Justis- og beredskapsdepartementet foreslår
i proposisjonen en hjemmel i utlendingsloven for å kunne gi regler
i forskrift om rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i saker
om utvisning på grunn av ilagt straff. Utlendingsloven § 92 sjuende
ledd inneholder i dag ingen tydelig hjemmel for slike forskrifter.
I NOU 2020:5 Likhet for loven fra Rettshjelpsutvalget
ble det fremmet forslag om en generell rett til fritt rettsråd i
saker om utvisning på grunn av ilagt straff, gjennom endringer i
utlendingsloven § 92. Utredningen ble sendt på høring 9. juni 2020.
Gjennom Stortingets vedtak 4. desember 2023
nr. 70 ble regjeringen anmodet om å fremme forslag til regler om
fritt rettsråd i mer avgrensete tilfeller:
«Stortinget ber regjeringen innen 1. juli
2024 fremme et forslag om innføring av fritt rettsråd for flyktninger
med barn i Norge, som er foreslått utvist på grunn av brudd på straffeloven.»
Det vises i proposisjonen til at departementet
arbeider med oppfølging av anmodningsvedtaket, og uavhengig av hvilke
mer presise formuleringer av forskriftsbestemmelsene som blir foreslått,
vil det være nødvendig å ha en hjemmel i utlendingsloven for forskriftsreguleringen.
Departementet foreslår videre i proposisjonen
en uttrykkelig hjemmel i utlendingsloven for å gi forskrifter om
rett til fritt rettsråd uten behovsprøving i saker som behandles
i Utlendingsnemndas stornemnd. Det vises til at dette gjelder statistisk
sett få saker. De siste fire årene har det vært tale om to til tre
saker i året.
Departementet foreslo i høringsnotat 18. desember 2023
å styrke retten for klager og utlendingens advokat mv. til å møte
og gi muntlige innlegg når en sak behandles i stornemndmøte i UNE.
I samme forbindelse ble det foreslått en generell rett til fritt
rettsråd uten behovsprøving i saker som behandles i stornemnda med
personlig fremmøte. Forslaget innebærer at det vil bli gitt rett
til fritt rettsråd uavhengig av om saken hører til de sakskategoriene
som i dag kan gi rett til fritt rettsråd, og uavhengig av om saken
tas til behandling i den ordinære klagerunden, eller om det er tale
om en omgjøringsanmodning.
I proposisjonen vises det til at siden det aktuelle lovforslaget
gjelder hjemmel for forskriftsregulering, innebærer det ikke i seg
selv vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser. I
proposisjonen omtales likevel økonomiske og administrative konsekvenser av
forskriftsregler.
Det vises til proposisjonens kapittel 3 for
omtale av gjeldende rett, kapittel 4 for en nærmere omtale av forslagene
i høringsnotatet, kapittel 5 for omtale av høringsinstansenes syn,
som varierer, kapittel 6 for departementets vurderinger, kapittel
7 for økonomiske og administrative konsekvenser og kapittel 8 for
merknader til de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Sakens dokumenter er tilgjengelig
på sakssiden på stortinget.no.