Merknad
4. Nærings- og fiskeridepartementet – havn og kyst. Budsjettkapitler og komiteens merknader til disse
4.1 Kap. 916 Kystverket
Komiteen vil peke på at Norge har en lang kystlinje der forholdene ligger godt til rette for sjøtransport, og at det er viktig at en større andel av godstransport kan overføres fra vei til sjø. Kystverket er en etat for kystforvaltning, sjøsikkerhet og beredskap mot akutt forurensning samt lostjenester og meldings- og informasjonstjenester.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre merker seg at målt i tonn blir rundt 90 pst. av samlet godsmengde i utenrikshandelen fraktet på sjø, mens skip står for om lag halvparten av godstransporten innenriks, målt i transportarbeid. Disse medlemmer merker seg også at det er flere farvannstiltak som er under arbeid, noe som er nødvendig for å imøtekomme behov fra stadig nye og større båter. Videre merker disse medlemmer seg at Kystverket har tilskuddsordninger som skal bidra til å styrke nærskipsfarten. Tilskuddsordningen for investering i effektive og miljøvennlige havner ble opprettet i 2019 og skal bidra til en mer effektiv logistikk i havnene. Tilskuddsordningen for nærskipsfart ble avviklet i 2023. Disse medlemmer merker seg videre at aktørene i bransjen etterlyser fortgang i et forpliktende klimapartnerskap med den maritime næringen.
4.1.1 Post 1 Driftsutgifter,kan nyttes under post 45
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.1.2 Post 21 Spesielle driftsutgifter,kan overføres
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.1.3 Post 22 Driftsutgifter brukerfinansierte tjenester,kan overføres, kan nyttes under post 46
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.1.4 Post 30 Nyanlegg og større vedlikehold,kan overføres
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.1.5 Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold,kan overføres, kan nyttes under post 1
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.1.6 Post 46 Større utstyrsanskaffelser og brukerfinansierte tjenester,kan overføres, kan nyttes under post 22
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.1.7 Post 60 Tilskudd til fiskerihavneanlegg,kan overføres
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2025, jf. Innst. 2 S (2024–2025), der det foreslås en økning på kap. 916 post 60 med 30 mill. kroner.
4.1.8 Post 71 Tilskudd til effektive og miljøvennlige havner,kan overføres
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.
4.2 Kap. 3916 Kystverket
Komiteen viser til proposisjonen og har ingen merknader.