1. Sammendrag

Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 17. juni 2005 nr. 64 om barnehager (barnehageloven).

Stortinget vedtok i juni 2022 flere endringer i barnehageloven som trådte i kraft 1. januar 2023, herunder kravet om at hver private barnehage som hovedregel skal være et selvstendig rettssubjekt som ikke skal drive eller eie annen virksomhet i samme rettssubjekt som barnehagedriften, se Innst. 403 L (2021–2022) og Prop. 82 L (2021–2022) Endringer i barnehageloven. Reglene skal sikre innsyn i hvordan de private barnehagene bruker offentlig tilskudd og foreldrebetaling, og bidra til at disse midlene blir brukt i tråd med regelverket.

I proposisjonen foreslår departementet at kravet om at hver privat barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt ikke skal gjelde for åpne barnehager.

Videre foreslår departementet å lovfeste en hjemmel for at departementet kan gi forskrift om unntak i særlige tilfeller fra kravet om at hver privat barnehage skal være et selvstendig rettssubjekt. Departementet understreker at dette er ment å være en meget snever unntakshjemmel. Et særlig tilfelle kan være der det, praktisk eller rettslig sett, er umulig eller svært vanskelig å organisere en barnehage som et selvstendig rettssubjekt. Økonomiske hensyn eller utfordringer som er felles for mange av de private barnehagene, vil ikke gi grunnlag for at det foreligger et særlig tilfelle.

Departementet viser til at det i høringsnotatet ble foreslått å gi forskrift om unntak for barnehager som eies av et sokn i Den norske kirke, og departementet varsler at det vil bli fastsatt forskrift om unntak fra kravet om selvstendig rettssubjekt for disse barnehagene når forskriftshjemmelen som foreslås, kommer på plass.

Departementet foreslår også en ny bestemmelse som regulerer nærmere hvilke krav som gjelder for private barnehager som driver uten kommunalt tilskudd. Det foreslås at nasjonalt fastsatte krav til innhold og kvalitet fortsatt skal gjelde for disse barnehagene. Reglene om maksimal foreldrebetaling skal også gjelde. De reglene som ikke skal gjelde for barnehager som driver uten kommunalt tilskudd, er blant annet regler om bruk av tilskudd og foreldrebetaling, om barnehagens organisering og om økonomisk tilsyn.