Bakgrunn

Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 4. juli 2003 nr. 84 om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova).

Forslagene til endringer har sammenheng med innføringen av ny tilskuddsmodell for private grunnskoler, jf. kapittel 12 Ny tilskotsmodell for private grunnskular i Prop. 1 S (2023–2024) for Kunnskapsdepartementet. Ifølge departementet videreføres prinsippet om at tilskuddet til skoler som er godkjent etter privatskolelova, skal være basert på utgiftene i offentlig skole. Privatskolene skal fortsatt motta den lovfestede tilskuddsandelen på 85 pst. Endringene som foreslås gjelder beregningen av tilskuddet. Departementet viser til at tilskuddsmodellen er et viktig verktøy for å sikre at de private skolene ikke bli over- eller underkompensert sammenlignet med kommunale grunnskoler. Departementet skriver i omtalen av de økonomiske konsekvensene av forslaget at det vil være stor variasjon i hvordan privatskolene påvirkes av ny tilskuddsmodell og endret beregningspraksis for kombinerte i barne- og ungdomsskoler.

Departementet foreslår videre å endre formuleringen av godkjenningsgrunnlaget i privatskolelova § 2-1 andre ledd bokstav f fra «særskilt tilrettelagd opplæring for funksjonshemma» til «elevar med dokumenterte behov». Departementet begrunner forslaget i ønsket om å finne en betegnelse som bedre beskriver skolenes virksomhet og elevgruppe, sammenlignet med dagens betegnelse. Forslaget er ikke ment å innebære endringer i gjeldende rett.

I proposisjonen punkt 6 gjør departementet rede for en dom fra Oslo tingrett der det er lagt til grunn at private skoler har klagerett på vedtak om pålagt skolebytte for elever. Departementet tar sikte på å komme tilbake til Stortinget med et lovforslag som tydeliggjør reglene om klage på pålagt skolebytte, blant annet for å sikre lik regulering for offentlige og private skoler.