1. Sammendrag
I proposisjonen fremmes forslag om endringer i lov 16. desember 1966 nr. 9 om anke til Trygderetten (trygderettsloven).
Forslagene er en delvis oppfølging av NOU 2023:11 Raskt og riktig. Utvalget foretok en helhetlig gjennomgang av klage- og ankesystemet i Arbeids- og velferdsetaten og Trygderetten. Bakgrunnen var at det over tid har vært lang samlet saksbehandlingstid gjennom hele klage- og ankesystemet og høye restanser i Trygderetten. Dette ble vurdert som en rettssikkerhetsutfordring. Det var tidligere ikke gjennomført noen helhetlig gjennomgang av systemet.
Formålet med endringene er å effektivisere saksbehandlingen i Trygderetten slik at brukerne får behandlet sakene sine raskere, samtidig som hensynet til at sakene skal få et riktig resultat, ivaretas.
Det vises til proposisjonens kapittel 2, der bakgrunnen er nærmere redegjort for, herunder NOU 2023:11 Raskt og riktig, hvor utvalget har foreslått flere tiltak for å forbedre dagens klage- og ankesystem, blant annet endringer i trygderettsloven.
Disse forslagene fremmes nå særskilt, selv om utvalget også har foreslått andre endringer som vil vurderes nærmere. Man vil komme tilbake til Stortinget på egnet måte når det gjelder det samlede arbeidet med å følge opp funn og foreslåtte tiltak fra utvalget.
NOU 2023:11 ble 4. mai 2023 sendt på høring, der det særskilt ble bedt om å vurdere forslagene til endringer i trygderettsloven.
Forslag til endringer i trygderettsloven § 7 om rettens sammensetning
Det foreslås å endre trygderettsloven § 7 for å forenkle saksbehandlingen i Trygderetten, blant annet ved å gjøre det til hovedregelen at retten skal settes med ett juridisk kyndig rettsmedlem. I dag må retten settes med minst to medlemmer.
Det vises til proposisjonens kapittel 3, der det er detaljert redegjort for gjeldene rett, utvalgets forslag, høringsinstansenes syn samt departementets vurderinger og forslag, herunder:
Rettens sammensetning – hovedregel
En hovedregel om at retten settes med ett juridisk kyndig rettsmedlem i stedet for to, ivaretar hensynet til betryggende behandling av sakene samtidig som det fører til effektiv bruk av Trygderettens ressurser.
Det vises til lovforslaget § 7 første ledd.
Utvidet rett med attføringskyndige og medisinsk kyndige rettsmedlemmer
Bruk av et attføringskyndig rettsmedlem eller et medisinsk kyndig rettsmedlem bør ikke bestemmes ut fra sakstypen alene. Det avgjørende må være om det er konkrete forhold ved den enkelte sak som nødvendiggjør bruk av attføringsfaglig eller medisinsk kyndighet.
Forslaget tydeliggjør at fagkyndighet skal anvendes der det er nødvendig, og forslaget vil dermed gi en bedre og mer effektiv bruk av Trygderettens ressurser.
Det vises til lovforslaget § 7 andre ledd.
Utvidet rett med juridisk kyndige rettsmedlemmer
Det foreslås at retten kan utvides med inntil to juridisk kyndige rettsmedlemmer i saker hvor det reises særlige kompliserte faktiske eller rettslige spørsmål.
Det vises til lovforslaget § 7 tredje ledd.
Utvidet rett ved uenighet
Utvalgets forslag viderefører administrators plikt til å utvide retten ved uenighet. Administrator avgjør selv hva slags medlem som skal være rettens tredje medlem.
Det vises til lovforslaget § 7 femte ledd.
Utvidet rett ved beslutning fra Trygderettens leder
Det foreslås at adgangen til å sette rett med fem medlemmer i prinsipielle saker videreføres.
Det vises til lovforslaget § 7 sjette ledd.
Forslag til trygderettsloven ny § 13 a om Trygderettens forberedelse av saken – aktiv saksstyring
Det foreslås i ny § 13 a å innta en bestemmelse om administrators ansvar for aktiv saksstyring. Det vises til proposisjonens kapittel 4, der det er detaljert redegjort for gjeldene rett, utvalgets forslag, høringsinstansenes syn samt departementets vurderinger og forslag. Det vises til lovforslaget ny § 13 a.
Forslag til endringer i trygderettsloven § 21 om Trygderettens kjennelser
Videre foreslås det å endre trygderettsloven § 21 om de formelle kravene til kjennelser og kravene til begrunnelse av kjennelser. Endringene legger til rette for at omfanget av begrunnelsene i større grad kan tilpasses behovet i den enkelte saken.
Det vises til proposisjonens kapittel 5, der det er detaljert redegjort for gjeldene rett, utvalgets forslag, høringsinstansenes syn samt departementets vurderinger og forslag.
Det vises til lovforslaget ny § 21.
1.1 Økonomiske og administrative konsekvenser
Utvalget har ikke beregnet de økonomiske og administrative konsekvensene av de forslagene som nå legges frem i proposisjonen. Det bemerkes at det er usikkert hvilke økonomiske konsekvenser forslagene vil ha.
Det legges til grunn at forslaget om at Trygderetten som hovedregel går fra to til ett rettsmedlem, vil medføre redusert ressursbruk per sak. Dette bør bety at flere saker kan behandles innenfor samme budsjettramme. Andre deler av forslaget, som administrasjon av saksporteføljen, vil kunne gi noe økt ressursbruk.
Samlet sett bør forslagene kunne medføre at Trygderetten i større grad evner å behandle flere saker innenfor gitt budsjettramme, og at lang saksbehandlingstid unngås, gitt at det ikke blir ytterligere økninger i saksmengden.