1.6 Økonomiske og administrative konsekvenser
Bevilgningen til kontantstøtte på kap. 844 post
70 er i revidert nasjonalbudsjett for 2023 på 1 099 mill. kroner.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har beregnet at en avvikling av
kontantstøtten for barn fra og med 19 til og med 23 måneder fra
1. august 2024 vil gi en innsparing i utgiftene til kontantstøtte
på 111 mill. kroner i 2024 og 295 mill. kroner fra 2025. Anslaget
er redusert sammenlignet med høringsnotatet på grunn av oppdaterte
anslag på antall kontantstøttemottakere.
Kunnskapsdepartementet har beregnet at endringen
i kontantstøtten vil gi behov for å opprette om lag 1 030 nye barnehageplasser.
Det vil gi en merutgift på kap. 571, post 60 på 287 mill. kroner
i året. Dersom endringene trer i kraft fra august vil merutgiftene
det første året være på om lag 120 mill. kroner.
Barne- og familiedepartementet legger også til grunn
at endringen vil kunne øke arbeidstilbudet noe. I hvor stor grad,
er usikkert og ikke anslått.
Arbeids- og velferdsdirektoratet anslår at å
kutte kontantstøtte for barn mellom 19 og 23 måneder vil gi administrative
merutgifter på om lag 2,5 mill. kroner. De administrative kostnadene
er engangsutgifter i innføringsåret.
Forslaget om endring i foreldrepengeperioden
ved 80 pst. dekningsgrad vil tre i kraft fra det tidspunkt Kongen
bestemmer, men er planlagt å gjelde barn som blir født etter 1. juli
2024. Siden foreldrepenger er en løpende ytelse, vil det ta litt
tid før full helårseffekt inntrer.
Merutgiftene på kap. 2530 post 70 anslås ved
innføring 1. juli 2024 til 0 kroner i 2024, 67 mill. kroner i 2025 og
en helårseffekt på 178 mill. kroner fra 2026.
De administrative utgiftene på kap. 605 post
1 er anslått til 2,5 mill. kroner grunnet tekniske endringer i Arbeids-
og velferdsdirektoratet og oppdatering av søknadsdialogen. Utgiftene
er engangsutgifter, og forslaget vil derfor ikke gi varige endringer
i Navs driftskostnader.