1.12 Minsteytelsene
Minsteytelsene i pensjonssystemet sikrer pensjonister
en varig, grunnleggende økonomisk trygghet. Grunnsikringen innebærer
at man er garantert en minste inntekt som pensjonist, som er uavhengig
av tidligere inntekt eller innbetaling til en pensjonsordning, men som
avhenger av trygdetid. Minstenivåene bidrar sammen med skattesystemet
til sosial omfordeling og til å sikre gode levekår, uavhengig av
omfang av lønnet arbeid. Hensynet til å sikre gode levekår har bred
politisk oppslutning, og står sentralt i den norske velferdsmodellen.
Utformingen av pensjonssystemet er et resultat
av en avveining mellom ulike hensyn. God minstesikring er ett av
flere hensyn som skal ivaretas. Pensjonssystemet må også bidra til
standardsikring, som innebærer at pensjonen står i et rimelig forhold
til tidligere arbeidsinntekt. Når den enkelte får pensjonsmessig
uttelling for arbeidsinnsats bidrar det til økt arbeidstilbud som
er viktig for velferdsstatens bærekraft, og det bidrar til å opprettholde
legitimiteten og betalingsviljen for folketrygdens alderspensjon
som bærebjelken i det samlede pensjonssystemet. Det har vært bred
politisk enighet om at personer som har vært i jobb skal ha en høyere
pensjon enn de som ikke har det.
Garantipensjonen i ny alderspensjon har en annen utforming
enn minste pensjonsnivå i den gamle ordningen, og de ulike egenskapene
innebærer at nivåene bør vurderes ulikt. For å få full garantipensjon
og fullt minste pensjonsnivå kreves det 40 års trygdetid.
I ny alderspensjon får personer med liten eller
ingen pensjonsopptjening en grunnsikring i alderdommen gjennom en
garantipensjon, som avkortes delvis mot opptjent inntektspensjon.
Det innebærer at alle som har opptjent noe inntektspensjon gjennom
arbeid, men også ved avtjening av førstegangstjeneste, omsorgsarbeid
eller ved å motta trygdeytelser, vil få en samlet pensjon som er
høyere enn minstenivået. Dette er en vesentlig forskjell fra den
gamle ordningen, hvor selv personer med en god del arbeidsinntekt
kunne ende opp som minstepensjonister, og få samme pensjonsnivå
som de som aldri hadde deltatt i arbeidsmarkedet.
Etter pensjonsreformen har minsteytelsene i
pensjonssystemet blitt økt en rekke ganger, utover den ordinære
reguleringen. Pensjonsutvalget peker på at dette er en indikasjon
på at reglene som ble innført i 2011 ikke har hatt tilstrekkelig
oppslutning. Utvalget mener det er ønskelig at det etableres et
nivå på minsteytelsene og et system for reguleringen av dem, som
reduserer omfanget av ekstraordinære økninger som vedtas uten at
de langsiktige konsekvensene er belyst. I tråd med dette foreslår
utvalget at minsteytelsene ved den normerte pensjoneringsalderen
reguleres i takt med den generelle velstandsutviklingen målt ved
den gjennomsnittlige lønnsveksten. Pensjonsutvalget tilrår ikke
en generell økning av minsteytelsene i pensjonssystemet. Utvalget viser
til at de norske minstenivåene har vokst betydelig over tid, er
relativt sjenerøse sammenlignet med minstenivåene i andre land,
og at eldres økonomiske situasjon generelt har bedret seg vesentlig
de siste tiårene. Videre vises det til at økte minsteytelser og
en gunstigere regulering enn i dag kan gi vesentlig høyere pensjonsutgifter,
og at det derfor er nødvendig å prioritere.
Det som i dagligtale omtales som minsteytelsene
i pensjonssystemet er, på samme måte som de inntektsbaserte elementene
som inntektspensjon, også elementer som opptjenes gradvis. Til forskjell
fra inntektspensjonen, som opptjenes på bakgrunn av årlig pensjonsgivende
inntekt (eller ulønnet omsorgsarbeid, mottak av uføretrygd mm.),
tjenes garantipensjonen av fordelingshensyn opp uavhengig av inntektsnivået.
Garantipensjonsnivået man har rett til avhenger av trygdetid, som opptjenes
på bakgrunn av perioder man bor og/eller arbeider i Norge. I tillegg
til at minstenivåene avhenger av sivilstand, er minstenivået den
enkelte har rett til bestemt av antall år man har bodd og/eller
arbeidet i Norge.
Beskrivelsene i kapittelet vil derfor i hovedsak
være under forutsetningen om 40 års trygdetid, og der minstenivåene
er tilsvarende lavere ved færre enn 40 års trygdetid.
En opptjener dermed rett til alderspensjon både gjennom
elementer som varierer med pensjonsgivende inntekt og gjennom elementer
som opptjenes uavhengig av inntektsnivå, men gjennom trygdetid.
Pensjonsutvalget foreslo ikke endringer i dette grunnleggende trekket
ved pensjonssystemet. Regjeringen vil heller ikke foreslå endringer
i disse reglene, og mener at justeringer bør gjøres innenfor dette
systemet.
Regjeringen mener, i tråd med Pensjonsutvalgets vurderinger,
at nivåene på minsteytelsene bør videreføres, samtidig som det etableres
et nytt system for regulering av minstenivåene. Formålet er å sikre
gode levekår også for fremtidens pensjonister, og etablere et forutsigbart
system som reduserer behovet for ekstraordinære økninger som vedtas
uten at de langsiktige konsekvensene er belyst.
Det vises til meldingens kapittel 10, der det
er detaljer redegjort for:
-
Pensjonsutvalgets
vurderinger og høringsuttalelser når det gjelder:
-
Regulering av minsteytelsene
-
Årskullspesifikk minsteytelse
-
Nivået på minsteytelsene
-
Differensiering etter sivilstand
-
Regjeringens vurderinger av minstenivåene,
herunder:
-
Utviklingen i minsteytelsene
i folketrygdens alderspensjon, herunder:
-
Minsteytelsene 1967–2023
-
Utviklingen i realverdien av minste pensjonsnivå
1967–2023
-
Minstenivåene i ny og gammel alderspensjon
-
Internasjonal sammenligning av minstenivå
-
Differensiering etter sivilstand
-
Utviklingen i mottak av minsteytelser,
herunder:
-
Hvem er «minstepensjonister»?
-
Definisjonen av «minstepensjonister» og betydningen
av innfasing av ny alderspensjon
-
Antall mottakere
-
Mottakere av minsteytelser i ny alderspensjon
-
Inntektssituasjonen for eldre med lave
inntekter, herunder:
-
Lavinntekt i ulike grupper
-
Vedvarende lavinntekt i ulike grupper
-
Oppfatning om egne økonomiske utfordringer i
ulike grupper
-
Utformingen av minsteytelsene i gammel
og ny alderspensjon
-
Pensjonsmessig uttelling for arbeid, herunder:
-
Muligheten til å gå av tidlig
-
Oppsummering av regjeringens vurderinger
av minstenivåene
-
Regjeringens vurderinger av reguleringen
av minsteytelsene, herunder: