Merknader
Midlertidig versjon
2. Finansdepartementet
2.1 Viktige oppgaver i 2025
Sammendrag fra Prop. 1 S (2024–2025) Finansdepartementet
Nokre av dei viktigaste oppgåvene Finansdepartementet skal utføre i 2025, i tillegg til å samordne den økonomiske politikken, er å arbeide med:
-
Statens pensjonsfond
-
Statens fond i Tromsø
-
Skatte- og avgiftsområdet
-
Tollområdet
-
Statleg økonomistyring
-
Finansområdet
-
Modernisering av statistikkproduksjonen.
Ein viser til kapittel 2 i proposisjonen for nærare omtale.
Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen til orientering.
2.2 Oppfølging av anmodningsvedtak
Sammendrag fra Prop. 1 S (2024–2025) Finansdepartementet
Nedanfor er ei oversikt over oppfølging av oppmodingsvedtak under Finansdepartementet. Oversikta omfattar alle vedtaka frå stortingssesjonen 2023–2024 og alle vedtaka frå tidlegare sesjonar som kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 239 S (2023–2024) meinte ikkje var kvittert ut. I nokre høve er det samstundes med rapporteringa her gitt ei meir omfattande framstilling av oppfølginga i Prop. 1 LS (2024–2025) Skatter og avgifter 2025 eller i Meld. St. 1 (2024–2025) Nasjonalbudsjettet 2025. I slike høve er det vist til kor denne framstillinga finst i desse dokumenta.
I tabellen nedanfor blir det òg opplyst om departementet planlegg at rapporteringa knytta til oppmodingsvedtaket no blir avslutta eller om departementet òg vil rapportere konkret på vedtaket i budsjettproposisjonen for neste år.
Oversikt over oppmodingsvedtak, ordna etter sesjon og nummer
Sesjon |
Vedtak nr. |
Stikkord |
Rapportering avsluttes (Ja/Nei) |
2023–2024 |
82 |
Utgreiing om posisjonen til forbrukarane i finansmarknadene |
Ja |
2023–2024 |
89 |
Skjermingsfrådrag |
Nei |
2023–2024 |
90 |
Nivået på treprosentregelen i fritaksmetoden |
Nei |
2023–2024 |
91 |
Prosenttoll på potet |
Ja |
2023–2024 |
434 |
Prisane på banktenester |
Ja |
2023–2024 |
514 |
Avgift på avfallsforbrenning og fjernvarme |
Ja |
2023–2024 |
522 |
Register over reelle rettshavarar |
Ja |
2023–2024 |
530 |
Situasjonen i byggje- og anleggsnæringa |
Ja |
2023–2024 |
541 |
Skatt på sal av overskotsstraum frå private bustadar |
Ja |
2023–2024 |
752 |
Ny fakturaordning |
Nei |
2023–2024 |
753 |
Elektronisk førehandsdeklarering av kontantar mv. ved inn- og utreise, og krav om å opplyse om kvar pengane kjem frå |
Nei |
2023–2024 |
759 |
Eigedomsmeklarar sin tilgjenge til offentlege databasar, mellom anna folkeregisteret |
Nei |
2023–2024 |
760 |
Utveksling av informasjon mellom eigedomsmeklarar og bankar om mistenkelege forhold |
Nei |
2023–2024 |
800 |
Utvide opsjonsskatteordninga for oppstarts- og vekstselskap |
Ja |
2023–2024 |
812 |
Eigedomsskatt – differensierte satsar |
Nei |
2023–2024 |
920 |
Evaluering av renteavgrensningsreglane |
Nei |
2023–2024 |
921 |
Utviding av kjeldeskatt på renter og royalty mv. |
Nei |
2023–2024 |
922 |
Trafikkforsikringsavgift – fritak for lette elektriske varebilar |
Nei |
2022–2023 |
82 |
Utflyttingsskatt |
Ja |
2022–2023 |
83 |
Turistskatt |
Nei |
2022–2023 |
91 |
Eingongsavgift på tunge køyretøy |
Ja |
2022–2023 |
719 |
Arbeidsgruppe om fripolisar og annan privat tjenestepensjon |
Ja |
2022–2023 |
857 |
Representantordningsutvalet, folkeregisterlova, skattelova, Stortingets pendlarbustadordning |
Nei |
2022–2023 |
939 |
Differensiert verdsetjing av ikkje-børsnoterte aksjar i formuesskatten |
Nei |
2021–2022 |
35-13 |
Tiltak for auka elbildel i leasing- og varebilmarknaden |
Ja |
2021–2022 |
35-31 |
Evaluering av NOKUS-reglane |
Nei |
2021–2022 |
35-32 |
Rapportering på ulikskap |
Ja |
2021–2022 |
35-34 |
Verdsetjingsmetode for bustader |
Nei |
2021–2022 |
35-36 |
Utvida land-for-land-rapportering (LLR) etter rekneskapslova |
Nei |
2021–2022 |
782 |
Vurdere kven som bør vere utelukka frå å sitje i Noregs Banks styrande organ |
Nei |
2020–2021 |
104 |
Vurdere den kommunale handlefridomen i formuesskatten |
Ja |
2020–2021 |
1250 |
Eigedomsskatt, utgreiing og vurdering av eit tak for bustader og fritidsbustader |
Nei |
2019–2020 |
707 |
Kulturmiljømeldinga – vedlikehald av privateigde kulturminne og kulturmiljø |
Nei |
2016–2017 |
48 |
Land-for-land rapportering |
Nei |
2016–2017 |
1040 |
Sikre behovet hos bustadkjøparar for meir tid i bustadhandelen |
Nei |
Komiteens merknader
Komiteen viser til oversikten ovenfor, som viser hvilke anmodningsvedtak som gjelder Finansdepartementets fagområde. Det vises videre til omtalene av de ulike anmodningsforslagene i proposisjonen. Det vises til kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Meld. St. 4 (2024–2025) for den formelle kontrollen av oppfølgingen av anmodningsvedtak.
Nedenfor følger komiteens merknader til Finansdepartementets oppfølging av de enkelte anmodningsvedtak, der komiteen mener oppfølgingen er mangelfull.
Sesjon 2021–2022, vedtak nr. 35–34
«Stortinget ber regjeringen endre metoden for verdsetting av dyre boliger slik at verdsettingen bedre samsvarer med eiendommenes reelle markedsverdi.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet er enige om at regjeringen skal komme med forslag senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.
Sesjon 2021–2022, vedtak nr. 35–36
«Stortinget ber regjeringen om at en forskrift om utvidet land-for-land-rapportering blir utformet slik at selskaper blir pliktige til å opplyse om regnskapsstørrelser for alle land, inkludert støtteland hvor skatt ikke betales.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtak 2021–2022 35-36 Utvida land-for-land-rapportering (LLR) etter regnskapslova og 2016–2017 48 Land-for-land rapportering i Meld. St. 4 (2024–2025) der det står at departementet tar sikte på å utarbeide forslag med utgangspunkt til nye EU-regler.
Flertallet viser til merknader i Innst. 239 S (2023–2024), der disse partiene var enige om at det ikke er tilstrekkelig å vise til innføringen av EU-reglene for å oppfylle vedtakene. Flertallet mener at regjeringen, ved implementering av direktiv 2021/2101 om offentlig land-for-land-rapportering skal gå lengre enn direktivet ved at alle selskaper med virksomhet i Norge, skal rapportere fra alle land de har virksomhet i slik at rapportene viser selskapers virksomhet og skattebetaling i hvert land.
Flertallet er enige om at regjeringen utreder om dette er mulig innenfor det juridiske handlingsrommet, og er enige om at regjeringen skal komme tilbake til dette, med eventuelle forslag, senest innen utløpet av oktober 2026, og rapportere om status i revidert nasjonalbudsjett for 2025.
Sesjon 2022–2023, vedtak nr. 91
«Stortinget ber regjeringen utrede engangsavgift på fossile lastebiler, busser og andre tunge kjøretøy i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025) og til omtalen i Prop. 1 LS (2024–2025) kap. 17. Flertallet viser til at EU fortsatt arbeider med nye krav som vil gi bedre CO2-utslippsdata. Flertallet mener anmodningsvedtaket ikke kan utkvitteres før dette er på plass.
Sesjon 2022–2023, vedtak nr. 939
«Stortinget ber regjeringen utrede differensiert verdsetting av ikke-børsnoterte aksjer i formuesskatten på grunnlag av egenskaper ved de enkelte aksjer, f.eks. ulik stemme- og utbytterett, og slik at verdsettelsen av de enkelte aksjer i større grad samsvarer med reell markedsverdi.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet er enige om at regjeringen skal komme med en utredning senest i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.
Sesjon 2023–2024, vedtak nr. 89
«Stortinget ber regjeringen utrede nivået på fastsettelsen av skjermingsfradraget, herunder påslaget, i aksjonærmodellen, jf. Skatteutvalget.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet er enige om at regjeringen skal komme med en utredning senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025.
Sesjon 2023–2024, vedtak nr. 90
«Stortinget ber regjeringen utrede nivået på treprosentregelen i fritaksmetoden, jf. Skatteutvalget.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet er enige om at regjeringen skal komme med en utredning senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2025.
Sesjon 2023–2024, vedtak nr. 921
«Stortinget ber regjeringen utrede en utvidelse av kildeskatten til også å gjelde betalinger til land som ikke regnes som lavskatteland.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet ser frem til at regjeringen kommer med en utredning i løpet av 2025.
Sesjon 2023–2024, vedtak nr. 922
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2025 foreslå å gi lette el-varebiler fritak for trafikkforsikringsavgift, med forbehold om notifisering og godkjenning av ESA.»
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til omtalen av vedtaket i Meld. St. 4 (2024–2025). Flertallet er enige om at regjeringen skal komme med forslag om å gi el-varebiler fritak for trafikkforsikringsavgift i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2025, med forbehold om ferdigstillelse av notifisering og godkjenning av ordningen hos ESA.