Grunnlovsforslag 2 (2019–2020) fra Solveig Schytz, Terje
Breivik og Carl-Erik Grimstad gjelder endring i § 96 første ledd
om påtalemyndighetens uavhengighet.
Forslagsstillerne viser til at det ved lov 1. november 2019
nr. 71 ble inntatt en ny bestemmelse i straffeprosessloven om at
påtalemyndigheten er uavhengig ved behandlingen av den enkelte straffesak,
og at ingen kan instruere påtalemyndigheten i enkeltsaker eller
omgjøre en påtaleavgjørelse. Samtidig ble bestemmelsen om Kongens
adgang til å gi regler og bindende pålegg om Riksadvokatens utførelse
av sitt verv opphevet. Bakgrunnen for å lovfeste den uavhengighet
som påtalemyndigheten har i praksis, var å tilfredsstille vilkåret
i avtalen mellom EU, Island og Norge om overleveringsprosedyre art.
9 nr. 1 om at utsteder av den europeiske arrestordren må oppfylle
kravene til å være en «judicial authority». Lovendringen var basert
på forslag fra Straffeprosessutvalget (NOU 2016:24).
Straffeprosessutvalget har også fremmet forslag
om å endre Grunnloven § 96 første ledd slik at ingen kan dømmes
uten etter «uavhengig anklage». Forslaget innebærer for det første
en grunnlovfesting av anklageprinsippet, dvs. at domstolene ikke
trer i virksomhet før den utøvende myndighet har tatt initiativ
til straffeforfølgning ved å ta ut tiltale for domstolene. Dessuten innebærer
forslaget en grunnlovfesting av at den myndighet som har kompetanse
til å ta ut tiltale, påtalemyndigheten, er uavhengig fra andre deler
av den utøvende makt.
Straffeprosessutvalgets forslag til ny straffeprosesslov
er fortsatt under behandling i Justis- og beredskapsdepartementet.
Forslagsstillerne mener imidlertid at grunnlovfesting av påtalemyndighetens
uavhengighet er en naturlig oppfølging av lovendringen fra 2019,
og at det ikke er grunn til å avvente departementets behandling
av forslaget til ny straffeprosesslov. Endringen vil være en viktig
garanti mot at politiske myndigheter gjennom flertallsvedtak i Stortinget
forsøker å gripe inn i påtalemyndighetens vurderinger og beslutninger
knyttet til straffeforfølgning i enkeltsaker.
Straffeprosessutvalgets grunnlovsforslag innebærer i
tillegg en grunnlovfesting av anklageprinsippet, som det også er
alminnelig enighet om at er et hovedprinsipp i norsk straffeprosess.
Ved at domstolen ikke har innflytelse på utformingen av en strafferettslig
anklage, vil domstolens ansvarsområde være klart avgrenset mot og
uavhengig av den utøvende makt representert ved påtalemyndigheten.
En grunnlovfesting av anklageprinsippet vil derfor etter forslagsstillernes
mening underbygge prinsippet om kompetanseforholdet mellom den dømmende
og den utøvende myndighet som landets forfatning hviler på. Grunnloven
sier imidlertid ikke noe i dag om hvorvidt anklagefunksjonen må
ligge til den utøvende myndighet.
Forslagsstillerne viser ellers til Straffeprosessutvalgets
vurdering og begrunnelse i NOU 2016:24 side 201–202.
En grunnlovfesting vil i tilfelle medføre at
det må gjøres unntak dersom man ønsker å opprettholde dagens ordning
med rettergangsstraff som kan idømmes av domstolen «uten særskilt
søksmaal eller tiltale», jf. domstolloven §§ 213 og 214. Det er
tatt hensyn til dette ved utformingen av forslaget til endring av
Grunnloven § 96 første ledd.
Forslagsstillerne fremmer følgende forslag:
«§ 96 første ledd skal lyde:
Ingen kan dømmes uten etter lov og uavhengig
anklage eller straffes uten etter dom. Det kan i lov gjøres unntak
fra kravet om uavhengig anklage for rettergangsstraff som ilegges
av domstolene.
–
Ingen kan dømmast utan etter lov og uavhengig
påtale eller straffast utan etter dom. Det kan i lov gjerast unntak
frå kravet om uavhengig påtale for rettargangsstraff som domstolane
gjev.»