2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Bjørnar Skjæran, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø,
fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen, fra
Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
arbeidstvisten som har oppstått i forbindelse med Statsoppgjøret
2024 mellom LO Stat, YS Stat, Akademikerne og Unio på arbeidstakersiden
og staten v/ Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet på arbeidsgiversiden.
Etter brudd i forhandlingene gikk tvisten til mekling. Komiteen viser til at Akademikerne og
Unio varslet plassoppsigelse henholdsvis 30. april og 7. mai 2024.
For Akademikerne og Unio ble meklingen avsluttet på overtid 24. mai
2024 uten resultat og den varslede streiken ble iverksatt.
Komiteen viser til
at Akademikerne og Unio varslet en ytterligere opptrapping av streiken
fra henholdsvis 3. juni og 5. juni 2024. Komiteen viser
til at planene om ytterligere opptrapping resulterte i at Arbeids-
og inkluderingsdepartementet vurderte situasjonen slik at tvistene
måtte løses ved tvungen lønnsnemnd henholdsvis 2. og 5. juni 2024.
Komiteen vil minne
om at det er partene selv som har ansvaret for å komme til enighet
i lønnsoppgjørene, og mener derfor det er uheldig når konflikten
ikke løses gjennom forhandlinger. Komiteen viser
videre til at regjeringen kan gripe inn i en streik og foreslå tvungen
lønnsnemnd i tilfeller der arbeidskonflikten kan føre til fare for
liv, helse eller sikkerhet, eller medføre andre alvorlige samfunnskonsekvenser.
Komiteen merker
seg at årsaken til at Arbeids- og inkluderingsdepartementet valgte
å gripe inn med tvungen lønnsnemnd i konfliktene med Akademikerne og
Unio, var fordi departementet vurderte at de varslede uttakene ville
medført en fare for samfunnsmessige konsekvenser av en så alvorlig
karakter at det ville være uforsvarlig å la streiken fortsette etter
at dette uttaket ble iverksatt.
Komiteen viser for
øvrig til partienes merknader i forbindelse med Stortingets behandling
av Innst. 442 S (2023–2024), jf. Prop. 108 S (2023–2024) Utbetaling
av nye løningar for arbeidstakarar i det statlege tariffområdet
2024 m.m., hvor innholdet i selve konflikten omtales.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, har merket seg at
Unio har ytret ønsker om at Stortinget skal ta grep og sørge for
en endret sammensetning av Rikslønnsnemnda når avgjørelsen skal
fattes om Unio og Akademikernes hovedtariffavtale. Flertallet vil
presisere at de har tillit til det norske forhandlingssystemet og
prosessen Rikslønnsnemnda fører i slike saker. Rikslønnsnemnda spiller
en sentral rolle i det norske tariffsystemet, og derfor mener flertallet det ville være svært skadelig
om Stortinget skulle gjøre endringer eller utskiftninger midt i
en pågående arbeidskonflikt.
Flertallet mener
det er viktig å se på hvordan det sikres at Rikslønnsnemnda har
den nødvendige tillit. Flertallet mener
at eventuelle endringer i så fall må gjøres i samråd med alle partene
og utenom pågående saker i nemnda.
Flertallet merker
seg at det ikke er kommet frem stor uenighet om grunnlaget for å
gripe inn i streiken. Det er beklagelig at ikke partene selv fant
frem til en felles enighet, men flertallet mener
at vilkårene for å gripe inn med tvungen lønnsnemnd er oppfylt og
vil derfor støtte lovforslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at dette er en politisk skapt
konflikt mellom staten og Unio og Akademikerne grunnet regjeringens
og LOs ønske om å frata disse organisasjonenes mulighet til å ha
en egen tariffavtale. Disse medlemmer viser
til at Akademikerne fikk gjennomslag for en egen avtale i 2016,
og at det i 2022 ble opprettet egne likelydende avtaler med både
Unio og Akademikerne. Avtalen medførte at hovedsammenslutningene
Unio og Akademikerne siden 2022 har vært større enn LO i staten.
Disse medlemmer viser
til Unios bekymring for sammensetningen av Rikslønnsnemnda, der
LO, som her er en motpart, har en fast plass. Disse
medlemmer viser til at Rikslønnsnemndas behandling av saker
skal være basert på tillit, uavhengighet og nøytralitet. Disse medlemmer mener det er av stor
betydning med en nøytral og upartisk rikslønnsnemndsbehandling i
denne saken. Disse medlemmer mener at
nemnda må settes uten aktører med sterke partsinteresser i saken,
noe også lønnsnemndloven åpner for.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag
«Stortinget ber regjeringen sikre
en nøytral og upartisk rikslønnsnemndbehandling uten de faste, ikke-nøytrale
medlemmene.»