Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til endringer i lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar
med rett til statstilskot (privatskolelova).
Forslagene til endringer har sammenheng med
innføringen av ny tilskuddsmodell for private grunnskoler, jf. kapittel
12 Ny tilskotsmodell for private grunnskular i Prop. 1 S (2023–2024)
for Kunnskapsdepartementet. Ifølge departementet videreføres prinsippet
om at tilskuddet til skoler som er godkjent etter privatskolelova, skal
være basert på utgiftene i offentlig skole. Privatskolene skal fortsatt
motta den lovfestede tilskuddsandelen på 85 pst. Endringene som
foreslås gjelder beregningen av tilskuddet. Departementet viser
til at tilskuddsmodellen er et viktig verktøy for å sikre at de
private skolene ikke bli over- eller underkompensert sammenlignet med
kommunale grunnskoler. Departementet skriver i omtalen av de økonomiske
konsekvensene av forslaget at det vil være stor variasjon i hvordan
privatskolene påvirkes av ny tilskuddsmodell og endret beregningspraksis
for kombinerte i barne- og ungdomsskoler.
Departementet foreslår videre å endre formuleringen
av godkjenningsgrunnlaget i privatskolelova § 2-1 andre ledd bokstav
f fra «særskilt tilrettelagd opplæring for funksjonshemma» til «elevar
med dokumenterte behov». Departementet begrunner forslaget i ønsket
om å finne en betegnelse som bedre beskriver skolenes virksomhet
og elevgruppe, sammenlignet med dagens betegnelse. Forslaget er
ikke ment å innebære endringer i gjeldende rett.
I proposisjonen punkt 6 gjør departementet rede for
en dom fra Oslo tingrett der det er lagt til grunn at private skoler
har klagerett på vedtak om pålagt skolebytte for elever. Departementet
tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med et lovforslag som
tydeliggjør reglene om klage på pålagt skolebytte, blant annet for
å sikre lik regulering for offentlige og private skoler.