5.3.1 Kap. 571 Rammetilskudd til kommuner
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2024–2025) under Kommunal- og distriktsdepartementet, hvor
det vises til Prop. 102 S (2023–2024) Kommuneproposisjonen 2025,
der regjeringen la fram forslag om et nytt inntektssystem for kommunene,
jf. Innst. 440 S (2023–2024).
Komiteen viser videre
til Prop. 1 S Tillegg 1 (2024–2025) For budsjettåret 2025 – Endring
av Prop. 1 S (2024–2025) Statsbudsjettet 2025 under Kommunal- og
distriktsdepartementet og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
(auka løyvingar til kommunar, fylkeskommunar og statsforvaltarar).
I proposisjonen foreslår regjeringen økte bevilgninger til kommuner,
fylkeskommuner og statsforvaltere, med bakgrunn i den aktuelle situasjonen
i kommuneøkonomien, jf. nærmere omtale i proposisjonens pkt. 2 og
3. Komiteen viser til at bevilgningen
på post 60 Innbyggertilskudd foreslås økt med 4 498,1 mill. kroner
til 185 732,3 mill. kroner sammenlignet med forslaget i Prop. 1
S (2024–2025).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser til at forslaget
blant annet er basert på NOU 2022: 10 Inntektssystemet for kommunene,
som ble levert i august 2022, og innspill fra høringen av NOU-en.
Flertallet viser
til at Stortinget sluttet seg til forslaget fra regjeringen, og
det nye inntektssystemet trer i kraft fra og med 2025. Et av hovedmåla
med endringene i inntektssystemet er å sikre en jevnere fordeling
av skatteinntektene mellom kommunene, både gjennom endringer i skattegrunnlaga
til kommunene og ved å øke utjevningsgraden i inntektsutjevningen.
Det er også gjennomført ei faglig oppdatering av kostnadsnøklene
i utgiftsutjevningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at en god og forutsigbar kommuneøkonomi
er avgjørende for at kommunene skal kunne levere de tjenestene som
innbyggerne forventer og har krav på i hverdagen. Disse
medlemmer vil peke på at kommunesektoren gjennomgående hadde
en god realvekst i årene regjeringen Solberg styrte. Disse medlemmer viser videre til at disposisjonsfondene
for alle kommuner samlet har vokst fra 22,8 mrd. kroner i 2013 til
79,7 mrd. kroner i 2023. Disse medlemmer viser
til at som følge av gode driftsresultater hadde antall kommuner
i ROBEK gått kraftig ned i årene 2013–2023. Disse
medlemmer vil påpeke at den gode utviklingen har snudd og
at antallet kommuner i ROBEK nesten har doblet seg, fra tolv kommuner
i desember 2023 til 23 kommuner i oktober 2024.
Disse medlemmer påpeker
at det lokale selvstyret er et grunnleggende prinsipp. En god kommuneøkonomi
er viktig for å sikre at innbyggere får gode tjenester. Disse medlemmer mener inntektssystemet skal
legge til rette for at kommuner kan gi likeverdige tjenester og
utvikle sterke kompetansemiljøer. For å fortsatt kunne levere gode
kommunale tjenester må det arbeides med å forbedre og effektivisere
tjenestene og øke inntektsgrunnlaget gjennom en aktiv næringspolitikk. Disse medlemmer mener det fortsatt skal
lønne seg for kommunene å legge til rette for næringsliv og verdiskaping.
Disse medlemmer viser
til at det er naturlig å gjennomføre jevnlige oppdateringer av kommunenes inntektssystem
for å sikre at kommunene er i stand til å løse utfordringene kommunesektoren
står foran. Disse medlemmer mener at
det er viktig at kommunene blir hørt i disse prosessene. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen
Solberg oppdaterte inntektssystemet i 2017 og sendte sitt forslag
til nytt inntektssystem ut på høring. Det kom inn svar fra om lag 330
kommuner. Disse medlemmer mener at det
er viktig at kommunene blir hørt i forslag som påvirker dem, og
merker seg at regjeringen Solberg justerte forslaget i etterkant
av høringen, før det ble lagt fram. Disse
medlemmer merker seg videre at regjeringen Støre ikke sendte
sitt forslag til endringer i inntektssystemet ut på høring.
Disse medlemmer viser
til at det i årene fremover vil bli sterkere press på velferdstjenestene
i kommunene. En aldrende befolkning og færre unge i yrkesaktiv alder
vil gi kommunene særlige utfordringer. Disse
medlemmer viser til at det er til dels store utfordringer
med utenforskap, både i store byer og mindre kommuner. Levekårsutfordringer
fører til at kommunene stadig må bruke mer ressurser på å gi gode
og riktige tjenester. Disse utfordringene legger press på de samlede
ressursene i kommunene. Dersom kommunene ikke lykkes i dette arbeidet,
vil problemene vokse seg større i årene som kommer.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støres endringer i inntektssystemet inneholdt
flere reverseringer og reduksjoner. Eksempler på dette var kutt
i storbytilskudd, kutt i veksttilskudd, fjerning av regionsentertilskudd
og fjerning av gradert basistilskudd. Regjeringen Støre ser ut til
å belønne kommuner som fortsetter driften som før, ikke de kommunene
som omstiller seg eller tar nye grep for å gjøre seg mer attraktive.
Dette er i sum med på å skape en uforutsigbarhet for kommunene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn
påpeke at helheten i regjeringen Støres forslag til endringer vitner
om at regjeringen hverken har forstått utfordringsbildet for norske
kommuner fremover eller tatt hensyn til faglige rapporter. Disse medlemmer viser til at NOU 2023:9
Generalistkommunesystemet hadde en rekke forslag til tiltak som
ville bidra til et bedre tjenestetilbud for innbyggerne, men merker
seg at regjeringen ikke har lyttet til denne rapporten.
Disse medlemmer mener
at overgangsordningen for endringene i det nye inntektssystemet
er for kort. Eierinntekter tas ut av skattegrunnlaget til kommunene
med virkning fra 1. januar 2025 uten en overgangsordning. Disse medlemmer viser videre til at den
kommunale delen av formuesskatten halveres med en overgangsordning
på kun to år. Disse medlemmer viser
til at summen av disse endringene, kombinert med kort overgangsordning
og dårlig tid til omstilling, vil skape en utfordrende situasjon
i mange kommuner.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sammen
med kommunal sektor utrede hvordan en overgangsordning på fem år
for inntektsutjevning, også for eierinntekter, ved nytt inntektssystem
skal innføres.»
Disse medlemmer mener
at inntektsutjevning er viktig for å sette kommunene i stand til
å kunne gi likeverdige tjenester. Disse medlemmer viser
til at kommuner som i dag har store inntekter fra for eksempel kraft,
likevel kan bli kategorisert som en såkalt skattesvak kommune og
dermed bli kompensert gjennom inntektsutjevningen. Disse
medlemmer viser til følgende i Prop. 102 S (2023–2024) Kommuneproposisjonen
2025:
«Departementet foreslår eit inntektsomgrep
der netto konsesjonskraftinntekter, eigedomsskatt på kraft- og petroleumsanlegg,
havbruksinntekter og produksjonsavgift på vindkraft inngår saman
med personskatt og naturressursskatt. Departementet foreslår vidare
at kommunar må ha inntekter under 140 prosent av landsgjennomsnittet
per innbyggar med det utvida inntektsomgrepet, for å kunne få distriktstilskot
Sør-Noreg.»
Disse medlemmer mener
at det er fornuftig å utrede en lignende innretning for å bli kompensert gjennom
inntektsutjevningen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en endring av inntektssystemet der kommuner som ligger over 140 pst.
av landsgjennomsnittet i inntekter per innbygger, innberegnet de
samme inntektene som regjeringen har lagt til grunn for det utvidede
inntektsbegrepet for distriktstilskudd Sør-Norge, ikke skal kompenseres
gjennom inntektsutjevningen.»
Disse medlemmer viser
til at veksttilskuddet reduseres i 2025 sammenlignet med 2024, fra
67 331 kroner per innbygger, som er dagens nivå, til 22 444 kroner
per innbygger. Det vil bety at veksttilskuddet reduseres til omtrent
en tredjedel. Disse medlemmer viser
til at veksttilskuddet er et tilskudd som bevilges til kommuner
som de siste tre årene har hatt en gjennomsnittlig, årlig befolkningsvekst
på minst 1,4 pst. og skatteinntekter på under 140 pst. av landsgjennomsnittet de
siste tre årene målt per innbygger. Disse
medlemmer viser til at kommuner som opplever en særlig høy
befolkningsvekst på kort og mellomlang sikt, kan ha problemer med
å tilpasse tjenestetilbudet etter den raskt voksende befolkningen
og det kan være vanskelig å finansiere nødvendige investeringer
uten at det går ut over det øvrige tjenestetilbudet. Disse medlemmer merker seg at regjeringen
istedenfor å komme med tiltak for å løse problemene til disse kommunene,
velger å kutte i tilskuddet.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i det
videre arbeidet med utgiftsutjevningen utrede en eller flere faktorer som
bedre ivaretar vekstkommuners spesielle situasjon.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Oslo fram til 2009 fikk et eget hovedstadstilskudd
begrunnet med Oslos spesielle oppgaver og utfordringer som hovedstad. Disse medlemmer viser videre til at hovedstadens
særegne utfordringer knyttet til eksempelvis utenforskap og levekårutsatte
områder har økt de siste årene. Disse medlemmer mener
derfor at det kan være gode grunner til å utrede en innføring av et
hovedstadstilskudd, men det må vurderes i sammenheng med inntektssystemet
som helhet. Disse medlemmer viser også
til at en rekke andre kommuner opplever økte utfordringer knyttet
til utenforskap og levekårsutfordringer. Det kan være sammensatte
grunner til dette, men noen fellesnevnere kan være sekundærflytting
og sosiale forskjeller. Disse medlemmer mener
at det er viktig å se på ordninger som gjør det mulig for kommunene
å løse levekårsutfordringene bedre.
Komiteens medlem
fra Rødt er bekymret for levekårsutfordringene og opphoping
av fattigdom i flere av landets kommuner. Dette
medlem viser til at Rødt er tilhengere av at det ble gjort
endringer i inntektssystemet for kommunene for å dele inntektene mer
rettferdig mellom skattesterke og skattesvake kommuner. Dette medlem er likevel av den oppfatning at
det nyere inntektssystemet heller ikke fanger godt nok opp levekårsutfordringene
i enkelte kommuner. Dette medlem viser
til at Rødt, Høyre og Fremskrittspartiet under behandlingen av Kommuneproposisjonen
2025, Innst. 440 S (2023–2024), fremmet følgende forslag som dessverre
ikke fikk flertall:
«’Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med kommunesektoren utrede et regionalpolitisk tilskudd til kommuner
med store levekårsutfordringer, herunder hvordan tilskuddet kan
innrettes og innføres. Regjeringen bes legge fram forslag for Stortinget
senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2025’.
’Stortinget ber regjeringen i samarbeid med
kommunesektoren utrede tilskudd og ordninger som kan endres eller
innføres for å løse levekårsutfordringene i kommunene bedre. Regjeringen
bes legge fram forslag for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet for
2025.’»
Dette medlem viser
til at Oslo på ulike områder har ekstrautgifter som ikke kompenseres,
blant annet som følge av hovedstadsfunksjonen, og viser videre til
at Oslo flere ganger har påpekt dette overfor Stortinget. Dette medlem viser til Stortingets behandling
av Kommuneproposisjonen 2025 og nytt inntektssystem for kommunene
(Prop. 102 S (2023–2024)), hvor dette ikke ble endret.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
et mulig hovedstadstilskudd for å kompensere for ekstrakostnader Oslo
har som følge av Oslos særskilte ansvar og oppgaver, som andre fylker
og kommuner ikke har.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en modell for hovedstadstilskudd, herunder hvordan det kan innføres og
innrettes.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med kommunesektoren utrede et regionalpolitisk tilskudd til kommuner
med store levekårsutfordringer, herunder hvordan tilskuddet kan
innrettes og innføres.»
«Stortinget ber regjeringen i samarbeid
med kommunesektoren utrede tilskudd og ordninger som kan endres
eller innføres for å løse levekårsutfordringene i kommunene på en
bedre måte.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, viser til
partienes generelle merknader under rammeområde 18.
Flertallet viser
til at regjeringen fikk nye opplysninger etter at tallgrunnlaget
for budsjettproposisjonen var lagt, som tilsa at den økonomiske
situasjonen i kommunene var mer alvorlig enn det som var lagt til
grunn i budsjettet. Informasjon om skatteinngang for august og september
viste en betydelig større skattesvikt. KS’ undersøkelse av 2. tertial-rapportene
fra kommunene viste at utgiftene ser ut til å bli vesentlig større
enn kommunene har budsjettert for. Dette var nye opplysninger som
regjeringen responderte raskt på, og den fikk på plass en ytterligere
økning av kommuneramma med 5 mrd. kroner både i 2024 og 2025.
Regjeringens forslag til nytt inntektssystem
bygger på utredningen fra Inntektssystemutvalget, NOU 2022: 10 Inntektssystemet
for kommunene, og de om lag 300 høringsinnspillene til denne NOU-en.
Målet med inntektssystemet er å utjevne økonomiske
forskjeller mellom kommunene, slik at alle skal settes i stand til
å tilby likeverdige tjenester til sine innbyggere. Endringene i
inntektssystemet gir en nødvendig faglig oppdatering av utgiftsutjevningen,
og sikrer en jevnere fordeling av skatteinntektene mellom kommunene.
I tillegg ble 1,5 mrd. kroner av veksten i de frie inntektene gitt
med en særskilt fordeling, som gir mest til de kommunene med de
laveste skatteinntektene. Dette gir et bedre og mer rettferdig inntektssystem
for kommunene.
Endringer i inntektssystemet gir fordelingsvirkninger,
og det er derfor flere overgangsordninger for å fase inn disse endringene
gradvis. Overgangsordningen i inntektssystemet, inntektsgarantiordningen,
sørger for at større endringer i rammetilskuddet fases inn over
tid, og endringene knyttet til formuesskatt og økt utjevningsgrad
innenfor inntektsutjevningen fases inn over to år. I tillegg er
det innført en egen tapskompensasjon til kommuner med skatteinntekter
under 105 pst. av landsgjennomsnittet som taper på de samlede endringene
i inntektssystemet, og en særskilt kompensasjon det første året
til de kommunene som taper aller mest på de samlede endringene.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til, som ytterligere redegjort for i partiets
generelle merknader, at kommunene over tid er blitt underfinansiert.
I Rødts alternative statsbudsjett for 2025 er det derfor foreslått å
øke kommunenes frie inntekter med 4 mrd. kroner, og kommunesektoren
er foreslått styrket med nær 15 mrd. kroner totalt. Dette medlem viser videre til at Stortinget
har vedtatt et nytt inntektssystem for kommunene, men vil understreke
at det ikke hjelper å bare omfordele bedre, hvis man ikke samtidig
vesentlig styrker finansieringen totalt sett. Dette
medlem viser til at i fjor gikk 157 kommuner i null eller
i minus. Dette medlem frykter at det
tallet blir enda høyere i 2024. Dette medlem viser
til at 23 kommuner nå er oppført i ROBEK, mot 12 ved utgangen av
2023. Dette medlem viser til brevet
KS har sendt til alle partiene på Stortinget tidligere i høst. Der
stod det:
«Det er urovekkende å se kontrasten mellom
virkelighetsforståelsen i stortingssalen og landets kommune- og
fylkestingssaler. I Stortinget skryter flertallet av et historisk
godt kommuneopplegg. Ute hos lokalpolitikerne er det svært krevende.»
Dette medlem er
helt enig med KS. Selv etter den helt nødvendige ekstrabevilgningen
til kommunesektoren i nysalderingen og den varige økningen på 5 mrd.
kroner, så vil fortsatt mange kommuner slite økonomisk. Dette medlem viser til at konsekvensen
av dårlig kommuneøkonomi er kutt og sentralisering. Over hele landet
er det foreslått å legge ned skoler og å kutte i det øvrige tilbudet
for å få budsjettene for 2025 til å gå opp. Flere steder er det
også foreslått å kutte i støtten til innbyggere som er aller svakest
stilt. Kutt, sentralisering og nedskjæringer i kommunene gjør distriktskommunene
mindre attraktive å bo i. Dette på tross av målsettingen, som Rødt
deler, i regjeringens distriktsmelding om at folketallet skal øke
i distriktskommunene. Det kommunale selvstyret settes under kraftig
press av trang kommuneøkonomi, som begrenser handlingsrommet til
kommunen såpass mye at man kan stille spørsmålstegn ved om man i
det hele tatt har noe særlig lokalt selvstyre annet enn å råde over
kutt og nedskjæringer. Dette medlem viser
til at Rødt vil sette kommunene i stand til å tilby gode tjenester
til folk i hele landet, uansett hvilket postnummer man har. Dette medlem viser til Rødts alternative
statsbudsjett for 2025, som styrker kommunene med om lag 15,2 mrd. kroner
totalt, hvorav om lag 5 mrd. kroner er frie inntekter til kommunesektoren. Dette medlem har tillit til lokaldemokratiet
og til at kommunene selv vet hva innbyggerne deres trenger, om det
er flere ansatte i barnehagene, flere sykehjemsplasser eller andre
satsinger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til at mange kommuner
signaliserer at de sliter med de økonomiske konsekvensene som følge
av implementeringen av barnevernsreformen. Disse
medlemmer deler bekymringene for de økonomiske utfordringene
dette gir, særlig for de mindre folkerike kommunene.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til tiltak for å sørge for at
barnevernsreformen ikke skal svekke kommunenes økonomi og tilbud
av tjenester.»
Komiteens medlem
fra Rødt vil uttrykke bekymring for det NRK Vestland 28. oktober
2024 beskriver som «en tikkende bombe i kommunebudsjettene», hvor
det store premieavviket i landets kommuner blir adressert. Det samme
blir også adressert i Kommunal Økonomi nr. 9, utgaven i november
2024. Ifølge Kommunal- og distriktsdepartementets egne tall i Kommuneproposisjonen
2025 hadde kommunesektoren samlet pr. 31. desember 2023 inntektsført
66 mrd. kroner i akkumulert premieavvik, og økningen har vært ekstremt
stor de siste årene. Disse milliardene skal dekke beløp som kommunene
allerede har betalt i pensjonsutgifter i årene 2017–2023, men det
er altså ikke innregnet av Kommunal- og distriktsdepartementet i beregningen
av de årlige overføringene fra staten til kommunesektoren. Dette medlem er bekymret for kommunesektorens
likviditet i forbindelse med denne praksisen. Dette
medlem viser til Dokument nr. 15:357 (2024–2025), hvor denne
problemstillingen er løftet.
På denne bakgrunn fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget i Kommuneproposisjonen 2026 med en vurdering
av om dagens modell med premieavvik er bærekraftig i lys av det
voksende akkumulerte premieavviket i kommunesektoren, samt legge
fram mulige forslag til forbedringer av systemet.»