Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, Runar Sjåstad, Rune Støstad og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene Westgaard-Halle,
fra Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge og Per Olav Tyldum,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt,
fra Sosialistisk Venstreparti, fungerende leder Torgeir Knag Fylkesnes,
fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra
Miljøpartiet De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, viser til
Prop. 98 S (2023–2024) Endringer i statsbudsjettet 2024 under Landbruks-
og matdepartementet (Reindriftsavtalen 2024/2025). Komiteen viser
videre til at reindriftsavtalen ved siden av reindriftsloven er
det viktigste redskapet for å følge opp målene og retningslinjene
i reindriftspolitikken, og at reindriftspolitikken bygger på Stortingets behandling
av Meld. St. 32 (2016–2017) Reindrift – Lang tradisjon – unike muligheter.
Det overordnede politiske målet er at reindriften skal være økologisk,
økonomisk og kulturelt bærekraftig.
Komiteen merker
seg at det er enighet mellom partene om en ramme for Reindriftsavtalen
2024/2025 på 225 mill. kroner, som er en økning på 25 mill. kroner sammenlignet
med inneværende avtale. Komiteen merker
seg videre at hovedprioriteringene i avtalen er direkte tilskudd,
ivaretakelse av reindriftens arealer, klimatilpasning og beredskap.
Komiteen viser til
at de direkte tilskuddene foreslås økt med 16,55 mill. kroner, og
at produksjonstilskuddet og kalveslaktetilskuddet er særlig prioritert. Komiteen registrerer også at satsen for
kalveslaktetilskuddet økes fra 650 000 kroner per kalv til 700 000
kroner per kalv. I tillegg heves inntektsgrensen for ektefelle-/samboertillegget
fra 250 000 kroner til 300 000 kroner.
Komiteen merker
seg at partene er enige om å sette av 73,9 mill. kroner til Reindriftens
utviklingsfond (RUF), og at avtalepartene er enige om å styrke de
frie midlene til disposisjon for styret for RUF. Denne økningen
skal legge til rette for en satsing på infrastrukturtiltak, som
et tiltak for klimatilpasning i reindriften.
Komiteen merker
seg videre at partene er enige om å styrke beredskapsfondet med
10 mill. kroner i Reindriftsavtalen 2024/2025.
Komiteen viser til
proposisjonens omtale av Fosen-saken. I Høyesteretts dom 11. oktober
2021 ble vedtaket om konsesjon til vindkraftutbygging på Fosen kjent
ugyldig fordi utbyggingen krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse.
Høyesterett fant videre at de avbøtende tiltakene i konsesjonene
ikke var tilstrekkelige for å unngå vesentlige negative konsekvenser
for reindriften i området, og at vedtaket derfor var i strid med
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP) artikkel
27. En meklingsprosess ble iverksatt i mars 2023, og det er nå inngått
minnelige avtaler mellom sijtene i Fosen reinbeitedistrikt og vindkraftselskapene. Sør-Fosen
sijte og Fosen Vind DA kom til enighet om en avtale 18. desember
2023, mens Nord-Fosen sijte og Roan Vind DA kom til enighet om en
avtale 6. mars 2024. Avtalen forplikter staten til blant annet å
skaffe til veie et tilleggsareal utenfor Fosen reinbeitedistrikt,
som kan brukes som vinterbeite for begge sijtene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet merker seg at Staten ved Landbruks-
og matdepartementet og Norske Reindriftsamers Landsforbund (NRL)
har blitt enige om Reindriftsavtalen 2024/2025. Avtalen har en ramme
på 225 mill. kroner. Det er en økning på 25 mill. kroner sammenlignet
med inneværende avtale. Disse medlemmer merker
seg at hovedprioriteringene i Reindriftsavtalen 2024/2025 er direkte
tilskudd, ivaretakelse av reindriftens arealer, klimatilpasning
og beredskap.
Disse medlemmer vil
påpeke at reindriftsavtalens ramme har økt betydelig de siste seks
årene;
fra 123,1 mill. kroner for 2018/2019,
til 136,1 mill. kroner for 2019/2020,
til 149,5 mill. kroner for 2020/2021,
til 164,5 mill. kroner for 2021/2022,
til 180 mill. kroner for 2022/2023,
til 200 mill. kroner for 2023/2024,
og nå økes rammen til 225 mill. kroner i Reindriftsavtalen
2024/2025.
Totalt er reindriftsavtalens ramme
økt med betydelige 101,9 mill. kroner de siste seks årene.
Disse medlemmer viser
til rapporten «Totalregnskap for reindriftsnæringen – regnskap 2022
og budsjett 2023», hvor det fremgår at summen av inntekter for reindriften
i 2022 var på 504,3 mill. kroner, fordelt på «Produksjonsbaserte
inntekter» på 228,8 mill. kroner (45,4 pst.), «Statstilskudd» på
167,3 mill. kroner (33,2 pst.) og «Erstatninger» på 108,2 mill.
kroner (21,4 pst.). Ut fra disse tallene kan en lese at de produksjonsbaserte inntektene
gikk ned fra 48 pst. til 45 pst. av totalinntektene for reindriften
fra 2021 og til 2022, og det er svært bekymringsfullt at det legges
opp til så betydelige økninger i statstilskudd til næringen som
gjør reindriftsnæringen ytterligere avhengig av statstilskudd.
Disse medlemmer viser
videre til samme rapport hvor det fremgår at det i 2022 var 961
årsverk innenfor reindriften, og 562 siidaandeler. Antall årsverk for
reindrift i reinlagene er inkludert med 22 i 2021, og de er lagt
til i antall årsverk i samisk reindrift og i antall siidaandeler.
Antall siidaandeler har vært relativt stabilt de siste fem årene,
mens antall årsverk de siste årene har økt noe.
Disse medlemmer vil
understreke viktigheten av at reindriftsavtalen i større grad må
benyttes for å utvikle reindriftsnæringen som en rasjonell, markedsorientert
næring som er bærekraftig i et langsiktig perspektiv, og påpeker
videre viktighetene av at økologisk, økonomisk og kulturell bærekraft
er likestilt. Disse medlemmer mener
tilskuddsordningene som styrker økt produksjon og produksjonsbaserte
inntekter, i større grad må prioriteres, og såfremt man skal forsøke
å nå målene om en økonomisk og økologisk bærekraftig reindriftsnæring,
må reineiere som har reindrift som hovednæring prioriteres samtidig
som tilskudd til reineiere som har dette som binæring reduseres
eller avvikles.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
tilskuddsordningene slik at de i større grad stimulerer til økt
produksjon, og benytte tilskuddsordningene aktivt for å favorisere reineiere
som har reindrift som hovednæring.»
Disse medlemmer viser
til at reindriften er en arealavhengig næring, og tilgang på nødvendige
arealer er en sentral forutsetning for at næringen oppnår målet om
økt produksjon og lønnsomhet. De siste tiårene er mediebildet fra
reindriften preget av beitekriser, nedbygging av natur og beiteområder
og av at reindriften må sikres tilgang til nødvendige arealer.
Disse medlemmer vil
imidlertid påpeke at reintallet i Finnmark fra 1970 og frem til
2019 er doblet, og at det er om lag 150 000 rein – i perioder frem
til 2015 var antallet betydelig høyere. I samme periode er betydelig
beitemark blitt frigitt ved at jordbruk er lagt ned og jordbruksareal
er redusert fra 109 000 dekar til 91 000 dekar. Samtidig er antall
sauebruk i Finnmark redusert fra 2 126 i 1970 til 129 i 2019, slik
at det også er mindre press på utmarksbeiter.
Disse medlemmer vil
påpeke at et reintall som er tilpasset beitegrunnlaget, er avgjørende
for å nå målet om en bærekraftig reindrift. Etter at reindriftsloven
av 2007 ble iverksatt, er det gjennomført reduksjonsprosesser i
Finnmark. Innrapporterte reintall per 1. april 2015 viste at siidaandelene
i all hovedsak hadde fulgt opp gitte reduksjonsvedtak. I dag er
det meste av beitekapasiteten utnyttet maksimalt, og med de siste
års gjentatte beitekriser må det gjøres nye vurderinger om reintallet
er i samsvar med beiteressursene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
en helhetlig revidering av reindriftsloven, og i den sammenheng gjøre
nye vurderinger og fastsette øvre reintall slik at de i større grad
samsvarer med beiteressursene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler synet på at en
bærekraftig reindriftsnæring må bygge på et reintall som er tilpasset
ressursgrunnlaget. Disse medlemmer merker
seg at også regjeringen deler denne oppfatningen, og viser videre
til at regjeringen allerede i april 2023 varslet at arbeidet med
en helhetlig revisjon av reindriftsloven var igangsatt, med sikte
på en overlevering av en proposisjon til Stortinget allerede våren
2025. Disse medlemmer merker seg videre
at den helhetlige gjennomgangen av reindriftsloven nok en gang ble bekreftet
av regjeringen i brev til komiteen senest i april 2024.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Norske Reindriftsamers
Landsforbunds krav til årets reindriftsavtale om avgiftsrefusjon på
veibruksavgift på drivstoff. Disse medlemmer viser
til at reindriftens driftskjøretøy, i likhet med driftskjøretøy
i landbruket, i liten grad benytter vei. Det bør derfor utredes
hvordan reindriften, i likhet med jordbruket, skal ha tilgang på
avgiftsfritt drivstoff og gis fritak fra veibruksavgift på drivstoff.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
fritak fra veibruksavgiften for driftskjøretøy i reindriften.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at problematikken
knyttet til veibruksavgift ikke omtales i årets avtale, som er inngått
mellom staten og Norske Reindriftsamers Landsforbund. Disse medlemmer viser til den enigheten
som ligger til behandling i denne saken, og støtter avtalen slik
den ligger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser videre til at rovvilttap fører
til betydelige produksjonstap, indirekte tap, merarbeid, større
driftsutgifter, innskrenking i bruken av beiteområdene og mindre
valgfrihet for flokkstrukturering. Store rovvilttap fører til at
produksjonsdyr går tapt, samtidig som tilveksten i form av kalv
blir tatt av ørn og annet rovvilt. Denne utviklingen er alarmerende
og vil på et tidspunkt føre til kollaps i næringen. Disse medlemmer mener bestandsmålene
må beregnes ut fra hvor stor bestanden ville vært uten tap av rein
til rovvilt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
vedtatte bestandsmål for rovvilt i reindriftsområdene med sikte
på å redusere måltallene og redusere bestandene ned til de nye bestandsmålene.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil på det sterkeste
understreke viktigheten av den restriktive rovdyrpolitikken regjeringspartiene
legger til grunn gjennom Hurdalsplattformen. Disse
medlemmer viser videre til rovviltforlikets todelte målsetting.
Det er av disse medlemmers oppfatning
særdeles viktig at forvaltningen legger til rette for næringsutøvernes
mulighet til å drive bærekraftig, uten altfor store rovvilttap. Disse medlemmer vil også understreke
viktigheten av de beslutningene som tas av rovviltnemndene, og fremholder
at deres avgjørelser skal tillegges stor vekt. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av at de beiteprioriterte
områdene skal respekteres, og at skadegjørende rovvilt i disse områdene
må felles eller fjernes uten ugrunnet opphold.