Merknader
Midlertidig versjon
8. Statens pensjonsfond utland
Sammendrag fra Prop. 1 S (2024–2025) Gul bok
Tabell 8.1 Oversikt over regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler og poster som gjelder Statens pensjonsfond utland (tall i kroner)
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S (2024–2025) med Tillegg 1 og 2 |
Utgifter |
|||
Statens pensjonsfond utland |
|||
2800 |
Statens pensjonsfond utland |
||
|
50 |
Overføring til fondet ... |
642 769 100 000 |
|
|
Sum utgifter rammeområde 23 |
642 769 100 000 |
Inntekter |
|||
5800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
50 |
Overføring fra fondet ... |
418 972 496 000 |
|
|
Sum inntekter rammeområde 23 |
418 972 496 000 |
|
|
Netto rammeområde 23 |
223 796 604 000 |
8.1 Kap. 2800 Statens pensjonsfond utland
Post 50 Overføring til fondet
Sammendrag
Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene, jf. sum av kap. 5440, 5507, 5508, 5509 og 5585 fratrukket kap. 2440.Den samlede netto kontantstrømmen på 642,8 mrd. kroner overføres fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond utland.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at det i budsjettforliket er foreslått å øke CO2-avgiften på sokkelen med 16 pst. Endringen medfører en økning i statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten på 190 mill. kroner ut over regjeringens forslag. Flertallet foreslår derfor at kap. 2800 post 50 økes med 190 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
8.2 Kap. 5800 Statens pensjonsfond utland
Post 50 Overføring fra fondet
Sammendrag fra Prop. 1 S (2024–2025)
Statens pensjonsfond består av Statens pensjonsfond utland og Statens pensjonsfond Norge. Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten overføres i sin helhet fra statsbudsjettets utgiftsside på kap. 2800 til Statens pensjonsfond utland. Sammen med avkastningen på Statens pensjonsfonds kapital utgjør denne overføringen fondets samlede inntekter.
Deler av fondets inntekter brukes til å dekke det oljekorrigerte underskuddet, og overføres fra Statens pensjonsfond utland til statsbudsjettets inntektsside. Det blir dermed avsatt midler i utenlandsdelen av Statens pensjonsfond dersom overføringen fra fondet til statsbudsjettet er lavere enn netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten.
Grunnkapitalen i Statens pensjonsfond Norge stammer i hovedsak fra overskudd på trygderegnskapene etter innføringen av folketrygden i 1967 og frem til slutten av 1970-tallet. Avkastningen av midlene i Statens pensjonsfond Norge overføres ikke til statskassen, men legges løpende til denne delen av fondet.
Anslagene på overføringer til og fra Statens pensjonsfond utland vil bli endret i løpet av budsjettåret, basert på oppdaterte anslag på kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten og statsbudsjettets oljekorrigerte underskudd. Tilbakeføringen fra fondet for 2025 vil bli endelig fastsatt ut fra anslag på statsregnskapet i forbindelse med nysalderingen av budsjettet i desember 2025. Det følger av lov om Statens pensjonsfond at statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten i sin helhet skal overføres til fondet. Denne overføringen fastlegges dermed endelig ut fra regnskapsførte netto petroleumsinntekter som fremkommer først etter terminavslutning. Det innebærer at det normalt vil være avvik mellom den budsjetterte overføringen i nysalderingen og regnskapet. I tillegg overføres eventuelle netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomhetene i sin helhet til fondet. Det er ikke budsjettert med slike netto finanstransaksjoner i statsbudsjettet for 2025.
Den samlede kapitalen i Statens pensjonsfond anslås til 18 890 mrd. kroner ved inngangen til 2025. Av dette utgjør Statens pensjonsfond utland 18 500 mrd. kroner og Statens pensjonsfond Norge 390 mrd. kroner.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket om statsbudsjett for 2025 og til at avtalen innebærer en økning i kap. 5800 post 50 på 6 872 mill. kroner. Flertallet viser videre til tverrpolitisk enighet om å øke støtten til Ukraina med 20 000 mill. kroner. Flertallet foreslår derfor at kap. 5800 post 50 økes med 26 872 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative budsjetter.
8.4 Oversikt over partienes forslag til bevilgninger under kap. 2800/5800
Forslag til bevilgninger under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap. |
Post |
Formål |
Prop. 1 S med Tillegg 1 og 2 |
A, Sp og SV |
H |
FrP |
SV |
R |
V |
MDG |
KrF |
Utgifter rammeområde 23 (i tusen kroner) |
|||||||||||
2800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
Overføring til fondet |
642 769 100 |
642 959 100 (+190 000) |
642 859 100 (+90 000) |
642 769 100 (0) |
656 899 100 (+14 130 000) |
643 374 100 (+605 000) |
643 939 100 (+1 170 000) |
661 673 100 (+18 904 000) |
643 939 100 (+1 170 000) |
|
|
Sum utgifter rammeområde 23 |
642 769 100 |
642 959 100 (+190 000) |
642 859 100 (+90 000) |
642 769 100 (0) |
656 899 100 (+14 130 000) |
643 374 100 (+605 000) |
643 939 100 (+1 170 000) |
661 673 100 (+18 904 000) |
643 939 100 (+1 170 000) |
Inntekter rammeområde 23 (i tusen kroner) |
|||||||||||
5800 |
|
Statens pensjonsfond utland |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
50 |
Overføring fra fondet |
418 972 496 |
445 844 127 (+26 871 631) |
448 372 173 (+29 399 677) |
454 435 984 (+35 463 488) |
418 516 073 (-456 423) |
443 972 496 (+25 000 000) |
448 590 536 (+29 618 040) |
516 706 877 (+97 734 381) |
437 752 556 (+18 780 060) |
|
|
Sum inntekter rammeområde 23 |
418 972 496 |
445 844 127 (+26 871 631) |
448 372 173 (+29 399 677) |
454 435 984 (+35 463 488) |
418 516 073 (-456 423) |
443 972 496 (+25 000 000) |
448 590 536 (+29 618 040) |
516 706 877 (+97 734 381) |
437 752 556 (+18 780 060) |
|
|
Sum netto rammeområde 23 |
223 796 604 |
197 114 973 (-26 681 631) |
194 486 927 (-29 309 677) |
188 333 116 (-35 463 488) |
238 383 027 (+14 586 423) |
199 401 604 (-24 395 000) |
195 348 564 (-28 448 040) |
144 966 223 (-78 830 381) |
206 186 544 (-17 610 060) |