Hensikten med meldingen er fra regjeringens
side å utdype bakgrunnen for og innretningen av Nansen-programmet,
i tråd med Stortingets beslutning, jamfør Innst. 218 S (2022–2023)
til Prop. 44 S (2022–2023). Meldingen belyser bredden av norsk støtte
gjennom Nansen-programmet og det internasjonale samarbeidet, utdyper
prinsippene i den politiske avtalen og inviterer Stortinget til
drøfting av det største støtteprogrammet i norsk historie. Målet
er at Norge gjennom Nansen-programmet gir mest mulig effektiv og
fleksibel støtte til Ukrainas forsvarskamp.
Meldingen omhandler hvilket tidsskille Russlands fullskalainvasjonen
i februar 2022 utgjør. Den gir en redegjørelse for den sikkerhetspolitiske
situasjonen og norske militære bidrag, de langsiktige konsekvensene for
Norges forsvarsevne og den internasjonale militære og sivile responsen
på invasjonen.
I meldingen viser regjeringen til at det er
et bredt engasjement for støtte til Ukraina i det norske samfunnet,
deriblant kommuner og lokalsamfunn, sivilsamfunnsorganisasjoner,
akademia, forskningsmiljøer, næringsliv og hos arbeidslivets parter.
Norske myndigheter er i kontinuerlig dialog med aktører og partnere som
er engasjert i arbeid med Ukraina. Møter med partnere, både på politisk
og embetsnivå, og skriftlige innspill har gitt viktige bidrag til
arbeidet med denne meldingen. Regjeringen understreker i meldingen
at den ønsker å samordne norsk innsats og bidra til internasjonal
koordinering.
Meldingen omhandler forhold som direkte eller
indirekte er avgjørende for norske borgeres sikkerhet, velferd og
økonomi. Norske interesser inkluderer nasjonale egeninteresser så
vel som vårt behov for et regelstyrt og forutsigbart samkvem mellom
stater, der folkeretten blir respektert.
Meldingen er skrevet av Utenriksdepartementet (UD)
i samarbeid med Forsvarsdepartementet (FD), som i likhet med UD
har ansvar for midler under Nansen-programmet. Justis- og beredskapsdepartementet, Energidepartementet,
Nærings- og fiskeridepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet
og øvrige departementer har bidratt i arbeidet med meldingen. Også
flere direktorater, særlig Direktoratet for utviklingssamarbeid
(Norad) og Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA), har
bidratt.
Meldingen har 7 deler. Del 2 beskriver bakgrunnen for
Russlands fullskalainvasjon 24. februar 2022 og konsekvensene for
Ukraina, Norge og verden. Den belyser internasjonale aktørers respons
på krigen og Ukrainas ønske om å bli en del av et større europeisk
fellesskap.
Del 3 tar for seg utformingen av Nansen-programmet.
Den redegjør for overordnede mål og styrende prinsipper for forvaltningen
av programmet, samt overordnet risiko og risikohåndtering.
Del 4 går nærmere inn på de ulike hoveddelene
av den militære støtten og forhold relatert til risiko og risikohåndtering.
I tillegg omtales regjeringens beslutning om å åpne for direktesalg
fra norsk forsvarsindustri til ukrainske myndigheter.
Del 5 tar for seg den sivile støtten, inkludert
den humanitære bistanden. Denne delen omhandler også demokratistøtte,
menneskerettigheter og ansvarliggjøring, så vel som bistand til
Moldova.
Del 6 omhandler ukrainske flyktninger i Norge
og mulige fremtidige ordninger for tilbakevending og retur.
Del 7 beskriver krigens ringvirkninger i utviklingsland
og langsiktige konsekvenser av Nansen-programmet for annen norsk
bistand.
Norge har gitt betydelig støtte til Ukraina
i årene etter den russiske okkupasjonen i 2014. Meldingen omhandler
støtte med midler fra Nansen-programmet for 2023–2027. Norges totale
engasjement for Ukraina favner bredere enn dette programmet. For
eksempel dekkes ikke kjernestøtte til FN-organisasjoner, sivilsamfunnspartnere
og internasjonale finansinstitusjoner av midler fra Nansen-programmet.
Meldingen omhandler militær støtte som er relevant for Nansen-programmet.
I meldingen viser regjeringen til at Ukrainas
behov vil endre seg i takt med krigens gang. For å legge til rette for
best mulig bruk av norske midler er Nansen-programmet derfor både
fleksibelt og langsiktig. Prioriteringer i programmet for de kommende
årene vil bli fremmet for Stortinget i de årlige budsjettproposisjonene.
Meldingen omtaler derfor i liten grad konkrete bevilgninger.