Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem
forslag til endringer i lov 3. juni 2005 nr. 57 om utdanningsstøtte
(utdanningsstøtteloven) §§ 9 og 10.
Forslaget om endringer i utdanningsstøtteloven
§ 9 har bakgrunn i at regjeringen i Meld. St. 14 (2022–2023) Utsyn
over kompetansebehovet i Norge varslet endringer i utdanningsstøtteordningene,
slik at korte og fleksible utdanningstilbud kan gi rett til lån.
I utredningen av låneordningen er det lagt til grunn at lånet skal
kunne belastes med renter fra utbetalingen. Dette forutsetter at
utdanningsstøtteloven § 9 endres slik at det kan beregnes renter
av utdanningslån fra utbetalingstidspunktet. Fordi en renteberegning
fra utbetalingstidspunktet vil ha budsjettkonsekvenser, vil det være
Stortinget som vedtar når det skal beregnes renter av lån til utdanning
gjennom behandlingen av statsbudsjettet.
Forslaget til endringer i utdanningsstøtteloven
§ 10 innebærer at det kan fastsettes ordninger for ettergivelse
av utdanningsgjeld også for andre formål enn de som er spesielt
nevnt i § 10. I proposisjonen er det vist til at ettergivelse av
utdanningsgjeld i noen tilfeller brukes som et virkemiddel for å
nå politiske mål. I tillegg foreslås begrepet «tiltakssonen i Finnmark
og Nord-Troms» tatt inn i utdanningsstøtteloven § 10. Departementet
viser til at dette er et innarbeidet begrep som omfatter alle kommuner
i Finnmark, samt følgende syv kommuner i Nord-Troms: Kåfjord, Skjervøy,
Nordreisa, Kvænangen, Karlsøy, Lyngen og Storfjord.
Forslagene til endring i utdanningsstøtteloven
har i seg selv ingen økonomiske eller administrative konsekvenser
nå. Konsekvensene av eventuell innføring av nye ordninger for lån
eller for sletting av gjeld vil gå fram av regjeringens forslag
til statsbudsjett.