Finansdepartementet foreslår i proposisjonen lovendringer
som gjennomfører EUs direktiv om selskapers bærekraftsrapportering
(direktiv 2022/2464/EU), «Corporate Sustainaiblity Reporting Directive»
(CSRD). CSRD er et endringsdirektiv som endrer regnskapsdirektivet,
rapporteringsdirektivet, revisjonsdirektivet og revisjonsforordningen.
Lovforslaget bygger på Verdipapirlovutvalgets utredning NOU 2023:
15 Bærekraftsrapportering, og innebærer endringer i bl.a. regnskapsloven,
revisorloven og verdipapirhandelloven.
Bærekraftsrapportering er periodisk rapportering fra
foretak om miljømessige, sosiale og styringsmessige forhold. Målet
med regelverksendringene som følger av CSRD er at det skal finnes
tilstrekkelig offentlig informasjon om bærekraftsrisikoene selskaper
er eksponert for og hvordan selskapet påvirker mennesker og miljø.
Regelverksendringene skal legge til rette for at informasjonen i
rapporteringen er sammenlignbar, pålitelig og enkel å finne for
brukerne.
Gjeldende EØS-regler om bærekraftsrapportering
i regnskapsdirektivet (direktiv 2013/34/EU) er gjennomført i regnskapsloven
§ 3-3 c. Gjeldende krav til bærekraftsrapportering i regnskapsloven
er overordnede, og åpner for en varierende rapporteringspraksis
som i begrenset grad sikrer brukerne tilgang til relevant, sammenlignbar
og pålitelig bærekraftsinformasjon fra foretakene. Gjennomføringen
av CSRD i norsk rett innebærer også at rapporteringskravene blir
mer detaljerte. Departementet foreslår i tråd med Verdipapirlovutvalgets forslag
bestemmelser i regnskapsloven om innholdet i bærekraftsrapporteringen
som ligger tett opp mot direktivbestemmelsene. Små og mellomstore
noterte foretak underlegges enklere regler. Foretakene som omfattes
av regelverket, skal gi informasjon som er nødvendig for å forstå
foretakets innvirkning på bærekraftsforhold og hvordan bærekraftsforhold
påvirker foretakets utvikling, stilling og resultat.
For å sikre mer sammenlignbar rapportering på tvers
av selskaper, sektorer og land innføres det med CSRD krav om at
foretakene skal rapportere i tråd med felleseuropeiske rapporteringsstandarder.
Det første settet med generelle rapporteringsstandarder som store foretak
skal benytte, ble vedtatt av EU-kommisjonen i juni 2023. Det skal
senere vedtas forenklede standarder som små og mellomstore foretak
skal benytte, sektorspesifikke standarder og standarder for filialer
av foretak etablert utenfor EØS. Finansdepartementet foreslår i
proposisjonen en hjemmel for å gjennomføre standardene i norsk forskrift.
For å sikre bedre sammenheng mellom den finansielle
informasjonen og bærekraftsinformasjonen som foretakene skal gi,
innføres det med CSRD krav om at bærekraftsrapporteringen skal inngå
i årsberetningen. Foretak som er omfattet av reglene, skal utarbeide
årsberetningen og merke bærekraftsrapporteringen i et digitalt format.
Målet er at informasjonen skal bli lettere tilgjengelig for brukerne.
Finansdepartementet foreslår i proposisjonen en plikt for foretak
som skal utarbeide bærekraftsrapportering til å gjøre årsberetningen
tilgjengelig på sine nettsider.
Verdipapirhandelloven gir regler om periodisk
informasjonsplikt for noterte foretak med Norge som hjemstat. De
norske lovbestemmelsene gjennomfører bestemmelser i EUs rapporteringsdirektiv
(direktiv 2004/109/EF). Endringene i rapporteringsdirektivet som følger
av CSRD, innebærer at det stilles krav om at foretak som har utstedt
verdipapirer som er notert på et regulert marked i EØS skal utarbeide
bærekraftsrapportering i tråd med de nye reglene, uavhengig av hvor
utstederen er hjemmehørende. Finansdepartementet foreslår i proposisjonen
endringer i verdipapirhandelloven som gjennomfører endringene i
rapporteringsdirektivet.
Plikten til å utarbeide bærekraftsrapportering
skal etter de nye direktivreglene gjelde for store foretak, slik de
er definert i regnskapsdirektivet, og noterte små og mellomstore
foretak. Noterte mikroforetak skal unntas rapporteringsplikt. Finansdepartementet
foreslår i proposisjonen et virkeområde etter foretakets størrelse
i tråd med direktivreglene og å gjennomføre regnskapsdirektivets
kategorisering av foretak og konsern etter størrelse i regnskapsloven.
Departementet foreslår også å ta inn en definisjon av foretak av
allmenn interesse i regnskapsloven, som vil erstatte den gjeldende
definisjonen av store foretak i loven. Departementet foreslår i proposisjonen
endringer i regnskapsloven og åpenhetsloven for å hensynta at definisjonen
av store foretak i regnskapsloven endres.
Kommisjonsdirektiv (EU) 2023/2775 øker størrelsesgrensene
for foretak i regnskapsdirektivet for å ta hensyn til inflasjon.
Direktivendringene innebærer blant annet at gjeldende definisjon
av små foretak i regnskapsloven må endres. Departementet foreslår
i proposisjonen å utnytte handlingsrommet direktivet gir til å øke
tersklene for salgsinntekter og balansesum for små foretak. Forslaget
er begrunnet i hensynet til besparelser for foretak som vil kunne
benytte forenklingene for små foretak i regnskapsloven. Forslaget
om å øke tersklene for små foretak påvirker ikke hvor mange foretak
som omfattes av de nye reglene om bærekraftsrapportering.
Endringene som følger av Kommisjonsdirektiv
(EU) 2023/2775, innebærer også at færre norske foretak vil bli definert
som store foretak og underlegges krav om bærekraftsrapportering
enn Verdipapirlovutvalget la til grunn i NOU 2023:15. Finansdepartementet
anslår at om lag 1 200 norske foretak vil bli omfattet av de nye reglene
om bærekraftsrapportering. Plikten til å redegjøre for samfunnsansvar
etter regnskapsloven § 3-3 c gjelder i dag om lag 350 foretak.
Finansdepartementet tar sikte på å fastsette
overgangsregler som innebærer en trinnvis innføring av kravene om
bærekraftsrapportering i tråd med direktivbestemmelsene og Verdipapirlovutvalgets
forslag:
-
Fra regnskapsåret
2024 (rapportering i 2025) skal de nye kravene gjelde for foretak
av allmenn interesse (banker, forsikringsforetak og noterte foretak)
med over 500 ansatte, som også oppfyller vilkårene for å regnes
som store foretak etter regnskapsdirektivet.
-
Fra regnskapsåret 2025 skal reglene gjelde
for alle store foretak.
-
Fra regnskapsåret 2026 skal reglene også
gjelde for små og mellomstore noterte foretak. Slike foretak kan
til og med regnskapsår som avsluttes 31. desember 2027 eller tidligere
velge å ikke ta inn bærekraftsrapportering i årsberetningen. Foretaket
skal i så fall gi en kort erklæring i årsberetningen om hvorfor
bærekraftsrapporteringen ikke ble gitt.
Plikten til å utarbeide bærekraftsrapportering
må som et minimum gjøres gjeldende for foretakstypene som er omfattet
av regnskapsdirektivet. I tillegg må kredittinstitusjoner (banker
mv.) og forsikringsforetak pålegges å utarbeide bærekraftsrapportering
uavhengig av foretaksform. De norske foretakstypene som omfattes av
regnskapsdirektivet, er allmennaksjeselskaper og aksjeselskaper.
I tillegg er partrederier, ansvarlige selskaper og kommandittselskaper
omfattet hvis alle selskapsdeltakerne som har ubegrenset ansvar
er selskaper med begrenset ansvar. Kravene til bærekraftsrapportering
skal etter direktivet ikke gjelde for alternative investeringsfond
(AIF) eller UCITS-fond. Departementet foreslår i proposisjonen at
reglene skal gjelde for foretakstypene som omfattes av direktivet,
og statsforetak. Departementet foreslår en forskriftshjemmel for
å kunne utvide virkeområdet for reglene til å også gjelde andre
regnskapspliktige.
Med CSRD innføres det krav om at datterforetak hvor
konsernspissen er etablert i et land utenfor EØS skal utarbeide
en bærekraftsrapport. Plikten skal også gjelde større filialer i
EØS av foretak etablert i land utenfor EØS som enten ikke inngår
i et konsern eller som inngår i et konsern hvor konsernspissen er
etablert utenfor EØS. Departementet foreslår i proposisjonen bestemmelser
i regnskapsloven om bærekraftsrapportering fra tredjelandsforetak
i tråd med direktivbestemmelsene og Verdipapirlovutvalgets forslag.
CSRD innfører dessuten krav om at bærekraftsinformasjonen
attesteres. Attestasjonen må etter direktivet utføres av en revisor
med kompetanse knyttet til bærekraft eller en uavhengig tilbyder
av attestasjonstjenester som er akkreditert og underlagt likeverdige
krav som revisorer. Formålet med attestasjonen er å styrke tilliten til
bærekraftsrapporteringen. Hovedregelen i direktivet er at foretakets
valgte revisor også skal attestere bærekraftsrapporteringen. Finansdepartementet
foreslår at det åpnes for at et annet revisjonsforetak kan attestere bærekraftsrapporteringen,
mens det i forskrift kan åpnes for attestasjon fra uavhengige tilbydere
av attestasjonstjenester. Departementet ønsker å få på plass slike forskriftsregler
så snart som mulig.
CSRD og kommisjonsdirektiv (EU) 2023/2775 er markert
som EØS-relevante, men er ennå ikke innlemmet i EØS-avtalen. Departementet
forventer at direktivet og kommisjonsdirektivet vil bli innlemmet
i EØS-avtalen i løpet av 2024.
Bakgrunnen for lovforslaget (kapittel 2), plassering av
regelverket i norsk rett og lovstruktur (3), rapporteringsplikter
(4), virkeområde og definisjoner (5), attestasjon av bærekraftsrapportering
(6), økonomiske og administrative konsekvenser (7) samt merknader
til de enkelte bestemmelsene (8) er nærmere omtalt i proposisjonen.