Nedenfor gis en oversikt over oppfølging av
anmodnings- og utredningsvedtak under Helse- og omsorgsdepartementet.
Oversikten inkluderer alle vedtak fra stortingssesjonen 2023–2024
samt de vedtakene som kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst.
239 S (2023–2024) mente ikke var kvittert ut. I tabellen under angis
det også hvorvidt departementet planlegger at rapporteringen knyttet
til anmodningsvedtaket nå avsluttes, eller om departementet vil rapportere
konkret på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.
Oversikt over anmodnings-
og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer
Sesjon
|
Vedtak
nr.
|
Stikkord
|
Rapportering avsluttes (Ja/Nei)
|
2023–2024
|
3
|
Sikre
kvinnehelse i nasjonal helse- og samhandlingsplan
|
Ja
|
2023–2024
|
66
|
Tannhelsebehandling
til personer over 85 år
|
Ja
|
2023–2024
|
67
|
Registreringsordning
for kommersielle helseinstitusjoner
|
Ja
|
2023–2024
|
87
|
Varig
tilskudd til Helse Nord for å begrense bruken av innleie
|
Ja
|
2023–2024
|
88
|
Rekrutterings-
og samhandlingstilskudd til Helse Nord
|
Ja
|
2023–2024
|
120
|
Øke
antall døgnplasser
|
Ja
|
2023–2024
|
121
|
Helseutfordringer
knyttet til rasisme og diskriminering
|
Nei
|
2023–2024
|
122
|
Oppfølging
av spesialister som arbeider med psykisk helsevern
|
Nei
|
2023–2024
|
123
|
Helseteam
i barneverntjenesten
|
Nei
|
2023–2024
|
124
|
Personlige
økonomiske hensyn i det selvmordsforebyggende arbeidet
|
Nei
|
2023–2024
|
125
|
Konkrete
tiltak i opptrappingsplan psykisk helse
|
Nei
|
2023–2024
|
126
|
Stanse
nedbygging av døgnplasser i psykisk helsevern
|
Ja
|
2023–2024
|
489
|
Stortingsmelding
om BPA
|
Nei
|
2023–2024
|
542
|
Produksjon
og lagring av legemidler og smittevernutstyr i Norden
|
Ja
|
2023–2024
|
543
|
Frivillighetens
rolle i helseberedskapen
|
Ja
|
2023–2024
|
612
|
Overgrepsmottak
for barn
|
Nei
|
2023–2024
|
614
|
Intervensjonsprogram
førstegangsfødende
|
Nei
|
2023–2024
|
628
|
Tjeneste
med integrert ettervern
|
Ja
|
2023–2024
|
629
|
Behandlingstilbudet
til voldsutsatte kvinner med ruslidelse
|
Ja
|
2023–2024
|
630
|
Følgeforskning
i forbindelse med TSB
|
Nei
|
2023–2024
|
684
|
Godkjenningsordning
for kommersielle aktører
|
Nei
|
2023–2024
|
685
|
Folkehelseundersøkelse
i Groruddalen
|
Ja
|
2023–2024
|
686
|
Ivaretakelse
av kjønnsperspektiv
|
Nei
|
2023–2024
|
687
|
Kjønnsperspektiv
i behandlingsretningslinjene
|
Nei
|
2023–2024
|
688
|
Døgnplasser
i psykiatrien
|
Ja
|
2023–2024
|
689
|
Sikkerhetshjem
|
Ja
|
2023–2024
|
690
|
Reduksjon
i bruk av bemanningsbyrå
|
Nei
|
2023–2024
|
691
|
Innleie
i helseforetak
|
Ja
|
2023–2024
|
692
|
Kostnader
sykehusbygg
|
Nei
|
2023–2024
|
693
|
Kontraktsansvar
for fristbruddordningen
|
Nei
|
2023–2024
|
694
|
Ikke
møtt-gebyr innen psykisk helse
|
Nei
|
2023–2024
|
908
|
Endre
tannhelsetjenesteloven for 25- og 26-åringer
|
Nei
|
2022–2023
|
1
|
Ideelle
tilbud rusomsorgen
|
Ja
|
2022–2023
|
2
|
Avlasting
av fastleger
|
Nei
|
2022–2023
|
44
|
Nasjonal
helse- og samhandlingsplan og barnepalliasjon
|
Ja
|
2022–2023
|
79
|
Styrke
allmennlegetjenesten
|
Nei
|
2022–2023
|
86
|
Rett
til nødvendig tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten
for unge voksne
|
Nei
|
2022–2023
|
137
|
Akuttilbud
til personer som er utsatt for vold i nære relasjoner
|
Nei
|
2022–2023
|
486
|
Lovendring
om å innhente opplysninger uten samtykke i pasientskadesaker
|
Nei
|
2022–2023
|
610
|
Evaluering
av Norsk Pasientskadeerstatning
|
Nei
|
2022–2023
|
742
|
Brukerstyrt
personlig assistanse
|
Nei
|
2022–2023
|
744
|
Forbud
mot markedsføring av usunn mat og drikke
|
Ja
|
2022–2023
|
745
|
Aldersgrense
for kjøp og salg av energidrikker
|
Nei
|
2022–2023
|
746
|
Økt
bruk av grønn resept
|
Nei
|
2022–2023
|
748
|
Selvmordsforebygging
|
Nei
|
2022–2023
|
756
|
Apotekenes
rolle i vaksinasjonsarbeidet
|
Nei
|
2022–2023
|
825
|
Status
vann- og avløpssituasjonen
|
Ja
|
2022–2023
|
929
|
Utvide
vilkårene for folketrygdstønad på grunnlag av sterkt nedsatt evne
til egenomsorg
|
Nei
|
2022–2023
|
938
|
Utvidelse
av rettigheter for psykisk syke på tannhelseområdet – Fylkeskommunens
tilbud
|
Ja
|
2021–2022
|
416
|
Overgangsordning
for autorisasjon av paramedisinere
|
Ja
|
2021–2022
|
417
|
Avklaring
knyttet til Register for utøvere av alternativ behandling
|
Nei
|
2021–2022
|
516
|
Sikring
av helsefaglig oppfølging etter fødsel
|
Ja
|
2021–2022
|
517
|
Lovfeste
rett til selvvalgt støtteperson gjennom graviditet og fødsel
|
Nei
|
2021–2022
|
518
|
Oppfølging
og hjelpeapparat for forebygging av fødselsdepresjon
|
Nei
|
2021–2022
|
519
|
Behandlingssenter
ved alvorlig fødselsdepresjon for mor med barn
|
Ja
|
2021–2022
|
520
|
Rettighetsfesting
av hjemmebesøk av jordmor
|
Ja
|
2021–2022
|
561
|
Utredning
av spesialistforskriften
|
Nei
|
2021–2022
|
762
|
Handlingsplan
for reduksjon av ensomhet
|
Nei
|
2021–2022
|
763
|
Styrking
av forskning på ensomhet
|
Ja
|
2021–2022
|
764
|
Styrking
av samarbeid for forebygging av ensomhet
|
Nei
|
2021–2022
|
832
|
Rett
til nødvendig tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten
for unge voksne
|
Ja
|
2020–2021
|
5
|
Økonomiske
modeller for utvikling av antibiotika
|
Nei
|
2020–2021
|
9
|
Lovendring
om mennesker på sykehjem mot deres egen vilje
|
Ja
|
2020–2021
|
84
|
Revisjon
av smittevernloven etter Koronakommisjonens rapport
|
Nei
|
2020–2021
|
96
|
Gjennomgang
av folketrygdens refusjonsordning for tannbehandling
|
Nei
|
2020–2021
|
645
|
Voksenvaksinasjonsprogram
|
Ja
|
2020–2021
|
646
|
Automatisk
informasjonsordning
|
Ja
|
2020–2021
|
692
|
Botilbud
for personer som har kommet ut av aktiv rus
|
Ja
|
2020–2021
|
693
|
Finansieringsordning
innen rusfeltet
|
Ja
|
2020–2021
|
702
|
Helhetlig
og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud
|
Ja
|
2020–2021
|
726
|
Responstider,
kompetanse og akuttmedisinsk utstyr
|
Nei
|
2020–2021
|
876
|
Koronakommisjonen
– situasjonen for kommuneoverleger og kommunale smittevernleger
|
Nei
|
2020–2021
|
986
|
Eldrevoldssaker
– nasjonale retningslinjer
|
Ja
|
2020–2021
|
987
|
Eldrevoldssaker
– meldeplikt
|
Ja
|
2020–2021
|
1114
|
Legemiddelloven
– narkotika til eget bruk
|
Nei
|
2020–2021
|
1122
|
Ettervernsreform
for rusavhengige
|
Nei
|
2020–2021
|
1164
|
Evaluering
av de regionale odontologiske kompetansesentrene
|
Nei
|
2019–2020
|
347
|
Prøveprosjekt
der helsesykepleiere henviser til BUP
|
Nei
|
2019–2020
|
611
|
Utredning
av markedet for genetisk selvtesting
|
Nei
|
2019–2020
|
612
|
Forbud
genetisk testing av barn
|
Nei
|
2019–2020
|
616
|
Preimplantasjonsdiagnostikk
|
Nei
|
2018–2019
|
20
|
Styrking
av norsk tannhelse
|
Nei
|
2018–2019
|
25
|
Ensomhet
inn i folkehelseloven §7
|
Nei
|
2018–2019
|
39
|
Forslag
om innholdsmerking på alkoholholdig drikk
|
Nei
|
2018–2019
|
44
|
Innføring
av merking med helseadvarsler på alkoholholdig drikk
|
Nei
|
2018–2019
|
82
|
Ideelle
organisasjoners pensjonskostnader
|
Nei
|
2018–2019
|
93
|
Årsmeldingen
for 2017 fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter
|
Nei
|
2017–2018
|
468
|
Legevakt-
og fastlegeordningen
|
Nei
|
2017–2018
|
615
|
Regelverket
for pasientreiser
|
Nei
|
2017–2018
|
915
|
Tobakksskadeloven
|
Nei
|
2015–2016
|
627
|
Prevensjon
til rusavhengige
|
Ja
|
Komiteen viser
til at det flere steder i budsjettproposisjonen Prop. 1 S (2024–2025),
samt i et eget kapittel, er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen viser til at proposisjonen gjør
rede for oppfølging av i alt 32 anmodningsvedtak fra stortingssesjonen
2023–2024 under Helse- og omsorgsdepartementets ansvarsområde og
59 vedtak fra tidligere sesjoner. Komiteen viser
til at det fremgår av Prop. 1 S (2024–2025) at regjeringen anser
at oppfølgingen av 56 vedtak ikke er avsluttet. Komiteen viser
til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i budsjettproposisjonen. Komiteen legger til grunn at arbeidet
med oppfølging av disse vedtakene videreføres. Komiteen tar
i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte
forslagene eller regjeringens konklusjon om videre rapportering eller
ikke. Komiteen vil understreke at komiteens merknader
til anmodningsvedtakene ikke er å anse som Stortingets kontroll
av regjeringens oppfølging av vedtakene, og således ikke kan erstatte
den normale behandlingen gjennom den årlige meldingen til Stortinget
om anmodnings- og utredningsvedtak. Dette vil bli gjort ved behandling
av Meld. St. 4 (2024–2025).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti
og Pasientfokus, viser til at regjeringen foreslår oppheving
av anmodningsvedtak nr. 3, 5. oktober 2023:
«Stortinget ber regjeringen sikre at
kvinnehelse blir en sentral del av nasjonal helse- og samhandlingsplan og
at det legges frem konkrete forslag til tiltak og en plan slik at
kvinnehelse blir behandlet i Stortinget.»
Flertallet viser
til begrunnelsen for oppheving, som er at det i Meld. St. 9 (2023–2024)
er et eget kapittel om fødsels- og barselomsorg. Flertallet mener
at kvinnehelse er mer enn fødselsomsorg. Flertallet viser
også til at vedtaket innebærer at det i Nasjonal helse- og samhandlingsplan
skulle bli lagt frem en plan, og viser til at dette ikke ble gjort. Flertallet mener regjeringens oppfølging
er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener
regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 3, 5. oktober
2023 på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser
til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 543,
4. april 2024:
«Stortinget ber regjeringen sikre at
frivillighetens rolle i helseberedskapen styrkes, og at de frivillige
organisasjonene integreres i planverk og øvelser.»
Flertallet viser
til begrunnelsen for oppheving, som er at det i Meld. St. 5 (2023–2024)
står at det skal legges til rette for at frivillig sektor blir bedre
integrert, og at utvalg skal ha kontakt med frivillige organisasjoner
der det er relevant. Disse medlemmer viser til at vedtaket ble fattet
ved behandling av Meld. St. 5 (2023–2024), og at regjeringen derfor
bør legge til grunn at eksisterende forslag ikke er tilstrekkelig.
Flertallet mener
regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener regjeringen ikke har
fulgt opp Stortingets vedtak nr. 543, 4. april 2024 på en tilfredsstillende
måte.
Flertallet viser
videre til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak
nr. 628, 14. mai 2024:
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at det snarest utvikles en tjeneste med integrert ettervern som
inkluderer brukerstyrte plasser, i samarbeid med kommunene.»
Flertallet viser
til begrunnelsen for oppheving, som er at et oppdrag er gitt helseforetakene. Flertallet mener regjeringen bør tilse
at tjenesten er utviklet, og kunne fremvise resultater av dette. Flertallet mener regjeringens oppfølging
er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener
regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 628, 14. mai
2024 på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser
til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 629,
14. mai 2024:
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at det snarest bygges opp kapasitet i behandlingstilbudet til voldsutsatte
kvinner med ruslidelse i spesialisthelsetjenesten.»
Flertallet viser
til begrunnelsen for oppheving, som er at et oppdrag er gitt helseforetakene,
samtidig står Kvinnekollektivet ARKEN i fare for å legges ned. Flertallet mener regjeringen bør tilse
at et tilbud er bygget opp, og at det er forutsigbarhet om tilbudet. Flertallet mener på bakgrunn av dette
at regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener regjeringen ikke har
fulgt opp Stortingets vedtak nr. 629, 14. mai 2024 på en tilfredsstillende
måte.
Flertallet viser
til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 520,
3. mai 2022:
«Stortinget ber regjeringen rettighetsfeste
hjemmebesøk av jordmor innen én uke etter fødsel.»
Flertallet er uenig
i regjeringens konklusjon og anser ikke vedtak nr. 520, 3. mai 2022
for å være oppfylt.
Flertallet viser
til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 763,
10. juni 2022:
«Stortinget ber regjeringen styrke forskning
på ensomhet og øke kunnskapen om tiltak som motvirker ensomhet.»
Flertallet er uenig
i regjeringens konklusjon og anser ikke vedtak nr. 763, 10. juni
2022 for å være oppfylt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser
videre til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak
nr. 542, 4. april 2024:
«Stortinget ber regjeringen styrke og
utvide det nordiske samarbeidet om produksjon og lagring av legemidler
og smittevernutstyr i Norden.»
Disse medlemmer viser
til begrunnelsen for oppheving, som er at Nordisk Råd sin anbefaling
er at nordisk samarbeid bidrar inn i det europeiske samarbeidet
for å være en felles stemme inn i dette. Disse medlemmer viser
til at Norge står på utsiden av det europeiske samarbeidet og derfor
ikke har en felles stemme. Disse medlemmer mener
regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at disse medlemmer mener regjeringen ikke
har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 542, 4. april 2024 på en tilfredsstillende
måte.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus merker
seg at regjeringen i Prop. 1 S (2024–2025) foreslår at vedtak nr.
9 (2020–2021) om lovendring om mennesker på sykehjem mot deres egen vilje
skal oppheves. Disse medlemmer er uenige
i regjeringens konklusjon, og mener at regjeringen bør sikre at
denne grunnleggende rettigheten lovfestes.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus peker på at de
vil komme tilbake til de opphevede anmodningsvedtakene i kontroll-
og konstitusjonskomiteens behandling av Meld. St. 4 (2024–2025).