Søk

Innledning

Helse- og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen forslag til endringer i legemiddelloven og apotekloven. Forslaget gir hjemmelsgrunnlag for å kunne iverksette ulike tiltak når det er fare for tilgangen til legemidler i Norge. Departementet fremhever at proposisjonen bidrar til styrket legemiddelberedskap og ivaretar hensynet til folkehelsen og pasientsikkerheten.

Forslagene omfatter blant annet å kunne pålegge apotek og grossister restriksjoner ved utlevering og salg av legemidler, og dette er omtalt i proposisjonens kapittel 4 og 5. Dette innebærer blant annet en hjemmel for å pålegge rasjonering og forbud mot parallelleksport. I kapittel 6 omtales forslaget om å pålegge grossistene og apotekene en plikt til å gi departementet elektronisk tilgang til lagerstatus. I tillegg foreslås det å innføre hjemmel for å kunne ilegge overtredelsesgebyr og tvangsmulkt ved brudd på flere av bestemmelsene, omtalt i proposisjonens kapittel 7.

Forslagene omfatter videre endringer i legemiddelloven knyttet til grossistvirksomhet med legemidler, omtalt i kapittel 8 i proposisjonen. Det foreslås å innføre hjemmelsgrunnlag for at myndighetene kan fastsette grossistavanse for legemidler som anskaffes av spesialisthelsetjenesten. Hjemmelen kan benyttes om det skulle oppstå en situasjon hvor helseforetakene ikke oppnår avtaler med grossistene om avanse for blant annet distribusjon av helseforetaksfinansierte legemidler (h-reseptlegemidler). Den kan også benyttes i situasjoner der de mottatte tilbudene er høye sammenlignet med det nåværende avtalebaserte nivået. Det foreslås videre å erstatte den eldre betegnelsen «engrosvirksomhet» med den mer moderne betegnelsen «grossistvirksomhet» og å endre definisjon av «grossistvirksomhet» i samsvar med det som følger av EØS-avtalens bestemmelser om legemiddelgrossister. Det foreslås også endringer i legemiddellovens bestemmelser om grossistenes direkteleveranser til profesjonelle sluttbrukere og om hvem som kan selge legemidler til ikke-medisinsk bruk. Dette er også omtalt i kapittel 8 i proposisjonen. Økonomiske og administrative konsekvenser av forslagene omtales i proposisjonens kapittel 9.