Komiteens avsluttende merknader
Komiteen viser
for øvrig til høringsinnspill fra NSF om lovfesting av AFP i sykepleierpensjonsloven
og peker på at det kan komme til å være enkelte grupper av sykepleiere
som står utenfor en AFP-ordning, og som av den grunn kan få en lavere
livsvarig pensjon enn øvrige sykepleiere. Komiteen vil
understreke viktigheten av at offentlig godkjente sykepleiere som
arbeider i institusjoner under sykepleierpensjonsloven, ikke skal
miste muligheten til en AFP-ordning som følge av lovforslagene som
fremmes i denne proposisjonen. Komiteen mener
det er viktig å sikre et sammenhengende og enhetlig pensjonssystem
for sykepleiere, både for å ivareta muligheten for mobilitet i arbeidslivet
samt å sikre likeverdige pensjonsvilkår.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, mener
det er mange hensyn som må ivaretas i pensjonssystemet. Personer
må gis en grunnsikring som ivaretar et grunnleggende inntektsnivå,
uavhengig av tidligere inntekt. Samtidig er det viktig at personer som
kan velge å stå lenger i arbeid, får uttelling for å bli stående
lenger i arbeid. Pensjonssystemet og dets virkninger må være forståelig
for folk og forutsigbart, slik at man kan ta gode og informerte
valg. Pensjonsordningene må også være bærekraftige, både økonomisk,
sosialt og politisk, slik at systemet kan stå seg over lengre tid.
Flertallet viser
til at den tidligere ordningen for avtalefestet pensjon i offentlig
sektor, og ordningen som eksisterte i privat sektor før 2011, ga
veldig svake insentiver til å stå lenger i arbeid etter fylte 62
år. Selv for personer som kunne og ønsket å stå i arbeid etter fylte 62
år, fikk man ikke nevneverdig høyere pensjonsnivå ved å stå lenger
i jobb. I 2011 ble AFP i privat sektor lagt om til å bli en livsvarig
påslagsordning. Flertallet viser til
omtale i kapittel 4.4 i Meld. St. 6 (2023–2024) Et forbedret pensjonssystem
med en styrket sosial profil, om utvikling i avgangsalder blant
arbeidsføre, som viser at den gruppen som i størst grad har stått
lenger i arbeid siden pensjonsreformen ble innført, er ansatte i
privat sektor med AFP. Median avgangsalder fra arbeidslivet for
ansatte med privat AFP for 1944-kullet var i underkant av 64 år,
mens den for 1955-kullet var nærmere 65,5 år. For offentlig ansatte,
som fortsatt har en AFP-ordning som gir liten uttelling for å stå
lenger i jobb, har utviklingen i median avgangsalder fra 1944-kullet
til 1955-kullet derimot vært meget svak. Flertallet understreker
viktigheten av at det samlede pensjonssystemet – både folketrygden,
tjenestepensjon og avtalefestet pensjon – gjør at alle som kan og
vil stå lenger i arbeid, faktisk får uttelling for å bli stående
i jobb. En omlegging av den avtalefestede pensjonen i offentlig
sektor sikrer at offentlig sektor får uttelling gjennom denne pensjonen
for å velge å stå lenger i arbeid.
Et
annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
understreker viktigheten av å sikre et forståelig og enkelt pensjonssystem.
Det er uheldig at man med dagens system ikke fritt kan bevege seg
på tvers av offentlig og privat sektor uten å risikere å miste avtalefestet
pensjon. Dette flertallet mener det
er positivt at man med denne proposisjonen får på plass medregning
av kvalifikasjonstid fra privat sektor for personer som går over
til stilling i offentlig sektor. Det er derimot meget uheldig at
regjeringen og partene i den private AFP-ordningen ikke har fått
på plass systemer for medregning av kvalifikasjonstid fra offentlig
sektor for personer som går over til stilling i det private, utover
forslaget om en overgangsordning for årskullene født i perioden
1963–1964. Dette flertallet legger til
grunn at regjeringen går i dialog med fellesordningen for AFP for
å få på plass systemer for dette, i tråd med avtalen fra 2018. Dette flertallet understreker samtidig
at den største utfordringen med AFP-ordningen, både i privat og
offentlig sektor, dreier seg om at ordningen har flere fallgruver
som kan medføre at personer mister hele ytelsen fordi de ikke fyller kvalifikasjonskravene
i en kort periode. Dette flertallet viser
til at partene i arbeidslivet har arbeidet med sikte på mulige endringer
i ordningen for å legge til rette for økt mobilitet i arbeidslivet
og å fjerne fallgruvene som eksisterer i dagens ordning. Dette flertallet forventer at partene
vil evne å komme frem til endringer i ordningen som vil ivareta
disse hensynene. Dette flertallet forventer
at regjeringen, i tråd med de politiske målsettingene stadfestet
i Hurdalsplattformen, vil bidra konstruktivt for å få på plass en
omlegging av AFP-ordningen i privat sektor.
Dette flertallet viser
til innspill under komiteens høring i saken om at kravet om 3-års
kvalifikasjonstid i offentlig AFP før uttak virker unødvendig og kan
motvirke hensynet til mobilitet mellom sektorer.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt er svært
kritiske til regjeringens forslag til ny AFP i offentlig sektor. Disse medlemmer er for en AFP-ordning slik
AFP opprinnelig var tenkt: som en sliterordning.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet ønsker i tillegg mer fleksibilitet
i AFP-ordningen, blant annet ved at man kan overføre AFP mellom offentlige
og private aktører, så lenge begge har en AFP-avtale.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener
at det som ligger som forslag i dag, er en klipp-og-lim av dagens
AFP i privat sektor. Det mangler mulighet til å ta med AFP mellom
privat og offentlig sektor, og muligheten til å tegne en egen AFP-avtale
i KLP ikke blir ivaretatt. I tillegg til dette, mener disse medlemmer at man også tar med dagens
utfordringer i privat AFP over til offentlig AFP. Dette er feil
vei å gå, hvis man skal ha en god AFP som tar mest hensyn til dem
med fysisk og psykisk tunge yrker.
Disse medlemmer er
også bekymret over kravene til kvalifisering for å få ny AFP i offentlig
sektor. Disse medlemmer mener det er
uholdbart at forslaget gjør at store grupper i offentlig sektor
ikke vil oppfylle vilkårene og derfor ender med en lavere pensjon. Premisset
burde være at når AFP gjøres om til et livsvarig tillegg i pensjonen,
skal den også omfatte flest mulig. Disse medlemmer mener
at forslaget om betinget tjenestepensjon som alternativ, ikke svarer
på utfordringen som de strenge vilkårene for å kunne få ny AFP gir
pensjonssystemet.
Den årlige undersøkelsen utført av Senter for
seniorpolitikk, Norsk seniorpolitisk barometer, viser at arbeidsgivere
nøler med å innkalle folk over 57 år til intervju. Skulle du være
så uheldig å miste jobben din i løpet av de siste ni årene før du
skal bli pensjonist, og sliter med å få ny jobb da arbeidsgiverne
er kritiske til å innkalle seniorer til intervju, kan du risikere
å miste hele den opparbeidede AFP-en. Dette er en trend disse medlemmer er svært bekymret over,
og disse medlemmer er derfor kritiske til den nye AFP-ordningen
i offentlig sektor.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at endringene regjeringen foreslår, er
en nødvendig oppfølging av enigheten mellom partene i 2018 som skal
tre i kraft fra 2025. Disse medlemmer mener det
er positivt at AFP i offentlig sektor blir likere den som er i privat
sektor, og at denne nå omlegges til en livsvarig påslagsordning.
Dette er grep som både vil gjøre mobiliteten i arbeidslivet bedre
ved at det er enklere å bytte jobb mellom offentlig og privat sektor,
og det vil redusere insentivene for å gå av tidligere for å motta ytelsen. Disse medlemmer vil ellers vise til sine merknader
i forbindelse med Stortingets behandling av Meld. St. 6 (2023–2024)
Et forbedret pensjonssystem med styrket sosial profil, jf. Innst.
233 S (2023–2024) om omtale av AFP i både offentlig og privat sektor.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at avtalen
om offentlig AFP fra 2018 sier at AFP i offentlig sektor skal etableres
«etter mønster av» AFP-ordningen i privat sektor, og mener at dette
betyr en større åpning for å fastsette andre regler for offentlig
AFP enn det regjeringen foreslår. Disse medlemmer peker
på at det kopieres regler som er utfordrende for ansatte i privat
sektor i dag, og som dermed også får overslag til offentlig sektor.
Videre viser disse medlemmer til høringssvar
fra LO Stat og LO Kommune, som er kritiske til at regjeringens forslag
ikke er i tråd med deres oppfatning av avtalen fra 2018. Disse medlemmer deler dette synet, og
er særlig kritiske til at det opprettes et nytt hull i AFP-ordningen
som ikke var omtalt i avtalen, knyttet til ansiennitetsberegning.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem forslag som sørger for at medregning av ansiennitet mellom
privat og offentlig avtalefestet pensjon (AFP) også skal gjelde treårsregelen.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag som vil sikre at flere får rett på offentlig avtalefestet
pensjon (AFP), herunder sikre at personer som bytter mellom offentlig
og privat sektor kort tid før uttak av AFP ikke blir ekskludert
fra ordningen, at personer med flere mindre stillingsbrøker får
rett på AFP og at man fortsatt kan kombinere uføretrygd og AFP.»