Helse- og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til endringer i legemiddelloven og apotekloven. Forslaget
gir hjemmelsgrunnlag for å kunne iverksette ulike tiltak når det
er fare for tilgangen til legemidler i Norge. Departementet fremhever
at proposisjonen bidrar til styrket legemiddelberedskap og ivaretar
hensynet til folkehelsen og pasientsikkerheten.
Forslagene omfatter blant annet å kunne pålegge apotek
og grossister restriksjoner ved utlevering og salg av legemidler,
og dette er omtalt i proposisjonens kapittel 4 og 5. Dette innebærer
blant annet en hjemmel for å pålegge rasjonering og forbud mot parallelleksport.
I kapittel 6 omtales forslaget om å pålegge grossistene og apotekene
en plikt til å gi departementet elektronisk tilgang til lagerstatus.
I tillegg foreslås det å innføre hjemmel for å kunne ilegge overtredelsesgebyr
og tvangsmulkt ved brudd på flere av bestemmelsene, omtalt i proposisjonens
kapittel 7.
Forslagene omfatter videre endringer i legemiddelloven
knyttet til grossistvirksomhet med legemidler, omtalt i kapittel
8 i proposisjonen. Det foreslås å innføre hjemmelsgrunnlag for at
myndighetene kan fastsette grossistavanse for legemidler som anskaffes
av spesialisthelsetjenesten. Hjemmelen kan benyttes om det skulle
oppstå en situasjon hvor helseforetakene ikke oppnår avtaler med
grossistene om avanse for blant annet distribusjon av helseforetaksfinansierte
legemidler (h-reseptlegemidler). Den kan også benyttes i situasjoner
der de mottatte tilbudene er høye sammenlignet med det nåværende
avtalebaserte nivået. Det foreslås videre å erstatte den eldre betegnelsen
«engrosvirksomhet» med den mer moderne betegnelsen «grossistvirksomhet»
og å endre definisjon av «grossistvirksomhet» i samsvar med det
som følger av EØS-avtalens bestemmelser om legemiddelgrossister.
Det foreslås også endringer i legemiddellovens bestemmelser om grossistenes
direkteleveranser til profesjonelle sluttbrukere og om hvem som
kan selge legemidler til ikke-medisinsk bruk. Dette er også omtalt
i kapittel 8 i proposisjonen. Økonomiske og administrative konsekvenser
av forslagene omtales i proposisjonens kapittel 9.