Grunnlovsforslag 15 (2019–2020) er fremsatt
av Freddy André Øvstegård, Karin Andersen, Nicholas Wilkinson og
Audun Lysbakken og gjelder ny § 107 om rett til bolig.
Forslagsstillerne viser til at i den norske
rettsstaten har staten ulike plikter som skal legge til rette for
at den enkelte borger skal inneha og ha tilgang til de mest fundamentale
rettigheter, og som er avgjørende for å fungere som en likeverdig
borger. Rettighetene som er fastlagt i Grunnloven, dreier seg både
om demokratiske rettigheter slik som stemmerett, ytrings- og næringsfrihet
og rettssikkerhet og materielle rettigheter som rett til arbeid
og til et rent miljø som sikrer sunnhet og naturens produksjonsevne.
I tillegg finnes bestemmelser om innskrenkninger i myndigheters
rett til inngripen i enkeltmenneskers liv. Grunnloven pålegger staten
å respektere menneskerettighetene.
Dette viser at mennesket og de menneskelige
behovene står i sentrum for samfunnsbygging og de institusjoner
Grunnloven fastsetter. Dette er et verdivalg for samfunnet, og dette
nedfelles i Grunnloven gjennom de ulike bestemmelsene.
Forslagsstillerne viser til at de ulike plikt-
og rettighetsbestemmelsene som er fastsatt i Grunnloven, må anses
som det samfunnet og myndighetene mener har avgjørende betydning
for å kunne ivareta både samfunnets og enkeltmenneskets interesser,
og derfor er grunnleggende og nødvendige faktorer som må være på plass
for å realisere målsettingene.
Bolig er et nødvendig gode ingen i Norge kan
klare seg uten. Uten et sted å bo er en ikke sikret å kunne bruke
sine demokratiske rettigheter, kunne gjøre seg nytte av skole og
helsestell eller ha noen form for privatliv. Bolig må ses på som
en forutsetning både for å få og fungere i en jobb, ha mulighet
til å stifte familie og kunne ta vare på helsa. I tillegg er klimaet
så strengt i Norge at behovet for en bolig er udiskutabelt. Det
er rett og slett livsfarlig ikke å ha et sted å bo.
Forslagsstillerne viser til at trygghet og likeverdighet
for alle borgere i samfunnet forutsetter tilgang til en bolig av
rimelig og nøktern kvalitet for alle. Et samfunn som ikke har nok
boliger til borgere som enten varig eller i en fase av livet har
dårlig råd, vil preges av store og økende sosiale forskjeller og
av at økonomiske eller sosiale problemer forsterkes. Andelen personer
som blir låst fast i en avmaktssituasjon med varig utestenging fra å
kunne ta del i samfunnslivet på like vilkår, vil øke. Samfunnets
innsats på områder som helse, omsorg og skole vil ikke fungere effektivt
for personer uten bolig.
Det faktum at det i Norge i mange år har vært
flere tusen bostedsløse, og at stadig flere verken har råd til å kjøpe
eller leie bolig, viser at grunnleggende og elementære behov ikke
blir dekket. Dette dreier seg både om et alvorlig velferdsproblem
for den enkelte, et anstendighetsproblem i fordelingspolitikken
og et demokratisk problem for samfunnet.
Forslagsstillerne viser til at det er uverdig
at mennesker i et av verdens rikeste og kaldeste land må bo på gata
eller på hospits. Ut over samfunnets og fellesskapets ansvar for
å legge forholdene til rette slik at den enkelte kan gjøre seg nytte
både av sine demokratiske rettigheter og av sine sosiale rettigheter,
ligger det en stor samfunnsinteresse i å hindre nød og uverdige
levekår hos innbyggerne.
Økte forskjeller og mangel på elementære goder skaper
store konflikter og sosial uro og bidrar til at samfunnets menneskelige
ressurser ikke blir utnyttet.
Boligsektoren er en av de viktige infrastrukturene
i samfunnet. Boligsektorens sammensetning, volum og pris bestemmer
livskvalitet og levekår for den enkelte. I Norge er nesten hele
boligsektoren overlatt til markedet og den enkelte. Markedet vil
aldri kunne fremskaffe nok rimelige boliger til folk med dårlig
råd, fordi det ikke vil være bedriftsøkonomisk lønnsomt å bygge
eller leie ut til en tilstrekkelig lav pris. Markedet vil ikke avspeile den
reelle etterspørselen, fordi ingen priser er lave nok for dem med
lavest betalingsevne.
Skal en sikre at mennesker med dårlig råd eller
liten egenkapital har en akseptabel bolig, må staten og myndighetene
etter forslagsstillernes syn forpliktes til å føre en sosial boligpolitikk
som sikrer bolig til alle.
Bolig er et grunnleggende og helt uunnværlig
gode i Norge. Derfor er det riktig at retten til bolig nedfelles
i Grunnloven. Grunnloven § 110 dreier seg om retten til arbeid,
et annet grunnleggende gode som anses så viktig både for den enkelte
og for samfunnet at det er inntatt i Grunnloven. Retten til arbeid
er avgrenset gjennom ordlyden «ethvert arbeidsdyktig menneske».
For å presisere hvem som skal ha rett til en bolig, må begrepet
«enhver borger» forstås slik at retten gis til alle som har lovlig
opphold, arbeids- og bosettingstillatelse i Norge.
I og med at bolig er en materiell ting og en
gjenstand som kan fremskaffes gjennom politiske vedtak, er det etter
forslagsstillernes syn mulig for staten å organisere, gi lover og
på annen praktisk måte sørge for å sikre alle en bolig. Det skulle
derfor ikke være tungtveiende praktiske grunner som skulle tale
imot et forslag om dette. En grunnlovfesting av retten til bolig
vil være et viktig bidrag til å bygge ut og forsterke det norske
velferdssamfunnet og gi enkeltmennesker et vern mot å bli bostedsløse.
Ulike boligløsninger kan være aktuelle. I reglene for bostøtte står
det at bostøtten skal gis til personer som fyller kriteriene i ordningen,
og at bostøtten skal gjøre det mulig å anskaffe en god, hensiktsmessig
og nøktern leie- eller eiebolig som vedkommende skal ha mulighet
til å bli boende i. Det vil derfor være aktuelt å gi begrepet «bolig»
en definisjon som tilsvarer den en finner i reglene om bostøtten.
Forslagsstillerne fremmer to alternativer til
ordlyd for den nye bestemmelsen, en som sier at hver borger har
rett til en bolig, og en som sier at statens myndigheter skal sørge
for at alle får oppfylt retten til en bolig. Begge formuleringer
benyttes i Grunnlovens kapittel E om menneskerettighetene. Alternativ
3 og 4 dreier seg om alternative plasseringer av den nye bestemmelsen.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«Alternativ 1:
Ny § 107 skal lyde:
Enhver borger har rett til en
bolig. Nærmere bestemmelser om gjennomføringen av denne grunnsetning
fastsettes i lov.
–
Kvar borgar har rett til ein bustad. Nærare
føresegner om gjennomføringa av denne grunnsetninga blir fastsette
i lov.
Alternativ 2:
Ny § 107 skal lyde:
Statens myndigheter skal sørge for at alle får
oppfylt retten til en bolig. Nærmere bestemmelser om gjennomføringen
av denne grunnsetning fastsettes i lov.
–
Dei statlege styresmaktene skal sørgje for at
alle får oppfylt retten til ein bustad. Nærare føresegner om gjennomføringa
av denne grunnsetninga blir fastsette i lov.
Alternativ 3 og 4:
Ny § 107 a skal lyde:
[Som alternativ 1 og 2]»