Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til spørsmål sendt fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
den 7. juni 2023 til finansminister Trygve Slagsvold Vedum og daværende
landbruks- og matminister Sandra Borch, og til at komiteen den 30. oktober
2023, på bakgrunn av svarene på disse brevene, valgte å åpne sak
om Statskog SFs kjøp av AS Meraker Brug. Komiteen mente at saken
reiste tre spørsmål, som komiteen ønsket svar på:
-
1. Hva var det juridiske
og økonomiske grunnlaget for å budsjettere kjøpet som en lånetransaksjon
hvis kjøpsprisen oversteg markedstesten?
-
2. Kjøpte Statskog SF Meraker Brug AS
for en høyere pris enn det som var forretningsmessig riktig verdi?
-
3. Har Stortinget fått tilstrekkelige
opplysninger i forbindelse med behandlingen av Prop. 6 S (2022–2023)
Endringer i statsbudsjettet 2022 under Landbruks- og matdepartementet
(kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF)?
Komiteen viser
videre til at det ble gjennomført en høring den 21. mars 2024 om
saken.
Komiteen viser
til at bevilgningsreglementet § 4 regulerer statsbudsjettets inndeling
og fastsetter at budsjettet skal inndeles i kapitler og poster.
Utgiftspostene skal inndeles etter art på avdeling for henholdsvis
statens egne driftsutgifter, nybygg, anlegg mv., overføringer til
andre og utlån, statsgjeld mv.
Komiteen viser videre
til at Finansdepartementets rundskriv R-101 fastsetter statens kontoplan
for statsbudsjettet og statsregnskapet. Rundskrivet fastsetter at
under avdeling 4 for overføringer til andre og utlån, statsgjeld
mv. benyttes postene 90–94 til å rapportere utlån gjennom statsbanker
samt lån til private, organisasjoner, statsforetak og regionale
helseforetak.
Komiteen peker på
at i Gul bok 2023, punkt 8.2, ble prinsipper og praksis for budsjettering
av lånetransaksjoner nærmere omtalt. Rammeverket for finanspolitikken
trekker et klart skille mellom ordinære utgifter (avdeling 1–3)
og lånetransaksjoner (avdeling 4). Ordinære utgifter på statsbudsjettet
finansieres med skatte- eller oljeinntekter og slår ut i handlingsrommet
i finanspolitikken. Ordinære utgifter veies opp mot hverandre i
budsjettprosessen. Lånetransaksjoner er formuesomplasseringer og
prinsipielt sett å betrakte som utlån fra statskassen. Lånetransaksjonene
finansieres ved at staten tar opp lån.
Komiteen viser til
at etter bevilgningsreglementet § 13 skal kapitalregnskapet gi en
oversikt over eiendeler og gjeld og vise sammenhengen med bevilgningsregnskapet.
Ifølge bestemmelser om økonomistyring i staten, punkt 3.5.3, skal
bevilgninger på 90-poster aktiveres som formuesøkning i kapitalregnskapet.
Tilhørende løpende inntekter og utgifter knyttet til formuen, som
renter, utbytte og avskrivinger, føres i utgangspunktet som ordinære
utgifter og inntekter og inngår i det oljekorrigerte underskuddet.
Komiteen merker
seg at følgende to vilkår normalt må være oppfylt for at noe skal
kunne budsjetteres som en lånetransaksjon og føres på 90-post:
Komiteen viser
videre til at dersom disse forutsetningene ikke er møtt, er hovedregelen
at hele beløpet skal føres som en ordinær utgift. Det er likevel etablert
praksis at enkelte investeringer kan budsjetteres med en andel som
ordinær utgift. Dette gjelder blant annet for investeringsporteføljer
der avkastningen forventes å være positiv, men likevel ikke svarer
til risikoen ved investeringen. Dersom det kan godtgjøres at en
andel av en investering kan budsjetteres som lånetransaksjon, er
det praksis for å benytte en sjablongmessig fordeling der 35 pst.
budsjetteres som ordinær utgift og 65 pst. budsjetteres som lånetransaksjon.
Komiteen merker
seg også at dersom det vurderes at et tiltak helt eller delvis kan
budsjetteres som lånetransaksjon, skal ansvarlig departement i budsjettprosessen
legge frem et grundig beslutningsgrunnlag som godtgjør at tiltaket
er i tråd med forutsetningene for slik budsjettering. Finansdepartementet
vil også gjøre en særskilt vurdering av riktig budsjettering opp
mot det finanspolitiske rammeverket, jf. Veileder til statlig budsjettarbeid
5.3.2, kommentarer til § 4.
Komiteen merker
seg at finansminister Trygve Slagsvold Vedum i høringen 21. mars
2024 utdypet dette på denne måten:
«Videre er det to vilkår som må være
oppfylt for at noe kan budsjetteres under streken. Det første er
at plasseringen kan gi en forventet avkastning som svarer til risikoen.
Det andre er at avkastningen er finansiell og kommer fra inntekter
i et marked. I dette ligger at staten må kunne forvente å få like
godt betalt for den risikoen man tar, som det en finansiell investor
ville ha krevd i samme situasjon. Det betyr at vi i praksis leter
etter den prisen som markedet er villig til å betale, og som vil
gi en forventet avkastning som svarer til risikoen i investeringen.»
I høringen sa finansminister Vedum også blant
annet:
«Poenget er – og det sa jeg også i innledningen
min – at én ting er en ren kontantstrømvurdering, det kan være en
motivering, men det er også en vurdering av hva som er markedsmessige
vilkår – hva slags markedsmessig pris har dette. Hvis Høyre kommer
i regjering en gang – noe jeg selvfølgelig ikke håper skjer – og
sier at dere vil selge det, skal det være en markedsmessig vurdering,
at dere da skal kunne få igjen de pengene. Så det er jo ikke bare
en ren kontantstrømvurdering av hva som er verdien av et objekt
du kjøper. Det er også av hva et marked er villig til å betale for
det objektet.»
Komiteen viser til
at skillet mellom budsjettering over og under streken er et viktig
prinsipp for finanspolitikken. Finansminister Vedum forklarte dette
i høringen på følgende måte:
«Det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet finansieres
med uttak fra SPU. Handlingsregelen sier at dette underskuddet over
tid skal være lik forventet realavkastning over fondet. Vanlige
utgifter, som f.eks. utgifter til skole- og helsetjenester, dekkes
av skatter eller uttak fra SPU og regnes som en del av handlingsregelen. Lånetransaksjoner
er formuesomplasseringer som dekkes ved at staten tar opp lån. Lånetransaksjoner
kan ses på som utlån fra statskassen, som skal forventes betalt tilbake
med en rimelig avkastning. De er derfor ikke omfattet av handlingsregelen.»
Komiteen viser videre
til at skillet mellom ordinære utgifter og lånetransaksjoner også
følger av § 7 andre ledd i lov om Statens pensjonsfond, som ble
vedtatt i 2019:
«Staten skal ikke lånefinansiere utgifter
på statsbudsjettet så lenge det er midler i Statens pensjonsfond utland.»
Komiteen viser til
at det normalt er to vilkår som må være oppfylt for at noe skal
kunne budsjetteres som lånetransaksjon og føres på 90-post: Det
ene er at tiltaket må gi en forventet avkastning som svarer til
risikoen ved plasseringen, og at avkastningen må være finansiell og
stamme fra inntekter i et marked. Komiteen viser videre
til finansministerens forklaring i høringen, der han uttalte følgende:
«I dette ligger at staten må kunne forvente
å få like godt betalt for den risikoen man tar, som det en finansiell
investor ville ha krevd i samme situasjon. Det betyr at vi i praksis
leter etter den prisen som markedet er villig til å betale, og som
vil gi en forventet avkastning som svarer til risikoen i investeringen.»
Komiteen viser til
at Statskog SF kjøpte Meraker Brug AS for 2,65 mrd. kroner.
Komiteen merker
seg videre at markedsverdien til Meraker Brug ifølge departementets
rådgiver Pareto var på 2,4 mrd. kroner, gitt deres anslag på kontantstrøm
og markedsmessig avkastningskrav. Komiteen merker
seg også at samme rådgiver mente at en privat investor kunne verdsette
Meraker Brug til opp mot 2,8 mrd. kroner, gitt mer aggressive vurderinger
enn statens.
Komiteen mener det
er viktig at budsjetteringen er korrekt, og viser til finansminister
Vedums svar under høringen:
«Jeg synes det er bra at Stortinget og
kontroll- og konstitusjonskomiteen er opptatt av rammeverket for budsjettering
under streken, og at det praktiseres på en ryddig måte. Dette er
et viktig rammeverk både for finanspolitikken og for handlingsregelen.»
Komiteen viser til
tidligere statsråd Sandra Borchs svar til komiteen i brev 13. juni
2023 om det juridiske og økonomiske grunnlaget for å budsjettere
kjøpet av Meraker Brug som en lånetransaksjon:
«Paretos verdivurdering var at aksjene
i AS Meraker Brug kunne være verdt opp mot 2,4 mrd. kroner, men
at andre budgivere kunne legge mer aggressive vurderinger til grunn
og verdsette aksjene til opp mot 2,8 mrd. kroner. Gitt at verdivurderinger
er anslag og beheftet med usikkerhet, samt at informasjonen fra
selger indikerte at det var flere andre interesserte kjøpere, ble
det vurdert at kjøpesummen på 2,65 mrd. kroner kunne vurderes som
markedsmessig, og kunne bevilges som lånetransaksjon i tråd med
omtale i Gul bok 2023 kap. 8.2.».
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne merker
seg at det årlige overskuddet siden 1998 er på rundt 4 mill. kroner,
noe som ved en kjøpesum på 2,65 mrd. kroner vil gi en avkastning
på 0,15 pst. Disse medlemmer viser til
at dette er lavere enn det man i lignende saker beskriver som forventet avkastning,
som svarer til risikoen ved plasseringen.
Disse medlemmer merker
seg at Statskogs og Paretos verdsettelser inkluderer betydelige
verdier fra utbygging av vindkraft i området, som eies av Meraker Brug
AS. Både NVE og daværende Olje- og energidepartementet har tidligere
avslått konsesjonssøknader om å bygge og drive vindkraft i akkurat
samme område, Kopperaa, med følgende begrunnelser, jf. NVEs vedtak
av 13. april 2015 om avslag på søknad om konsesjon og departementets
klagevedtak av 19. september 2017:
«NVE konstaterer at det sør-samiske språkområdet og
kulturen er sårbar, og slutter seg til Fylkesmannens vurdering av
at det er viktig å opprettholde reindriften som et bærende element
i kulturen.»
«Departementet slutter seg i det vesentligste
til NVEs vurderinger av de interessene som gjør seg gjeldende. Departementet
viser i den forbindelse til den betydelige lokale motstanden mot
prosjektet hos interesseorganisasjoner og rettighetshavere, samt
samlede skader og ulemper for reindriften, landskap og ulike friluftslivsinteresser.»
Disse medlemmer viser
til at årsaken til dette er at planområdet ligger innenfor Feren
reinbeitedistrikt. Disse medlemmer peker
videre på at Høyesterett i oktober 2021 slo fast at statens vedtak
om å tillate disse vindmølleparkene brøt med samenes urfolksrettigheter.
Disse medlemmer viser
til at en annen del av verdsettelsen i Paretos verdivurdering er
salg av eiendom. Tidligere statsråd Sandra Borch svarte komiteen følgende
i brev 13. juni 2023:
«Selskapets kommunikasjon henviser til
at det ikke er planlagt med noe arronderingssalg i forbindelse med kjøpet.
Utgangspunktet for Statskog SFs eiendomsutvikling vil være utleie
av areal og i mindre grad salg.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre registrerer at det ikke
kom frem av svaret om utleie gir like gode inntekter og dermed like
høy verdsettelse som et salg, og viser til Borchs svar:
«Statskog SF arbeider kontinuerlig med
eiendomsutvikling på sine eiendommer. Det vil også gjelde for AS
Meraker Brug. Selskapets kommunikasjon henviser til at det ikke
er planlagt med noe arronderingssalg i forbindelse med kjøpet. Utgangspunktet
for Statskog SFs eiendomsutvikling vil være utleie av areal og i
mindre grad salg. Valg av realisasjonsform vil være gjenstand for
løpende forretningsmessige vurderinger.»
Disse medlemmer mener
det ikke er synliggjort at utleie av disse eiendommene gir en høyere
inntekt enn salg.
Disse medlemmer mener
dette ikke trekker i retning av å øke inntektene fra eiendommen. Disse medlemmer konkluderer på denne
bakgrunn med at kontantstrømmen og inntektene ved Meraker Brug ikke
kan gi grunnlag for en postering som en lånetransaksjon.
Disse medlemmer merker
seg videre at det gjennom media er frembrakt opplysninger om at
et annet bud var ca. 1 mrd. kroner lavere enn det Statskog SF ga. Disse medlemmer viser til at dette budet
ikke var kjent for regjeringen på dette tidspunktet, og heller ikke
i etterkant. Disse medlemmer viser til
at dette i høy grad samsvarer med det den tidligere landbruksmegleren
Ketil Koppang antyder overfor NRK. Han verdsatte eiendommen til
1,3 mrd. kroner for rundt fire år siden.
Disse medlemmer mener
på bakgrunn av dette at det derfor er lite sannsynlig at staten
kan selge eiendommen videre uten betydelig tap. Disse
medlemmer konkluderer dermed på denne bakgrunn med at heller
ikke det andre kriteriet som finansminister Trygve Slagsvold Vedum
listet opp i høringen, er oppfylt. Det er videre sannsynliggjort
av Dagens Næringsliv at de andre budgiverne lå mer enn 1 mrd. kroner
under budet Statskog SF endte med å legge inn.
Komiteen mener
det må kunne dokumenteres at det finnes et juridisk eller økonomisk
grunnlag for å budsjettere kjøpet som en lånetransaksjon.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at det er innsendt en omfattende dokumentasjon
fra regjeringen til komiteens behandling av saken som gir tilstrekkelig
dokumentasjon på grunnlaget for å budsjettere kjøpet som en lånetransaksjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener
dette ikke er dokumentert, og at det fremstår tydelig at staten
betalte en for høy pris for eiendommen.
Komiteens medlem
fra Venstre mener likevel at det er en betydelig formildende
omstendighet at Pareto mente en aggressiv markedsvurdering kunne forsvare
en slik sum.
I høringen uttalte finansminister Trygve Slagsvold Vedum:
«Samtidig vil jeg understreke at det
er usikkerhet om verdivurderingene av slike eiendommer. Vi kan ikke enkelt
observere hva Meraker Brug AS er verdt i et marked, slik vi kan
for børsnoterte selskaper. Når et sånt selskap skal verdsettes,
vil valg av metode og forutsetninger ha betydning for resultatet.
Dermed blir usikkerheten større. Når ikke markedet gir en fast fasit
på prisen, vil det kunne være ulike syn på hva eiendommen er verdt.
En annen del av verdsettelsen følger ikke av forventede inntekter
fra eiendommen, men er basert på observerte priser i markedet ved
salg av lignende eiendommer.»
Komiteen viser til
at finansministeren i høringen var tydelig på at embetsverket ga
et tydelig råd om at en lånetransaksjon var riktig postering for
kjøpet, da han uttalte:
«Ja, det var helt entydig. Det var ikke
noen diskusjon mellom politisk nivå eller embetsverk om det, for
det var en faglig vurdering, og det er veldig viktig at man har en
forutsigbarhet på det.»
Komiteen viser videre
til at også Sandra Borch svarte bekreftende på tilsvarende spørsmål.
Komiteen viser videre
til at finansminister Trygve Slagsvold Vedum i svarbrev av 3. mai
2024 til komiteen viser konkret hva embetsverkets råd var, noe som
underbygger hans utsagn i høringen:
«Egenkapital og lån til Statskog må budsjetteres
i tråd med det finanspolitiske rammeverket og etablert praksis for
god budsjettering. Vilkårene for budsjettering av lånetransaksjoner
er grundig omtalt i eksempelvis Gul bok 2023, kapittel 8.2. Der
fremkommer det at tiltaket må gi en forventet avkastning som svarer
til risikoen ved plasseringen, og videre at avkastningen må være
finansiell og stamme fra inntekter i et marked. For at en plassering
skal gi tilstrekkelig finansiell avkastning må staten kunne forvente
å få like godt betalt for risikotaking som det en finansiell investor
ville ha krevd i samme situasjon.
Basert på verdivurderingene fra statens rådgiver
vil en investering i Meraker Brug på 3,2 mrd. kroner ikke forventes
å gi en finansiell avkastning som svarer til risikoen. Vilkårene
for å budsjetteres som en lånetransaksjon er dermed ikke til stede,
og utgangspunktet vil da være at bevilgning til kjøp av selskapet
ikke kan budsjetteres under streken.
Det er få eksempler på lignende transaksjoner
med staten som kjøper, der store deler av verdsettelsen er basert
på usikre verdier som ikke lar seg avlede av kontantstrømanalyser.
FIN er ikke kjent med at staten i nyere tid har gått til Stortinget
og bedt om bevilgninger under streken til å gjennomføre kjøp som
er basert på at «markedsmessigheten» skal fastsettes i en budrunde, delvis
løsrevet fra det som kan forankres i analyser av hva selskapet er
verdt. Eksempelvis har strategisk og sikkerhetspolitiske begrunnede
oppkjøp av grunneiendom på Svalbard utelukkende vært finansiert
over streken (f.eks. Austre Adventfjord i 2016). Interesse fra andre aktører
har ikke blitt ansett som tilstrekkelig til å kunne finansiere slike
kjøp under streken. Private investorer (eller utenlandske aktører)
kan ha andre motiver enn de rent kommersielle, på samme måte som
staten kan vektlegge andre hensyn. For statens forretningsmessige investeringer
er det imidlertid lang tradisjon for å basere disse på grundige
finansielle vurderinger av hvorvidt forventet avkastning svarer
til risikoen. Eksempelvis var Statskogs kjøp av Orklas skoger basert
på grundige verdivurderinger fra statens finansielle rådgiver.
Av hensyn til det finanspolitiske rammeverket mener
FIN at verdivurderingen fra statens rådgiver bør utgjøre et tak
for hvor mye som kan budsjetteres under streken. Paretos verdivurdering
er at aksjene i selskapet kan være verdt opp mot 2,4 mrd. kroner.
Ut over dette mener rådgiveren at andre budgivere kan legge mer aggressive
vurderinger til grunn, og verdsette aksjene til opp mot 2,8 mrd.
kroner. Desto større verdier som tillegges eiendommen ut over en
rimelig verdivurdering, desto større andel av kjøpesummen må forventes
å være drevet av andre enn rent finansielle hensyn. Skulle prisen
på eiendommen bli høyere enn 2,8 mrd. kroner må det kunne legges
til grunn at det ikke er forretningsmessige som motiverer en eventuell
annen kjøper. Avviket mellom statens rådgivers verdivurdering på
2,8 mrd. kroner og endelig kjøpesum vil i så fall måtte budsjetteres
som en ordinær utgift (over streken). Bevilgningen over streken
kan da tenkes på som et tilskudd til Statskog.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener
posteringen som lånetransaksjon er svært uheldig gitt de opplysninger
som er kommet frem gjennom kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling
og i media, men viser samtidig til at embetsverket i Finansdepartementet
underlig nok ikke hadde sterkere motforestillinger, og at man skal
være forsiktig med å politisk overprøve faglige råd om hvilken post
en slik transaksjon skal føres på.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til at Finansdepartementet
har gjort en særskilt vurdering av riktig budsjettering opp mot
det finanspolitiske rammeverket i tråd med kravene i Veileder til
statlig budsjettarbeid pkt. 5.3.2. Dette flertallet viser
til at finansministeren uttalte følgende i høringen:
«Finansdepartementet har på vanlig måte
vurdert hva som har vært riktig – og vil være riktig – budsjettering.
Staten engasjerte en ekstern finansiell rådgiver for å gjøre en
verdivurdering av aksjene i Meraker Brug. Denne verdivurderingen
var også sentral i Finansdepartementets faglige vurdering. Rådgiveren
mente at en privat investor kunne verdsette Meraker Brug til opp mot
2,8 mrd. kroner. I tråd med vanlig praksis i sånne saker fulgte
Finansdepartementet rådgiverens arbeid og vurderte at rådgiverens
vurderinger av markedspris var rimelige. På faglig grunnlag konkluderte
Finansdepartementet med at det ville være i tråd med rammeverket
å budsjettere en kjøpesum opp til 2,8 mrd. kroner under streken.»
Flertallet viser
til at finansministeren videre uttalte:
«Jeg har i denne saken fulgt det faglige
rådet om budsjettering. Dersom det ikke hadde latt seg gjøre å kjøpe
Meraker Brug til under 2,8 mrd. kr, måtte jeg ha gjort en politisk
vurdering av om Statskog likevel skulle gis mulighet til å kjøpe
eiendommen. I så fall måtte Finansdepartementet ha gjort en ny vurdering
av hvordan kjøpet burde budsjetteres. Hele kjøpesummen ville da
ikke kunne blitt budsjettert under streken.»
Flertallet viser
til at finansministeren i brev til komiteen av 3. mai 2024 siterer
følgende fra embetsverkets faglige råd om hvordan kapital til Statskog
skulle budsjetteres:
«Av hensyn til det finanspolitiske rammeverket mener
FIN at verdivurderingen fra statens rådgiver bør utgjøre et tak
for hvor mye som kan budsjetteres under streken. Paretos verdivurdering
er at aksjene i selskapet kan være verdt opp mot 2,4 mrd. kroner.
Ut over dette mener rådgiveren at andre budgivere kan legge mer aggressive
vurderinger til grunn, og verdsette aksjene til opp mot 2,8 mrd.
kroner. Desto større verdier som tillegges eiendommen ut over en
rimelig verdivurdering, desto større andel av kjøpesummen må forventes
å være drevet av andre enn rent finansielle hensyn. Skulle prisen
på eiendommen bli høyere enn 2,8 mrd. kroner må det kunne legges
til grunn at det ikke er forretningsmessige som motiverer en eventuell
annen kjøper. Avviket mellom statens rådgivers verdivurdering på
2,8 mrd. kroner og endelig kjøpesum vil i så fall måtte budsjetteres
som en ordinær utgift (over streken). Bevilgningen over streken
kan da tenkes på som et tilskudd til Statskog.»
Flertallet legger
til grunn Finansdepartementets faglige vurdering av budsjetteringen
av Statskog SFs kjøp av AS Meraker Brug opp mot det finansielle
rammeverket.
Flertallet viser
til finansministeren i brev til komiteen av 3. mai 2024 blant annet
beskriver følgende om embetsverket i Finansdepartementets oppfølging av
ekstern finansiell rådgiver:
«I møtene med statens finansielle rådgiver
ble forutsetningene rådgiver hadde lagt til grunn for sin verdivurdering
diskutert, og mitt embetsverk stilte spørsmål til dette. Dette inkluderte
også spørsmål om avkastningskravene som ble lagt til grunn for verdsettelsen, var
rimelige og i tråd med hva en markedsinvestor ville kreve. Det er
imidlertid ikke praksis for at mitt embetsverk gjør en selvstendig
verdivurdering. Basert på både diskusjoner rundt forutsetninger
for verdsettelsen, samt øvrige relevante opplysninger i saken, vurderte mitt
embetsverk at rådgivers vurderinger av markedsmessig pris var rimelige.
[…]
I møtene med statens finansielle rådgiver ble
forutsetningene rådgiver hadde lagt til grunn for sin verdivurdering
diskutert, og mitt embetsverk stilte spørsmål til dette. Dette inkluderte
også spørsmål om opsjonsverdiene i verdsettelsen var realistiske,
herunder verdien av kraftutbygging. Det er imidlertid ikke praksis
for at mitt embetsverk gjør en selvstendig verdivurdering. Basert
på både diskusjoner rundt forutsetninger for verdsettelsen, samt
øvrige relevante opplysninger i saken, vurderte mitt embetsverk
at rådgivers vurderinger av markedsmessig pris var rimelige.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, legger til grunn Finansdepartementets faglige oppfølging
av ekstern finansiell rådgiver og kan ikke se at kontroll- og konstitusjonskomiteens
medlemmer besitter nødvending fagkompetanse til å overprøve denne
vurderingen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre understreker at det
er kontroll- og konstitusjonskomiteens hovedoppgave på Stortingets
vegne å kontrollere regjeringens og forvaltningens arbeid, jf. Stortingets
forretningsorden §§ 14 og 15. Komiteen ville forsømt sin oppgave
dersom den ikke hadde ettergått og vurdert regjeringens håndtering
av kjøpet av AS Meraker Brug, herunder de faglige vurderingene som
ligger til grunn for beslutningen.
Komiteen stilte
i brev av 6. juni 2023 daværende statsråd Sandra Borch følgende
spørsmål:
«Hvorfor ble ikke informasjonen om at
kjøpesummen oversteg Statskogs og Paretos anslag på totalverdi meddelt
Stortinget i forbindelse med behandlingen av Prop. 6 S (2022–2023)
Endringer i statsbudsjettet 2022 under Landbruks- og matdepartementet
(kapitalforhøyelse og statlig lån til Statskog SF)?
Borch skrev i svarbrevet av 13. juni 2023:
«I Prop. 6 S (2022–2023) ble det vist
til at departementets rådgiver mente at prisen var innenfor den
rammen andre budgivere ville kunne verdsatt aksjen til. Dette var
etter mitt syn tilstrekkelig informasjon for at Stortinget kunne
gjøre sin vurdering knyttet til om kjøpet var gjennomført på markedsmessige
vilkår.»
Borch skrev videre:
«Dokumentasjonen i saken er unntatt offentligheten
fordi den i detalj beskriver Statskog SFs forhandlingsstrategi og
forretningsmessige vurderinger, samt regjeringens vurderinger av
disse. Selv om kjøpet er gjennomført og prisen er kjent vil slik
informasjon kunne svekke statens forhandlingsposisjon i senere saker
og det vil derfor fortsatt være behov for å unnta deler av dokumentasjonen
fra offentligheten.»
I høringen uttalte hun:
«Vår rådgiver uttalte at prisen var innenfor
det andre aktører kunne verdsatt aksjene til. Dermed mener jeg at
vi kunne legge til grunn at kjøpet ble gjennomført på markedsmessige
vilkår, og at vilkårene for å kunne budsjettere kapitaltilførselen
som en omplassering av statens formue var oppfylt. Til syvende og
sist var dette en politisk vurdering av om staten ville bruke sitt eierskap
i Statskog til å sikre denne store eiendommen på norske hender,
både nå og i framtiden.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre setter spørsmålstegn
ved om det er godt nok at en rådgiver mener det er innenfor forretningsmessige
vilkår om man kan budsjettere dette som en lånetransaksjon. Disse medlemmer viser til at det er regjeringen
som på selvstendig grunnlag vurderer posteringer på budsjettet.
Dette bekreftes av at finansminister Trygve Slagsvold Vedum i høringen
uttalte at:
«Det er Finansdepartementet – sammen
med relevante fagdepartement – som på grunnlag av alle opplysninger
i saken vurderer hva som er riktig budsjettering.»
Disse medlemmer mener
at regjeringen og tidligere statsråd Sandra Borch hadde mulighet
innenfor taushetsplikten til å informere Stortinget om hvilke vurderinger
de la til grunn, og i større grad informere Stortinget om sine vurderinger
rundt kjøpesummen og posteringen av dette. Dette bekreftet Sandra
Borch i høringen da hun sa følgende:
«Som jeg har sagt, har jeg forsøkt –
etter de råd jeg har fått – å gi Stortinget tilstrekkelig informasjon
som man kunne gi av forretningssensitive opplysninger. Og så kan
du nevne 2,4 mrd. kr – og 2,8 mrd. kr har også kommet opp i rommet
her i dag som tall komiteen har tilgang til. Det er klart at man
kan tenke at slike tall burde vært delt, men jeg har forsøkt å gi
Stortinget den informasjonen jeg mener var tilstrekkelig og innenfor med
tanke på forretningssensitive opplysninger.»
Disse medlemmer mener
disse opplysningene burde ha kommet til Stortinget da denne saken
ble behandlet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet De Grønne, viser til at landbruks- og
matminister Geir Pollestad uttalte følgende under komiteens høring:
«[S]kogeigedomar og denne typen utmarkseigedomar
[er]veldig annleis enn veldig mange andre investeringar. Det har
nokre heilt andre tidshorisontar over seg. Det er få reknemodellar
som kan forsvara å bruka pengar på å planta tre som ein skal hogga
kanskje 80 år seinare. Så utnytting av det inntektspotensialet som
ligg i eigedomen, vil verta vurdert på same måten som Statskog si
verksemd elles, med eit betydeleg tidsperspektiv.»
Landbruks- og matministeren uttalte videre:
«Ein kan ikkje stilla spørsmål ved Statskog
og deira forvaltning av eigedomsmassen som om det var snakk om ‘day
trading’. Dette er snakk om generasjonsperspektiv, og det er snakk
om ein heilt annan type verksemd enn svært mykje anna av det ein
driv på med i norsk næringsliv i dag. Driv du med skog, må du ha
god tid.»
Flertallet støtter
disse vurderingene og understreker at verdiene av en skog- og utmarkseiendom
som AS Meraker Brug må vurderes i et langsiktig perspektiv og ikke
ut fra kortsiktige avkastningskrav.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at tre spørsmål
utgjør sakens kjerne:
-
1. Brøt regjeringen
forbudet mot å lånefinansiere utgifter på statsbudsjettet da den
foreslo å bevilge midler til kjøp av AS Meraker Brug som en lånetransaksjon
(«under streken»)?
-
2. Brøt daværende landbruks- og matminister
opplysningsplikten til Stortinget da hun tilbakeholdt opplysninger
som etter disse medlemmers syn reiser
tvil om hvorvidt kjøpet kunne budsjetteres på denne måten?
-
3. Er statens midler blitt forsvarlig
anvendt?
Brudd på forbudet mot å lånefinansiere
utgifter er alvorlig fordi det undergraver handlingsregelen og bryter
med lov om Statens pensjonsfond § 7. Dersom utgifter kamufleres
som lånetransaksjoner, innebærer det en skjult tapping av oljefondet,
fordi staten bygger opp gjeld som over tid må betales med midler
fra fondet og ordinære skatteinntekter.
Kriteriene for hva som kan budsjetteres som
lånetransaksjoner («under streken»), er nærmere beskrevet i kapittel
8.2 i Gul bok 2023. Slike midler er utlån fra statskassen, som staten
skal få tilbake med samme avkastning som private investorer ville
krevd for å investere med samme risiko. Slike midler finansieres
ved at staten selv tar opp lån. Midlene teller ikke med i de ordinære utgiftene
på statsbudsjettet fordi de antas å ha liten effekt på norsk økonomi
og betaler seg selv finansielt.
Disse medlemmer kan
ikke se at kravene til å budsjettere kjøpet som en lånetransaksjon
er oppfylt. Staten må da forvente å få like god finansiell avkastning på
kjøpet som en privat investor ville krevd. En rekke forhold tyder
på at staten har betalt langt mer enn private investorer ville verdsatt
selskapet til, og at staten dermed vil tape penger eller få en lavere
avkastning enn kravene til lånetransaksjoner krever:
-
Staten ser ut å ha
betalt om lag én milliard kroner mer enn de private budgiverne var
villig til å by.
-
Avkastningskravet staten har lagt til grunn,
fremstår svært lavt og ble nedjustert i løpet av kjøpsprosessen.
-
Det er lagt inn store verdier i verdsettelsen
som det virker urealistisk at staten kan realisere. Dette inkluderer
kraftutbygging i samiske reinbeiteområder, storstilt hyttesalg ut
over gjeldende kommuneplan og et stort, uspesifisert påslag på verdien.
-
Kjøpesummen på 2,65 mrd. kroner er høyere
enn det Statskog og statens finansielle rådgiver Pareto mente selskapet
var verdt. Kjøpesummen forsvares med at andre kjøpere kunne tenkes
å legge mer aggressive vurderinger til grunn enn staten. Dette fremstår
lite troverdig i lys av de urealistiske verdiene som er lagt inn
i statens verdsettelse.
-
AS Meraker Brug har i perioden 1998–2022
gitt et årlig overskudd på i snitt 4,1 mill. kroner. Dette reflekterer
trolig hva det er mulig å tjene på å drive skogbruk på eiendommen
over tid. Dette er ikke i nærheten av å kunne forsvare kjøpesummen
om man skal føre den som en lånetransaksjon.
Disse medlemmer kan
ikke se at den daværende landbruks- og matministeren ga Stortinget
de opplysningene som var nødvendige for Stortingets behandling av
saken. Som en overordnet norm skal Stortinget få tilstrekkelig informasjon
til å kunne foreta en forsvarlig vurdering av innholdet i og virkningene
av de forslagene som regjeringen fremlegger for Stortinget.
Statsråden ville ikke oversende verdivurderingen
eller opplyse om avkastningskravet da saken var til behandling i
Stortinget, til tross for gjentatte forespørsler fra medlemmer av
næringskomiteen. Den tilbakeholdte informasjonen kaster etter disse medlemmers syn lys over lovligheten
av å lånefinansiere kjøpet og ville vært vesentlig for Stortingets
behandling av saken. Uten tilgang på verdivurderingen eller avkastningskravene
var det ikke mulig for næringskomiteen å gjøre en selvstendig vurdering
av lovligheten av å lånefinansiere kjøpet.
Stortinget har rutiner for å håndtere sensitiv
og gradert informasjon. At statsråden mente opplysningene var forretningssensitive,
gir ikke grunnlag for å holde tilbake informasjon som er nødvendig
for Stortingets behandling.
Disse medlemmer mener
kjøpet reiser spørsmål om hvorvidt statens midler er blitt forsvarlig
anvendt. I tillegg til forholdene som er påpekt tidligere, ble kjøpet
også gjort etter en lukket budrunde, der staten ikke hadde innsyn
i de andre budene. Auksjonsformen fremstår som skreddersydd for
at staten skulle by mye mer enn det nest høyeste budet.
Disse medlemmer viser
til at landbruks- og matministeren, som var ansvarlig for saken,
i ettertid har trådt ut av regjeringen, men viser til Stortingets
behandling av regjeringsapparatets håndtering av habilitetsregelverk
i Innst. 215 S (2023–2024), der man klargjør at Stortinget kan og
bør rette kritikk mot en avgått statsråd hvis Stortinget finner
grunnlag for kritikk og statsrådens avgang ikke var begrunnet i
forholdet kritikken angår. Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget finner det kritikkverdig
at tidligere statsråd Sandra Borch ikke informerte Stortinget på
tilstrekkelig vis da saken om kjøpet av Meraker Brug ble behandlet
i Stortinget, og mener Stortinget på den bakgrunn kan ha fattet
et vedtak i strid med bevilgningsreglementet og lov om Statens pensjonsfond.»