Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug,
Eva Kristin Hansen og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes,
Ingjerd Schie Schou, Erna Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Geir Arild Espnes og Bengt Fasteraune,
fra Fremskrittspartiet, Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk
Venstreparti, Ingrid Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre,
Guri Melby, fra Kristelig Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig
representant Christian Tybring-Gjedde, viser til den framlagte
proposisjonen om samtykke til ratifikasjon av avtale mellom EU,
Island, Liechtenstein og Norge om en EØS-finansieringsordning for
perioden mai 2021–april 2028, avtale mellom Norge og EU om en norsk
finansieringsordning for perioden mai 2021–april 2028 og tilleggsprotokoll
til avtalen mellom EØF og Norge, alle av 12. september 2024.
Komiteen viser til
at det ved EØS-avtalens ikrafttredelse i 1994 ble opprettet en låne-
og tilskuddsordning med sikte på å bidra til sosial og økonomisk
utjevning i EØS, at bidragsforpliktelsene skulle vare fra 1994 til
1998, og at ordningen skulle opphøre etter 1998. EU-siden fremmet
imidlertid krav om forlengelse for en periode fra 1999–2003 og senere
i forbindelse med utvidelsene i 2004, 2007 og sist i 2016.
Komiteen viser til
at den inngåtte avtalen innebærer at Norge, Island og Liechtenstein
i syvårsperioden fra 1. mai 2021 til 30. april 2028 forpliktes til
å stille til rådighet totalt 3 268 mill. euro. Dette utgjør om lag
467 mill. euro årlig. Samlet beløp er nominelt 16,64 pst. (466,2
mill. euro) høyere enn i forrige avtaleperiode. Norges totale andel
vil være om lag 3 164 mill. euro, tilsvarende 37,65 mrd. kroner.
Av totalbeløpet skal 183 mill. euro stilles til rådighet for tiltak
knyttet til utfordringer som følge av invasjonen av Ukraina.
Komiteen viser til
at regjeringen, i likhet med tidligere regjeringer, vurderer det
slik at det er i Norges interesse å medvirke til den sosiale og
økonomiske utviklingen i de økonomisk svakere medlemslandene i EØS-området.
Gjennom slikt bidrag fremmes også de bilaterale forbindelsene til
beste for våre nasjonale interesser.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
regjeringens vurdering at Norge ikke er rettslig forpliktet til
å videreføre finansieringsordningene etter utløpet 30. april 2021,
og at det er i Norges interesse å medvirke til at mottakerstatenes
økonomiske og sosiale utvikling fortsetter på en måte som bidrar
til å utjevne forskjellene i EØS.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet deler regjeringens vurdering om at
Norge ikke er rettslig forpliktet til å videreføre finansieringsordningene
etter utløpet 30. april 2021. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen vurderer det slik at det er i Norges interesse
å medvirke til den sosiale og økonomiske utviklingen i de økonomisk
svakere medlemslandene i EØS-området. Disse
medlemmer er opptatt av at norske økonomiske bidrag skal ha
målbar effekt, og at de må distribueres med lavest mulig administrativ
kostnad. Beløpet Norge forplikter seg til å bidra med, er høyt,
og det krever et forvaltningsnivå som bidrar til økte administrasjonskostnader. Disse medlemmer viser i denne sammenheng
til Riksrevisjonens undersøkelse av de norske EØS-midlene (Dokument
3:15 (2012–2013)). Disse medlemmer mener
det er nødvendig å gjennomgå dagens rutiner og forvaltning av EØS-finansieringsordningen,
og foreslår derfor at regjeringen gjennomfører en revisjon av forvaltningen
av dette.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomføre
en revisjon av forvaltningen av EØS-finansieringsordningen og EØS-midlenes
effekt hos mottaker, med mål om å kutte administrative kostnader
knyttet til forvaltningen av EØS-ordningen.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen i 2022 oppnevnte
et uavhengig utvalg for å vurdere erfaringene fra EØS-samarbeidet
de siste ti årene. Evalueringen satte også søkelys på hvordan EØS-finansieringsmidlene
har bidratt til å utjevne sosiale og økonomiske forskjeller i EØS-området.
Årsrapportene fra EØS-finansieringsordningene samt evalueringsrapporten
«Evaluation of management and control systems in the EEA and Norway
Grants» fra september i 2023 i regi av Tetra Tech International
Development på oppdrag fra EØS-finansieringsordningene, gir sammen med
NOU 2024:7 «Norge og EØS: Utvikling og erfaringer» og FaFo sin rapport
2023:10 «EØS-midlene 2004–2021 Hva har Norge oppnådd?» et utfyllende
bilde av organisering, bruk og effekt av de ulike programmene og
prosjektene. Flertallet støtter derfor
ikke Fremskrittspartiets forslag.
Komiteen ser
det som positivt at det av totalbeløpet stilles 183 mill. euro til
rådighet knyttet til utfordringer som følge av invasjonen av Ukraina.
Komiteen viser til
at avtalen inneholder detaljerte regler for gjennomføringen av finansieringsordningene
som gir EFTA/EØS-statene gjennomføringsansvar, kontroll og ledelse,
samt at også mottakerlandet har ansvar for ledelse og kontroll med
at gjennomføringen skjer i tråd med avtalen.
Komiteen vil også
understreke EFTA/EØS-landenes rett til å avbryte programmer eller
holde midler tilbake hvis forutsetningene for gjennomføringen av
ulike grunner ikke lenger er til stede.
Det er etter komiteens syn
viktig at befolkningen, både i Norge og i de respektive mottakerlandene, gjennom
ulike informasjonstiltak gjøres kjent med programmene og resultatene
av disse.
Komiteen merker
seg at forhandlingene om markedsadgang for fisk og marine produkter
har foregått parallelt med forhandlingene om nye finansielle bidrag til
økonomisk og sosial utjevning i EØS. Komiteen understreker
at avtalene om finansieringsordningene og tilleggsprotokollen om
fisk ikke er juridisk avhengige av hverandre.
De midlertidige tollfrie kvotene på fisk og
marine produkter som har vært gjenstand for forhandlingene mellom
Norge og EU, ble gitt til Norge som kompensasjon for tapt markedsadgang
etter EFTA-frihandelsavtalenes bortfall ved EU-utvidelsene i 2004,
2007 og 2013. Det var i disse forhandlingene ikke mulig å få permanente
tollfrie kvoter.
Komiteen tar til
etterretning at de tollfrie kvotene som ble fremforhandlet for perioden
fra 2014 til 2021, utløp på samme måte som finansieringsordningene
30. april 2021, og at regjeringen i forhandlingene la vekt på at
en løsning knyttet til fremtidig finansielt bidrag var avhengig
av forbedret markedsadgang for norsk fisk og marine produkter til
EU-markedet.
Komiteen merker
seg at regjeringens utgangspunkt i forhandlingene for perioden 2021–2028
var full og fri markedsadgang for Norge til EU. Komiteen merker
seg videre at det ikke var mulig å få gjennomslag for dette, og
at resultatet ble tollfrie kvoter for viktige sjømatprodukter. Totalvolumet
på tollkvotene er 151 300 tonn, som er 300 tonn mer enn i den forrige
avtalen. Volumet er imidlertid justert mellom tollkvotene, slik
at de bedre reflekterer endringer i handelen og aktørenes behov.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at de framforhandlede
tollfrie kvotene på fisk og marine produkter bare utgjør en brøkdel
av den norske eksporten til EU, og at en overvekt av de kvotene
som gis, gjelder ubearbeidet eller lite bearbeidet fisk. Samtidig
viser undersøkelser gjort av SINTEF Ocean at hver femte arbeidstaker
i EUs foredlingsindustri – vel 19 000 årsverk – arbeider med norske
råvarer, med ringvirkninger på ytterligere 14 800 årsverk.
Disse medlemmer mener
det er en hard dom over EØS-avtalen at full tollfrihet også på bearbeidet sjømat
ikke lot seg oppnå i regjeringens forhandlinger med EU, samtidig
som ikke-EØS-landene Storbritannia, Japan og Canada nyter tilnærmet
full tollfrihet på sjømat.
Komiteen er
samlet om at den fremforhandlede tilleggsprotokollen bidrar til
forbedret markedsadgang for flere produkter.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt er imot EØS-avtalen
på grunn av den marknadsliberalistiske økonomiske politikken og
innsnevringa av det demokratiske handlingsrommet avtalen påfører
Noreg.
Desse medlemene viser
vidare til at EØS er til større fordel for EU enn Noreg når det
gjeld handelsbalansen. Det er då urimeleg at Noreg skal betala milliardar
av kroner for å få delta i den indre marknaden. EU har eit overskot
på handel med Fastlands-Noreg på mellom 120 og 160 mrd. kroner i
året. Det er i hovudsak EU-bedrifter som tar marknadsandelar i Noreg,
og i lita grad motsett. Då denne særavtalen vart inngått, var prislappen
på om lag 150 mill. kroner per år. No er altså prisen 5,37 mrd.
kroner i året.
Desse medlemene har
derimot ingenting imot at Noreg skal bidra til økonomisk og sosial
utvikling i dei mindre rike EU-medlemslanda eller til tiltak knytte til
utfordringar som følgje av invasjonen av Ukraina. Dette er bidrag
Noreg heller kunne gitt som ei frivillig ordning.
Komiteens medlem,
uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, registrerer at
Norges økonomiske bidrag til EU for perioden 2014–2021 var 2 739
mill. euro (om lag 28 mrd. kroner), mens det i perioden 2021–2028
vil øke til 3 164 mill. euro (om lag 37,5 mrd. kroner). Det er en
nominell økning på nær 17 pst., men reelt nærmere 20 pst. Dette medlem mener regjeringen i liten
grad evner å formidle hvorfor Norge bidrar med så store overføringer
til EU, og ikke minst mangler det tydelighet for hvordan disse pengene
blir brukt. Dette medlem registrerer
at denne manglende formidlingen skaper stor frustrasjon blant mange
og er noe som bidrar til skepsis til hele EØS-avtalen. EØS-avtalen
er svært viktig for norsk næringsliv, og dette
medlem mener derfor regjeringen bør spille en mer offensiv
rolle for å formidle dette budskapet, og ikke gjemme seg bak proposisjoner
fremsendt til Stortinget.