Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, slutter seg til regjeringens
lovforslag, med følgende modifikasjon:
Flertallet viser
til at det i Prop. 1 LS (2024–2025) ble foreslått at ved utdeling
av utbytte mv. på eiendeler som det knytter seg utflyttingsskatt
til, skulle retten til utsettelse med betaling av utflyttingsskatt
bortfalle for et beløp som tilsvarer 70 pst. av utdelingen. Flertallet mener at forslaget i proposisjonen
ikke i tilstrekkelig grad tar hensyn til de få tilfellene hvor forfallet
av avdrag på utflyttingsskatten i tillegg til betaling av skatt
på selve utdelingen vil overstige 100 pst. av det utdelte beløpet. Flertallet mener det er rimelig at en
ikke skal betale mer enn det utdelte beløp i hhv. skatt på utdelingen
og avdrag på utflyttingsskatt.
Flertallet foreslår
på den bakgrunn at avdraget på utflyttingsskatten kan reduseres
hvis summen av eventuell norsk og utenlandsk skatt på utdelingen,
og avdrag ellers ville oversteget det utdelte beløpet.
Dette vil bli regulert nærmere
i forskrift, der det blant annet kan stilles vilkår om at skattyter
kan dokumentere hva som er betalt i skatt på utdelingen, og har utnyttet
eventuelle kreditfradrag.
Flertallet viser
til at forslaget om å kunne redusere størrelsen på avdraget som
følge av utdelinger innebærer en lettelse, sammenlignet med regjeringens
forslag i Prop. 1 LS (2024–2025). Det foreslås at denne lettelsen
skal gjelde for utflyttinger og overføringer som skjer 7. oktober
2024 eller senere.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag til erstatning for regjeringens
forslag til endringer i skatteloven § 10-70 åttende ledd under romertall
IV:
«I lov 26. mars 1999 nr.
14 om skatt av formue og inntekt gjøres følgende endringer:
§ 10-70 åttende ledd skal lyde:
(8) Retten til utsettelse med betaling av skatten
etter forrige ledd bortfaller ved realisasjon, skattyters død, overføring til person mv.
som nevnt i første ledd annet punktum, og ved opphør av virksomhet
i selskap som nevnt i annet ledd bokstav c. Retten til utsettelse
bortfaller likevel ikke ved skattyters død dersom personlige arvinger
påtar seg pliktene avdøde hadde etter denne paragraf. Ved uttak
ut over tilbakebetaling av innskudd på aksjesparekonto som det knytter
seg utflyttingsskatt til, bortfaller retten til utsettelse for et
forholdsmessig beløp. Ved utdeling av utbytte
mv. på andre eiendeler som det knytter seg utflyttingsskatt til,
bortfaller retten til utsettelse for et beløp tilsvarende utdelingen
multiplisert med 0,7. Departementet kan gi forskrift til utfylling
av dette ledd, herunder gi regler om at bortfall
av rett til utsettelse ved utdelinger på nærmere vilkår kan begrenses,
slik at summen av skatt på utdelingen og det beløpet som det ikke
lenger gis utsettelse for, ikke overstiger 100 prosent av utdelingen.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti er enig i at personer som
flytter ut av Norge, skal betale skatt på gevinster opparbeidet
mens de bodde i Norge. Disse medlemmer støttet
derfor opphevelsen av femårsregelen, som ble innført av regjeringen
Stoltenberg. Denne regelen gjorde at skattekravet kunne bortfalle
etter fem år i utlandet. Disse medlemmer er
også enig i at utflyttingsskatt ikke bør omfatte gevinster opparbeidet før
tilflytting til Norge, og at beløpsgrensen for å bli omfattet av
utflyttingsskatten økes til 3 mill. kroner, og støtter at reglene
justeres på disse punktene.
Disse medlemmer påpeker
at innstrammingen av utflyttingsskatten bryter med grunnleggende
prinsipper om at gevinster skal beskattes når de realiseres, og
at regjeringens forslag går betydelig lenger enn det som er nødvendig
for å sørge for at utflyttere betaler sin skatt til Norge. Forslaget
innebærer at utflyttere innen tolv år må betale 37,8 pst. skatt
av urealiserte gevinster anslått på utflyttingstidspunktet.
Regjeringen vil fjerne adgangen til å justere
skattekravet for senere tap, slik at skatten fortsatt må betales dersom
selskapet går konkurs eller aksjene synker i verdi etter utflytting.
Regjeringen mener det er en tilstrekkelig sikkerhetsventil at skattekravet
slettes ved tilbakeflytting til Norge. Disse
medlemmer viser til at flytting kan være forbundet med betydelige
økonomiske og personlige kostnader.
Regjeringen foreslår videre at 70 pst. av utbytte
må gå til å betale ned på skattekravet. I tillegg må utflytteren betale
kildeskatt til Norge på inntil 25 pst. og utbytteskatt i tilflyttingslandet.
Gjennomsnittlig skattesats på utbytte ligger i OECD-landene på 25
pst. Utflyttere risikerer dermed en skattebelastning nær eller over
100 pst. av utbyttet.
Disse medlemmer er
sterkt bekymret for at regjeringens innstramminger i utflyttingsskatten
vil gjøre det vanskeligere for norske bedriftseiere å flytte for
å utvide virksomheten internasjonalt, at gründere som lykkes, raskt
flytter til våre naboland istedenfor å bygge virksomhet i Norge,
og at det kan bli vanskeligere å rekruttere høykvalifisert arbeidskraft
til Norge.
Disse medlemmer påpeker
at reglene for utflyttingsskatt har vært endret flere ganger under
Støre-regjeringen. Forslaget føyer seg inn i en rekke av uforutsigbare
skatteøkninger for næringslivet, som har reist spørsmål om politisk
risiko ved å investere i Norge.
Disse medlemmer går
derfor imot regjeringens forslag og vil søke flertall for å endre
reglene dersom det blir parlamentarisk grunnlag for det. Norge bør
ha en forutsigbar ordning for utflyttingsskatt, som kan stå seg over
tid gjennom skiftende flertall på Stortinget. Reglene bør basere
seg på likebehandling av utflyttere og bosatte i riket, hovedprinsippet
om at skatt betales ved realisasjon, og at staten må ha betryggende
sikkerhet for skattekrav mot utflyttere.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener forslaget til utflyttingsskatt
er uheldig utformet da det innebærer at man må skatte av ikke-realiserte
verdier. Forslaget innebærer videre at man kan pådra seg en stor
skatterisiko siden skatten beregnes av ikke-realiserte verdier ved
utflytting, om disse skulle endre seg i negativ retning eller forsvinne
helt – så består skattekravet.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at det er viktig at det kommer på plass en
utflyttingsskatt, og viser til at de tidligere reglene om at utflyttere
ikke skulle betale skatt på urealiserte gevinster opptjent i Norge dersom
de oppholdt seg mer enn fem år i utlandet, var et betydelig skattehull.
Intensjonen bak skattesystemet er at arbeids- og kapitalinntekter
skal beskattes relativt likt. I praksis skjer ikke dette, og det
strider grovt mot alminnelig rettferdighetsoppfattelse og truer
hele legitimiteten til skattesystemet. Dette
medlem viser til at manglende utflyttingsskatt er en av årsakene
til at svært rike personer i praksis nærmest kan unngå å betale
inntektsskatt, og at det er gledelig at dette nå kommer på plass.
Dette medlem reagerer
sterkt på at Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
går imot å innføre utflyttingsskatt. Konsekvensen av partienes standpunkter
er at rike investorer kan utsette skatten sin til evig tid. Kombinert
med partienes motstand mot formuesskatt betyr det at høyresiden
mener at vanlige arbeidsfolk skal betale en langt høyere skatt på
sin lønn enn det bemidlede personer skal betale av inntektene de
mottar fra å eie og arve. Det er arbeidsfolk som skaper verdiene
i samfunnet, ikke rike eiere. Dette medlem mener
det er urimelig at de ekte verdiskaperne skal betale skatt av sin
lønnsinntekt, mens de som lever av andres arbeid, i praksis slipper
unna.
Dette medlem viser
til at høringsinnspillene fra akademia i stor grad støtter å innføre
utflyttingsskatt, og viser til innspillet fra professorene Petter
Bjerksund og Guttorm Schjelderup ved Norges Handelshøyskole:
«Hvis skattesystemet er innrettet slik
at det er fritt fram for gründeren å flytte ut av Norge uten å betale skatt
på aksjeverdiene som er opparbeidet i selskapet, legger man opp
til at de som kan og vil, gis muligheten til å opptjene arbeidsinntekter
skattefritt. Et slikt system er ikke bærekraftig.»
Dette medlem viser
til at regjeringen foreslår at det skal være et bunnfradrag på 3
mill. kroner i beregningen av utflyttingsskatt, og at det i høringsutkastet
var foreslått en terskelverdi på 500 000 kroner. Dette medlem mener
ikke at argumentene for å innføre et svært høyt bunnfradrag er tungtveiende
nok. I andre sammenhenger skattes millioninntekter betydelig, og det
høye bunnfradraget vil gjøre at personer som flytter fra landet
med urealiserte gevinster under eller moderat over bunnfradraget,
vil bli skattlagt langt lavere enn andre grupper i samfunnet. I
høringsutkastet framgikk det at utflyttingsskatten ville berøre
få personer selv med den lavere terskelverdien, og det vil derfor
ikke bli en betydelig administrasjonskostnad dersom bunnfradraget
blir satt lavere. Flere andre land har også regler om utflyttingsskatt
som iverksettes ved langt lavere beløp.
Dette medlem viser
til at regjeringen foreslår at utflyttingsskatten kan betales innen
tolv år uten at det påløper renter. Dette står også i strid med
prinsippene ellers i skattesystemet og innebærer i praksis en subsidiering
av høyt bemidlede personer. Dette medlem anerkjenner
at det finnes argumenter for at utflyttingsskatten ikke skal betales
ved utflytting og kan utsettes en periode, men mener i likhet med
høringsinnspill fra bl.a. LO og Tax Justice Norge at det bør betales
renter i denne perioden, og at eiere med store formuer bør kunne
klare å betjene rentene uten å havne i en likviditetskrise som er
alvorlig nok til at myndighetene skal ta hensyn til det.
Komiteens medlem
fra Venstre støtter ikke regjeringens forslag til endringer
i regelverket for utflyttingsskatt for fysiske personer, også kjent
som exit-skatt.
Dette medlem klarer
ikke med sin beste vilje å se hvilket faktisk problem det er regjeringen
og stortingsflertallet ønsker å løse. Forslaget føyer seg snarere inn
i rekken av mindre gjennomtenkte skatteskjerpelser som gjør Norge
til et mindre attraktivt land for investorer, gründere og innovatører,
og da særlig i forhold til naboland som Sverige, som har gått i
motsatt retning av det regjeringen ønsker.
Dette medlem viser
til at forslaget i tillegg innebærer en innelåsningsfelle for mange
gründerbedrifter, spesielt innen den nye IT- og kunnskapsindustrien,
som i sin natur er globalt anlagt, og som etablerer seg der det er
gunstig med hensyn til rammevilkår, kompetanse og fleksibilitet.
Det gjelder både for «norske» gründer- og oppstartsbedrifter som
vurderer helt eller delvis utflytting, og for «utenlandske» som
vurderer etablering i Norge.