Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, Runar Sjåstad, Rune Støstad og Solveig
Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland og Lene Westgaard-Halle,
fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen Willfred Nordlund og Per Olav
Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt,
fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt,
Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Dokument 8:97 S (2023–2024)
om å sikre at norsk kommersielt skogbruk bidrar til å nå målene
i naturavtalen. Komiteen viser videre
til landbruks- og matministerens brev av 12. mars 2024 med statsrådens
vurdering av representantforslaget. Brevet er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til
at det er kommet to høringsinnspill til saken.
Komiteen viser til
Kunming–Montreal-rammeverket for naturmangfold (naturavtalen), som
ble inngått i desember 2022. Komiteen registrerer
at representantforslaget omhandler skogforvaltning og oppnåelse
av målsettingene i naturavtalen. Komiteen slutter
seg til at skogbruk er en viktig næring, som forvalter et særlig
naturansvar.
Komiteen viser til
at det 29. mars 2023 ble fremlagt en rapport fra Landbruksdirektoratet
og Miljødirektoratet om kunnskapsgrunnlaget om økologisk tilstand
i norsk skog. Komiteen registrerer at
rapporten viser en positiv utvikling innenfor de fleste miljøparameterne
direktoratene bruker for å beskrive tilstanden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at naturavtalen som ble
inngått i 2022, legger opp til at partene i avtalen legger frem
nasjonale handlingsplaner for naturmangfold i tråd med naturavtalen
innen neste partsmøte høsten 2024, og at regjeringen jobber med
tiltak her. Flertallet noterer seg informasjonen
i statsrådens svarbrev om at tiltakene i handlingsplanen vil bli
lagt frem som en melding til Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen jobber
med en rekke tiltak for skog som skal bidra til å opprettholde og
forbedre økosystemet i skogen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet påpeker at miljøtilstanden i norsk
skog er god, og at den er i positiv utvikling. Disse
medlemmer påpeker at privatpersoner eier 77 pst. av landets
produktive skogsareal. Disse medlemmer mener
eiendomsretten er et av samfunnets mest grunnleggende prinsipper,
og at det først og fremst må være opp til skogeieren selv hvordan
en forvalter egen skog. Disse medlemmer mener
skogeierne skal ha rett til å råde over egen eiendom, og benytte
seg av ressursene de selv eier. Disse medlemmer opplever
at norske skogeiere tar ansvar for naturmangfoldet, og at det i
dag allerede er lovverk som ivaretar naturmangfoldet, komplementert
av en stor tilslutning til frivillig vern av skog. Disse
medlemmer mener arts- og naturmangfold best skjer gjennom
frivillig samarbeid med skogeierne.
Disse medlemmer viser
til at skognæringen bidrar til sysselsetting og verdiskapning i
store deler av landet. Et aktivt skogbruk gjennom bruk, hogst og
planting er med på å skape en sterk næring, og sørger for opptak
av CO2. Disse medlemmer vil
påpeke at mindre hogst av norsk skog vil føre til økt behov for
import av tømmer, som igjen kan føre til økt hogst i land med svakere
naturvernhensyn enn i Norge. Disse medlemmer mener
derfor strenge reguleringer som vil være til hinder for aktivitet
i skogbruket, er negativt fra både et nærings- og naturmangfoldsperspektiv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til det globale Kunming–Montreal-rammeverket
for naturmangfold (naturavtalen), som ble vedtatt den 19. desember
2022. Avtalen slår blant annet fast at det innen 2030 skal være «iverksatt
effektiv restaurering av minst 30 pst. av arealene med forringede
økosystemer», at 30 pst. av naturen skal være «effektivt bevart»,
og at det innenfor disse områdene skal «sikres at all bærekraftig
bruk, der dette er aktuelt […] fullt ut er i samsvar med bevaringsformål».
Dette gjør naturavtalen relevant for norsk kommersielt
skogbruk. Skog er samlet sett Norges mest artsrike økosystem. Av
alle de 44 000 artene som er registrert i Norge, lever 60 pst. i
skog, herunder nær halvparten av de truede artene på den norske
rødlista fra 2021. 567 arter i skogen er kritisk eller sterkt truet,
og 1 516 arter er sårbare eller nær truet.
Disse medlemmer understreker
at å stanse tapet av biomangfold i skogen ikke kan løses bare med vern.
Det er avgjørende at også det kommersielle skogbruket bidrar til
å nå målene i naturavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at moderne skogbruk innebærer store arealer
med sterk dominans av gran og furu, få andre treslag, lik alder
på trærne samt lite gammelskog og død ved. Moderne skogbruk har
samtidig store hogstflater og et stort og fortsatt økende nett av
skogsveier. Alt dette bidrar til at det er lite biologisk mangfold i
dagens moderne produksjonsskog.
Disse medlemmer peker
på at både det faktum at kommersiell skogsdrift skaper store områder
med lavere artsmangfold enn i natur- og urskog, og det faktum at
halvparten av rødlisteartene er skogsarter, gjør det nokså åpenbart
at dagens driftsformer ikke bidrar tilstrekkelig til mål om å bevare
og restaurere natur- og artsmangfold.
Disse medlemmer viser
til at om Norge skal kunne oppfylle forpliktelsene om 30 pst. vern,
30 pst. restaurering og skogbruk «i samsvar med bevaringsformål»
som regjeringen har påtatt seg gjennom naturavtalen, må norsk skog
drives på måter som ivaretar naturmangfoldet bedre og som aktivt
bygger opp igjen naturmangfold. Det må bli mål for skognæringen
at den vanlige driften skal skape mer naturmangfold, ikke mindre.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en sak om å gjøre kommersiell skogsdrift
i Norge til en aktiv bidragsyter for å oppfylle forpliktelsene i
naturavtalen.»
«Stortinget ber regjeringen, i samråd
med skognæringen, gjennomgå Norsk PEFC Skogstandard for å sikre at
standardene samlet sikrer bevaring og oppbygging av naturmangfold
i skog som drives kommersielt.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at miljøhensyn i skogsdrift er regulert i forskrift om berekraftig
skogbruk. Forskriften inneholder overordnede retningslinjer for
skogsdriften, samt to henvisninger til Norsk PEFC Skogstandard i
§§ 4 og 5:
Forskriften § 4 annet ledd lyder:
«Hogst kan normalt berre skje i område
der det er gjennomført miljøregistreringar, jf. forskrift 4. februar 2004
nr. 449 om tilskudd til skogbruksplanlegging med miljøregistreringer.
Ved hogst i område der slike registreringar enno ikkje er gjennomførte,
skal dei føre-var-tiltaka som er nedfelte i Norsk PEFC Skogstandard
leggjast til grunn.»
Forskriften § 5 første ledd lyder:
«Ved gjennomføring av skogbrukstiltak
skal skogeigaren sørgje for at verdiane i viktige livsmiljø og nøkkelbiotopar
blir tekne vare på i samsvar med retningslinene i Norsk PEFC Skogstandard.»
Disse medlemmer viser
til at Norsk PEFC Skogstandard er en frivillig sertifiseringsordning
med utgangspunkt i skogindustrien, med kriterier som er utarbeidet
av 15 skog-, natur- og friluftsorganisasjoner. PEFCs kriterier er
utarbeidet som kompromisser i konsensus mellom ulike interesser,
inkludert skognæringen selv, blant annet NORSKOG og Norges Skogeierforbund.
Disse medlemmer har
merket seg at Sabima og WWF Verdens naturfond, som er blant de 15
organisasjonene som har deltatt i arbeidsgruppen som reviderte PEFC-kriteriene
i 2022, i et brev til Klima- og miljødepartementet har gitt uttrykk
for at de ikke stiller seg bak PEFC-sertifiseringen som helhet.
Organisasjonene mener at PEFCs krav ikke er tilstrekkelige til å
sikre bærekraftig skogbruk.
Disse medlemmer viser
til at PEFC er en privatrettslig avtale. Det medfører at brudd på
avtalen ikke kan straffeforfølges. Brudd registreres kun som avvik,
og har erfaringsmessig gitt minimale konsekvenser for sertifikatholderne
i forbindelse med salg av tømmer.
Disse medlemmer mener
at de mest sentrale kravene i PEFC-standarden må forskriftsfestes,
og at forskrift om berekraftig skogbruk på selvstendig grunnlag må
stille alle nødvendige hovedkrav til miljøhensyn som forventes av
bærekraftig norsk skogbruk. Det må også være mulig å sanksjonere
brudd på forskriften. Ett av tiltakene som bør forskriftsfestes,
er et forbud mot hogst i hekketiden, subsidiært et forbud mot hogst
og andre skogbrukstiltak i hekketiden i skog med høy tetthet av
hekkende fugl.
Disse medlemmer mener
at det bør innføres en generell meldeplikt for hogst, subsidiært
at det tydeliggjøres i skogbruklova § 11 at alle kommuner står fritt
til å innføre meldeplikt på hogst og andre skogbruktstiltak på de
arealer og for de formål kommunen selv ønsker.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen revidere
forskrift om berekraftig skogbruk med mål om at forskriften på selvstendig
grunnlag stiller alle nødvendige hovedkrav til miljøhensyn som forventes
av skogbruket, og at forskriften eksplisitt legger til rette for
straffeforfølgelse av grove brudd.»
«Stortinget ber regjeringen forskriftsfeste
et forbud mot hogst i hekketiden.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å ta inn en generell meldeplikt for hogst i skogbrukslova § 11.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om en endring i skogbrukslova § 11 som gjør det uttrykkelig
at alle kommuner står fritt til å innføre meldeplikt på hogst og
andre skogbruktstiltak på de arealer og for de formål kommunen selv
ønsker.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at det i dag finnes en rekke statlige subsidier
som bidrar til å svekke naturverdiene i skogen. De viktigste eksemplene
er tilskuddene til verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket,
samt enkelte av tiltakene under Landbrukets utviklingsfond (LUF). Tilskudd
til hogst i bratt terreng, tilskudd til skogsbilveier, tilskudd
til tettere planting og tilskudd til gjødsling kan alle bidra til
å svekke naturverdiene i skogen. I tillegg er klimaeffekten av gjødsling
omdiskutert, ifølge Norsk institutt for naturforskning (NINA). Dersom skogbruket
skal gi et positivt bidrag til å oppfylle målene i naturavtalen,
i stedet for å motvirke dem, må slike støtteordninger innrettes
og styres mer etter mål om bevaring og oppbygging av naturmangfold.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
tilskuddsordningene under verdiskapings- og utviklingstiltak i landbruket
og Landbrukets utviklingsfond (LUF), med mål om å fase ut subsidier
til skogbruk som bidrar til svekket naturtilstand i produksjonsskog,
herunder tilskudd til drift i vanskelig terreng, tilskudd til skogsbilveier,
tilskudd til tettere planting og tilskudd til gjødsling.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til at det offentlige eier store skogarealer
gjennom Statskog SF, Forsvarsbygg og Opplysningsvesenets fond. I
tillegg er en del skog eid direkte av norske kommuner.
Disse medlemmer viser
til at Statskog SF, som er heleid av staten gjennom Landbruks- og
matdepartementet, er landets største skogeier med om lag seks pst. av
det samlede produktive skogarealet i Norge. Disse medlemmer mener
det offentlige har et særskilt ansvar for å få drive skogarealene
i tråd med naturavtalen, og for å innføre driftsmetoder som bidrar
til å opprettholde et mangfold av økosystemer i god økologisk tilstand.
Disse medlemmer viser
til at Stortinget under behandlingen av Meld. St. 14 (2015–2016)
vedtok at ti pst. av skogen i Norge skal vernes, jf. Innst. 294
S (2015–2016). Målet ble satt under forutsetning av at dette skulle
gjelde all skog og at det skulle skje gjennom vern av offentlig
eid skog, og frivillig vern av privateid skog. Hvis dagens vernetempo
fortsetter, vil det ta flere tiår før skogvernmålet er nådd. Likevel
bruker staten betydelige deler av skogvernbudsjettet på vern i statens
egne skoger, først og fremst gjennom Statskog SF.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at staten, gjennom Landbruks- og matdepartementet, tar utbytte
fra Statskog SF. Kombinasjonen av utbetalingen av skogvernmidler
på den ene siden og utbytte på den andre siden innebærer i praksis
at midler som settes av til frivillig skogvern på Klima- og miljødepartementets
budsjett, brukes på inntektssiden på Landbruks- og matdepartementets
budsjett.
Disse medlemmer viser
til at vederlagsfritt vern av statens egne skoger vil frigjøre midler
i skogvernbudsjettet, slik at private grunneiere slipper å vente
lenge på avklaring av skogvern. Samtidig bør staten begrense utbyttet
i de årene Statskog SF ellers ville hatt rett på skogvernerstatning,
for å unngå at skogvern blir en økonomisk belastning for selskapet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til grunn at skogarealer eid av Statskog SF som er aktuelle for
vern, skal vernes vederlagsfritt.»
«Stortinget ber regjeringen redusere
utbyttet fra Statskog SF i år der selskapet verner nytt skogareal.»