Barne- og familiedepartementet legger i proposisjonen
fram forslag til lov for omdanning av Opplysningsvesenets fond til
aksjeselskap. Formålet er å regulere overgangsspørsmål i forbindelse
med omdanning av Opplysningsvesenets fond til aksjeselskap og deling av
fondets eiendeler med Den norske kirke.
Høringsnotat med forslag til lov om omdanning
av Opplysningsvesenets fond til aksjeselskap ble sendt på høring
8. desember 2023, med frist 22. januar 2024. I proposisjonen redegjør
departementet nærmere for høringsuttalelsene.
Opplysningsvesenets fond ble dannet ved lov
i 1821 og reguleres i dag av lov 18. juni 2021 nr. 98 om Opplysningsvesenets
fond. Eiendomsmassen i fondet utgjør de gjenværende eiendommene
av det benefiserte godset til presteskapet og senere eiendommer
og kapital som er tilført fondet ved kjøp og salg av eiendom og
på annen måte. Fram til januar 2023 hadde fondets verdier konstitusjonelt
vern i Grunnloven § 116, og fondet har siden stiftelsen vært underlagt
særlige råderettsbegrensninger.
Fondet er en ren formuesmasse uten egne styringsorganer.
Det er Kongen som er ansvarlig for forvaltningen av fondet og som
bestemmer hvordan det organiseres. I dag foretas forvaltningen av
et eget forvaltningsorgan som er underlagt Barne- og familiedepartementet.
I Meld. St. 29 (2018–2019) Opplysningsvesenets fond
tok departementet opp spørsmålet om den framtidige organiseringen
av fondet i forbindelse med vurderingene av fondets eierskap. Stortinget
besluttet at verdiene i fondet skulle deles mellom staten og Den
norske kirke. Stortinget har i forlengelsen av dette bedt regjeringen
komme tilbake med en sak om forvaltningen av verdiene i Opplysningsvesenets
fond etter deling med kirken.
Departementet legger til grunn at statens bidrag
til istandsetting av kulturhistorisk verdifulle kirkebygg, som en
følge av Stortingets beslutning om delingen av fondets eiendeler,
skal oppfylles blant annet gjennom eventuelle utbytter fra Opplysningsvesenets
fond til et kirkebevaringsfond, i tillegg til ordinær finansiering over
statsbudsjettet. Det er departementets vurdering at dette hensynet,
samt generelt å videreutvikle verdiene i Opplysningsvesenets fond,
best kan oppnås ved omdanning av fondet til et aksjeselskap, hvor
forvaltningen av statens eierskap i selskapet etter omdanningen
overføres til Nærings- og fiskeridepartementet (jf. Prop. 1 S (2023–2024)
Barne- og familiedepartementet side 33). Aksjeselskapsformen åpner
for at virksomheten kan utøves med begrenset ansvar for staten,
samtidig som selskapsformen er velkjent nasjonalt og internasjonalt, med
rettslige rammer som gir forutberegnelighet for selskapet, staten,
kreditorer og andre aktører med interesser i selskapet.
Departementet legger også til grunn at selskapet
vil ha en bærekraftig og kostnadseffektiv forvaltning av høy kvalitet
for de kulturhistorisk viktige byggene, eiendommene og landbrukseiendommene
som blir igjen i det nye selskapet.
Departementet viser til at det også vil bli
lagt til grunn at salg av eiendeler skal skje på markedsvilkår, men
jord- og skogeiendommer skal bare selges til aktører som konsesjonslovgivningen
tillater salg til. Tidligere skogbruks- og jordbrukseiendommer som
er omregulerte av kommuner, NVE eller andre, skal fremdeles kunne
selges kommersielt. Innenfor rammene av statens mål og begrunnelse
for eierskapet skal det statlige eierskapet bidra til at Opplysningsvesenets
fonds utmarksområder gjøres tilgjengelig for allmennheten, at selskapet
vektlegger en aktiv naturforvaltning og tar hensyn til friluftsinteresser
og at selskapet tilbyr jakt- og fiskerettigheter til allmennheten.
Staten som eier vil innenfor de samme rammene av statens mål og
begrunnelse samt føringene i eierskapsmeldingen bidra til at viktige
nasjonale interesser kan ivaretas.
Departementets forslag til omdanningslov inneholder
spesialbestemmelser som av hensyn til den eksisterende reguleringen
i lov om Opplysningsvesenets fond og av andre praktiske grunner
er nødvendige for å omdanne fondet til aksjeselskap. Departementet
viser til at forslagene i proposisjonen har støtte i tidligere lovgivningspraksis.
Omdanningen av Opplysningsvesenets fond til
et nytt rettssubjekt innebærer en virksomhetsoverdragelse for de
ansatte etter arbeidsmiljøloven kapittel 16, som utløser rettigheter
og plikter som må hensyntas i prosessen. Dette er nærmere omtalt
i proposisjonen.
Lovforslaget § 1 fastsetter at formålet med
lovforslaget er å regulere overgangsspørsmål i forbindelse med omdanning
av Opplysningsvesenets fond til aksjeselskap. Andre hensyn, som
for eksempel statens mål for sitt eierskap i fondet, selskapets
strategi eller andre forhold, er ikke ment å skulle reguleres i
denne loven.
§ 2 regulerer gjennomføringen av omdanning av Opplysningsvesenets
fond til aksjeselskap ved at fondets eiendeler, rettigheter og forpliktelser
i sin helhet overføres til et aksjeselskap mot at staten tegner
samtlige aksjer i selskapet. Bestemmelsen framhever at overføringene
må være samlet.
§ 3 regulerer enkelte spørsmål for overføring
av eiendeler, rettigheter og forpliktelser i omdanningen til aksjeselskap
etter § 2.
§ 4 regulerer fast eiendom med særlige hjemmelsforhold
som før omdanningen har vært forvaltet av Opplysningsvesenets fond.
Lov om Opplysningsvesenets fond § 8 har gitt hjemmel for fondets
forvaltning av eiendommer i det benefiserte godset for det tilfellet
at fondet ikke har hatt eiendomsretten til de enkelte eiendommene,
for å sikre forvaltning i henhold til Grunnloven § 116. Det er vurdert
som hensiktsmessig for omdanningsprosessen og delingsprosessen med
kirken at alle slike eiendommer overtas av aksjeselskapet uten hensyn
til hvem som er eier på omdanningstidspunktet.
§ 5 regulerer framgangsmåten for omregistrering
i offentlige registre i forbindelse med omdanningen. Omregistrering
av eiendeler, rettigheter og heftelser i grunnboken og andre offentlige
registre skjer ved navneendring i vedkommende register. For fast
eiendom innebærer bestemmelsen at det ikke kreves overskjøting og
tinglysing i grunnboken, og at det ikke skal betales tinglysingsgebyr
eller dokumentavgift.
§ 6 fastsetter at loven trer i kraft straks,
med unntak for § 7 nr. 1 som gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Etter
§ 7 nr. 1 oppheves lov 18. juni 2021 nr. 98 om Opplysningsvesenets
fond. Dette kan tidligst skje når aksjeselskapet er stiftet og virksomheten
er overført til dette.
Bestemmelsen i § 7 gjør endringer i andre lover.