Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen
og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til meldingen og til at komiteen avholdt høring i saken 30. april
2024.
Komiteen vil understreke
at det å sørge for innbyggernes trygghet er en av statens viktigste
oppgaver – så også innenfor brann- og redningsvesenets ansvarsområde.
Sammen med de operative ressursene i politiet, helsevesenet, Sivilforsvaret,
redningstjenesten og i frivillige organisasjoner utgjør brann- og
redningsvesenet bærebjelken i den sivile samfunnssikkerheten og grunnberedskapen
i landet. Brann- og redningsvesenet inngår dermed som en sentral
del av Norges totalforsvar. Komiteen merker
seg at regjeringen vil sikre brann- og redningsvesenets rolle i
Norges totalforsvar ved å klargjøre brann- og redningsvesenets rolle
i krise og krig, og at totalforsvaret vil få en bred omtale i den kommende
stortingsmeldingen om totalberedskap.
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet har et bredt samfunnsoppdrag, der hovedoppgaven
er å være innsatsstyrke ved brann. I tillegg ivaretar brann- og redningstjenesten
forebyggende oppgaver, bistår de øvrige nødetatene med ulike oppgaver
og rykker ut ved ulykker og andre hendelser lokalt, slik som flom
og skred.
Komiteen vil derfor
framholde nødvendigheten av å sikre at Norge har et brann- og redningsvesen
som er i stand til å håndtere fremtidens utfordringer – både innenfor
eget sektoransvar og i samarbeid med andre nødetater og beredskapsaktører.
Som påpekt i meldingen kan alvorlige ulykker og hendelser skje når
som helst og hvor som helst. Komiteen er
derfor enig med regjeringen i behovet for å sikre at det er tilgang
til beredskapsressurser, personell og utstyr i hele Norge.
Komiteen er kjent
med at brann- og redningsvesenets oppgaver og krav til innsatsevne
har økt de siste årene. Brann- og redningspersonell må i større
grad innstille seg på krevende oppgaver i samvirke med andre nødetater
og beredskapsaktører.
Komiteen merker
seg at det i arbeidet med meldingen er foretatt en helhetlig gjennomgang
av brann- og redningsområdet, og at rapporten «Fremtidens brann-
og redningsvesen», som ble overlevert Justis- og beredskapsdepartementet
16. juni 2023 fra en bredt sammensatt arbeidsgruppe under ledelse
av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) inngår
i kunnskapsgrunnlaget for meldingen.
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet i Norge er organisert og dimensjonert
for å håndtere lokale hendelser. Som følge av stor variasjon i geografi
og befolkningsgrunnlag i landet, er det store ulikheter i hvordan
brann- og redningsvesenet er organisert og dimensjonert. Komiteen merker seg at regjeringen mener
at brann- og redningsvesenet fortsatt skal være et kommunalt ansvar,
og at en landsdekkende organisering skal ligge fast.
Komiteen merker
seg at regjeringen i meldingen legger vekt på tre hovedområder i
utviklingen av brann- og redningstjenesten: 1) lokal, regional og
nasjonal oppgaveløsning og samarbeid, 2) brannforebyggende arbeid
og 3) utdanning, kompetanse og rekruttering.
Utviklingstrekk
Komiteen viser til
at meldingen gir en oversikt over dagens situasjon og en beskrivelse
av hvilke utviklingstrekk som er av betydning for brann- og redningsvesenet
i årene framover. Komiteen er enig i
at endringer, enten det gjelder demografi, klima, teknologisk utvikling,
omstilling til grønt skifte eller økonomiske endringer, vil stille
brann- og redningsvesenet overfor nye utfordringer, i tillegg til
at en endret sikkerhetspolitisk situasjon og et endret trusselbilde
vil stille større krav til robusthet hos alle aktørene i totalforsvaret. Komiteen er enig i at dette øker betydningen
av det sivil-militære samarbeidet, herunder brann- og redningsvesenets
virksomhet.
Nasjonale mål
Komiteen deler den
overordnede intensjonen som ligger til grunn for meldingen om å
legge til rette for at Norge skal ha et brann- og redningsvesen
som er i stand til å håndtere fremtidige utfordringer. Dette gjelder
både innenfor eget sektoransvar og i samarbeid med andre nødetater
og beredskapsaktører. Videre merker komiteen seg
at det i meldingen er definert nasjonale mål for brannvernarbeidet,
som i hovedsak videreføre de målene som har vært retningsgivende
og styrende siden 2009. Komiteen merker
seg imidlertid at regjeringen har valgt å justere ett av målene
fra «Færre omkomne i brann» til «Ingen skal omkomme som følge av brann». Komiteen støtter en slik nullvisjon og
mener målene samlet sett bidrar til kontinuitet og felles retning
i den videre oppfølgingen av meldingen og utviklingen av virksomheten.
Tydeliggjøring av brann-
og redningsvesenets oppgaver
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti mener det er nødvendig å definere brann- og redningsvesenets
oppgaver tydeligere. Dette medlem mener
at det bør lovfestes en grunnportefølje som innebærer minimumskrav
til hvilke tjenester alle brann- og redningsvesen skal levere.
Lokal, regional og nasjonal
oppgaveløsning og samarbeid
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet i praksis utgjør den viktigste tekniske
redningsressursen i kommunene. Komiteen er
kjent med at det per februar 2024 var 197 brann- og redningsvesen
i Norge, med totalt ca. 12 000 ansatte fordelt på 4 200 heltidsansatte
og 7 800 deltidsansatte. Det har vært en reduksjon i antall brann-
og redningsvesen fra 295 til 198 i perioden 2013–2023.
Komiteen merker
seg at regjeringen i meldingen slår fast at brann- og redningsvesenet
fortsatt skal være et kommunalt ansvar.
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet samarbeider og samvirker med mange
ulike aktører – også utover egen kommunegrense. Et annet sentralt utviklingstrekk
er økt bistand fra brann- og redningsvesenet til helsetjenesten,
i tillegg til at brann- og redningsvesenet også utfører oppdrag
for politiet.
Komiteen deler regjeringens
oppfatning av behovet for styrket samarbeid og koordinering med
andre aktører – både på nasjonalt og lokalt nivå, herunder mer øving
mellom brann- og redningsvesenet, Forsvaret, Sivilforsvaret, helsetjenesten
og politiet – for å sikre bedre samhandling ved krisehendelser.
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet primært er organisert og dimensjonert
for å håndtere ordinære hendelser i eget geografiske område. Komiteen merker seg at regjeringen vil
iverksette et arbeid for tydeligere å definere hvilke forebyggende
og beredskapsmessige oppgaver det forventes at alle brann- og redningsvesen
skal kunne håndtere, og imøteser dette og om nødvendig en lovfesting
av oppgaver/en grunnportefølje.
Komiteen merker
seg også at det samtidig fra tid til annen vil oppstå situasjoner
som krever tilgang på spesialisert utstyr eller kompetanse som det
lokale brann- og redningsvesenet selv ikke besitter. Et endret utfordringsbilde
vil kunne forsterke dette. Komiteen viser
til meldingen, der regjeringen tar til orde for at brann- og redningsvesenene
i større grad bør vurdere å etablere samarbeid på tvers av kommunegrenser
for å løse mer krevende samfunnssikkerhets- og beredskapsutfordringer.
Komiteener
kjent med at mange kommuner allerede har inngått lokale og regionale
samarbeidsavtaler for å kunne ivareta slike behov, og merker seg
at regjeringen mener at slikt samarbeid fortsatt skal baseres på frivillighet.
Komiteen viser for
øvrig til meldingens kapittel 6 med omtale av de øvrige tiltak regjeringen
vil iverksette for å sette brann- og redningsvesenet i bedre stand
til å ivareta sine lokale, regionale og nasjonale oppgaver.
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet er den mest desentraliserte nødetaten
i Norge. Den kommunale organiseringen sikrer nærhet til innbyggerne,
lokalkunnskap og rask bistand når befolkningen trenger hjelp, både
i byene og i distriktene. Komiteen vil
understreke at når rask respons er en nøkkelfaktor for å redde liv
og eiendom, er kunnskap om lokale forhold helt avgjørende for raskt
å finne fram og kunne trekke veksler på de kapasitetene som finnes
på stedet. Dette er kvaliteter som i praksis viser seg å utgjøre
en uvurderlig verdi, og som gjør tjenesten både langt mer effektiv
og kompetent enn dets størrelse skulle tilsi. Komiteen mener
det har en stor verdi å bygge videre på styrkene til et desentralisert
brann- og redningsvesen, og ta vare på det gode arbeidet som utføres
av heltids- og deltidspersonell i brann- og redningsvesen over hele landet. Komiteen mener derfor det er viktig i
den videre oppfølgingen av meldingen at kompetansen i kommunesektoren
trekkes inn i arbeidet med å konkretisere hva som vil være egnede
og fremtidsrettede løsninger for beredskapsarbeidet generelt og
for brann- og redningstjenesten spesielt.
Komiteen viser
til flere høringsinstanser som peker på at mangel på samarbeid på
tvers av kommunegrenser er en utfordring for å løse stadig mer krevende oppgaver
innen brann og redning. Flere utredninger de siste årene peker på
behovet for samarbeid, også i brann- og redningssammenheng. Komiteen vil særskilt peke på DSBs rapport
«Fremtidens brann- og redningsvesen – Helhetlig gjennomgang av brann-
og redningsområdet» og Totalberedskapskommisjonens rapport «Nå er
det alvor», som begge trekker fram samarbeid over kommunegrensene
for å løse stadig mer krevende beredskapsoppgaver og forebyggende
oppgaver.
Komiteen viser
også til diskusjonen om hvorvidt 110-sentralene i slike situasjoner
kan få utvidete fullmakter til å styre og prioritere ressurser på
tvers av brannvesen i innledende faser av større hendelser. 110-sentralene
må da få tilført ressurser og styrket kompetansen for å fylle en
slik rolle. Komiteen mener det er gode
grunner til å gå videre med å utvikle bedre ordninger og fullmakter
til bruk ved større hendelser.
Komiteen viser til
brann- og eksplosjonsvernloven § 15 om plikt til samarbeid. Komiteen mener det er behov for å utvikle
regionale og nasjonale styrings- og støttestrukturer for brann og
redning, og at dette om nødvendig hjemles i lov.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser videre til at det i lengre
tid har vært etterlyst et regionalt beslutningsnivå innen brann
og redning. Dette ble ytterligere aktualisert under skredulykken
på Gjerdrum nyttårshelgen 2020 og under uværet Hans som rammet Valdres
og Hallingdal høsten 2023. En brann- og redningssjef har i dag ingen
fullmakter til å foreta prioriteringer på tvers av flere kommuner
enn de han er delegert ansvaret for. Både i DSBs rapport «Fremtidens brann-
og redningsvesen – Helhetlig gjennomgang av brann- og redningsområdet»,
på Gjerdrum og under uværet Hans, har det blitt etterlyst delegasjon
av fullmakter til en utpekt brannsjef. Denne kan ta beslutninger
og foreta prioriteringer på vegne av flere kommuner og brannsjefer
i gitte situasjoner som ved større hendelser som ekstremvær, skogbranner
og lignende episoder i en tidsavgrenset periode.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at det i Norge er
197 brann- og redningsvesen, og at rundt halvparten av disse ikke
inngår i noen form for forpliktende samarbeid over kommunegrensene.
Mange er mindre deltidsbrannvesen med ledere som arbeider deltid.
Mange sliter både med å rekruttere, beholde og opprettholde nødvendig
kompetanse. Mange har også utdaterte planverk, brannstasjoner som
ikke oppfyller lovpålagte HMS-krav, og ansatte som ikke har nødvendig
grunnutdanning for jobben som deltidskonstabler i brann og redning.
Samtidig er brannene, ulykkene og helseoppdragene like krevende
ute i distriktene som de er i sentrale strøk. Disse
medlemmer mener derfor det må være et mål at ledere i brann
og redning skal være ansatt på heltid. Disse
medlemmer mener også det må klarere frem i lov og forskrift
hvilke oppgaver hvert enkelt brannvesen er forventet å løse både
innen forebygging og beredskap lokalt, og hvilke oppgaver man må samarbeide
om regionalt.
Nasjonal ROS-analyse
og koordinering
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, vil påpeke at enkelte av brann- og redningsvesenets
oppgaver er av et omfang som krever særskilte ressurser og spisskompetanse
som krever samarbeid og koordinering på nasjonalt nivå. Når slike
hendelser inntreffer, er det behov for en nasjonal styrings- og
støttestruktur med en myndighet som kan koordinere og prioritere
ressurser på tvers av brann- og redningsvesenene.
Flertallet merker
seg at regjeringen vil vurdere om Direktoratet for samfunnssikkerhet
og beredskap (DSB) skal få en tydeligere rolle og et tydeligere
ansvar som nasjonal brannmyndighet ved store ekstraordinære eller
samtidige hendelser, hvor behovet for koordinering er stort. Flertallet støtter dette, samt behovet
for å utarbeide en nasjonal risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse)
for å sikre nasjonale støtteressurser for brann- og redningsvesenet
i hele landet.
Brannforebyggende arbeid
Komiteen viser til
at branner medfører betydelige materielle og ikke-materielle kostnader,
både for samfunnet og for enkeltpersoner. De siste fem årene har i
gjennomsnitt 40 mennesker omkommet årlig som følge av brann. Sett
i forhold til befolkningsveksten er antallet omkomne per 100 000
innbyggere nesten halvert siden begynnelsen av 2000-tallet. Forebyggende
brannvern redder liv og er derfor avgjørende for å nå den foreslåtte
nullvisjonen i antall omkomne i brann.
I tillegg vil komiteen påpeke
de rent økonomiske kostnadene ved brann. Den samlede skadeutbetalingen var
i 2022 på over 6,9 mrd. kroner. Samtidig er det vanskelig å tallfeste
alle utgifter og tap, siden de ofte representerer uerstattelige
verdier for den enkelte og for samfunnet. Komiteen er
følgelig enig i at effektiv forebygging av branner vil spare samfunnet
for betydelige kostnader.
Komiteen viser til
at det brannforebyggende arbeidet har stor betydning for samfunnssikkerheten,
og vil understreke at det forebyggende arbeidet må tilpasses både
nåværende og fremtidige risikoer. Komiteen merker seg at regjeringen,
utover fortsatt oppmerksomhet om den generelle brannsikkerheten
i bygg, vil intensivere den forebyggende innsatsen overfor grupper
som er særlig sårbare for brann, og gjennomføre tiltak som bidrar
til at risikoutsatte grupper skal kunne bo trygt og brannsikkert
hjemme. Komiteen støtter en slik tilnærming.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter en nullvisjon for antall
drepte i branner og mener i den sammenheng det er rett fokus å satse på
å styrke forebygging av branner. Et viktig grep er å se på forbedringer
for hvordan reglene for plan- og bygg og brann- og eksplosjonsvernloven
ivaretar brannsikkerhet samlet sett.
Dette medlem tolker
meldingen som at regjeringen ønsker å satse på feieren/brannforebyggeren
som en sentral ressurs i det forebyggende arbeidet. Dette medlem viser blant annet til innspill
fra Fagforbundet om at dagens gebyrordning i for liten grad legger
til rette for å benytte brannforebyggernes kompetanse fullt ut. På
bakgrunn av dette mener dette medlem at
det økonomiske aspektet må inkluderes. Det bør gjennomgås hvordan
brannforebyggerens rolle, oppgaver og finansiering skal se ut i
fremtiden.
Finansiering av brannforebyggende
arbeid
Komiteen viser
til at feiing og tilsyn med fyringsanlegg i stor grad finansieres
gjennom gebyr betalt av huseiere som har fyringsanlegg, der gebyret
ikke skal overstige kostnadene til gjennomføring av tjenesten. Komiteen merker seg at det i meldingen
er adressert at dagens finansieringsmodell basert på selvkost kan være
en barriere for at kommunene skal kunne bruke feieren til andre
forebyggende oppgaver enn til feiing og tilsyn med fyringsanlegg.
Likeledes påpeker enkelte av høringsinstansene at en økning i bygg
med rentbrennende ildsteder og færre boliger med eget ildsted medfører
at feiing og tilsyn genererer lavere inntekter. Komiteen mener
det er fornuftig å benytte brannforebyggernes kompetanse i det forebyggende
arbeidet i kommunen, noe som kommer flere til gode enn de som per
i dag finansierer brannvernarbeidet. Med en stadig aldrende befolkning,
der flere eldre vil komme til å være hjemmeboende i høy alder, er
det et økende behov for brannforebyggende arbeid overfor denne gruppen. Komiteen imøteser derfor en videre vurdering
av hvordan brannvernfunksjonen i kommunen kan organiseres og finansieres
framover.
Lederutdanning og heltidsledelse
Komiteen vil understreke
at opplæringen og utdanningen av brann- og redningspersonell skal
bidra til at befolkningen kan være trygg på at bistanden de får
fra brann- og redningsvesenet og nødmeldingssentralene, holder god
faglig kvalitet, uavhengig av hvor de bor i landet.
Komiteen viser til
høringsinnspillene som understreker at behovet for mer kompetanse
innen administrativ ledelse og personalledelse er stort. Det påpekes blant
annet at innføringen av en grunnutdanning på fagskolenivå, samtidig
som en stor andel av dagens ledere kun har kortere kurs, gir en
utfordrende sammensetning av personalet, der nyansatte framover
vil komme til å inneha høyere formell utdanning enn lederne. Samtidig
tilsier kravene som stilles til brann- og redningstjenesten, et
ledelsesnivå med høy kompetanse. Komiteen er
kjent med at flere ledere i brannvesenet, i mangel på en særskilt
lederutdanning for brann- og redningsvesenet, søker seg til andre,
generelle lederutdanningstilbud for kompetanseutvikling. Komiteen er enig i at det haster med
å få effektuert en ny lederutdanning for å styrke ledelsesfunksjonen,
både når det gjelder personalledelse og for å kunne håndtere det
framtidige utfordringsbildet som omtales i stortingsmeldingen. Komiteen viser i den forbindelse til
tidligere utredning om dette i NOU 2012: 8 Ny utdanning for nye
utfordringer – helhetlig utdanningsmodell for fremtidig personell
i brannvesenet, og mener det videre arbeidet med en ny modell for
lederutdanning bør kunne bygge på det utredningsarbeidet som allerede
foreligger.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at meldingen omtaler
et stort antall brann- og redningsvesen som enten har utdaterte
eller mangler risiko- og sårbarhetsanalyser. Dette
medlem savner tydelige tiltak fra regjeringen for å møte denne
utfordringen.
Dette medlem mener
i denne sammenheng at det er gode faglige grunner til å stille krav
om ledere i heltidsstillinger i alle brann- og redningsvesen, uavhengig
av innbyggertall. Dette medlem viser
til at dette ble anbefalt av arbeidsgruppen som leverte forrapporten
til regjeringens gjennomgang av brann- og redningsområdet, og at
forslaget også har støtte i tidligere utredninger. Heltidsledelse
vil legge til rette for grundige analyser for å forebygge ulykker
og å iverksette planer for å følge konsekvensene av analysene. Ledere
i brann- og redningsvesenet har nøkkelroller i den operative kommunale
beredskapen og skal styre utviklingen i en stadig mer teknologitung
etat med mer kompetansekrevende oppgaver. De er videre garantister
for at alle krav og pålegg om brannforebygging blir fulgt. Et slikt ansvar
er ikke forenlig med en deltidsjobb.
Dette medlem understreker
at heltidsledelse handler om profesjonalisering, ikke sentralisering. Dette medlem viser til at det finnes
flere mulige interkommunale samarbeidsløsninger som små kommuner
kan benytte seg av for å oppfylle kravet på en samfunnsøkonomisk
lønnsom måte. Dette medlem viser til
at forslaget har bred støtte i fagmiljøet, hvor blant andre Samfunnsbedriftene,
Fagforbundet, Delta og Nito stiller seg bak.
Dette medlem viser
videre til at regjeringen skriver at den vil utrede hvordan en ny
og forbedret utdanning for ledere i både heltids- og deltidsstillinger
i brann- og redningsvesenet kan innrettes. Dette
medlem viser til NOU 2012:8 Ny utdanning for nye utfordringer
— Helhetlig utdanningsmodell for fremtidig personell i brannvesenet,
som anbefalte en egen lederutdanning på høyskolenivå.
Dette medlem mener
det er riktig å styrke lederutdanningen i brann og redning, men
legger til grunn at regjeringen ikke ønsker noen ny utredning av
samme spørsmål. Dette medlem mener tiden
nå er inne for å igangsette et forprosjekt for etablering av lederutdanning
på høyskolenivå. Den nye fagskoleutdanningen vil gi vesentlig bedre
utdannet personell enn tidligere, og dette
medlem mener dette må følges opp med en utdanning på høyskolenivå
for ledere. Videreutvikling av lederkurs for deltidsbrannvesen må
ses i sammenheng med etablering av lederutdanningen.
Utdanning, kompetanse
og rekruttering
Komiteen vil understreke,
slik det også framgår av meldingen, at opplæringen og utdanningen
av brann- og redningspersonell skal bidra til at befolkningen kan
være trygg på at bistanden fra brann- og redningsvesenet og 110-sentralene
holder god faglig kvalitet, uavhengig av hvor de bor i landet.
Komiteen vil videre
påpeke at personellet i brann- og redningsvesenet innehar et risikofylt
yrke. For å være i stand til å håndtere det krevende oppdraget det
er å ivareta både egen og andres sikkerhet, er det en forutsetning
med jevnlig og realistisk trening og testing. Etableringen av toårig
fagskoleutdanning i januar 2024 innebærer en viktig milepæl og et
stort løft for brannutdanningen i Norge. Komiteen vil
understreke betydningen av at den nye grunnutdanningen av heltidspersonell
til brann- og redningsvesenet og 110-sentralene med dette inngår
som del av det ordinære utdanningssystemet på linje med andre etatsutdanninger. Komiteen merker seg at arbeidsgruppen
mener det er særlig viktig med en satsing på opplæring for deltidsansatte
og en egen lederutdanning. I meldingen varsler regjeringen at den
vil videreføre modellen med desentralisert grunnopplæring for deltidspersonell,
men at den også vil vurdere behovet for å videreutvikle opplæringen
for å sikre at den er tilpasset utviklingsbildet og behovene i samfunnet. Komiteen merker seg for øvrig at regjeringen
vil utrede hvordan en ny og forbedret utdanning for ledere i både
heltids- og deltidsstillinger i brann- og redningsvesenet kan innrettes.
Komiteen viser til
at et forsterket samvirke mellom nødetatene og øvrige beredskapsaktører
også vil kreve økt kompetanse. Komiteen merker
seg at regjeringen blant annet vil imøtekomme dette gjennom et tverrfaglig
etter- og videreutdanningstilbud.
Komiteen deler målsettingen
i meldingen om å rekruttere bredere til brann- og redningsvesenet
og 110-sentralene, slik at disse i større grad enn i dag speiler
befolkningen, både når det gjelder kjønn og etnisitet.
Erstatning for skader
som skyldes pålagt trening
Komiteen viser til
at brann- og redningspersonell har et risikofylt yrke. Brann- og
redningspersonell er i likhet med andre arbeidstakere dekket av
forsikring når det gjelder yrkesskade, og har rett til erstatning
ved yrkesskade eller -sykdom etter yrkesskadeforsikringsloven og
Hovedtariffavtalen. Til tross for dette er komiteen kjent
med at ansatte erfarer vansker med å få tilkjent erstatning ved
skader og sykdom som skyldes pålagt operativ trening.
Komiteen vil understreke
at det er avgjørende at personellet gjennomfører realistisk trening
og jevnlige tester slik at de settes i stand til å håndtere krevende oppdrag
og kan ivareta egen og andres sikkerhet. Komiteen er
kjent med at ansatte i brann- og redningsvesenet ikke har en tilsvarende
særordning for skader som skyldes pålagt trening, slik ansatte i
politiet har fått og som er foreslått for ansatte i kriminalomsorgen. Komiteen mener dette er en svakhet i
yrkesskadeordningen som påfører de ansatte en økonomisk risiko og
som bør rettes. Komiteen merker seg
at regjeringen i meldingen varsler at også ansatte i brann- og redningsvesenet
skal sikres en tilsvarende rett til erstatning ved skader som skyldes
pålagt trening, og at DSB er gitt i oppdrag å utarbeide et forslag
til modell for dette innen 1. juli 2024. Komiteen imøteser
dette og vil i den forbindelse påpeke at reglene må omfatte både
heltidsansatte og deltidsansatte samt inkludere all organisert trening
og øvelse, herunder lokalt bestemte aktiviteter.
Komiteen viser til
at brann- og redningspersonell – til tross for krav om risikovurdering,
systematisk HMS-arbeid og godt utstyr – risikerer å bli påført yrkesskade og
å utvikle yrkesrelatert sykdom. Som påpekt i rapporten «Fremtidens
brann- og redningsvesen» utsettes brann- og redningspersonell for
både fysiske og psykiske påkjenninger og eksponeres for ulike risikofaktorer, som
blant annet støv, gass og brannrøyk, kjemiske stoffer og ulykker. Komiteen merker seg at Verdens helseorganisasjons
kreftforskningsinstitutt, IARC, kom med en uttalelse i 2022 om at
det er sikker sammenheng mellom brannslukkeryrket og forhøyet risiko
for flere ulike krefttyper. I tillegg er kreftrisiko blant brannkonstabler et
tema i flere forskningsprosjekter. Kreft inntreffer ofte mange år
etter at den ansatte er eksponert for kreftfremkallende stoffer. Komiteen mener det er behov for mer forskning
på forebyggende arbeid for å redusere kreftrisikoen for brann- og
redningspersonell, og at denne kunnskapen må inn i grunnutdanningen
og ved sertifisering/resertifisering. I tillegg mener komiteen at kreft må inngå i yrkesskadeforsikringen
for denne yrkesgruppen – og omfatte både hel- og deltidsansatte,
de som er i aktiv tjeneste, og de som har tjenestegjort i brann-
og redningstjenesten tidligere i yrkeskarrieren og som kan rammes
av senvirkningene av yrket.
Komiteen mener
det er positivt at regjeringen arbeider med en lovendring som skal
sikre yrkesskadedekning for pålagt trening og øvelse for brann-
og redningspersonell. Brann- og redningspersonell opererer i et
varierende og krevende arbeidsmiljø med et svært bredt spekter av
risikofylte arbeidsoppgaver. Komiteen mener
det er viktig å være bevisst dette spennet i oppgaver, slik at man
får en treffsikker ordning som ivaretar de ansatte på best mulig
måte. Det er viktig at mannskaper kan trene og øve på realistisk
vis uten frykt for å falle gjennom sikkerhetsnettet dersom skader
oppstår.
Komiteen viser til
endringen som er innført for operativt politipersonell (politiloven
§ 23a), og at tilsvarende dekning for ansatte i kriminalomsorgen
ligger til behandling i Stortinget. Komiteen viser
til at problemstillingen også gjelder en rekke yrker innenfor andre
sektorer enn justis- og beredskap, for eksempel innenfor helsevesenet.
I lys av at to av tre nødetater nå sikres yrkesskadedekning for
pålagte øvelser og trening, mener komiteen særlig
at tilsvarende arbeid bør settes i gang for ambulansepersonell.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, registrerer at meldingen ikke omtaler kreftrisiko
i brann- og feiervesen, noe som er en svakhet. Flertallet viser
til at det er ubestridt at brannfolk og feiere/brannforebyggere
er overeksponert for en rekke kreftformer.
Flertallet merker
seg at det de siste årene er gjort omfattende arbeid med å forebygge
kreft som yrkessykdom i brann- og redningsvesenet. I tillegg til
ombygging av eksisterende og bygging av nye brannstasjoner, har nye
arbeidsrutiner og holdningsendringer bidratt til redusert kontaminasjon
med giftige stoffer. Flertallet understreker
at det er viktig at dette arbeidet videreføres i alle kommuner,
og forventer at Arbeidstilsynet fortsetter å rette søkelys på kjemisk
arbeidsmiljø i brann- og redningsvesenet.
Flertallet viser
til pågående forskningsarbeid i regi av Statens arbeidsmiljøinstitutt
(STAMI) og Kreftregisteret om brann- og redningspersonells eksponering for
kreftfremkallende stoffer. Flertallet mener
det påhviler staten et stort ansvar for å sørge for videre forskning
på brann- og redningspersonells helseutfordringer, ettersom denne
etaten er pålagt å operere i et svært utfordrende kjemisk arbeidsmiljø.
Flertallet viser
til at Stortinget i 2021 fattet anmodningsvedtak om at regjeringen
skulle gjennomgå og om nødvendig oppdatere yrkessykdomslisten. Det
er i denne sammenhengen viktig å sikre at kreftsykdom som rammer
brannfolk- og feiere/brannforebyggere, godkjennes som yrkessykdom.
Bruk av rekvirert materiell
fra private
Komiteen merker
seg at skogsmaskiner har vist seg svært effektive til såkalt defensive
slukkemetoder, blant annet ved rask etablering av branngater. Selv
om eierne er sikret erstatning for skade på maskiner som er rekvirert
til brannslukning, påføres eierne potensielt et stort inntektsbortfall
og økonomisk tap som følge av at tapt materiell ofte har lang leveringstid. Komiteen viser til høringen, der det
ble opplyst at flere brannsjefer har ønsket å inngå samarbeidsavtaler
med skogsentreprenører, men at bransjen har frarådet dette på grunn av
den økonomiske risikoen forbundet med dette. Komiteen mener
det er behov for å utrede nærmere hvordan eierne kan holdes skadesløse
når samfunnshensyn gjør det nødvendig å rekvirere materiell til
skogbrannslokking eller annet opprydningsarbeid etter storm eller
andre naturhendelser.
Tilsyn og oppfølging
av avvik
Komiteen viser til
at Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), på vegne
av Justis- og beredskapsdepartementet, er øverste faglige myndighet og
sentral tilsynsmyndighet på brannvernområdet. Komiteen vil
understreke at tilsyn med kommunenes brann- og redningsvesen er
et sentralt virkemiddel for å styrke forebygging, beredskap og håndteringsevne. Komiteen viser til at ny forskrift for
brann- og redningsvesenet trådte i kraft 1. mars 2022 og erstattet
den tidligere dimensjoneringsforskriften. Komiteen registrerer
at flere høringsinstanser påpeker at kravene i lov og forskrift
er gode, men at omfanget av tilsyn og – ikke minst – oppfølgingen
av avvik avdekket gjennom tilsyn, er mangelfull. Komiteen mener
departementet bør vurdere hvordan direktoratets myndighet til å
følge opp og iverksette avviksoppfølging bør styrkes, herunder virkemidler
og regulering for å sikre at kommunale ROS-analyser følges opp.
Forskning og utvikling
Komiteen viser til
meldingen med omtale av behovet for mer forsknings- og utviklingsaktivitet
for at tjenesten skal kunne møte både dagens og fremtidens utfordringer
på brann- og redningsområdet. Komiteen viser
til at samfunnssikkerhet og beredskap er fremhevet som en tematisk
prioritering i Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning
(2023–2032) og innebærer blant annet kunnskapsutvikling og forskning
innen brannvern.
Bistand til andre nødetater
Komiteen viser til
at brann- og redningsvesenet ofte er først på plass av nødetatene
og yter bistand og utfører oppgaver på vegne av helsevesenet og
oppdrag for politiet ved ulykker og andre hendelser. Komiteen merker seg innspill om behovet
for en avklaring av tydeligere rammer, prinsipper og avgrensninger
for bistand fra brann- og redningsvesen til henholdsvis politi og helsetjeneste. Komiteen ser dette behovet og viser til meldingen,
der regjeringen varsler at den vil gjennomgå organisering og finansiering
av brann- og redningsvesenets bistand til helsetjenesten og til
politiet, og imøteser dette.
Samordnet beredskap
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti etterlyser tiltak
i den forelagte stortingsmeldingen og initiativ fra nasjonalt hold
i byggingen av samlokaliserte beredskapssentre. Disse
medlemmer viser til samlokaliseringen av beredskapstjenesten
i Hammerfest, hvor flere sentrale aktører innen beredskap kan samlokaliseres
i et nytt beredskapssenter. En samlokalisering vil være til det
beste for befolkningen, da det både gir fordeler for samarbeid og
for gjennomføring av øvelser i det daglige. Det vil også gi et større
fagmiljø for yrkesgruppene, det vil øke trivselen, og det vil kunne
styrke rekrutteringen til beredskapstjenestene. I en slik samlokalisering
er det helt naturlig at ansvaret tilfaller staten og ikke kommunen,
ettersom ansvaret for tjenester som samlokaliseres, vil være fordelt
mellom kommunen, fylket og staten. Slik beredskapssenteret planlegges
i Hammerfest, er det kun én av tjenestene som ligger under et kommunalt
ansvar, mens øvrige tjenester ligger under fylket eller staten.
Når en aktør har behov for nye bygg, er det en fordel at man konsulterer
andre beredskapsaktører for å se om det ligger synergieffekter i
å dele bygg.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til rette for å samle beredskapsaktører og nødetater i felles beredskapssentre,
og at det i planleggingen av etaters nye bygg undersøkes muligheten
for å samlokalisere tjenester for å styrke synergieffekter og redusere
kostnader over tid.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
muligheten for et felles beredskapssenter for Vest-Finnmark med
utgangspunkt i akuttsykehusets lokalisering og nærhet til produksjonsanlegget
på Melkøya. Formålet er å samle og styrke fagmiljøene innenfor den
sivile beredskapen, samt å styrke samarbeidet om totalforsvaret
i Finnmark. Dette skal utredes med sikte på å inngå i stortingsmeldingen
som kommer om NOU 2023: 17.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, mener
det i mange tilfeller kan være positivt med en samling av beredskapsaktører. Flertallet er enig i at en samlokalisering
gir godt grunnlag for samarbeid og samtrening og for å kunne bygge
sterkere fagmiljø. Flertallet mener
samtidig at det kan være ulike behov i ulike deler av landet, og
har tillit til at ulike beredskapsaktører koordinerer seg på en
god måte, og mener det ikke trengs detaljstyring fra Stortinget
for å sikre dette.