1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Nils Kristen Sandtrøen, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor
Aasrud, fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde
og Helge Orten, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud, Ole
André Myhrvold og Per Martin Sandtrøen, fra Fremskrittspartiet, Hans
Andreas Limi og Roy Steffensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari
Elisabeth Kaski, fra Rødt, Marie Sneve Martinussen, fra Venstre,
Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, tar omtalen
til orientering, og viser til åpen høring i Stortingets finanskomité
30. april 2024, hvor finansminister Trygve Slagsvold Vedum, sentralbanksjef
Ida Wolden Bache, administrerende direktør for Norges Bank Investment
Management Nicolai Tangen, styreleder for Folketrygdfondet Siri
Teigum og administrerende direktør for Folketrygdfondet Ketil Houg var
spesielt invitert. Sivilsamfunnsorganisasjoner deltok også på høringen.
Komiteen viser til
at Statens pensjonsfond er fellesskapets formue, som gjennom langsiktig
forvaltning og med handlingsregelen som rettesnor bidrar til at både
nålevende og fremtidige generasjoner får ta del i verdiene skapt
av felles naturressurser. Komiteen viser
videre til følgende formulering i lov om Statens pensjonsfond § 2
fondets formål:
«Målet med investeringene i Statens pensjonsfond skal
være å oppnå høyest mulig avkastning med en akseptabel risiko. Innenfor
denne rammen skal fondet forvaltes ansvarlig.»
Komiteens medlemmer fra
Høyre og Venstre viser til St.meld. nr. 29 (2000–2001) Retningslinjer
for den økonomiske politikken. I meldingens kapittel 2.2 Det langsiktige
handlingsrommet i budsjettpolitikken er det nedfelt hva regjeringen
la vekt på ved etableringen av handlingsregelen:
«Det er ikke likegyldig hvordan bruken
av oljeinntekter skjer. Produksjonen i Fastlands-Norge utgjør om lag
4/5 av den samlede produksjonen i norsk økonomi. Det skal derfor
ikke stort inntektstap til i resten av økonomien før den økte handlefriheten
som petroleumsinntektene gir, er brukt opp. På lang sikt er det
således vekstevnen i fastlandsøkonomien som bestemmer velferdsutviklingen
i Norge. I en slik sammenheng er det størrelsen på og utnyttelsen
av arbeidsstyrken og andre ressurser som betyr mest for den økonomiske
veksten, og dermed for omfanget av de offentlige velferdsordningene.
Regjeringen legger derfor vesentlig vekt på at handlingsrommet som
økt bruk av oljeinntekter gir, skal brukes på en måte som også vil
styrke vekstevnen til norsk økonomi. Lavere skatter og avgifter
kan gi næringslivet bedre arbeidsvilkår, slik at konkurranseevnen
styrkes. Tilsvarende vil tiltak for en bedret infrastruktur, samt
tiltak for å bringe fram ny kunnskap gjennom forskning og utvikling,
bidra til å styrke vekstevnen. Styrket vekstevne og høyere arbeidstilbud
vil i seg selv trygge grunnlaget for de offentlige velferdsordningene.»
Komiteens medlemmer fra
Høyre vil berømme NBIMs arbeid med finansiell risikostyring,
men samtidig påpeke at SPUs størrelse i seg selv kan medføre økt
omdømmerisiko.
Disse medlemmer mener
at NBIM har et viktig oppdrag i å opplyse allmennheten her hjemme
om fondets strategi og verdier, samt bidra til en mer opplyst offentlig
debatt om SPU.
Disse medlemmer ønsker
å påpeke at økt internasjonal synlighet kan medføre en økt risiko
for uønsket oppmerksomhet, herunder kan man tas til inntekt for personer
og selskaper som bryter med fondets og det norske samfunnets verdier.