Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, fra
Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
Torgrim Hogstad Hallem, viser til Prop. 88 S (2023–2024) om
utbygging og finansiering av E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn
2 i Akershus, kostnadsramme for rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane i Rogaland
og forskuttering i vegsaker.
Komiteen konstaterer
at det er gjennomført ekstern kvalitetssikring (KS2) av begge prosjektene
omtalt i proposisjonen.
Komiteen merker
seg at det for E134 Oslofjordforbindelsen er lagt opp til anleggsstart
i 2025 og åpning for trafikk i 2032, og at det for rv. 13 Lovraeidet–Rødsliane
prosjekteres med anleggsstart i 2025, med åpning for trafikk i 2028.
Komiteen merker
seg også at proposisjonen inneholder en redegjørelse for praksis
med forskuddsordninger i vegsaker.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Venstre,
viser til at det er helt avgjørende for trafikksikkerheten og en
effektiv trafikkavvikling at det bygges et nytt tunnelløp i Oslofjordtunnelen
parallelt med det eksisterende. Dette tiltaket vil gi en markant
bedre trafikksikkerhet og fjerne muligheten for møteulykker. Tiltaket
vil også øke fremkommeligheten betraktelig, og tunnelens oppetid
vil øke merkbart.
Flertallet viser
til at prosjektet også omfatter et nytt løp i Frogntunnelen og utvidelse
av Vassumtunnelen, som også i vesentlig grad vil forbedre trafikksikkerheten
på strekningen og sikrer, en bedre fremkommelighet.
Flertallet er opptatt
av trygge veier og at tiltak som sikrer trafikksikkerheten, skal
prioriteres. Strekningen fra Lovraeid til Rødsliane i Suldal kommune
er en svært rasutsatt strekning. Bygging av tunnel og andre sikringstiltak
vil gi trafikantene og innbyggerne en vesentlig forbedret sikkerhet
på en viktig og trafikkert strekning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at de forslåtte
prosjektene på både E134 og rv.13 vil gi økt kapasitet samt bedre
veisikkerhet. Disse medlemmer mener
det er uholdbart at regjeringen har utsatt igangsettelsen av prosjektet
på E134 Oslofjordforbindelsen, en strekning som over tid har hatt
mange ulykker og driftsavbrudd. Disse medlemmer vil
bemerke at å utsette utbygging av hovedveistrekninger med full kapasitet
er uheldig av trafikksikkerhetsgrunner, men også finansielt. Ifølge
proposisjonen har utbyggingskostnaden for E134 Oslofjordforbindelsen
byggetrinn 2 økt betydelig fra ekstern kvalitetssikring ble gjennomført
i 2020, frem til endelig beslutning om utbygging.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre merker seg at E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn
2 omfatter bygging av nytt tunnelløp parallelt med eksisterende
tunnelløp. Prosjektet omfatter videre utvidelse av eksisterende
vei mellom Måna og Vassum fra to- til firefelts veg, med nye løp
i Frogntunnelen og Vassumtunnelen. Disse medlemmer merker
seg at det legges opp til en svært lang byggetid for E134 Oslofjordforbindelsen
byggetrinn 2, sammenlignet med da dagens tunnel ble bygget, og at
dette vil kreve at en større andel av prosjektets midler går til administrasjon
og rigg enn ved en kortere gjennomføringstid. Disse
medlemmer ønsker at slike prosjekter får så rasjonell byggetid
som mulig for å sikre at trafikantene kan ta forbindelsen i bruk,
og at investerte midler så snart som mulig kommer samfunnet til
gode. Kort gjennomføringstid vil redusere slitasje på trafikanter
og anleggsarbeidere samt pågående anleggstrafikk i nærområdene.
Videre ønsker disse medlemmer å
bemerke at det vil være fornuftig å se prosjektet E134 Dagslett–E18
i sammenheng med E134 Oslofjordtunnelen byggetrinn 2. Når Oslofjordforbindelsen
står ferdig, vil denne strekningen få ytterligere trafikkbelastning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at veiutbygging og vedlikehold
er et offentlig ansvar også finansielt. Disse
medlemmer mener derfor det skal være statlig fullfinansiering
av utbyggingsprosjekter på vei og vil avvise Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens
forslag om bruk av bompengefinansiering i proposisjonen.
Disse medlemmer viser
til at store deler av ekstrakostnaden for E134 Oslofjordforbindelsen
byggetrinn 2 fra ekstern kvalitetssikring ble gjennomført i 2020
frem til endelig beslutning om utbygging, skyves over på bilistene
gjennom bompengeordningen.
Disse medlemmer finner
ingen god begrunnelse for at prosjekter som er utbyggingsklare,
ikke skal igangsettes før i 2025. Disse medlemmer mener
det skal være byggestart for begge prosjekter i 2024 og forutsetter
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget dersom dette innebærer
behov for tilleggsbevilgninger.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget forutsetter statlig fullfinansiering
av prosjektene E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 og rv.13
Lovraeidet–Rødsliane.»
«Stortinget forutsetter byggestart
i 2024 for prosjektene E134 Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 og
rv.13 Lovraeidet–Rødsliane.»
«Stortinget forutsetter at regjeringen
kommer tilbake til Stortinget dersom byggestart i 2024 innebærer
behov for tilleggsbevilgninger.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter utbedringen av ulykkesutsatte
veistrekninger og mener arbeidet med slike strekninger må prioriteres
over dyre motorveiutbygginger. Slike prioriteringer vil kunne sikre
flere veier og trygge reiseveier for flere trafikanter. Dette medlem legger likevel merke til
at det i Oslofjordforbindelsen byggetrinn 2 er planlagt en firefeltsvei
mellom Måna og Vassum, mens årsdøgnstrafikken i referanseåret 2018
kun var på 12800 ÅDT. Dette medlem mener
dette spesielt virker som en overdimensjonering ettersom det foreslåtte bompengeopplegget
vil redusere trafikken til 7700 ÅDT i 2032. Normale firefeltsveier
kan i dag bygges ved ÅDT fra 1200, og smale firefeltsveier kan bygges
fra 8000 ÅDT. Dette medlem legger merke
til at det skal bygges firefeltsvei der ÅDT vil være mindre enn
innslagspunktet til smal firefeltsvei i 2032, etter innføring av bompenger. Dette medlem mener slike overdimensjoneringer
bør unngås i fremtidige utbedringsprosjekter.