Ny tilskuddsmodell for private grunnskoler
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til forslaget fra regjeringen
om en ny tilskuddsmodell for private skoler, som ble lagt fram i
forslaget til statsbudsjett for 2024. Den gamle tilskuddsmodellen
hadde brutt sammen og det var behov for å få på plass en ny modell,
noe som ikke hadde blitt gjort av tidligere regjeringer. Den nye tilskuddsmodellen
skapte reaksjoner, og regjeringen nedsatte en arbeidsgruppe med
representanter fra privatskolene og Kunnskapsdepartementet. Arbeidsgruppen
la 11. april 2024 fram en rapport som belyser spørsmål rundt tilskudd
til private skoler.
Disse medlemmer mener
det var viktig og positivt at regjeringen tok initiativ til dialog
for å skape mer kunnskap og felles forståelse rundt tilskuddsmodellen til
private skoler. Regjeringen har nå varslet at de i forslag til revidert
nasjonalbudsjett for 2024 vil gjøre endringer i tilskuddsmodellen
for private grunnskoler. For inneværende år vil dette bety 50,5
mill. kroner mer, og fullt innfaset vil dette anslagsvis bety 483,8
mill. kroner i 2029.
Disse medlemmer mener
at de varslede endringene i tilskuddsmodellen, sammen med endringene som
behandles i denne proposisjonen, vil bidra til et mer rettferdig
og forutsigbart system. De rammene som legges her, kan bidra til
gode forutsetninger for trygg drift, faglige utviklingsmuligheter
og forutsigbare vilkår.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at det
i behandlingen av statsbudsjettet for 2024 ble mobilisert fra friskoleorganisasjonene,
som gjennomførte to store demonstrasjoner foran Stortinget for å
vise konsekvensene ved det foreslåtte kuttet i tilskudd for kombinerte skoler.
Alle friskoleorganisasjonene var tydelige på at det foreslåtte kuttet
ville være dramatisk for flere av friskolene, og at det kunne føre
til nedleggelse av både trinn og skoler.
Disse medlemmer mener
det var riktig at regjeringen trakk forslaget og varslet at de ville
komme tilbake til Stortinget. Det ble satt ned en arbeidsgruppe
med representanter fra friskolene og Kunnskapsdepartementet som
skulle gi regjeringen et bedre kunnskapsgrunnlag. Disse
medlemmer merker seg at arbeidet fra denne arbeidsgruppen
er levert, og at arbeidsgruppen ikke har kommet frem til en omforent
forståelse av hvordan faktagrunnlaget skal forstås, og hva konsekvensene
av det foreslåtte kuttet i tilskuddet til de kombinerte skolene
vil være. Disse medlemmer mener at det
er et for dårlig grunnlag for å gjøre omfattende endringer.
Disse medlemmer viser
til at Utdanningsforbundet var svært bekymret i den muntlige høringen. Disse medlemmer merker seg at Utdanningsforbundet
skriver i sitt høringsinnspill:
«Utdanningsforbundet savner spesielt
en grundig vurdering av om de kombinerte skolene vil være i stand til
å oppfylle lovkravene i opplæringslova og privatskolelova og hvilken
potensiell reduksjon av antallet lærere på disse skolene de foreslåtte
kuttene vil innebære.»
Og videre:
«Utdanningsforbundet kan ikke støtte
regjeringens forslag om at kombinerte skoler bare får høyere tilskuddssats
for de første elevene opp til knekkpunktet ved skolen samlet sett,
uten at det er kjent hvilke kompenserende tiltak som eventuelt vil
komme i revidert nasjonalbudsjett. Vi mener at det hadde vært mer
hensiktsmessig om omfanget av disse kompenserende tiltakene hadde
vært kjent når vi skal uttale oss om saken.»
Disse medlemmer synes
det er oppsiktsvekkende at regjeringen ikke kom med en samlet vurdering da
de la frem proposisjonen, hvor de sikret forutsigbarhet og lik behandling
av friskolene og de offentlige skolene. Disse
medlemmer mener, i likhet med Utdanningsforbundet, at det
ikke var hensiktsmessig å vurdere disse endringene uten at andre
kompenserende tiltak var kjent. For flere av skolene vil den dramatiske
reduksjonen i tilskudd kunne føre til nedleggelse av ungdomstrinnet
og nedbemanninger.
Disse medlemmer mener
det er avgjørende at alle skoler har stabile rammevilkår som sikrer
forsvarlig og god drift. Disse medlemmer er
enige med Utdanningsforbundet, som i sitt skriftlige høringsinnspill skriver
at det er uheldig dersom tilskuddsmodellen for friskolene blir gjenstand
for stadige endringer avhengig av politisk flertall. Utdanningsforbundet
oppfordrer videre komiteen til å finne en løsning med bred tilslutning
som kan stå seg over tid. Disse medlemmer slutter
seg til disse vurderingene og mener at forslaget om tilskudd til
private grunnskoler er for dårlig utredet.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett, 14. mai 2024, varslet
at de vil kompensere de private grunnskolene for mesteparten av
den varslede reduksjonen i tilskudd. Det er bra at regjeringen ikke
gjennomfører de dramatiske kuttene som ble varslet da proposisjonen
ble lagt frem. Disse medlemmer vil imidlertid
påpeke at regjeringen igjen gjør et svært dårlig håndverk overfor
de private skolene, som igjen har skapt stor usikkerhet for elever, lærere
og foreldre. Disse medlemmer mener regjeringen
i fremtiden bør sikre at dialogen er god og at endringene er tilstrekkelig
utredet og ikke har slike utilsiktede konsekvenser. Med bakgrunn
i dette vil disse medlemmer stemme for
forslagene til endringer som ligger i proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at bakgrunnen
for endringen av tilskuddsordningen er at kombinerte private skoler
ikke skal motta en dobbeltkompensasjon, som ikke kommer rene barneskoler
eller ungdomsskoler til gode. Videre viser disse
medlemmer til at regjeringen 7. mai 2024 orienterte gjennom
media om at de innfører en ny kompensasjonsordning til friskolene med
484 mill. kroner gjennom en endret ordning. Dette er en kompensasjonsordning
som ligger tett opp mot det opprinnelige kuttforslaget fra regjeringen
på 515 mill. kroner. Disse medlemmer mener
det er gledelig at det kommer en kompensasjonsordning på plass som
svarer til innspillene fra skoleaktører som Montessori og Steinerskolen,
slik at de er sikret en videre drift. Samtidig er det viktig å verne
om prinsippet om at tilskuddsordningene til skolene ikke favoriserer
en organisasjonsmodell fremfor andre organisasjonsmodeller.