurdert som ei kjerneinteresse i norsk utanriks-
og sikkerheitspolitikk.»
Disse medlemmer kan
ikke se at hensynet til å behage NATO eller ett av NATOs medlemmer
veier tyngre enn suverene staters folkerettslige vern mot væpnet makt
nedfelt i FN-paktens artikkel 2.
Begrunnelsen for å stanse norsk våpeneksport
var at Tyrkia bryter folkeretten ved å angripe sine naboland, og
som Meld. St. 25 (2019–2020) redegjorde for, var beslutningen avklart
å være i overensstemmelse med Stortingets vedtak av 1967. I og med
at begrunnelsen i høyeste grad fortsatt er til stede, kan ikke disse medlemmer se at det er grunnlag
for regjeringen til å oppheve restriksjonene på våpeneksport til
Tyrkia.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse
behandlingen av lisenssøknader til Tyrkia og holde tilbake utførsel
basert på eksisterende lisenser.»
Komiteens medlem,
uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, er glad for at
regjeringen begynner å forstå hvilken verdi forsvarsindustrien representerer
for landet. Våre store og mindre forsvarsbedrifter samt Forsvars-
og Sikkerhetsindustriens forening har i mange år forsøkt å forklare
ulike regjeringer hvilket industrielt og teknologisk potensial forsvarsindustrien
representerer. Dette medlem mener landets
forsvarsindustri kan oppfattes som den «nye oljen», og at forsvarsindustrien
gir ringvirkninger som skaper innovasjon, og som åpner for fremtidens
teknologi. Dette medlem anser det som
helt avgjørende at forsvarsindustrien gis stabile og gode rammevilkår
for eksport, og at industrisamarbeid med våre allierte bidrar til
å knytte NATOs medlemsland tettere sammen. Dette
medlem konstaterer at utvikling og produksjon av avanserte
våpensystemer krever store ressurser, og at dette ikke vil være
regningssvarende uten eksport. Nettopp derfor må vi ikke lete etter
grunner for å slå bena under forsvarsindustrien, men tvert imot
sette pris på all eksport av forsvarsmateriell som norsk forsvarsindustri oppnår. Dette medlem er positiv til regjeringens
nylig fremlagte «Veikart for økt produksjonskapasitet i forsvarsindustrien». Dette medlem er glad for satsingen på
mindre industribedrifter, og ønsker velkommen vedtaket om å bidra
til å finansiere små industribedrifter. Dette
medlem er også tilfreds med at regjeringen omsider har forstått
betydningen av NAMMOs bidrag til europeisk sikkerhet. Dette medlem vil imidlertid samtidig
advare mot at forsvarsindustrien blir en ny næring som baserer innovasjon,
utvikling og produksjon på subsidier. Industrien må heller ikke
bli offer for distriktspolitikk. Dette medlem er
overbevist om at industrien selv vil bruke markedet til å videreutvikle eksisterende
produkter samt benytte ny teknologi der det er relevant. Dette medlem mener forsvarsindustrien
vil bli driveren for utvikling av ny teknologi innenfor en rekke
områder som eksempelvis cyber, romvirksomhet, kunstig intelligens
og laserteknologi. Det vil igjen gi grobunn for nisjeteknologi.