2.2 Forbud mot å unødig forstyrre, lokke til seg eller forfølge isbjørn samt avstandskrav
Komiteen merker
seg at gjeldende rett (§ 30 a) forbyr aktive handlinger som å lokke
til seg, forfølge eller oppsøke isbjørn når isbjørnen faktisk blir
«forstyrret». Forslaget til lovendring vil innebære en vesentlig innstramming
av gjeldende rett ved at den aktive handlingen (lokke til seg, forfølge,
etc.) blir forbudt uavhengig av om isbjørnen faktisk blir forstyrret
eller ikke. Departementet foreslår også et generelt avstandskrav
på 300 meter, men på 500 meter i perioden 1. mars til 30. juni. Dette
er en lemping i forhold til forslaget fra Miljødirektoratet, som
var på 500 meter. Det innføres en plikt til å trekke seg unna om
isbjørnen oppdages nærmere enn avstandsgrensen, med et unntak for
bebodde områder slik som forskningsstasjoner, hytter og telt.
Komiteen merker
seg at innstrammingen i lovverket er begrunnet med at det har blitt
langt flere isbjørn enn tidligere og flere turister og et økt press
fra klimaendringer som fører til at leveområdene og mattilgangen
for isbjørnen minker. Samtidig er det er et mål at isbjørnbestanden
skal få utvikle seg tilnærmet upåvirket av lokal aktivitet på Svalbard,
og at den ikke skal tilvendes mennesker (habitueres). Departementet
skriver i proposisjonen at istedenfor å operere med en god sikkerhetsmargin
til isbjørn, for å være helt sikker på at bjørnen ikke forstyrres,
er det mange operatører som presser grensene.
Komiteen merker
seg at i departementets høringsrunde var 41 av 43 høringsinstanser
kritiske til innstrammingsforslagene i isbjørnbestemmelsen, og at
de kritiske instansene i stor grad representerer næringslivet (reiseliv
og filmproduksjon).
Det har også kommet flere høringsinnspill til
komiteen som er svært kritiske til departementets forslag. Komiteen noterer blant annet innspill
fra Visit Svalbard AS i samarbeid med AECO, som representerer både
den landbaserte turismen og ekspedisjonscruiseturismen på Svalbard.
Disse peker på at reiselivet i Longyearbyen opplever summen av flere
pågående prosesser som vil bli utfordrende for næringen, og uttrykker at
innstrammingene knyttet til isbjørn vil legge store hindringer i
veien for vanlig friluftsliv, forskning, utdanning og næringsliv.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at foreliggende proposisjon foreslår innstramminger i isbjørnbestemmelsen,
og at dette har ført til reaksjoner fra næringslivsaktører innen
blant annet reiselivet på Svalbard. Disse
medlemmer er kjent med at det i tillegg til isbjørnbestemmelsen
foreligger flere endringer i annet regelverk, herunder ny feltsikkerhetsforskrift
og forbud mot å gå i land i verneområder, som samlet sett vil kunne
få negative konsekvenser for turisme, reiselivsnæringen og bolysten
på Svalbard.
Disse medlemmer mener
det er uheldig om det innføres et regelverk for Svalbard som store
deler av næringslivet og tilknyttet virksomhet er misfornøyde med, og
understreker at det er viktig å ha et rammeverk som ivaretar interessene
til norske aktører på øygruppen. Disse medlemmer viser
til at det er et overordnet mål for norsk svalbardpolitikk å opprettholde
norske samfunn på øygruppen, og at reiselivet anerkjennes som viktig
for sysselsettingen. Disse medlemmer understreker
at også miljøhensyn er svært viktig, og at et av de overordnede
målene med svalbardpolitikken er bevaring av Svalbards særegne villmarksnatur. Disse medlemmer mener at de foreslåtte
endringene i isbjørnbestemmelsen er krevende både å håndheve og overholde.
De foreslåtte endringene bør bearbeides mer i samråd med aktører
på Svalbard, slik at det etableres tydelige og praktiske retningslinjer
som reelt sett verner isbjørnen.
Disse medlemmer viser
til at forrige svalbardmelding ble behandlet av Stortinget i 2016,
og at det siden den gang har vært en utvikling på flere områder
– herunder miljø, reiseliv og sikkerhetspolitikk – som nødvendiggjør
en ny gjennomgang av norsk svalbardpolitikk. Disse
medlemmer peker på at regjeringen vil legge frem en ny svalbardmelding
i løpet av våren. Disse medlemmer viser
til Representantforslag 163 S (2022–2023). Ved behandlingen uttalte
komiteen følgende:
«Komiteen viser til statsrådens lovnad
om at regjeringen i det videre arbeidet vil sikre god sammenheng mellom
de forslag som fremmes om endringer i svalbardmiljøloven med forskrifter,
og arbeidet med en ny svalbardmelding. Komiteen mener norsk svalbardpolitikk
vil være tjent med at de to prosessene er godt samkjørt.»
Disse medlemmer viser
til at isbjørnbestemmelsen og de andre endringene i regelverket
vil kunne få konsekvenser for norsk næringsliv og bosetting på Svalbard,
og mener det er uheldig at komiteen ikke får vurdert dette i sammenheng
med regjeringens helhetlige gjennomgang av norsk svalbardpolitikk.
Disse medlemmer fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen trekke
tilbake Prop. 47 L (2023–2024) og fremme den på nytt i forbindelse
med behandlingen av den nye stortingsmeldingen om Svalbard.»