Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til at forslaget går ut på å grunnlovfeste retten til bolig
gjennom å innføre en ny § 107.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne begrunner forslaget med et ønske om å sikre
alle i samfunnet en bolig, da dette er et nødvendig gode ingen kan
klare seg uten.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Framstegspartiet, Senterpartiet
og Venstre, syner til at forslaget om grunnlovfesting av retten
til ein bustad har vore handsama av ei rekkje storting dei par siste
tiåra, men aldri fått fleirtal.
Fleirtalet vil peike
på at det i dag ikkje finst nokon rett til ein varig bustad, men
ei plikt for kommunane til å gje individuelt tilpassa bistand til
vanskelegstilte på boligmarknaden i lov om kommunenes ansvar på det
boligsosiale feltet, som tok til å gjelde den 1. juni 2023. I tillegg
har sosialtenestelova i § 15 ein regel knytt til bustader til vanskelegstilte.
Her heiter det:
«Kommunen skal bistå vanskeligstilte
på boligmarkedet etter reglene i lov 20. desember 2022 nr. 121 om kommunenes
ansvar på det boligsosiale feltet. Kommunen i arbeids- og velferdsforvaltningen
skal medvirke i kommunens boligsosiale arbeid.»
Fleirtalet meiner
dette syner at me i dag har køyrereglar for korleis dei som ikkje
klarer å skaffe bustader sjølve, skal få hjelp.
Fleirtalet meiner
kommunane, som har eit ansvar for å sikre ein forsvarleg bustad
for personar som ikkje maktar å skaffe seg det sjølve, gjer ein
god jobb. Vidare har Arbeids- og inkluderingsdepartementet sett vilkår
om kva slags krav ein bør stille til dei som får ein midlertidig
bustad.
Fleirtalet vil streke
under at det er eit politisk ansvar å leggje til rette for ei sosial
bustadbygging. Med dei aukande bustadprisane me har sett her til
lands dei siste åra, ligg det eit særskilt ansvar for å ta omsyn
til at det i dag er for mange som har ein høg kostnad med å kome seg
inn på bustadmarknaden. Det er òg eit politisk ansvar å leggje til
rette for at borgarane har gode levekår, mellom anna ein bustad.
Fleirtalet vil syne
til at den nasjonale strategien for den sosiale bustadpolitikken
(2021–2024) har bidrege til å koordinere det boligsosiale politikkområdet. Fleirtalet legg òg til grunn at denne
strategien vil bli revidert når perioden for planen går ut i 2024.
Fleirtalet er samd
med forslagsstillarane i at det å ha ein tilfredsstillande bustad
er ein sentral føresetnad for at den einskilde skal kunne leve og
bu sjølvstendig, skaffe seg eller halde på arbeidet og elles få
delta i samfunnet på like vilkår som alle andre. Særleg gjeld dette familiar.
Samstundes meiner fleirtalet at det
lovverket me har i dag, er tilfredsstillande når det gjeld å hjelpe dei
som har det vanskeleg.
På denne bakgrunnen foreslår fleirtalet at
forslaget om ein ny § 107 i Grunnlova ikkje vert vedteke.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at å ha et sted å bo er en forutsetning for å kunne benytte
seg av og bruke sine demokratiske rettigheter, stå i arbeid, stifte
familie, ha et privatliv og gjøre seg nytte av skole samt for å
kunne ta vare på egen helse. Uten bolig står liv og helse i fare,
og det er uverdig når mennesker i et av verdens rikeste og kaldeste
land ikke har et annet sted å bo enn på gata eller på hospits.
Disse medlemmer mener
at tilgang til en bolig er helt avgjørende for likeverdighet og
trygghet for alle i samfunnet, og viser til at retten til en tilfredsstillende
bolig er slått fast i FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og
kulturelle rettigheter, som Norge ratifiserte i 1972. Artikkel 11
sier:
«Konvensjonspartene anerkjenner retten
for enhver til en tilfredsstillende levestandard for seg selv og
sin familie, herunder tilfredsstillende mat, klær og bolig.»
Disse medlemmer viser
til at Grunnloven på flere områder slår fast positive sosiale rettigheter
for borgerne der disse anses som grunnleggende. For eksempel slår
Grunnloven § 109 fast retten til utdanning og § 110 retten til arbeid.
På tilsvarende måte er også bolig en helt grunnleggende forutsetning
for den enkeltes mulighet til å leve et godt og fritt liv.
Disse medlemmer viser
til menneskerettighetserklæringen av 1948 samt FN-konvensjonen om
økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter. Sistnevnte ble ratifisert
av Norge i 1972. Retten til tilfredsstillende mat, klær og bolig
står i en særstilling i FN-konvensjonen gjennom å være eksplisitt
nevnt i artikkel 11. Mens retten til mat og klær kan sies å være
dekket av Grunnloven § 110, er ikke retten til bolig det på samme
måte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil understreke, slik
forslagsstillerne gjør, at for å sikre at mennesker med dårlig råd eller
liten egenkapital har en akseptabel bolig, må staten og myndighetene
forplikte seg til å føre en sosial boligpolitikk som sikrer bolig
til alle.
Disse medlemmer anbefaler
at forslaget i Dokument 12:15 (2019–2020) alternativ 2 bifalles:
«Ny § 107 skal lyde:
Statens myndigheter skal sørge for at alle får
oppfylt retten til en bolig. Nærmere bestemmelser om gjennomføringen
av denne grunnsetning fastsettes i lov.
–
Dei statlege styresmaktene skal sørgje for at
alle får oppfylt retten til ein bustad. Nærare føresegner om gjennomføringa
av denne grunnsetninga blir fastsette i lov.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at menneskerettighetsbrudd
som begås gjennom vold i hjemmet, som oftest rammer kvinner, og
overgrep mot kvinners rettigheter forekommer tradisjonelt i den
private sfære og begås av privatpersoner. Dette
medlem viser til Den interamerikanske menneskerettighetskommisjonen
og Fernandes-saken fra 2001. Staten kan holdes ansvarlig for brudd
på menneskerettighetene som ikke er begått av representanter for
staten selv, og det inkluderer å ikke gripe tilstrekkelig inn i
tortur og overgrep begått i hjemmet.
Dette medlem bemerker
at ifølge FNs spesialrapportør for retten til adekvat bolig innebærer
disse rettighetene mer enn bare det enkle kravet om rett til tak
over hodet; det innebærer at man skal bo «i sikkerhet, fred og verdighet».
Dette medlem anbefaler
at alternativ 1 bifalles:
«Ny § 107 skal lyde:
Enhver borger har rett til en bolig. Nærmere
bestemmelser om gjennomføringen av denne grunnsetning fastsettes
i lov.
–
Kvar borgar har rett til ein bustad. Nærare
føresegner om gjennomføringa av denne grunnsetninga blir fastsette
i lov.»