Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Marie-Helene H. Brandsdal, Per Vidar Kjølmoen,
Tuva Moflag og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, Henrik Asheim,
Anna Molberg og Aleksander Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen
og Per Olaf Lundteigen, fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen
og Gisle Meininger Saudland, fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti
Bergstø og lederen Freddy André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson,
viser til at regjeringen har fremmet forslag om lovendringer som
styrker arbeidsincentivene for årskullene 1954–1962. Det foreslås
en justering av alderspensjon (brutto tjenestepensjon) som samordnes
med ny folketrygd for personer født mellom 1954 og 1962. Dette operasjonaliseres
ved at nedre grense på delingstall ved beregning av brutto alderspensjon
som samordnes med ny folketrygd, oppheves. Komiteen viser
til at det ble avholdt felles høring om Prop. 37 L (2023–2024) Endringer
i lov om Statens pensjonskasse og enkelte andre lover (styrket insentiv
til å jobbe lenger) og Prop. 35 L (2023–2024) Endringer i lov om
avtalefestet pensjon for medlemmer av Statens pensjonskasse og enkelte
andre lover (ny avtalefestet pensjon) den 18. januar 2024, der åtte instanser
deltok.
Komiteen viser til
at det ikke ble enighet mellom regjeringen Stoltenberg II og partene
i offentlig sektor i 2009 om en omlegging av offentlig tjenestepensjon med
sikte på at pensjonsordningene for offentlig ansatte fullt ut skulle
tilpasses pensjonsreformen. Resultatet er at ansatte i offentlig
sektor født til og med 1962 ikke har de samme incentivene til å
stå lenge i arbeid som års.kullene født etterpå.
Komiteen viser til
at partene i offentlig sektor kom til enighet om ny offentlig tjenestepensjon
i 2018 som Stortinget sluttet seg til. Denne endringen førte til at
offentlig tjenestepensjon for årskullene født fra og med 1963, skal
utformes etter samme mønster som folketrygden. Dette betyr lavere
årlig pensjon for dem som slutter tidlig, og høyere årlig pensjon
for dem som jobber lenge. I de samme forhandlingene ble det enighet om
justeringer i samordningsregelverket for dem som er født etter 1953.
Endringene som ble vedtatt gjennom Stortingets behandling av Innst.
343 L (2017–2018), jf. Prop. 61 L (2017–2018) Endringer i lov om
Statens pensjonskasse, lov om samordning av pensjons- og trygdeytelser
og enkelte andre lover (tilpasning av alderspensjon fra offentlig
tjenestepensjonsordning til alderspensjon fra folketrygden opptjent
etter nye regler – levealderjustering og samordning), innebærer
at offentlig ansatte har bedre incentiver til å fortsette i jobb
etter 67 år enn eldre årskull.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Rødt, viser til
at denne proposisjonen således er en styrking av arbeidsincentivene for
disse årskullene.
Komiteen viser
til at for årskullene 1944–1952 omfatter bruttogarantien på 66 pst.
summen av folketrygd og offentlig tjenestepensjon. På grunn av tilpasningen
til nytt pensjonssystem, vil andelen tjenestepensjon bli lavere
jo lenger man jobber, fordi årlig pensjon fra folketrygden øker
jo lenger man venter med å ta den ut, og dermed til slutt kan nulle
ut tjenestepensjonen. Videre viser komiteen til
at forutsetningen for bruttogarantien med 66 pst. av sluttlønn er
samtidig uttak av tjenestepensjon og folketrygd. Konsekvensen av
denne forutsetningen er at arbeidstakere i offentlig sektor som har
tatt ut folketrygdpensjonen før de slutter i jobb og starter uttak
av offentlig tjenestepensjon, får et nivå på de årlige utbetalingene
som er lavere enn 66 pst.
Komiteen viser til
at departementet vurderer mulighetene for styrkede arbeidsincentiver
for årskullene 1953 og tidligere som svært beskjedne. 1953-kullet
fyller 71 år i 2024, og aldersgrensen i offentlig sektor er 70 år. Komiteen viser til at endringer for disse
årskullene primært vil gi endret pensjon for de som allerede har
gått av med pensjon, og at departementet på denne bakgrunn ikke
foreslår noen endringer for disse årskullene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at et bærende prinsipp i pensjonsreformen
er at det skal lønne seg å stå lenger i arbeid. Videre vil flere
måtte jobbe lenger nå som levealdersjusteringen får effekt. Det
er derfor forståelig at de som opplever en samordning av sin pensjon,
mener dette ikke er i tråd med reformens intensjon. Derfor har det
vært viktig for disse medlemmer å gjøre
endringer som styrker arbeidsinsentivene fremover.
Disse medlemmer viser
til Stortingets behandling av Innst. 175 L (2022–2023), jf. Representantforslag 53
L (2022–2023) om å avvikle samordningsfellen, hvor Høyre og Arbeiderpartiet
ba regjeringen om å komme tilbake med forslag til tiltak som styrker
insentivene til å jobbe lenger for årskullene født før 1963.
Disse medlemmer viser
til at endringene vil styrke insentivene til utsatt avgang fra arbeidslivet
for personer født mellom 1954 og 1962. Disse
medlemmer peker på at forslagene som fremmes i proposisjonen,
er viktige fordi det nå vil lønne seg mer å stå lenger i jobb for
kullene fremover, til pensjonsreformen er fullt innfaset fra 1963-kullet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at de offentlige tjenestepensjonsordningene for
ansatte født før 1963 er utformet slik at medlemmer med full opptjening
skal garanteres en samlet årlig pensjon fra folketrygden og tjenestepensjonen
på minst 66 pst. av pensjonsgrunnlaget.
Disse medlemmer viser
til at personer født i årene 1944–1962, som har tatt ut og tar ut
alderspensjonen fra folketrygden før de slutter i offentlig stilling
og fortsetter i stillingen etter fylte 67 år, får en årlig samlet pensjon
som er lavere enn 66 pst. av pensjonsgrunnlaget, selv med full opptjening
av tjenestepensjon. Med dagens regler blir den offentlige tjenestepensjonen
stadig mindre desto lenger den ansatte jobber utover 67 år. For
disse gir det å arbeide lenger lavere tjenestepensjon. Personer
som har tatt ut folketrygd ved 67 år og arbeider videre i offentlig
sektor til 73 år, kan ende opp med under 50 pst. av pensjonsgrunnlaget
i årlig pensjon. Hadde de sluttet ved 67 år (samtidig uttak), ville
de derimot fått innfridd bruttogarantien om minst 66 pst. i årlig
samlet pensjon.
Disse medlemmer viser
til Representantforslag 141 L (2019–2020) fra stortingsrepresentantene
Per Olaf Lundteigen med flere om endringer i samordnings.loven slik
at samordningsfellen oppheves. Formålet med representantforslaget
var å rette opp og hindre at offentlig ansatte født fra 1944 til
1962, får lavere og lavere offentlig tjenestepensjon dess lenger
de arbeider etter 67 år pluss levealdersjustering. Disse
medlemmer presiserer at Representantforslag 141 L (2019–2020) fremdeles
representerer Senterpartiets syn, men at dette synet ikke har nådd
frem ved behandlingen av denne saken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til sine merknader i forbindelse med Stortingets behandling av Innst.
175 L (2022–2023), jf. Representantforslag 53 L (2022–2023).
Disse medlemmer er
positive til at regjeringen nå innser at samordningsfellen er reell
og må endres for fremtidens pensjonister. Det disse
medlemmer er skuffet over, er at regjeringen ikke ønsker å
løse samordningsfellen for de som allerede er berørte.
Disse medlemmer fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
«I lov 6. juli 1957 nr. 26 om samordning
av pensjons- og trygdeytelser gjøres følgende endringer:
§ 24 nr. 1 tredje ledd skal lyde:
Dersom tjenestepensjonen tas ut etter alderen hvor man har kompensert for levealdersjusteringen, benyttes samme forholdstall som i alderspensjonen fra
folketrygden. Det skal likevel ikke benyttes høyere forholdstall
enn 1,000.
§ 24 a nr. 3 skal lyde:
Samordningsfradraget fastsettes ved å dividere samordningsbeholdningen
med et delingstall fastsatt etter folketrygdloven § 20-13. Dersom
tjenestepensjonen tas ut før eller ved fylte 67 år, legges delingstallet
ved fylte 67 år til grunn. Dersom tjenestepensjonen tas ut etter
fylte 67 år, men før alderen hvor man har kompensert for
levealdersjusteringen, benyttes delingstallet på uttakstidspunktet. Dersom tjenestepensjonen tas ut etter alderen
hvor man har kompensert for levealdersjusteringen, benyttes det
samme delingstallet som i alderspensjonen fra folketrygden. Det
skal likevel ikke benyttes et høyere delingstall enn 13,42 ved beregning
av samordningsfradraget.»
Disse medlemmer viser
til at LO, Pensjonistforbundet og Unio i sine innspill i forbindelse
med komiteens høring mener at proposisjonen ikke i tilstrekkelig grad
løser opp i samordningsfellen.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er mange eldre som fortsatt står i jobb i offentlig
sektor til tross for at samordningsreglene gjør at de får mindre
utbetalt i tjenestepensjon jo lenger de står i jobb. Dette viser
at problematikken fortsatt er aktuell, og ikke kun handler om å
rette opp den uretten som er gjort mot tidligere offentlig ansatte.