Ansettelse på vilkår
Komiteen anerkjenner
at det kan være behov for å gjøre unntak fra kompetansekravene i
tilfeller der det ikke er kvalifiserte lærere som søker ledig undervisningsstilling.
Komiteen viser til
at reglene om ansettelse på vilkår i forslaget er likestilt med
annen midlertidig ansettelse, og at det er opp til skoleeier om
den velger ansettelse på vilkår om at påbegynt lærerutdanning fullføres, eller
annen midlertidig ansettelse. Komiteen merker seg
imidlertid at departementet skriver:
«Departementet mener derfor at det vil
være hensiktsmessig at reglene om midlertidig ansettelse i større grad
gir uttrykk for at ansettelse på vilkår bør vurderes før annen midlertidig
ansettelse.»
Komiteen mener at
intensjon med skjerpede krav til ansettelse av lærere må være at
skoleeier alltid vurderer ansettelse på vilkår før annen midlertidig
ansettelse når det ikke er kvalifiserte lærere som søker ledig undervisningsstilling. Komiteen vil be departementet følge utviklingen
nøye og komme tilbake til Stortinget med et skjerpet lovkrav dersom
kommuner og fylker (skoleeier) i stor grad bruker midlertidig ansettelse
av lærere.
Komiteen vil på
denne bakgrunn fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
omfanget av midlertidig ansettelse av lærere innen sommeren 2027, og
eventuelt komme tilbake til Stortinget med et skjerpet lovkrav om
at skoleeier alltid vurderer ansettelse på vilkår før annen midlertidig
ansettelse, når det ikke er kvalifiserte lærere som søker ledig
undervisningsstilling.»
Komiteen understreker
at det langsiktige målet må være å gjøre unntaksbestemmelsene overflødige ved
at det kvalifiseres flere lærere. Dette krever imidlertid at alle
parter, departementet, skoleeiere og partene i sektoren, prioriterer
arbeidet med å kvalifisere flere lærere og løfte lærernes status.
Komiteen vil understreke
betydningen av fleksible utdanningstilbud som gjør det mulig å fullføre lærerutdanningen
for lærere som har påbegynt, men ikke fullført utdanningen. Komiteen viser i den forbindelse til
at det under regjeringen Solberg ble etablert en pilot ved Nord
Universitet og Universitetet i Tromsø i 2019 om ordninger som hjelper
ansatte i skolen til å fullføre lærerutdanningen. Det er viktig
at slike ordninger skaleres opp slik at de som ansettes på vilkår
om fullføring av lærerutdanningen, får en reell mulighet til det.
Komiteen viser til
at det er viktig å øke rekrutteringen av lærere til yrkesfag med
tilstrekkelige kvalifikasjoner. Komiteen viser
i den forbindelse til innspill fra KS om å presisere at ansettelse
på vilkår også må omfatte søkere som har relevant kompetanse i undervisningsfag,
og som skal starte på en utdanning som praktisk-pedagogisk utdanning
(PPU) eller PPU for yrkesfag.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet er skeptisk til å endre kravet til
pedagogisk kompetanse i forskrift til opplæringslova slik at alternativet
i dagens § 14-1 om tilsvarende pedagogisk kompetanse endres til
et krav om tilsvarende pedagogisk utdanning. Dette
medlem vil blant annet vise til at Hørselshemmede barns organisasjon
(Hhbo) ikke støtter forslaget. De skriver i sin høringsuttalelse:
«Vi skulle ønske at Norge var der at
vi kunne støtte forslaget om å stille krav til lærerutdanning. Norge
er ikke der. Hhbo ber derfor om at forslaget avvises/settes på vent,
da det ikke er i tråd med dagens ressurssituasjon i skolene.»
Dette medlem viser
videre til høringsuttalelsen fra Kristne Friskolers Forbund, som
heller ikke støtter forslaget, og som mener at forslaget utelukker
at skolene kan finne riktig kompetanse, særlig for opplæring av elever
med behov for tilrettelegging. Dette medlem vil
også vise til Steinerskoleforbundet, som foretrekker dagens regler
fremfor høringsforslaget og blant annet skriver at det særlig for
små skoler i distriktene er utfordrende å ha nok lærerutdannet personell.
Dette medlem merker
seg også at flere høringsinstanser påpeker viktigheten av at det
foreslåtte lovkravet til lærerutdanning ikke må bli et hinder for
at andre yrkesgrupper deltar i opplæringen i skolen. Tekna mener
det er svært viktig at krav om lærerutdanning ikke blir et unødvendig
hinder for at flere realister med høy faglig utdanning fra før velger
en karriere i skolen. Tekna mener det derfor er nødvendig å se nærmere
på hvordan PPU kan gjøres mer fleksibel, tilgjengelig og mer relevant
for de som ønsker jobbe i skolen, og dette medlem støtter
dem i dette. Dette medlem merker seg
videre at Hjerleid handverksskole skriver at de opplever det utfordrende
for rekruttering av gode håndverkslærere at det ikke er mulig å
ta PPU uten først å ha en master i bunnen. Videre påpeker arbeidstakerorganisasjonen
Delta at det er store utfordringer med rekruttering av lærere til
yrkesfag, og de mener det må oppleves som mulig og håndterbart å
bli yrkesfaglærer, og at man skal kunne ta pedagogisk utdanning
i kombinasjon med jobb.
Dette medlem mener
det er viktig med kvalitets- og kompetansekrav, men vil samtidig
påpeke at sektoren bør ha et praktisk og fleksibelt lovverk, som
uttrykker tillit til den lokale skolens og skolelederens kompetanse.