Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen
og lederen Helge André Njåstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til at Prop. 55 L (2023–2024) Endringer i finansavtaleloven
mv. (forbrukeres rett til kontant betaling mv.) behandles i denne
innstillingen.
Komiteen viser til
at det i proposisjonen legges frem forslag til endringer i finansavtalelovens
regler om forbrukers rett til å betale med kontanter. Komiteen registrerer at forslaget går
ut på at en forbruker skal tilbys å betale med kontanter i salgslokale
der en næringsdrivende på fast basis selger varer eller tjenester
til forbrukere, hvis det kan betales for varen eller tjenesten med
andre betalingsløsninger i eller i umiddelbar tilknytning til salgslokalet.
Komiteen viser til
at forslaget har til hensikt å styrke retten til kontant betaling
og klargjøre reglene slik at de skal være enklere å forstå og praktisere.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at kontanter
har en sentral plass i samfunnet. Selv om en økende andel transaksjoner skjer
med digitale betalingsløsninger, er det mange som fremdeles bruker
kontanter, og kontanter har en viktig beredskapsfunksjon i samfunnet. Flertallet viser til at Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i sine råd om egenberedskap
nettopp anbefaler alle å ha litt kontanter.
Flertallet mener
det er positivt at reglene om kontant betaling klargjøres, og at
reglene blir enklere å forstå og praktisere. Flertallet understreker
viktigheten av at mennesker som bruker kontanter, ikke skal falle
utenfor samfunnet.
Flertallet viser
til at kontantgrensen på 20 000 kroner er fornuftig, da den gjør
at bedrifter kan avvise store kontantbeløp, som igjen kan bidra
til å hindre hvitvasking.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at det er en forutsetning for velferden
til mennesker at de har tilgang til varer og tjenester i forbrukermarkedene.
En person som ikke har tilgang til å skaffe seg varer og tjenester
i forbrukermarkedene, kan i verste fall ikke få dekket de grunnleggende
behovene sine. Dette flertallet viser
til at retten forbrukere har til tilgang til viktige varer og tjenester,
er høyt prioritert i FN, som den første av elleve forbrukerrettigheter
som er vedtatt i resolusjon 70/186 av 22. desember 2015. Dette flertallet viser til at retten
uttrykkelig gjelder for varer og tjenester produsert i både offentlig
og kommersiell regi.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser
til høringssvaret fra Norges Blindeforbund, som problematiserer
at departementet ikke konkluderer om legekontor skal inkluderes
i plikten til å ta imot kontanter. Det er i dag en rekke legekontor
som bruker betalingsautomater som oppleves utilgjengelige. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at særlig betalingsløsninger brukt av helsevesenet må være universelt
utformet, og at man bør ha en rett til å betale kontant ved bruk
av helsetjenester.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
komme tilbake med et forslag om at tilbydere av helsetjenester plikter
å akseptere kontanter som betalingsmiddel.»
Disse medlemmer mener
det er positivt at det finnes unntak for pliktig tilbud om kontantbetaling, blant
annet ved salg i ubetjente salgslokaler, salg i lokaler som bare
en begrenset krets av personer har adgang til, salg ved automater
og salg av billetter til persontransport. Disse
medlemmer viser til at det fremgår av proposisjonen at Norges
Bank anslår, i rapporten ”Finansiell infrastruktur 2022” punkt 6,
at hver kontantbetaling hadde en samfunnsøkonomisk enhetskostnad
på 19,2 kroner i 2020. Dette inkluderer kostnaden ved selve kontantbetalingene
og kostnader knyttet til kontanttjenester og bruk av kontantinfrastrukturen.
Til sammenligning hadde betalinger med kort en samfunnsøkonomisk
enhetskostnad på 4,8 kroner per kontantbetaling.
Disse medlemmer vil
understreke at det må foretas en avveining mellom de kostnadene
det har for enkelte aktører å tilby kontantbetaling, hvor praktisk gjennomførbart
det er, og retten mennesker har til å selv velge kontanter som betalingsmiddel.
Disse medlemmer viser
til at Cutters AS og Norske frisør- og velværebedrifter (NFVB) ønsker
et videre unntak fra retten til å kreve kontantbetaling dersom man
kommuniserer tydelig at deres tilbud beror på en bestemt betalingsløsning,
i samsvar med reguleringen i Sverige og Danmark.
Disse
medlemmer viser til at regjeringen har satt ned et utvalg
som skal se på trygge og enkle betalinger for alle (Betalingsutvalget). Disse medlemmer mener det er naturlig
å se nærmere på reguleringer når utvalget har lagt frem sine vurderinger.
Disse medlemmer viser
videre til at retten til å betale med kontanter ivaretar de menneskene
som ikke kan eller som har vanskeligheter med å bruke digitale betalingsløsninger,
eksempelvis barn, eldre, personer med funksjonsnedsettelser og asylsøkere.
Det digitale utenforskapet kan komme av manglende digitale ferdigheter
hos den enkelte, men også av tekniske, institusjonelle og juridiske
forhold eller kombinasjoner av disse. Disse
medlemmer er opptatte av at det må finnes reelle betalingsalternativer
for mennesker som av ulike årsaker opplever et digitalt utenforskap.
Disse medlemmer viser
til at retten til å betale med kontanter også ivaretar retten til
vern av privatlivet. Disse medlemmer viser
til at kontanter har den fordelen at betalingstransaksjonen kan
gjennomføres anonymt og uten at man etterlater seg informasjon om hvilke
varer eller transaksjoner det gjelder, eller hvor man befant seg
på tidspunktet da transaksjonen ble gjennomført. Disse
medlemmer viser videre til at Datatilsynet i sin høringsuttalelse
peker på at en sammenstilling av elektroniske spor om betalingstransaksjoner
kan avsløre mye om en persons liv.
Disse medlemmer viser
i den forbindelse til Forbrukerrådets rapport «Utenforskap i forbrukarmarknadene»
fra 2022, hvor det fremgår at en stor andel av de som ikke bruker
de digitale hjelpemidlene, begrunner det med at de ikke ønsker å
bli sporet. En undersøkelse utført av Forbrukerrådet viser at så
mange som 22 pst. av de som ikke bruker BankID, 19 pst. av de som
ikke bruker smarttelefoner og apper, og 17 pst. av de som ikke bruker
Vipps, nettopp oppgir dette som begrunnelse.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener forslaget fra regjeringen bør ses i sammenheng
med den pågående utredningen om samfunnets betalingsløsninger. Den
skjer gjennom et utvalg nedsatt av regjeringen selv.
Utvalget skal beskrive og vurdere tilbudet av
og muligheten for bruk av kontanter og kontantenes bidrag til trygge
og enkle betalinger for alle ved å:
-
a) beskrive egenskaper og funksjoner ved kontanter som
andre betalingsmidler og -instrumenter ikke har, og vurdere deres
betydning for et effektivt og sikkert betalingssystem, herunder
betydningen av kontanter for finansiell inkludering, personvern
og beredskap,
-
b) beskrive og vurdere dagens kontanttjenestetilbud og -infrastruktur og
aktørene i dette, samt kostnader ved kontanter og fordelingen av
disse, og
-
c) foreslå tiltak
for å ivareta viktige funksjoner i betalingssystemet, og herunder
vurdere:
-
- finansiell inkludering
og om forbrukernes rett til å gjøre opp med kontanter bør sikres
bedre og hvordan det ev. kan gjøres, og avveie dette mot virksomheters
ønsker om og behov for å benytte kontantfrie betalingsløsninger,
-
- tiltak som kan sikre kontantenes rolle
som beredskapsløsning, for eksempel ved at uttak og betaling med
kontanter i større grad kan gjennomføres uten avhengighet av sårbare elektroniske
systemer, og ansvar ved ulike grader av svikt i betalingsinfrastrukturen,
-
- hvordan kontantenes rolle i å beskytte
personvernet kan videreføres,
-
- kostnadseffektivitet, og
-
- forebygging av hvitvasking, terrorfinansiering, ran,
arbeidslivskriminalitet og annen kriminalitet.
Utvalget skal også beskrive og vurdere
hvordan trygge og enkle betalinger for alle på lengre sikt kan ivaretas
og utvikles gjennom kontanter og andre løsninger ved å:
-
a) beskrive og vurdere
hvordan kontanter og andre og eventuelt nye betalingsmidler og -instrumenter
kan bidra til at betalingssystemet i fremtiden har ønsket funksjonalitet,
-
b) vurdere behovet for, og i tilfelle
foreslå, tiltak for å redusere sannsynligheten eller styrke beredskapen for forstyrrelser i betalingssystemet, og
-
c) vurdere behovet for regelverksendringer
for å legge til rette for eventuell innføring av nye
betalingsmidler og -instrumenter, herunder digitale sentralbankpenger.
Utvalget skal i alle sine vurderinger
så langt det er mulig se hen til erfaringer og løsninger fra andre
land, og relevante initiativ og utredninger i Norge. Utredningen
skal utarbeides i samsvar med utredningsinstruksen, herunder slik
at anbefalinger om tiltak skal understøttes av analyser i samsvar
med gjeldende rundskriv for samfunnsøkonomiske analyser.
Utvalget skal avgi sin utredning til Finansdepartementet
innen 15. november 2024.
Disse medlemmer viser
til at Betalingsutvalgets mandat nettopp er å beskrive og vurdere
tilbudet av og muligheten for bruk av kontanter samt kontantenes
bidrag til trygge og enkle betalinger for alle. Stortinget bør derfor
avvente å vurdere forslag om krav om kontantbetaling til etter utvalget
presenterer sine anbefalinger i november 2024. Med bakgrunn i dette
vil disse medlemmer ikke tilrå de foreslåtte
lovendringene, og disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Prop. 55 L (2023–2024)
om endringer i finansavtaleloven sendes tilbake til regjeringen
i påvente av betalingsutvalgets rapport.»
Uavhengig av dette mener disse medlemmer at unntakene for kontantplikt
bør utvides. Proposisjonen åpner for unntak for pliktig tilbud om
kontantbetaling, blant annet ved salg i ubetjente salgslokaler,
salg i lokaler som bare en begrenset krets av personer har adgang til,
salg ved automater og salg av billetter til persontransport. Disse medlemmer mener unntaket bør utvides
til også å gjelde salg der kjøper og selger på forhånd har avtalt
at selger kun godtar annen betaling enn kontantbetaling, slik som
i Sverige.
Disse medlemmer viser
til at lovgivningen i Sverige sier at man ikke behøver å ta imot
kontanter som betaling når dette er opplyst om på en tydelig måte. Det
trenger ikke foreligge noen signert avtale, det er tilstrekkelig
at selger har synlig informasjon i salgslokalet om at man kun aksepterer
kort- eller mobilbetaling, slik at kjøpere kan velge å heller handle
et annet sted om de ønsker det. Det svenske regelverket er i tråd
med det nye EU-regelverket.
Disse medlemmer merker
seg at EU-kommisjonen i juni 2023 la frem et forslag til en forordning
om sedler og mynter som lovlige betalingsmidler i de medlemslandene
som har euro som sin valuta. I forslaget slås det i artikkel 4 fast
at sedler og mynter i euro er lovlige betalingsmidler, og at betalingsmottakeren
ikke kan nekte å ta imot slike sedler og mynter som oppgjør for
en betalingsforpliktelse. Dog er det gjort nettopp et unntak hvis
betaleren i forkant av betalingen har samtykket til en annen betalingsmåte.
I den grad næringsdrivende aktører skal pålegges å tilby betaling
med kontanter, bør dette dreie seg om livsnødvendige varer og tjenester.
I en utredning om den svenske statens rolle i betalingssystemet
(SOU 2023:16 Staten och betalningarna) foreslår et offentlig nedsatt
ekspertutvalg at forbrukere må kunne betale kontant for livsnødvendige varer
som legemidler, mat/drikke og drivstoff. Pliktig tilbud om kontantbetaling
gjelder allerede i helsevesenet.
Hvis en modell som den de har i Sverige og EU,
ikke er oppnåelig, bør – etter disse medlemmers mening
– uansett departementet gis delegert myndighet til å vurdere spørsmålet
avhengig av bransje. Det ble fremsatt forslag i komiteens høring
om å endre lovforslagets § 2-1 tredje ledd siste punktum, der departementet
gis adgang til å utvide unntaket for plikten til å tilby betaling
med kontanter, slik det fremkommer her:
«Første og annet punktum gjelder ikke
salg av varer fra automater, salg i ubetjente salgslokaler og salg
i lokaler som bare en begrenset krets av personer har adgang til.
Første og annet punktum gjelder heller ikke når beløpet som skal
betales, er høyere enn 20 000 kroner. Videre kan departementet gi
unntak for første og annet punktum i forskrift, men ikke for de
bransjene som selger livsnødvendige varer og tjenester, som helsetjenester,
legemidler, mat/drikke og drivstoff.»