Justis- og beredskapsdepartementet legger i
denne proposisjonen frem forslag til endringer i finansavtalelovens
regler om forbrukeres rett til å betale med kontanter. I tillegg
til et ønske om å styrke retten til kontant betaling har forslaget
til hensikt å gjøre reglene klarere, og dermed også enklere å forstå
og praktisere. Etter gjeldende § 2-1 tredje ledd i finansavtaleloven
har en forbruker alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler
(kontanter) hos betalingsmottakeren. Bestemmelsen gir forbrukere
en tilsynelatende omfattende rett til kontant betaling, men den
reiser en rekke tolkningsspørsmål som gjør det vanskelig å vite
hvor langt denne retten egentlig rekker.
Bestemmelsen bør derfor endres slik at den får
en tydeligere og mer treffsikker utforming. En regel som på en klarere
og mer forståelig måte angir hvor langt retten til å betale med
kontanter går, vil etter departementets syn også innebære en styrking
av denne retten fordi regelen vil være enklere å forholde seg til
for kunder som ønsker å påberope seg den, for næringsdrivende som skal
følge den, og for myndighetene som skal håndheve den.
Departementets forslag tar utgangspunkt i at
kundenes forventning om å kunne betale med kontanter normalt er
sterkest når en vare eller tjeneste selges i et fysisk salgslokale
som forbrukeren oppsøker. Salg i fysiske salgslokaler er en form
for vare- og tjenestehandel som benyttes av alle forbrukere og bør
være tilgjengelig for alle. Forslaget går etter dette ut på at retten
til kontant betaling gjelder i «salgslokale der en næringsdrivende
på fast basis selger varer eller tjenester til forbrukere». I slike
lokaler skal forbrukeren tilbys å betale med kontanter dersom det
kan betales for varene eller tjenestene med andre betalingsløsninger
i eller i umiddelbar tilknytning til salgslokalet.
Tradisjonell varehandel i butikk vil etter dette
omfattes av forslaget. Det samme gjelder tjenester som selges i
lokaler som forbrukeren oppsøker, for eksempel kinoer, restauranter,
hoteller, treningssentre og lokaler for velværetjenester, forutsatt
at det i lokalet på en eller annen måte også kan betales for tjenesten.
Salg på for eksempel messer og julemarkeder og i forbindelse med festivaler
vil normalt ikke omfattes på grunn av vilkåret om at salgsvirksomheten
må skje på fast basis. Salgsavtaler som inngås og betales over nettet,
vil av naturlige grunner heller ikke omfattes.
Det foreslås et unntak for salg av varer fra
automater, salg i ubetjente salgslokaler og salg i lokaler som bare
en begrenset krets av personer har adgang til. Videre foreslås det
en beløpsmessig begrensning slik at retten til kontant betaling
ikke gjelder når beløpet som skal betales, er høyere enn 20 000
kroner.
Spørsmålet om selgeren har en plikt til å veksle,
har nær sammenheng med retten til og mulighetene for å betale med
kontanter og bør få en avklaring i loven. Etter departementets syn
vil det kunne føre for langt å pålegge næringsdrivende en generell
og absolutt vekslingsplikt. Departementet foreslår i denne omgang
en mer forsiktig regulering ved at selgeren skal ha plikt til å veksle
dersom vedkommende har tilgjengelig veksel. Det foreslås videre
at denne plikten ikke skal gjelde hvis det er et klart misforhold
mellom seddelen som kjøperen tilbyr som betaling, og den prisen
som skal betales. Det kan imidlertid være aktuelt å vurdere strengere
regler om vekslingsplikt hvis det skulle vise seg å være behov for
det.
For persontransporttjenester gjør det seg gjeldende en
del særlige hensyn som kan tilsi en særlig regulering. Det reiser
seg her blant annet et mer generelt spørsmål om hvor og hvordan
billetter skal kunne kjøpes, og spørsmål om hva slags betalingsløsninger
som aksepteres. Disse spørsmålene ligger på siden av hva som er
naturlig å regulere i finansavtaleloven. Departementet foreslår
derfor at det i de lovene som regulerer de forskjellige transporttjenestene,
gis tilstrekkelige hjemler til å forskriftsregulere spørsmålet om
billettbetaling. Det foreslås på denne bakgrunn en presisering av
forskriftshjemlene i yrkestransportlova § 35 og jernbaneloven § 7
b annet ledd.
For å sikre en god etterlevelse av reglene om
kontant betaling bør de kunne håndheves på en effektiv og balansert
måte. Departementet foreslår på denne bakgrunn at det i finansavtaleloven
§ 7-2 inntas en bestemmelse som gir hjemmel til å ilegge overtredelsesgebyr ved
overtredelse av reglene om kontant betaling i § 2-1 tredje ledd.
Det foreslås et vilkår om at overtredelsen må anses som vesentlig
eller har skjedd gjentatte ganger. Videre foreslås det en hjemmel
til å fastsette nærmere regler om utmåling av overtredelsesgebyr
i forskrift.
I forbindelse med forslaget om en styrking av
forbrukeres rett til å betale med kontanter foreslås det også en
endring av virkeområdet for reglene om betalingsoppgjør og pengekrav
i finansavtaleloven kapittel 2. Finansavtaleloven kapittel 2 gjelder
i dag for betalingsoppgjør og pengekrav «på formuerettens område».
Departementet foreslår at reglene skal gjelde for betalingsoppgjør
og pengekrav i sin alminnelighet.