Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
Guro Holm Skillingstad, viser til representantforslag om prioritering
av E39 Veibust–Blindheim–Breivika. Komiteen merker
seg at intensjonen bak forslaget er å prioritere denne strekningen på
E39, slik at arbeidet med planlegging og prosjektering starter raskest
mulig. Komiteen merker seg også at finansiering
skal skje gjennom bevilgning i revidert statsbudsjett for 2024.
Komiteen viser til
statsrådens svarbrev, datert 29. februar 2024, der det kommer frem
at E39 Veibustkrysset har en anslått kostnad under 1 mrd. kroner,
og dermed ikke er omfattet av Statens vegvesens porteføljestyring. Komiteen viser til at oppstart må gjøres innenfor
rammen til kap. 1320, post 30 Riksveiinvesteringer, Mindre tiltak. Komiteen viser til at rammen til slike
tiltak i 2024 er bundet opp til å videreføre allerede igangsatte
prosjekter. Statsrådens svarbrev ligger vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at Veibustkrysset er et viktig kryss, og deler forslagsstillernes
oppfatning av at det haster å gjøre noe med krysset.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at prosjektet
er med i ny nasjonal transportplan (NTP), og forventer at Statens
vegvesen følger opp de signalene som er gitt i den nye transportplanen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev av 29. februar 2024,
der det fremkommer at formålet med utbedring av Veibustkrysset er
å bedre både trafikksikkerheten og fremkommeligheten på E39. Disse medlemmer viser til at Statens
vegvesen i utgangspunktet er tildelt ansvaret for å vurdere handlingsrommet
for oppstart av nye prosjekter i 2024 når det gjelder veiprosjekter
med samlet kostnad under 1 mrd. kroner.
Utbedring av Veibustkrysset er kostnadsberegnet
til 155 mill. kroner, og disse medlemmer vil
bemerke at beregnet tid til forberedende arbeid og bygging vil være
inntil 2,5 år. Disse medlemmer mener
at trafikksituasjonen rundt Veibustkrysset allerede er uholdbar
og vil bare bli vanskeligere med årlig trafikkøkning. Disse medlemmer mener at det haster med
å få gjennomført prosjektet og at det må bevilges penger til dette. Disse medlemmer legger til grunn oppstart
i 2024.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake i revidert statsbudsjett for 2024 med bevilgningsforslag
til utbedring av Veibustkrysset på E39 i Sula kommune, med formål
om å sikre en raskest mulig byggestart for prosjektet.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til det store vedlikeholdsetterslepet
på norske hverdagsveier, og vil understreke viktigheten av å ta
vare på de veiene vi har. Dette medlem ønsker en
betydelig økning i midlene til vedlikehold av fylkesveier, og mener
staten har ansvar for å ta vare på eksisterende veier før det bygges
nytt. Dette medlem viser til regjeringens
fremleggelse av Nasjonal transportplan 2025–2036, hvor regjeringen
ønsker å prioritere utbedring av Veibustkrysset i første NTP-periode. Dette medlem stiller seg spørrende til
tidspunktet dette forslaget kommer på, ettersom komiteen snart skal
behandle investeringer i neste 12-årsperiode samlet. Dette medlem stiller seg også spørrende
til om prosjekter av denne størrelsen skal behandles individuelt
i Stortinget.