2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Prop. 44 S (2023–2024) Utbygging
og finansiering av E134 Røldal–Seljestad i Vestland og kostnadsramme
for E6 Megården–Sommerset i Nordland. Proposisjonen omhandler forslag om
utbygging og kostnadsramme gjennom delvis bompengefinansiering på
prosjektet E134 Røldal–Seljestad, samt forslag til kostnadsramme
for E6 Megården–Sommerset i Nordland.
Komiteen viser til
at prosjektet E134 Røldal–Seljestad er første byggetrinn på strekningen
E134 Vågsli–Seljestad og er et svært viktig bidrag til en mer vintersikker
vei over Haukeli. Prosjektet vil i hovedsak omfatte ny tunell som
vil redusere stigningen vesentlig og korte ned strekningen med om
lag 6 km. Prosjektet er forutsatt finansiert innenfor en kostnadsramme
på 4 921 mill. kroner, inklusive et bompengebidrag på 691 mill. kroner.
Komiteen viser til
at prosjektet E6 Megården–Sommerset i Nordland er en delstrekning
av strekningen E6 Megården–Mørsvikbotn i Sørfold kommune i Nordland.
Hele prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn omfatter ytterligere to
delstrekninger. Dette er Sommerset–Tverrdalen (Leirfjordbrua) og
Tverrdalen–Mørsvikbotn. Proposisjonen innebærer at delprosjektet
E6 Megården–Sommerset har oppstart først, med en kostnadsramme på
7 283 mill. kroner og anleggsstart i 2025.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at utbygging av E124 Røldal–Seljestad
er viktig for å styrke E134 som en av hovedveiene mellom øst og
vest. Veien er en viktig ferdselsåre, særlig for næringslivet, med
ca. 20 prosent tungtrafikk. Byggetrinnet gir innsparing i lengde,
høydemeter, drivstoffkostnad og kjøretid. Flertallet vil
også understreke den positive effekten tiltaket har på redusert
klimautslipp og på trafikksikkerheten.
Flertallet viser
til at utbygging av strekningen E6 Megården–Sommerset er en start
på å bidra til å løse utfordringene knyttet til tunellsikkerhet,
beredskap, trafikksikkerhet og fremkommelighet på E6.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at E134 Røldal–Seljestad og
E6 Megården–Mørsvikbotn var fullfinansiert i første seksårsperiode
av NTP 2022–2033, og at begge prosjekter er forsinket. Disse medlemmer merker seg at prosjektet
E134 Røldal–Seljestad ikke lenger er mulig å gjennomføre i første
seksårsperiode, men at noen av midlene må benyttes i andre periode,
det vil si etter 2027, og at det er ventet lavere framdrift enn
det som var lagt til grunn i NTP 2022–2033. Disse
medlemmer mener at byggetid må optimaliseres slik at prosjektet
får en best mulig framdrift og hurtigst mulig ferdigstillelse. Det
er også viktig at man i forbindelse med prosjektgjennomføringen
legger til rette for døgnhvileplasser og ladepunkt for tungbiltrafikken.
Disse medlemmer merker
seg videre at det for E6 i Sørfold, foreslås kostnadsramme for delstrekningen E6
Megården–Sommerset, og at resten av prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn
skal gjennomføres trinnvis. Disse medlemmer viser
til konseptutvalgutredning (KVU) for Nord-Norge hvor betydningen
av utbedring av E6 i Sørfold ble tillagt en sikkerhetspolitisk betydning.
Prosjektet E6 Megården–Mørsvikbotn vil bidra til å øke sikkerhet
og beredskap på en del av E6 med dårlig standard og fremkommelighet,
uten alternativ omkjøring, og der Norge i dag deles i to når E6
er stengt. Neste fase, E6 Sommerset–Mørsvikbotn, er avgjørende for
å oppnå ønsket effekt for prosjektet. E6 Sommerset–Mørsvikbotn har
seks tuneller med dårlig standard som ikke tilfredsstiller tunellsikkerhetsforskriften.
Det er viktig å komme i gang med anleggsarbeidet på resterende del
av strekningen så snart mulig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at den store mangelen i det norske samferdselsnettet
er et godt utbygd hovedveisystem.
Disse medlemmer viser
til at de forslåtte prosjektene på både E134 og E6 er et bidrag
til dette som vil gi bedre trafikksikkerhet og kapasitet, men det
at forslagene kommer først nå innebærer en betydelig forsinkelse. Disse medlemmer ser heller ingen god
begrunnelse for at disse prosjektene som er utbyggingsklare, ikke
skal igangsettes før i 2025.
Disse medlemmer mener
at veiutbygging og vedlikehold er et offentlig ansvar også finansielt. Disse medlemmer mener derfor det skal
være statlig fullfinansiering av utbyggingsprosjekter på vei og
vil avise Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens forslag i proposisjonen
om bompengefinansiering.
Disse medlemmer foreslår
at det gjennomføres byggestart for begge prosjektene i 2024 og forutsetter
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget i revidert nasjonalbudsjett
dersom dette innebærer behov for tilleggsbevilgninger.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«II
Statlig fullfinansiering
og byggestart i 2024
-
1. Stortinget forutsetter
statlig fullfinansiering av prosjektene E134 Røldal–Seljestad og
E6 Megården–Sommerset
-
2. Stortinget forutsetter byggestart i
2024 for prosjektene E134 Røldal–Seljestad og E6 Megården–Sommerset.
-
3. Stortinget forutsetter at regjeringen
kommer tilbake til Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
dersom byggestart i 2024 innebærer behov for tilleggsbevilgninger.»