2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Bjørnar Skjæran, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander Stokkebø,
fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen, fra
Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
Prop. 76 L (2023–2024) Endringer i arbeidsmiljøloven mv. (rammer
for overtredelsesgebyr).
Komiteen viser til
at bakgrunnen for lovforslaget er at Stortinget i forbindelse med
behandlingen av Innst. 51 S (2022–2023), jf. Representantforslag
278 S (2021–2022), vedtok følgende anmodningsvedtak 61 av 24. november
2022:
«Stortinget ber regjeringen betydelig
heve den øvre grensen for ileggelse av overtredelsesgebyr samt sørge for
at arbeidslivskriminalitet av grov karakter skal rutinemessig politianmeldes.»
Komiteen merker
seg at det foreslås å endre den øvre rammen for overtredelsesgebyr
i arbeidsmiljøloven § 18-10 fra dagens 15 ganger grunnbeløpet i
folketrygden (G) til 50 G eller inntil fire pst. av virksomhetens årlige
omsetning.
Komiteen understreker
viktigheten av at Arbeidstilsynet har en oppdatert verktøykasse
i kampen mot arbeidslivskriminaliteten. Det er viktig at gevinsten av
bruddet ikke blir større enn sanksjonen man risikerer. Man må unngå
at overtredelsene ender med å bli lønnsomme for de useriøse virksomhetene.
Komiteen merker
seg at regjeringen mener man med det nye gebyrtaket har funnet en
balanse mellom rettssikkerhet og en effektiv, adekvat reaksjonsbruk.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til regjeringens ambisjoner
i Hurdalsplattformen om å styrke arbeidstakeres rettigheter i et
arbeidsliv i endring. Disse medlemmer vil
fremheve høy organisasjonsgrad og sterke fagorganisasjoner som kjernen
i den norske arbeidslivsmodellen. Den norske arbeidslivsmodellen har
gitt oss et arbeidsliv med høy produktivitet og et samfunn med høy
tillit og stor omstillingsevne. Disse medlemmer mener
den norske arbeidslivsmodellen gir Norge et unikt konkurransefortrinn.
Samtidig utgjør det organiserte arbeidslivet førstelinjeforsvaret
mot sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og konkurransevridning
mellom virksomheter.
Norge står overfor store utfordringer i årene
som kommer, og disse medlemmer mener
det er viktig å føre en politikk som stimulerer til økt organisasjonsgrad,
i nært samarbeid med partene i arbeidslivet, for å sikre et seriøst
og organisert arbeidsliv. Disse medlemmer viser
videre til Arbeiderpartiet–Senterparti-regjeringens handlingsplan
mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Disse medlemmer merker
seg at medlemmet fra Rødt i behandlingen av denne proposisjonen
har valgt å fremme forslag som ikke inngikk i det opprinnelige representantforslaget
som er grunnlaget for proposisjonen.
Disse medlemmer viser
videre til at Arbeidstilsynet allerede har adgang til å gi pålegg
om å utbetale korrekt lønn til virksomheter der lønn er allmenngjort. Det
følger av allmenngjøringsloven § 11, der Arbeidstilsynet har adgang
til å gi pålegg om at arbeidsgiver skal oppfylle plikten til å yte
fastsatt lønn og eventuell annen godtgjøring i henhold til vedtak
om allmenngjøring.
Disse medlemmer mener
det er viktig og riktig at grov arbeidslivskriminalitet anmeldes
til politiet. Disse medlemmer mener
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har vært og er svært tydelig
i sin instruks overfor Arbeidstilsynet om at grov arbeidslivskriminalitet
og lovovertredelser hvor overtredelsesgebyr ikke vil ha tilstrekkelig
effekt som sanksjon, rutinemessig skal politianmeldes. Disse medlemmer mener det kommer tydelig
frem i tildelingsbrevet for 2024, samt at det kommer tydelig frem
i Prop. 76 L (2023–2024):
«Et flertall av høringsinstansene har
gitt uttrykk for mer prinsipielle bekymringer knyttet til en utvikling hvor
flere og mer alvorlige saker sanksjoneres administrativt og ikke
i straffesporet med de rettssikkerhetsgarantier som følger av straffeprosessloven.
Til dette vil departementet understreke at de mest alvorlige sakene fortsatt
skal og bør anmeldes, slik at de kan følges opp i det ordinære straffesporet
av politiet og påtalemyndigheten. En økning av gebyrtaket endrer
ikke dette.»
Disse medlemmer viser
til regjeringens ventede oppfølging av Innst. 196 S (2022–2023).
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil anerkjenne regjeringen for at man nå følger
opp vedtaket om å betydelig heve Arbeidstilsynets gebyrtak, på tross av
at Arbeiderpartiet og Senterpartiet i Stortinget stemte mot, og
på tross av at daværende statsråd ikke så nødvendigheten av å heve
taket. Disse medlemmer vil understreke
viktigheten av at innsparingen en useriøs aktør oppnår ved å bryte
reglene, ikke blir større enn sanksjonene man risikerer. Dagens
gebyrtak er lavt, og det er på høy tid at det nå heves. Det har
Høyre lenge vært en forkjemper for. Disse
medlemmer understreker viktigheten av at man også oppdaterer
Arbeidstilsynets øvrige verktøy og virkemidler mot arbeidslivskriminaliteten.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er et behov for å utvide
gebyrrammen for Arbeidstilsynet, men at regjeringen i sitt forslag går
for langt på bekostning av viktige rettssikkerhetshensyn. Disse medlemmer viser til at dette er
synspunkter som også fremkommer i høringssvar. Disse medlemmer mener
at en dobling av gebyrrammen fra dagens nivå til 30 G bedre balanserer
hensynet til rettssikkerhet og fremdeles ivaretar stortingsflertallets intensjon
med anmodningsforslaget om en betydelig høyere gebyrramme.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø,
arbeidstid og stillingsvern mv. skal § 18-10 første ledd tredje
og nytt fjerde punktum lyde:
Overtredelsesgebyret tilfaller statskassen og kan utgjøre inntil 30 ganger grunnbeløpet
i folketrygden.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at lovforslaget er en oppfølging av stortingets
behandling av Representantforslag 141 S (2022–2023) fra Rødt om
å oppheve Arbeidstilsynets øvre gebyrgrense. Stortinget gjorde følgende
vedtak:
«Stortinget ber regjeringen betydelig
heve den øvre grensen for ileggelse av overtredelsesgebyr samt sørge for
at arbeidslivskriminalitet av grov karakter skal rutinemessig politianmeldes.»
Komiteens medlemmers fra
Sosialistisk Venstreparti og Rødt er svært glad for at regjeringen
følger opp vedtaket og øker den øvre rammen for overtredelsesgebyret
til inntil 50 ganger grunnbeløpet i folketrygden eller 4 pst. av
virksomhetens årsomsetning.
Disse medlemmer viser
til at vedtaket også sier at arbeidslivskriminalitet av grov karakter
rutinemessig skal politianmeldes.
Disse medlemmer ser
ikke at regjeringen har fulgt opp denne delen av vedtaket. Da regjeringen
sendte lovforslaget på høring, skrev Fair Play Bygg Norge følgende:
«Det har komme svært få dommar om lønstjuveri. Dette
har samanheng med politiets ressurssituasjon og kompetanse. Det
kan difor vera fornuftig at Arbeidstilsynet får høve til å gje kraftigare
reaksjonar på brot på allmenngjøringsloven, forutsett at dette blir
følgt opp med pålegg om også å utbetale korrekt løn.»
Disse medlemmer mener
innspillet om at Arbeidstilsynet, i tillegg til å gi bøter, også
må gi pålegg om å utbetale korrekt lønn, er godt og viktig.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at Arbeidstilsynet skal gi pålegg om å utbetale korrekt lønn
til virksomheter som blir ilagt overtredelsesgebyr, og som har underbetalt
sine ansatte.»
Videre skriver Fair Play Bygg Norge:
«Saker med lønstjuveri og grov utnytting
kan etter vår røynsle vera store, omfatte mange arbeidstakarar og involvere
kriminelle miljø som også driv med andre typar kriminalitet. Det
er viktig at slike grove saker framleis blir meldt til politiet
og at bakmenn og ansvarlege i desse sakene blir strafeforfølgt og
dømt. Ein dom kan også vera eit grunnlag for avvising i offentlege
kontraktar. Det er i samfunnets interesse å vite korleis politiet
bruker sine ressursar, kva type saker som blir strafeforfølgt og
kor mange og kva type saker som blir lagt bort av politiet.»
Videre skriver de:
«Departementet bør utarbeide tydelege
retningsliner på kva type saker som skal meldast til politiet og
kva type saker der tilsyna kan nytte administrative verkemiddel
som OTG.»
Disse medlemmer støtter
innspillet og mener det er i tråd med vedtaket Stortinget har fattet.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at Arbeidstilsynet rutinemessig skal anmelde arbeidslivskriminalitet
av grov karakter og utarbeide tydelige retningslinjer for hvilke
typer saker som skal anmeldes.»
Disse
medlemmer viser nok en gang til innspill fra Fair Play Bygg
Norge:
«Arbeidstilsynet kan gje straff i form
av OTG til føretak (virksomhet) etter AML § 18-10, ikkje til ansvarlege for
føretaket. Ansvarlege, i form av innehavar, arbeidsgjevar, eller
den som i arbeidsgjevars stad leier verksemda kan få straff etter
AML § 19-1 i form av bøter eller fengsel. Det går fram av at dette
skal gjelde dei mest alvorlege sakene. I § 19-1 (2) heiter det at
‘Under særlig skjerpende omstendigheter kan fengsel inntil fem år anvendes.
Ved avgjørelsen av om det foreligger slike omstendigheter, skal
det særlig legges vekt på om overtredelsen har eller kunne ha medført
alvorlig fare for liv eller helse eller om den er foretatt eller
fortsatt tross pålegg eller henstilling fra offentlig myndighet,
vedtak av arbeidsmiljøutvalget eller henstilling fra verneombud
eller bedriftshelsetjeneste.’ Dersom Arbeidstilsynet skal kunne
gje kraftige reaksjonar i form av OTG for å spare politiets ressursar,
bør lovgjevar også vurdere om Arbeidstilsynet også bør kunne gje
OTG til innehavar, arbeidsgjevar og/eller den som leier verksemda.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Stortingets behandling av Innst. 310 S
(2022–2023), jf. Representantforslag 141 S (2022–2023) fra Rødt
om at Arbeidstilsynet skal kunne bøtelegge ansvarlige ledere i virksomheter
som har begått grove brudd på arbeidsmiljøloven. Forslaget ble nedstemt,
og begrunnelsen fra alle de andre partiene i komiteen var at daværende
statsråd Marte Mjøs Persen hadde varslet komiteen om at regjeringen
allerede har planlagt å gjennomgå og vurdere Arbeidstilsynets hjemler
for tilsyn, informasjonstilgang og sanksjonsmuligheter etter arbeidsmiljøloven.
Hjemmelen for bruk av overtredelsesgebyr vil inngå i regjeringens utredningsarbeid,
inkludert spørsmålet om å utvide hjemmelen til også å gjelde overfor
fysiske personer.
Dette medlem mener
at denne vurderingen skulle vært gjort i forbindelse med dette lovforslaget. Det
kan ikke dette medlem se at regjeringen
eller departementet har gjort. Men i gjennomgangen av andre kontrolletaters
rammer for overtredelsesgebyr kan man lese at Luftfartstilsynet
etter luftfartsloven § 13 a-5 kan ilegge overtredelsesgebyr for
brudd på nærmere angitte bestemmelser, både til foretak og til fysiske
personer.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som sikrer at Arbeidstilsynet kan gi overtredelsesgebyr
til ledende personer i en virksomhet som har begått grove brudd
på arbeidsmiljøloven.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt merker seg at departementet har
vurdert å bringe konsernomsetning inn som et alternativt grunnlag
for beregning av gebyrrammen. Departementet skriver at de i høringsrunden
ikke har avdekket at situasjoner med kunstig lav omsetning i driftsselskaper
er hyppig forekommende i praksis, og at de derfor ikke finner det
hensiktsmessig å gå videre med forslaget knyttet til konsernomsetning
nå. Departementet mener at dersom det avdekkes tilfeller hvor det
er begått alvorlige overtredelser i konsernvirksomheter med kunstig lav
omsetning, må disse følges opp i straffesporet.
Disse
medlemmer mener at det i dag er nærmest risikofritt å begå
arbeidslivskriminalitet, og at overtredelsesgebyr blir ilagt såpass
sjelden og at den øvre gebyrgrensen er såpass lav at det ikke har
vært nødvendig for kriminelle virksomheter å bevisst kanalisere konserninntekter
slik at omsetningen i «driftsselskapet» blir kunstig lav. Men nå
som gebyrgrensen heves betraktelig, vil det være en reell risiko
for at dette bli en ny måte for kriminelle arbeidsgivere å organisere
seg på for å slippe store bøter.
Disse medlemmer mener
det det burde tas høyde for at dette kan skje allerede nå, og at
man ikke bare skal vente og se.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å legge konsernomsetning som et alternativt grunnlag
for beregning av gebyrrammen.»