Bakgrunn
Samferdselsdepartementet foreslår i Prop. 89
LS (2023–2024) endringer i lov om luftfart (luftfartsloven) og samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 114/2023 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2018/1139 om felles regler for
sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk byrå for flysikkerhet
(EASA).
I denne innstillingen behandles den delen av
Prop. 89 LS (2023–2024) som gjelder samtykke til godkjenning av
EØS-komiteens beslutning nr. 114/2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning (EU) 2018/1139 om felles regler for sivil luftfart
og om opprettelse av et europeisk byrå for flysikkerhet (EASA).
I Innst. 429 L (2023–2024) behandles den delen
av Prop. 89 LS (2023–2024) som gjelder endringer i luftfartsloven
(ubemannet luftfart mv.).
Prop. 89 LS (2023–2024) gjelder gjennomføring
av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2018/1139 av 4. juli
2018 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse av et
europeisk byrå for flysikkerhet (EASA), og endring av forordning
(EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr. 996/2010, (EU)
nr. 376/2014 og europaparlaments- og rådsdirektiv 2014/30/EU og
2014/53/EU, og opphevelse av forordning (EF) nr. 552/2004 og europaparlaments-
og rådsforordning (EF) nr. 216/2008 og rådsforordning (EØF) nr.
3922/91 (EASA-forordningen).
Hovedformålet med den nye forordningen er som for
forordningen den erstatter: å sikre et høyt sikkerhetsnivå innenfor
sivil luftfart gjennom et harmonisert regelverk i Europa. I tillegg
skal forordningen bl.a. sikre et høyt og ensartet nivå innen miljøvern,
fremme fri bevegelighet av varer, tjenester og personer, etablere
mer effektive sertifiseringsrutiner, bistå medlemsstatene i deres
oppfyllelse av nasjonale forpliktelser i henhold til den globale
Chicago-konvensjonen og fremme EUs syn på flystandarder og sikkerhetsregler
gjennom samarbeid med tredjeland og internasjonale organisasjoner.
Det er nødvendig med lovendringer for å gjennomføre
forordningen i norsk rett. Forordningen antas ikke å ha økonomiske
og administrative konsekvenser av betydning. EØS-komiteens beslutning
anses å være en sak av særlig stor viktighet fordi forordningen
åpner for myndighetsoverføring til EASA. Dette omtales nærmere i
proposisjonens punkt 3.2 og kapittel 6.
Norge deltok på denne bakgrunn i EØS-komiteens beslutning
nr. 114/2023 av 28. april 2023 om innlemmelse av forordningen med
forbehold om Stortingets samtykke. Stortingets samtykke til å godkjenne
EØS-komiteens beslutning er derfor nødvendig, jf. Grunnloven § 26 annet
ledd.